Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-färsrätter
Läst 3480 ggr
Mona-Stina
0

Köttfärskaka med svamp-och löksås.

Köttfärskaka:

• Ca 700g fläskfärs
  • Lök efter behag
  • Två ägg
  • Ca 1 dl vispgrädde
  • Kryddor man tycker om, själv hade jag salt, vitpeppar och mixade torkade trattkantareller.

Blanda färsen med de övriga ingredienserna, ha i en klick smör i stekpannan. När smörtet tystnat lägger man i all färs och brer ut över hela pannan, bryn på medelvärme tills undersidan fått färg. Vänd hela kakan med hjälp av en tallrik eller ett stort lock och fortsätt bryna tills kakan är genomstekt.

Under tiden färsen steks gör man såsen:

• Färska champinjoner eller annan svamp
  • Lök, mängden beror på hur mycket kolhydrater man tillåter i sin kost
  • Två stora klickar creme fraiche
  • Ca 1 dl vispgrädde
  • Buljong, jag tog det som var kvar från kycklingen jag stekt i stekpåse. En tärning går nog bra det med om man använder sådana.

Dela löken och skiva den, dela även svampen i mindre bitar, fräs detta i en rejäl klick smör tills löken mjuknat. Späd med buljongen, creme fraichen och grädden, krydda mer om det behövs och låt puttra tills det tjocknat.

Smaklig måltid!

Ulf-S
0

Låter väldigt enkelt och gott!  =)

magma
0

Jag kopierade och skrev ut, ligger i kökslådan och väntar på att komma till användning…Glad Tackar!

anki1
0

Kommer absolut att provas, ganska snart

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
0

Jag skrev ut receptet på papper.

Mervi
0

Tack. skall prova detta, skönt att slippa kladdet med att rulla köttbullar eller biffar.

anki1
0

Ja, bara att tjonga ner i stekpannan, och breda ut den lite. Jag brukar ta ut biffar med slev, Då  fångar jag upp smeten i sleven ochså rullar jag lite mot skålkanten , för att sedan lägga ner jättebullen i stekpannan. där plattar jag ut den, det blir mindre kladd då tycker jag.

ingrids
0

detta låter väldigt gott….men jag är tyvärr skeptisk till griskött hur dom behandlas osv känns lite fel att använda det….kanske jag är lite fettskrämd också ….. hur tänker ni andra omkring detta?

Mervi
0

Jag äter griskött men skulle gärna ätit "utegrisar" om det gick. Har inte hittat i affären ännu.

Mona-Stina
0

Mannen ringde alldeles nyss, han är på väg hem med en halv glad gris som gått ute hela sommaren.

I kväll blir det jobb.

Mervi
0

Vilken lyckost! Grattis till grisen.

Mona-Stina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla bara. Kunde inte låta bli att steka lite revben. Ljuvliga dofter i hela stugan.

Allt är nu prydligt packat och märkt. Mycket bra slaktare som maler färsen, den var bara att paketera.

ullebull
0

Jag blir avundsjuk, dock inte missundsamFlört

Mervi
0

Drömmer tillbaka till 70-talet, då köpte vi gris-kött på landet.

smartmat
0

Å vi bor på landet men måste köpa gris i stanFundersamRäcka ut tungan

ullebull
0

Har lagat köttfärskakan idag, det var jättegott. Tackar.