Mina kolesterolprover
För eventuellt intresserade:
Tog idag och kontrollerade mina kolesterolprover för första gången. Ätit mycket fett och begränsat med kolhydrater senaste 1,5 åren och dessförinnan GI-inspirerat några år. Senaste året snarast gått upp ett par kilo men det måste vara mest muskler för min mage är hårdare än någonsin 
Hursomhelst - har ju läst mycket studier om hur lågkolhydratskost ger högre gott kolesterol (HDL) och lägre triglycerider. Men undermedvetet sitter väl skräckpropagandan i lite, det var ju inte mer än 6-7 år sedan jag också trodde fett var farligt osv… Så man var lite nyfiken på vad det skulle visa.
Resultat:
- Totalkolesterol 4,1
- Triglycerider 0,5
- HDL-kolesterol 1,8
- LDL-kolesterol 2,0
- Fastesocker 5,3
Väntar fortfarande på HbA1c och ApoB/ApoA1-värden… men än så länge rätt bra va? För att helt glömma ödmjukheten ett tag har jag sällan sett bättre hos personer som inte står på höga doser blodfettssänkande medicin… Men här kanske det finns. Någon som minns hur Sten Sture Skaldeman hade ex? 

Det ser ju jättefint ut!! Grattis! Snart nere på masainivå. Även om inte högt kolesterol i sig är något att vara rädd för, är väl låga nivåer ändå en indikation på att det står rätt till med mycket annat!? Du har inga värden du tagit tidigare, att jämföra med?

Är du nu säker på att du inte putade med magen
*skämtar* Man kanske ska ringa vårdcentralen o fråga hur mina blodfettsprover var o gämföra med dina.

Tack tack! Nej jag har inga tidigare prover att jämföra med tyvärr. Och jag håller med om att lågt totalkolesterol troligen inte säger så mycket.
Men högt HDL, och särskilt låga triglycerider är däremot tecken på att det står bra till. Motsatsen till hur det vanligen blir vid metabolt syndrom (och övervikt och diabetes) alltså…

Sissan3, ja se efter du. Angående min mage skall jag väl inte säga mer nu, utom att jag är fullt nöjd. Puta går dock att göra om man vill 

Får jag ställa två frågor doc:
Är fördelen med ett relativt högt HDL att detta tyder på att totalkolesterolen är på väg ned (vars positiva sak är att detta vidare tyder på att det står bra till med övriga kroppen), eller är det något annat positivt som ett relativt högt HDL indikerar?
Vad är det egentligen med triglyceriderna som inte är bra?

Jag har inte något att jämföra med sedan tidigare men vid min akutresa till sjukhuset togs följande.
ref omr.
- natrium 140 137-145
- kalium 3,8 3,5-4,4
- kreatinin 61 45-90
- kolesterol 5,2 3,9-7,8
- triglycerider 0,7 0,4-2,6
- hdl-kolesterol 1,12 1,00-2,70
- ldl-kolesterol 3,7 2,0-5,3
Jag är övertygad om att det är kostomläggningen som håller värdena så bra.

Nu har jag fått provsvaren på fetterna
- Totalkolesterol 5,0
- Triglycerider 1,62
- HDL-kolesterol 1,0
- LDL-kolesterol 3,3
- LDL/HDL-kvot 3,2
- Fastesocker 5,3
- kalium 4,0

Vad säger doktor Doc_ om mina prover? Är jag ett hopplöst fall?

Bengt-Olov:
Högt HDL är statistiskt kopplat till låg risk för hjärtsjukdom, betydligt starkare än vad lågt totalkolesterol eller lågt LDL är. Högt HDL antyder även att man inte äter mer kolhydrater än kroppen tål, då detta annars ofta ger lågt HDL. Höga triglycerider är lite andra sidan av samma mynt kan man säga. Triglycerider blir höga då man har högt kolhydratsintag som levern under inverkan av insulin bygger om till triglycerider. Dessa ger sig ut i kroppen i stora kolesterolpariklar (VLDL) som blir kvar länge tills innehållet tagits upp av kroppen. Till slut kvarstår av dessa små elaka lättoxiderade LDL-partiklar, som antagligen lätt fastnar i kärlväggen och ger "åderförkalkning" och därmed hjärtkärlsjukdom.

UlleBull:
Ser bra ut. HDL kunde vara en liten aning högre men annars finfint. LDL skulle en del säga var en aning högt men med anledning av dina låga triglycerider är det antagligen stor andel "snällare" LDL-partiklar.

Sissan3,
Inte alltför illa. HDL lite lågt och triglycerider på gränsen till höga dock - båda på gränsen till definitionen av metabolt syndrom. Det tyder på att du antagligen får i dig lite mer kolhydrater än kroppen mår bra av. Kostbehandlad diabetes och övervikt säger samma sak. Prova LCHF-kost och kolla igen om några månader eller helst ett halvår skall du se det blir bättre.

Tack Doc!!
Jag skall leta fram Sten Stures provsvar…
Själv hade jag 0,67 i triglycerider sist och var stolt över det.
Sänkning från 0,94 i juni.
Jag tror att Annika Dahlqvist ligger på din nivå - träffade henne i lördags och hon låg lägre än jag!
Numer pensionär i Nynäshamn

Om man har högt kolesterol och är insulinresistent, är metformin en bra idé då? När jag googlade runt påstods det nämligen att metformin påverkar blodfetterna gynnsamt. Statiner verkar ju inte så roliga…

Tackar för svaret Doc_

Well well, på Annika Dahlqvist-nivå det blir jag stolt över. Äter själv långt ifrån så strikt som hon, vet inte riktigt hur många gram kolhydrater om dagen men gissar på 40-50 minst… Kanske skall prova calcounter någon gång fast då skall man hålla på o väga maten va? Inte så bra på sånt…
0,67 för övrigt, det är sällan jag sett så lågt heller… 

Ulf_S:
Vore intressant att se hur dina kolesterolvärden såg ut. Högt totalkolesterol i sig säger inte så mycket. Om dina triglycerider var låga är det antagligen bra ändå, och om du inte är hjärtsjuk är statiner gissningsvis onödiga. Många läkare stirrar fortfarande bara på totalkolesterolet, för det var vad de fick lära sig på 80- eller början på 90-talet, har numera visat sig vara ett dåligt mått.
Metformin verkar du ju inte behöva med normalt fastesocker o HbA1c 4,4…

Doc_, jag har inte siffrorna framför mig men totalkolesterolet låg på drygt 10. "Skyhögt" var ordet som användes.
Oh well, jag väntar och ser vad som händer…
Tack i alla fall!

Ja det var högt, sant. Kan vara intressant mäta om det efter några månader - ett halvår. Ibland får man ju en övergående stegring av totalkolesterol på lchf men det skall väl ha gått över inom ett år åtminstone, vet inte hur länge du ätit så? Men som sagt, det vore mer intressant se HDL/LDL/Triglycerider.
För att komplicera än mer har man infört en ny variant av kolesterolprover som skall säkrare identifiera personer m hög risk, o som kan tas icke-fastande: ApoB/ApoA1. Fick svar på kvoten nu för mig: 0,4. Mycket bra. Lågt är bra, medel för befolkningen är väl ca 0,9 om jag minns rätt.
När jag var på hälsokosten senast erbjöds jag att provsmaka en sorts lösliga fibrer (gjorda av morötter, tror jag), som skulle vara bra för att sänka blodsocker och kolesterol. Jag tjafsade emot lite grann; tyvärr kan jag inte tillräckligt om HDL och stora snälla och små elaka LDL-partiklar för att debattera ordentligt. Lösliga fiber verkar väl iofs nyttigare än mediciner, men skulle denna produkt kunna göra någon nytta i kolesterolsammanhang? Och vad säger jag nästa gång någon börjar prata kolesterol? Varifrån kom dessa elaka LDL egentligen?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Vad säger S-C-Peptid (fastevärde)?
Jag har 0,8 - vilket anses vara ett övre gränsvärde enligt min lablista.
- HDL 2,1
- LDL 6,6
- TRIG 0,67
- HbA1c 4,4
Detta var ett urval av prover från 12/9 2007
Jag mår inte helt så bra, som jag gjort innan och går inte ner i vikt så jag letar med ljus och lykta i ALLA parametrar som finns

Tja lösliga fibrer tjänar väl till att fördröja upptaget av socker från tarmen lite. Viss nytta kan det nog göra, men i sammanhanget rätt marginell gissar jag.

Margareta,
återigen, lite högt LDL men med tanke på dina jättelåga triglycerider är det nog mest snälla sådana. För att vara mer säker kan man ta en ApoB/ApoA1-kvot men det hade jag inte brytt mig om ifall jag var du. Annars var det ju kanonfint.
fC-peptid på 0,8 antyder ju att du har något hög insulinproduktion trots ditt låga blodsocker. Hmmm hmm knepigt. Kan mycket väl vara det det som hindrar dig från att gå ner mer i vikt. Osäker på vad nästa steg efter kolhydratsminskning skall vara, men min bästa gissning blir som tidigare att lite ökning av muskelmassan genom lämplig träningsform kunde ha positiv effekt där. Ökad muskelmassa=mindre insulinresistens=lägre insulinvärden=fettväven släpper ifrån sig fett.
Min läkare vägrar kolla triglycerider. Han säger att det bara behövdes i samband med kolesterolvärdena och här har de gått över till att mäta enbart apolipoproteiner nu. Jag förstår inte hur han menar. Stämmer det han säger?

Jo det är ingen dum tanke att mäta apolipoproteiner istället. Lite nytt så jag har inte sett någon bra forskning på LC och det men rimligen borde man se samma förbättring där - ApoA1 speglar ju HDL-mängden och ApoB är ett mått på ANTALET LDL-partiklar, inte mängden som tidigare. Det betyder att det blir ett intressantare mått då de elaka små LDL-partiklarna ger en större ökning jmf tidigare än de större snällare. Så: triglycerider slutar som de små och ger en rejäl ökning av apoB, HDL motsvarar ApoA1. Kvoten som är den man använder kan väl knappast bli annat än bra av LC-kost?
Här är mina apolipoproteinvärden från igår:
- ApoB 0,59 (0-1,20)
- ApoA1 1,50 (>1.15)
- ApoB/ApoA1 0,39 (0-0,90)
I kvoten är lågt statistiskt sett bra. Medel i befolkningen för män ligger på ca 0,9, kvinnor ngt lägre. Referensvärdena är de som rekommenderas för låg risk hjärtsjukdom. Verkar inte som jag ökat min risk med lowcarbmat precis?

Nu när alla frågar om blodfetter m.m. måste jag också passa på.
Min sambo var på 50-års koll för ett tag sen och då hade han triglycerider på 0,8 och kolesterol på 6,0. Hon tyckte att triglycerider låg högt och sade åt honom att inte äta omega-3 för att det var det som ställde till värdena.
Jag tycker att det låter lite fel.

ja, ullebull skrev ju att referensvärdet för triglycerider ligger på 0,4-2,6

Smartmat - Håller med felixifokus, triglyceridvärde på 0,8 är inte högt…snarare lågt och bra!
Har aldrig hört att omega 3 skulle kunna påverka triglyceriderna på nåt negativt sätt…de påverkas främst av kolhydratätande!?

Ja det var vad jag sa också när han kom hem med beskedet, personligen tycker jag att hon är värdelös som "hälsosköterska"

Smartmat,
om det inte är något missförstånd på vägen låter det där hur dumt som helst. Triglycerider på 0,8 är utmärkt. Man drar ibland gränsen för förhöjda vid över 1,7 men antagligen är det bättre ju lägre de ligger.
Dessutom är det övertygande visat att det till allra största delen är kolhydrater som höjer triglycerider. Möjligen kan stora mängder alkohol även öka dem (inte så förvånande eftersom levern omvandlar överskott kolhydrater till triglycerider - antagligen gör den samma sak m överskottsenergin från alkoholförbränning?).
Omega-3 lär snarare ha motsatt effekt, om någon.

Doc_ - Ättikan som bildas vid alkoholförbränningen borde kunna omvandlas till antingen glykogen eller fett?
Vet man att detta sker i någon större utsträckning eller bryts det mesta av ättikan ner redan i levern?

Inte så påläst just inom detta. Men att alkohol i stora mängder visats höja triglycerider tyder ju på att det kan ske, kanske när glykogenlagren redan är rätt fulla, vilket de snabbt blir av kolhydratskost och långvarigt höga insulinnivåer. Att levern bara skulle bränna alkoholen till 100% värme verkar väl mindre sannolikt - kroppen slösar ju sällan så.

Fortsättning följer här, fick sista intressanta provsvaret från igår nu, HbA1c 4,1 (3,6-5,0). Hmm hmm jag vill ha under 4, är det dumt? HbA1c 4,1 skulle motsvara medelblodsocker ca 4,8 eller så det låter visserligen bra.
Kanske skall sluta med kolhydrat/protein-drink efter träning såg sist att den har hela 40g kolhydrater i 330ml. Fanns någon med lite mindre men mer protein, dyrare men kanske väl värt det? 

Kanske svepa en 3a grädde efter träningen istället!?
Jag tror inte på insulinets påstådda muskeluppbyggande egenskaper då jag aldrig hittat nån studie på detta och dessutom själv upplevt mycket bättre tillväxt på LCHF.
Tror istället att det är GH och IGF-1 (stimuleras ju av protein men bara om glukagonet är högt…dvs vid minimalt av kolhydrater) som står för huvuddelen av tillväxten och att man ska hålla nere kortisolet…dvs äta något (fett o protein) så att kroppen själv kan producera det blodsocker som behövs utan att behöva höja kortisolet onödigt mycket.
Hur ser du på detta?

Ja fick oxå höra av min läkare att omega 3 höjde koesterolet?

Om att svepa en 3a grädde efter träningen? Haha, mina kompisar tycker jag är en aning extrem kostmässigt redan, men då skulle de nog höja på ögonbrynen lite extra! 
Det här att kolhydrater efter träning ger insulin som då stimulerar muskeltillväxt har man ju blivit itutad. Men har ju aldrig läst någon sådan forskning själv heller (inte letat). Måste ju personligen säga att generellt mer fett och mindre kolhydrater sista året har gett märkbart mer muskler och mindre fett. Kanske är den insulin-effekten överdriven i vad man läst (någon sådan effekt lär det väl ha dock).
Så jag är nog benägen att prova utan kolisar efter träningen ett tag. Men du menar alltså att det är lämpligt äta/dricka NÅGOT just efter träning (protein + ev fett då)… Tycker det låter intressant jag men är ingen expert på ämnet. Vad använder du?
Kött höjer ju också insulinet, så varför kan man helt enkelt inte äta en köttbit efter träningen?

Ovkyhn, man får höra så mycket dumheter av läkare 
Att ökning av fettkonsumtion kan hos vissa ge en övergående (oftast minimal) stegring av totalkolesterolet. Totalkolesterol är som nämnt statistiskt sett i de flesta fall en usel markör för sjukdomsrisk. Fördelningen brukar dock alltid ändras åt ett fördelaktigt håll, dvs rimligen blir risken för sjukdom mindre.

min man har ätit lchf över 1 år nu hans värden
CHOL - 9,8
HDL - 0,90
LDL - 7,8
TRIG - 2,12

Hemul, kött höjer väl ändå insulinet rätt lite, alltså kalori för kalori (om man nu får använda det hemska ordet)?
Men jo det kanske, lite opraktiskt för mig känns det som bara (åtminstone i omklädningsrummet) 

ovkyhn, ser inte så bra ut tyvärr. Hur låg dom innan? Har han stått på statinbehandling och slutat kort tid innan proverna eller? Sällan man ser så lågt HDL och framförallt höga TG på lchf… Vore lite intressant med en ApoB/ApoA1-kvot. Har han kärlkramp eller dylikt m sådana prover hade jag nog rekommenderat blodfettsmedicin.
Gör en shake med äggulor då. 
Ja inte vet jag, Man läser ju så mycket olika om det där. Men ska man tro på det där med insulinindex (som väl antagligen grundar sig på väldigt få mätningar) är det inte alltid så lite.

Va äggvitor som är så gott?? 

Apropå # 35 och 38. Vad säger ni om det jag fick höra av en släkting då som har någon form av autoimmun sjukdom (kommer ej ihåg vilken), som väl då skulle må rätt bra av lite extra tillskott på omega 3, inte fick ta omega 3-tillskott - p.g.a. hennes hjärtproblem. Nämen hallå? Är det jag som är knäpp, eller vill de ta livet av tanten? Ursäkta insticket.
Men häv i vitan också då. men du ska du kanska ta drinken i enrum. 

Äsch, var en man och häll i dig några råa ägg!
Jag brukar faktiskt göra det, men inte i sällskap… Då skulle jag verkligen få underliga blickar.
#25 F'låt, doc. Såg inte att du svarat. 
Jo, det där känner jag till - lite löst. ;-) Men det här med triglyceriderna. Stämmer det att det värdet i sig är meninglöst och bara behövdes för att räkna ut vad-det-nu-var-han-sa med de "gamla" kolesterolvärdena?
Mina värden är inte lika fina som dina, men jag kan ju posta dem ändå. Jag har bara tagit detta två gånger, båda gångerna på LCHF. De har ivf "förbättrats" något.
Vad jag hade alla år jag mådde riktigt dåligt, det har jag ingen aaaaning om. Jag måste vara det enda fettot som stått i regelbunden kontakt med vården som de INTE kollat kolesterol på. Jag bad om det själv nu, så jag skulle kunna jämföra mig med er - och vad får jag? Apolipo! 

2006
Apolipo A1: 1.4
Apolipo B: 1.4
Kvot: 1.0
2007
Apolipo A1: 1.6
Apolipo B: 1.5
Kvot: 0.9

#47 jag har faktiskt börjat hälla i mig råa ägg rätt ofta sista veckorna. Inte gott precis men slinker ner väldigt lätt o snabbt. Jämfört med att steka eller koka så spar man ju flera minuter som man kan göra något annat onödigt på 
#48 nej värdelöst är det knappast. I nya gary taubes-boken går man genom hur turerna var - det dröjde länge innan man kunde mäta triglycerider, särskilt i stor skala. TG har tydligen om något ett starkare samband med riskökning än totalkolesterol, LDL, och ev till o med HDL. Men sen har det ju ett starkt samband m kolhydratsätning också o då passade det ju inte så bra in i kunskapen om att fett var det farliga. Kartan o terrängen passar inte då vet vi ju att en del låter bli att låtsas om det… lättast så. 
Ingen expert på apolipo men vad jag förstår är dina nu just vid genomsnittet för svenska män. Har du övervikt kvar lär ju kvoten antagligen minska i takt med den.

Doc_ - Jag brukar bara äta vanlig mat och först när jag blir hungrig…inte nödvändigtvis direkt efter träningspasset. Lite oseriöst kanske, men jag är inte missnöjd med muskeltillväxten.
Har dock inte tränat sedan jul och tänkte ta tag i det om ett par veckor när det finns tid.
Proteinet höjer insulinet tillräckligt för att det ska släppas in i cellerna samtidigt som glukagonet höjs för att säkerställa blodsockret…detta resulterar i IGF-1-utsöndring…och något lämpligare tillfälle för detta finns ju knappast (än när man äter protein).
Kan det vara så att denna effekt har tillskrivits insulinet i sig?
En högGI direkt efter träning släpper ju in proteiner men ger nästan ingen IGF-1 om jag förstått allt rätt och troligen sämre muskeltillväxt som resultat.
Råa gulor är gott, men vitor - fy för en gris! Man ska förresten inte äta rå äggvita p.g.a. avidinet, men så farligt är det säkert inte.
Doc, vad ska man säga för att få dem att kolla triglycerider då? Jag vill veta vad jag har. Fattar inte varför det är så omöjligt. Är väl nya riktlinjer de har för att spara.
Jaha, så apolippisarna har gjort mig till man nu? Hoppas jag får musklerna också! 

Ja det är intressant det här - skall som sagt prova utan en massa (40g) kolhydrater efter träning o se om det blir någon märkbar skillnad för mig. Området är komplicerat och på något vis känns det som att alla hittar stöd i några studier för sin egen teori? (o då tar jag din på minst lika mycket allvar som någon annans) 

#51 my bad, du är säkert kvinna fortfarande
tyvärr gör det att dina appolippisar är en liten aning sämre än genomsnittet istället.
Avidin, hur är det med det menar du?
Om du ändå absolut vill kolla triglycerider - gå till en privatläkare o pröjsa för det själv? 

Avidinet i rå äggvita (antinutrient för att skydda ägget från att bli uppätet) binder upp biotinet och ger brist på sikt, om man äter det varje dag.
Nähädu! Sjukvården är skyldig mig mycket. Now it's payback time! 
hemul: När min vc-doktor gnällde över högt kolesterol, sa jag lite pillimariskt att jag i alla fall hade låga triglycerider, för det hade jag mätt hos Calle Carlsson och han sa att det var viktigast.
DÅ - vart hon, doktorn, antagligen nyfiken, för det kryssades i på nästa lablista när de egentligen skulle kolla HbA1c.

Bengt-Olov #44: Att man ska vara lite försiktig med Omega 3-tillskott när man är hjärtsjuk har ingenting med kolesterol att göra utan för att man då troligen äter blodförtunnande medicin, typ Trombyl. Om man äter t ex lax och andra "naturliga" omega 3-fetter några gånger i veckan är det ingen fara men om man dessutom äter kapslar dagligen kan blodet bli lite för tunt. Har själv varit inne på om man då kunde skippa tabletterna och ta omega 3 istället, men enligt min doktorn har Trombyl även lite andra funktioner så det rekommenderade hon inte. Så jag fortsätter käka lax och makrill några gånger i veckan.

Tufflan, det där att omega-3 skulle vara farligt vid hjärtsjukdom och trombyl tror jag inte. Det finns många studier på att det istället skyddar mot hjärtinfarkt osv. En stor metaanalys härom året kunde dock inte bevisa det - men siffrorna pekade mot en viss minskning - typ 0-20% minskad dödlighet eller liknande minns inte exakt.

Tråkigt m avidinet, får väl nöja mig med råa ägg varannan dag… 

# 57. Tack Tufflan. Nä, menade inte heller att det skulle ha med kolesterol att göra. OK. Det kan förstås ha varit det att hon åt blodförtunnande medel… Det har du rätt i. Får fråga nästa gång… Trombyl har kanske den funktionen att det är lite mera lukrativt än t.ex. vanlig fisk!?

Hej igen.
Doc: Jag varken skrev eller tror att omega 3 är "farligt", men däremot att det i för höga doser kan göra ditt blod mer tunnflytande och att det ofta är därför läkarna säger åt dig att vara lite försiktig med för mycket kosttillskott. Om man däremot inte äter tillräckligt omega 3 naturligt genom kosten är jag övertygad om att man skulle få rådet att ta tillskott. Tar själv extra så fort jag vet att jag slarvat med kosten. Att Omega 3 är bra för hjärtat är det väl ingen som tvivlar på längre år 2007! Sedan är det väl så att läkarna alltid måste se till att ha ryggen fria. Om doktorn inte lägger in en brasklapp om ev risker med omega 3, och patienten sedan får en hjärnblödning, ja då är det inte kul för någondera parten…. Även om läkaren vet att det säkert skulle ha gjort mer nytta än skada i de andra 99% av fallen.
Har själv dragit igång en nystart med LCHF (dock lite moderat variant än så länge) och det ska bli spännande att ta del av all info här på siten igen. Det är härligt med en så levande sida. Här är det alltid en drös nya inlägg när man startar datorn. KUL.