Hjälp jag fryser!
På den tiden jag var ung och mycket smal frös jag jämnt men under många år har jag varit mycket varm av mig. Efter 40 blev det bara värre och jag fick gå omkring med bara linne för att inte rinna bort
Nu när jag lagt om kosten har jag blivit så vansinnigt frusen, jag är iskall om både händer och fötter och jag går omkring med både ullstrumpor, långkalsonger och fleecetröja inomhus och jag kan tillägga att jag till och med fryser mer än min frusne sambo
Kan någon ge mig ett råd om vad jag ska göra? Jag har kollat runt i inläggen och det verkar som om dom flesta blivit varmare av lchf-kosten. Gör jag nåt fel eller……
Jag fryser också. Jag tror att det beror på att underhudsfettet minskar.

Jo, det kan tyda på att du gör nåt fel..
Kanske för lite fett eller allmänt för lite mat..
Är du mätt? Du ska inte vara hungrig..
smartmat, det var väl inte så länge sedan du började? Det kan vara så att fettbrasan inte tagit sig riktigt ännu, i så fall är det ett övergående problem.
jag gissar, fett. ôka på fettet, kroppen fryser om den inte har tillräckligt brännsle att båda hålla kroppen i vigör OCH hålla kroppsvärmen uppe. Det är bara min tanke då :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det är nog väldigt olika hur man reagerar på LCHF-kost. Jag har hållt på i 8 månader. Varit i ketos, så fettbrasan brinner, hela tiden. Fryser ändå.
Jag tar på ett underställ och låter det inre fettet brinna. Jag eldar i kaminen och trivs vid det sprakandet ljudet.
Bättre att frysa, det går att åtgärda, än må dåligt av sjukdom och/eller övervikt.

Tack för tipsen, jag tar på mig ett underställ, käkar mer fett och tänder en brasa
Iofs så är det bättre att frysa och ta på sig lite extra kläder än att svettas så att det stänker om öronen. Man känner sig ju inte speciellt fräsch då.
Jag har alltid varit frusen. Även under mina år med LCHF, men nu är jag varm!!!! Vet inte vad det beror på men plötsligt har jag bara slutat att frysa.
Jag frös så in i bomben att folk tyckte att det inte var normalt, andra svettades och slängde av sig koftorna och jag tog på mig mer.
Äter du Levaxin, Mervi?
Ja, jag äter Levaxin sedan 9-10 år tillbaka.
Jag fryser alltid när jag ätit för lite…
Samma här Mervi. Jag har alltid trott att frusenheten hänger ihop med den taskiga sköldkörtelfunktionen. Kan den ha blivit bättre för dig?
Jag har också frusit i tid och otid men sedan jag börjat med Levaxin svettas jag.

Nu har min kokosolja kommit och jag var tvungen att prova direkt. Kokade te och hävde in en klick och drack. Det var inte så dumt alls. Tog den sorten med kokossmak för jag var rädd att det skulle bli för äckligt annars.
Har tagit en kopp till i kväll och faktum är att i kväll har jag inte frusit, jag är iskall om händer och fötter men fryser inte. Kanske ett sammanträffande men det kan ju vara fettet
För mig har det aldrig gjort någon skillnad, hur mycket fett jag än får i mig så är jag lika mycket en fryslort som alltid. Ja om jag inte sitter bra länge i en bastu då…

Hehe
Jag blir oftast väldigt varm av cocosfett, håller i sig ett par timmar eller så.
När jag förbränner fett så fryser jag som en gnu… Kylan kommer lixom innifrån och kan inte motas med nåt nästan.. Men när det är så minskar jag som mest…
Ju mer fett och "rätt" mat destor mer fryser jag.. Ju renare (mindre kolisar) desto mer fryser jag… osv..
jag säger som Kitabu, det är nog väldigt olika hur man reagerar på fettförbränning.. vissa blir varma, andra fryser.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ja då får jag hoppas att jag är som du då
Jag svettades när jag hade giftstruma, överaktiv sköldkörtel, det är enda gången jag varit svettig. Men nu är så där lagom och väldigt glad!!!
Förlåt en strumanovis - vad är skillnaden på struma och giftstruma - när får man det ena eller det andra.
Övergår det till giftstruma när man blir så kär att man går till prästen?
Numer pensionär i Nynäshamn
Margareta: Giftstruma = överproduktion i sköldkörteln
Struma: underproduktion i sköldkörteln.
Jag började med giftstruma , blev behandlat och fick underproduktion som följd av den behandlingen.
Jag var trött, trött och hungrig, hade hjärtklappning och orkade inte till slut att vara på jobbet. Jag gick alldeles för länge med detta. Trodde att jag bara var överansträngt pga stress på jobbet, flytt och annat. Men så var det inte.
Efter behandlingen i Lund mådde jag kanon i några veckor och sedan blev jag jättetrög. Jag blev svullen och frös och mådde jättedåligt men då var jag under kontroll så läkaren såg ju vart det brakade och jag fick mitt Levaxin.
Mervi vet Du vilka värden man har för giftstruma - vad som är gränsvärden… min mamma har gjort samma resa som Du - men jag har aldrig fattat riktigt vad det handlat om.
Jag vet iaf "normalvärdena" Fria thyroxonet T4 ska ligga mellan 10 och 23.. Under 10 har man underproduktion och jag gissar att om man kommer över 23 så ligger man på överproduktion om man mår dåligt av det vill säga.. Men jag vet inte om det är redan då det kallas giftstruma.
TSH som är styrhormonet för det fria tyroxinet (T4) bör ligga mellan 0,5 och 4,0 Men kommer man över 2,0 bör man utreda varför. Det betyder nämligen att hypofysen arbetar lite väl hårt för att jaga på sköldkörteln.. (detta gäller vid underproduktion) VId överproduktion och giftstruma borde TSH bli väldigt lågt…
Något mer? Det känns som jag glömt massor…
Hopotyreos - underfunktion
Hypertyreos - överfunktion (giftstruma?)
//Ida
Tack för det Anterrabae - jag hade hunnit glömma
Du vet hur det är!
mja.. inte så bra, jag har koll på underfunktionen och vad som händer när man överdoserar Levaxin.. men om det är det bara som är giftstruma (när det sker av sig själv alltså) eller om det ska mer till än bara överproduktion har jag ingen aning om..
Du behöver väl inte komma ihåg vad alla kan och inte.. *ler* Jag tänker inte ens försöka…
Kom just på att jag tror att både Pasi och StenSture berättat att de mår bäst på ett T4-värde runt 25.. Inget må dåligt alls, bara hög ämnesomsättning och förbränning. Kan inte vara giftsruma.. Själv mår jag dåligt om jag går över 22..
//Ida
Sist jag kollade hade jag 23,3 och jag kopplar inte det till något särskilt alls - var lite allmänt seg, men inte värre än vanligt.
För mig är den stora skillnaden att jag sover mindre (1½ tim per dygn) utan att vara ett monster på morgnarna - sen att jag är "lite seg" ibland har jag accepterat.
Ju bättre jag mår - ju kräsnare blir jag att det skall bli ännu bättre…
Då letar man med "ljus och lykta" överallt.
och det är ju helt förståeligt att man letar saker för att bli bättre. =) Det känns ju lite om att ett stillastående kan vara en bakåtgång.. och såna vill man inte ha..
Hur mådde du på 23,3? som vanligt eller? Det är ju inte ovanlgit att ämnesomsättningen ökar på denna kosthållning..
//Ida
Jag har legat på 21-24 och det ansåg min doktor var OK. Hur jag låg när jag hade giftstruma vet jag inte men jag var mycket sjuk i flera månader innan jag gick till doktorn. Doktorn på vårdcentralen sa att jag måste ha haft dett länge, det kunde hon se på proverna. Jag vet inte när det börjar kallas giftsstruma. Kanske dock här på forumet kan förklara begreppen?????

Min yngste sons far fick diagnosen Graves disease för många år sen. Är det samma som giftstruma det tro? Han gick ner otroligt med vikt på bara några månader. Var retlig och ilsken, hade torrt hår och frös som en hund. Vart behandlad med radioaktivt jod. Efteråt vart det hjärtklappning bra länge som han tog propranolol för och ögonen fick den där utbuktningen.
Han är fortfarande lättretad och tjurig men det kanske bara är personigehtsfel……

Mitt i strumadiskussionen måste jag bara tala om att jag fryser inte så mycket längre. Det är helt tydligt att jag led av fettbrist för nu sedan cocosoljan kom så har jag tagit en tekopp med en stor tesked olja i 3-4 gånger/dag och det hjälper. Bättre värme och vikten börjar så sakta krypa neråt igen
Om nån hade talat om för mig för några månader sedan att jag led av fettbrist så hade jag nog skrattat ihjäl mig

#29 Låter som giftstruma. Jag fick också behandling med radioaktiv jod.
Om man fryser så kan man gå och ställa sig i ett hörn - för där är det alltid 90 grader! :-|
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
, man kanske kan ta med sig en kopp varmt te med kokosolja så blir det ännu varmare.

maxiq - Alltid lika rolig!!!!!

Vilken underbar humor du har maxiq, alltid lika roligt att läsa dina inlägg 
#33 *Asgarv*
Håller med… grön humor á la Maxiq slår det mesta…