LC och Alzheimer
Jag kom in på en blogg av en Dr Larry McCleary, som verkar intressant. Aktuell sida diskuterar Alzheimer som en följd av insulinresistens. Han rekommenderar att man följer kost enligt Gary Taubes(och det är i princip LCHF).

Intressant artikel.
Kvinnor får Alzheimers i högre utsträckning än män.
En ytterligare bidragande faktor till det kan vara att sockeromsättningen i hjärnan är knutet till halten av östrogen i blodet.
Vid den tidpunkten i livet när det skyddet minskar har dessutom sockerreceptorerna drabbats av metabolt syndrom och förmår inte längre varken nyttja glukosen som bränsle eller få bort det ur hjärnvävnaden….
Ett starkt skydd mot detta borde även här vara en ketogen kost
Min mamma är svårt dement och har klara metabola störningar. Jag har många gånger velat ändra hennes kost - men det går inte - för det säger dietisten där hon bor är hälsovådligt.
Numer pensionär i Nynäshamn

#2 tråkigt, om man är svårt dement lär det ju annars vara värt att undersöka om ändrad kost ger några fördelar 

För en gångs skull håller jag nog med dietisten, men inte av hälsoskälen utan för livskvaliten.
Det måste vara väldigt jobbigt att få sin kost ändrad i livets slutskede om man inte själv förstår varför och inte själv gjort ett aktivt val till förändringen..
Nån dramatisk förbättring är väl knappast heller att vänta vad man än gör i det läget.
Man behöver ju inte vara döende för att man är dement.
dufva - min mamma åt lowcarb innan hon blev dement - av egen kunskap. Det sista hon hann lära sig var Montigcnac - sen gick det utför. Det jag grämer mig mest över är att hon alltid ätit margarina - inte en smörklick sen 70-talet och mest Lätta och Lätt&Lagom. Fettskrämd till tusen.
Numer pensionär i Nynäshamn

Ja man blev ju tyvärr fruktansvärt fettskrämd på 70-talet och Lätt&Lagom var ju en rysare.
Det är synd att man inte har den mathållning som de flesta dementa minns från sin barndom (typLCHF) det sista som brukar försvinna är ju barn- och ungdomsminnena. Jag har jobbat mycket med dementa och dom kände inte igen sin egen familj men om man satt och tittade i fotoalbum från barn o ungdomstiden så visste dom precis vilka korten föreställde