Östrogen och övervikt
Det är många nya idéer och tankar kring övervikt man får efter att ha läst "Good Calories Bad Calories". En av grundtankarna är ju att fetma har en huvudsakligen hormonell orsak - i första hand kroniskt höga insulinnivåer. Kalorier, som vi här trott sedan länge, har liten eller ingen praktisk betydelse. Läs boken för en lysande logisk förklaring till varför.
Nu är det ju inte BARA insulin som påverkar fettceller, även om det är det viktigaste hormonet. Andra hormon är tex testosteron och östrogen som minskar fettansamling i fettceller. Kvinnor för ju minskad halt av östrogen (+lite mindre testosteron) efter klimakteriet och en vanlig observation är väl att det därefter är svårare för många kvinnor att hålla nere vikten.
En möjlig förklaring till detta är minskad östrogenhalt, som bla via ett protein vid namn LPL (lipoproteinlipas) ökar fettinlagring. LPL binder lipoproteiner ("fettdroppar" typ) i blodet och bryter ner dem till fria fettsyror för vävnaden runt omkring. Östrogen hämmar denna effekt i fettväven. Minskad mängd östrogen= ökad effekt av LPL i fettväv och därigenom ökad uppsugning av fett från blodet in i fettceller.
I råttförsök bla ger bortoperation av de östrogenproducerande äggstockarna som resultat kraftig hunger hos råttorna, minskad fysisk aktivitet och snabbt fetma. Om man då injicerade östrogen i blodet hos de "nyfeta" råttorna så började de bete sig som vanligt och övervikten försvann. Antalet kalorier i kosten, by the way, hade knappt någon effekt, de opererade råttorna blev feta även när man begränsade födointaget.
Frågan är om detta har någon praktisk relevans hos människor. Min tanke är att kvinnor efter klimakteriet som har problem att hålla vikten även på lågkolhydratskost (första steget bör ju ändå vara att hålla nere insulinnivåer) kunde ha nytta av östrogentillskott. Teoretiskt skulle detta mer eller mindre automatiskt ge minskad fettväv. Nu är ju östrogen tyvärr ett hormon som i längden ökar risken för cancer i bröst mm. Men detta sker framförallt i kombination med höga halter av insulin/IGF vilka hålls ner av lågkolhydratskost. Vilket ändå är steg 1.
Vad tror ni?
Mja, Jag fick nog min "fettvalk" efter jag kommmit in i klimakteriet, så det kan nog stämma. Jag blir smalare under naveln än ovanför. Jag äter inte så strikt ännu. Har gått ned 4 kg men har nog 12 kvar att gå ner,
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Det låter inte otroligt. Har aldrig tänkt på det men jag tog ju bort hela mitt "underrede" i mitten av 80-talet (är 60+nu) och när jag tänker efter så började min viktuppgång vid den tiden. Hm… kan det verkligen vara det som är orsaken till min kraftiga övervikt.
Jag har aldrig varit sockerberoende, aldrig längtat efter kakor,godis, saft o liknande men ätit vad jag kallat normalt. Pizza, hamburgar o liknande har aldrig varit någon stor del i mitt/vårt liv utan jag har nog varit/är vad man kallar en "gammaldags" husmor. Långkok och rejäl söndagsstek haha.
"Bantat" har jag nog alltid gjort i alla fall, graviditeterna 3 st gav mig alltid en massa kilo som inte ville bort.
Ja nu har jag i allafall släpp 16 kilo med lchf och hoppas släppa minst lika mycket till.
Jag är 56 år och är insulinresistent sedan många år.
Har också funderat mycket på om brist på östrogen kan
vara en orsak till övervikt.
Förlossningarna fick sättas igång och jag lyckades inte få
igång amningen.
Inte alls otroligt. Min övervikt nu (är 52) sitter ordentligt jämfört när jag var yngre. Och visst har den kommit efter klimakteriet. Har dock inte satt det i samband med det utan med en massa annat som har hänt i mitt liv. Må¨nga bäckar….
Frågan är dock - kan man göra något åt detta utan att äta östrogen?
Men vi som redan var feta innan klimakteriet då? Fettet innebär väl högre östrogenhalt, gör det inte? Det är väl därför fetton sällan får klimakteriebesvär.
Jag vet inte hur man medicinskt avgör när klimakteriet börjar och slutar, men jag gick ganska lätt ner 17 kilo efter att jag anser att det börjat. Sen var det stopp. Det var strax innan LCHF.

Tja, jag vet inte, kommer man överhuvudtaget i klimateriet om man inte har något "underrede"?? Har i allafall aldrig haft de svettningar o dyl. som mina väninnor.
Därför spekulerade jag i om min viktuppgång kunde ha ett samband med min operation.
Jag har aldrig tagit något tillskott av östrogen fast läkaren erbjöd mig efter op. Borde kanske sagt ja tack????
Min övervikt började nog tidigare, jag har ätit "lyckopiller" sedan95 för min värk (fibromyalgi) och det är nog en bov i dramat oxå, och så äter jag blodtrycksmedicin, som nog oxå stökar till det. Men just fettet över naveln kom när mensen började krångla. Jag gick ner alla grav kilon efter mina graviditeter 2 st jag gick inte upp mer än 11 resp 8 kg. innan och emellan och efter var det 66 kg. jag hoppas att komma ner till 70. Men jag har inte så bråttom. efter min andra lät jag sterilisera mig. ville inte utsätta mig för en graviditet till pga svårt illamående.

Teorin låter ganska trolig!e
Minskad östrogenhalt borde även göra att kortisolet får större betydelse, eller?
Jag tror inte att östrogen ökar risken för bröstcancer i frånvaro av högt blodsocker. 
Jag är snart 60 år och äter östrogen pga väldiga övergångsbesvär. Jag har gått ner mina 30 kilon under tiden. Så visst kan det vara så. Om jag inte hade ätit östrogen hade jag nog inte kunnat jobba idag. Så jag får prioritera livskvalitet mot bröstcancerrisken.

Intressant höra era kommentarer. Verkar ju som att teorin stämmer rätt bra för medlemmarna här… Obs att jag inte rekommenderar alla att skaffa östrogentabletter verkligen inte. I sådana fall en relativt låg dos och kombination med hyfsat strikt lågkolhydratskost för att inte öka risken för annat otrevligt. Dessutom skulle ju en ev effekt försvinna då man slutade (då kilona skulle komma igen långsamt) så i princip skulle det ju röra sig om livslång behandling.

Ullebull, var glad att du går ner m lchf, med lite tur hör du väl till de där minskning av insulinet räcker för att få en bra vikt. Utan östrogenhjälp.
En fundering för alla äldre män med övervikt är ju att testosteronet har en liknande effekt. Och tenderar att minska med tiden, om än mer gradvis o inte så tydligt som vid kvinnligt klimakterium. Testosteronplåster, någon? 
Nä tack, inte för mig.
Hur många av dem som svarat här äter Levaxin?
Jag äter Levaxin sedan 10 år tillbaka i tiden. Alltså även när jag gick ner i vikt.

Varför kan man inte ta bort mitt inlägg, jag insåg när jag postat det att detta inte är en läkarspalt för allt o alla, haha

Haha, men det här hörde ju lite till ämnet ändå tycker du inte? 
Tror inte det är mycket att oroa sig för. Testorsterongel skall ju bara användas vid konstaterad brist - och då får man ju ungefär som normalt. Det står att det KAN ge blodtrycksstegring o BÖR användas m FÖRSIKTIGHET hos patienter m högt tryck.
Det är typiskt sådant som skrivs för att ha "ryggen fri" för läkemedelsföretaget. Man kan väl testa o så kontrollera trycket efter någon månad. Om det nu bara är måttligt förhöjt innan.
Men varför är det då received wisdom att man går upp i vikt/inte kan gå ned om man tar P-piller eller P-spruta?

Tack för svaret,
ja han medicinerar ju för trycket och sedan har man väl dragit ur honom det mesta genom cellgifterna och stamcellstransplantation. Jag upptäcker dock att man ibland inte vet vad den ena läk. skriver ut jämfört med en andra. Vill ofta ha en extra koll. Ibland får man mediciner som direkt går emot de man redan har.
Jaja,. jag godkänner väl gelen då hihi, man tror att det skall hjälpa mot svettningarna, säger endokrinologen.
Det här var precis vad jag ville höra Doc.
Jag har alltid varit fet men magen platt, det har satt sig på andra ställen. När jag kom i klimakteriet blev det en bulle på övre delen av magen, den är för övrigt omöjlig att få bort.
Jag ville inte ha östrogen, både min mamma och syster har haft bröstcancer och jag fick höra att mensen skulle fortsätta om man åt det och det ville jag inte. Kämpar fortfarande med hemska svettningar periodvis men inte alls i samma omfattning som tidigare. Äter levaxin sedan ett år tillbaka.
Jag har inte haft mens på 3-4 år (jo, en gång per år - i 5 minuter). Har inte märkt minsta klimakteribesvär. Det har jag antagit är för att fläsket mitt förser mig med östrogen. Äter också levaxin som jag misstänker att större delen av de mognare damerna här gör.
Jag har inte haft några besvär med min övergångsålder. bara att mensen kom så sporadiskt, varje gång det närmade sig 1 år, så kom den, förra året när jag om med här så hade det gått 1 år sedan sist, jag trodde att det var över. Men nej då den kom igen, nu har det gått över1 år och nu är den väl borta. jagtycker inte att jag behöver östrogen, men om jag inte kan få bort valken så får jag väl prova, om dent hjälper.

Gronstedt,
_Men varför är det då _received wisdom_ att man går upp i vikt/inte kan gå ned om man tar P-piller eller P-spruta?_
Det finns faktist en bra förklaring på det. P-piller innehåller oftast både östrogen och progesteron (gulkroppshormon). P-spruta, p-stav och även minipiller innehåller dock bara progesteron - inget östrogen.
Enligt Taubes ökar progesteron LPL-aktiviteten, framförallt på höfter och bak, och ger därför ökat fettupptag i dessa fettvävnader. Vad jag förstår kan det vara själva orsaken till att kvinnor får just den formen till skillnad från män.
Vid en liten titt i fass har tex p-spruta och minipiller viktuppgång som vanlig biverkan, medan kombinerade piller (med östrogen också) jag tittade på brukade ha "viktförändring" som mindre vanlig biverkan. Så det verkar stämma även i praktiken…
Jag ger upp! Vart vänder man sig för att ansöka om könsbyte? 

Du får köpa "Den lilla hemkirurgen"…..kan säkert kompletteras med en "Gör det själv" video för önskat ingrepp och ger många roliga skratt ihop med vänner och bekanta!
Tja, jag har verkligen ingen aning om mina hormoner… Jag är ju bara 34 och det enda som har med hormoner att göra är att min PMS nästan helt försvunnit med LCHF.
Inga humörsvängingar, mindre kramper, och blödningarna har minskat.
Hoppas klimakteriet är långt borta…
Vilken hemsk läsning för en sådan som mig, som efter snart 10 månader på LCHF inte gått ner ett enda gram eller minskat en enda centimeter, och som ännu inte kommit in i någon övergångsålder (åtminstone inte vad jag vet)… hur ska det bli sedan då? Hopplösheten breder ut sig än mer.
Vad jag har märkt är förstås att det är svårare att bli av med kilona nu än för 10 år sedan, så oavsett klimakterie eller inte är min kropp förstås påverkad av åldern. Förr fungerade svältkurer, det gör dom inte längre. Det är därför jag började med LCHF i januari.
Då till min fråga. Tror någon av er att något naturmedel kan påverka i positiv viktnedgångsriktning som substitut för östrogen??
Det vill jag nämnligen inte ta.

Då kanske den "hatade" sojabönan kan vara något för klimakteriedamerna?
Innehåller inte soja östrogenliknande ämnen, flavisoner.. eller vad det hette.. Vad tror ni om det?

Tråkigt om det ses som hemsk läsning detta, det var ju knappast meningen
. Egentligen tycker väl jag att man kanske kan acceptera att vissa kvinnor lägger på sig *lite* vikt efter klimakteriet likväl som vissa män lägger på sig *lite* bukfetma efter att testosteronet sjunker med åren. Det är säkert hälsosammare vikt eftersom just den INTE är förknippad med högt blodsocker och höga insulinvärden som ju i värtsta fall kan leda till ett metabolt syndrom, hjärtsjukdom osv.
Det jag spekulerar om är väl för de där det handlar om mer än lite, där de kanske har extremt låga hormonnivåer, och om man då kan hjälpa till m tillskott eventuellt.
Tänkte skriva också, att jag egentligen tror sockret och spannmål spelar stor roll i min viktuppgång men vet ju inte hur det har med hormoner att göra…

Zeretki, socker och spannmål ger ökad mängd insulin i blodet. Med största sannolikhet är insulin det hormon som har allra störst effekt på fettinlagring.
Onormalt hög insulinhalt i blodet är därigenom sannolikt orsaken till "vanlig" fetma. Övriga hormoner spelar troligen mindre roll.
#30 Jag visste att det var nåt med ökat insulin, jag har ju lärt mig lite av att vara på sajten, men mindes inte vad exakt. :) Tack Doc!
Mona-Stina, jag hade slutat med mensen när jag fick mina piller och har inte haft någon mens sedan heller.
Förstår att du inte vill äta östrogen när ni har bröstcancer i släkten. Jag har inte någon släkting som haft det, men det är klart ingen garanti att jag inte skulle få det.
Det finns en "ny" sjukdom där inte ägglossningarna fungerar, den behandlas bl a med metformin vad jag har förstått… tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter.. en förkortning är det i alla fall..
Hur som helst så tror jag säkert att jag har denna sjukdom men att diagnosen inte fanns på den tiden då jag försökte bli gravid. Bägge mina graviditeter har kommit efter en massa hormonpreparat och jag har inte haft normala menstruationscykler utan bara någon blödning per år. Hur är det med det här, kan allt strul ha berott på för låga hormonnivåer och kan det också ha gjort att jag haft så stora problem med vikten hela livet? Har haft väldigt lätt att lägga på mig kilon och oerhört svårt att bli av med dem. Kilona har haft en förmåga att placera sig mitt fram och nu när jag går ner så "går jag ner under midjan" och har med detta fått väldigt mysko kroppsform.
Kan tillägga att jag nu, när jag börjar närma mig klimakteriet, fått normala menstruationen… men det har säkert med kosten att göra, eftersom det samma hände när jag gick på Atkinskost för något år sedan.
Kan det vara PCO.?
Jepp Mervi, så hette den nog. Har läst om den och konstaterat att jag har en hel del av symtomen…
Oregelbunden menstruation med långa intervall eller utebliven mens (gäller alla kvinnor med PCO-S)
Infertilitet till följd av utebliven ägglossning
Ökad tendens till acne i vuxen ålder
Ökad behåring av manlig typ
Tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (ovanligt)
Minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes
Övervikt med framför allt bålfetma (midja/höft förhållandet > 0,8)
Ätstörningar
Godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater
Vad jag har förstått så är orsaken ökade halter av testosteron, men det kanske inte påverkar halten av östrogen, eller?

PCO (polycystiskt ovariesyndrom) är starkt kopplat till metabolt syndrom och därmed till höga insulinhalter i blodet. Sant är också att testosteronhalterna är höjda, jag kommer på rak arm inte ihåg exakt hur detta förklaras. Men det finns flera studier som visar mycket god effekt av lågkolhydratskostkost (som ju kan normalisera insulinnivåer). Och även metformin som sagt.
Intressant diskussion, men förvirrande!
Doc_, Om jag tittar på mig själv så vet jag inte om jag passar in i mönstret eller inte. Jag vet att jag inte tål gulkroppshormon, jag vet oxå att mina hormonvärden som gyns testade för några månader sen är ok. Har dock fortfarande inte 'fått tillbaka' elasticiten i slemhinnorna efter att ha tagit ut hormonspiralen. Hade många biverkningar med spiralen dock inte viktuppgång som jag hade med diverse olika p-piller. Fast sista året har jag inte gått ner heller. Under mina 3 graviditeter gick jag upp 30kg varje gång trots onormalt illamående och inte direkt överätande, men jag kräktes nog så mycket att kroppen trodde det var svält. Hade mycket hormoner i kroppen då sa alla barnmorskor.
Kan man bortse graviditeter från östrogen-testestoron diskussionen eller hänger det ihop?
Om man då som jag misshandlat min kropp sen jag var 18 (är 35 nu) med diverse hormoner och IVF-behandlingar, hur långt tid tar det att komma tillbaka? Om det nu går? Borde mitt naturliga östrogen göra att jag tappar min övervikt? Eller räcker inte det?
/Lillianna
~ Lillianna ~

Hormonspiral ger mig veterligen mest en lokal effekt - inte mycket homon kommer ut i resten av kroppen, eller rättare sagt, där blir det väldigt "utspätt" jmf m koncentrationen i just livmoderslemhinnan. Så den borde bara påverka marginellt.
Absolut påverkas hormonvärdena i kroppen vid en graviditet, säkert ganska mycket. Inte så insatt (än) så jag skall låta bli gissa hur.
Om du har mkt övervikt o är 35 är det antagligen insulinet som länge varit för högt och rubbat resten. Med längre tids lågkolhydratskost kan det säkert repa sig. Hur länge vet jag inte. Några månader till några år? Ditt eget östrogen borde räcka långt i 10-15 år till åtminstone.
käre Doc_… tag inte detta hemsk så bokstavligt ;) förstås är det framförallt intressant läsning!
men…
efter en livslång kamp mot kilona så är det faktiskt inte lätt att acceptera några nya sådana - vad dom än beror på. det är mycket möjligt att vissa kilon inte är direkt hälsofarliga, men sliter på kroppen gör dom likväl.