Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1106 ggr
MillisB
0

Millis här!

Hei!

Har smygläst bloggen här i några dagar nu, och tycker om det jag har hunnit med. Det är ju otroligt omfattande, och så har jag haft problem med min inloggning så nu ordnade jag en ny, och den verkar fungera… 

Vill presentera mig. Har ätit LCHF i snart två veckor, och känner mig verkligen som en nybörjare. Har varit både ViktVäktare och Viktklubbare och varit på Grete Roede-kurs (den norska varianten av VV, som alltså inte finns här i Norge).

Har en ganska lång vikthistoria som började i mitten av 1980-talet då jag var i början av tonåren. Vägde som mest 128 kilo i fjor vår, men då sa jag stopp. Har sedan dess gått ner 16 kilo, mest med Grete Roede, men de sista 2-3 kilona med LCHF.

Har plöjt genom Annika Dahlqvists bloggbok, och håller nu på med SSS första bok. Det känns som om jag äntligen har funnit fram till den mat som jag vill äta resten av livet! Skrattande Bara så synd att det tog så många år…

Har ännu inte märkt några stora förändringar med min kropp, men efter så många år med olika matprogram så kanske det tar ett tag innan det märks? Eller hur har det varit för er andra?

Förväntar att jag ska kunna gå ner i vikt det som jag önskar mig, dvs ca 46 kilo till. Har ju vägt mycket alltför länge, och önskar mig ett nytt liv. Att kunna äta sig till det känns för bra för att vara sant… Cool

Hoppas kunna komma med glädjande nyheter efterhand som jag lär mig mer och kroppen blir gladare…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

zeretki
0

Välkommen! :)

suneb
0

Välkommen !

Ett tips, läs gärna om SSS bok en gång till sen efter ett tag, upptäckte att det faktiskt var massor som man inte snappade upp första gången man läste den.

anki1
0

VälkommenSkrattande

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

korseett
0

välkommen

MillisB
0

Tusen tack alle samman, är rörd till tårar för det goda mottagandet!

Och tack för tipset #2. Det ska jag göra!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Rita-S
1

välkommen skal du va :) Jag kjänner mycket väl till Grete Roede, norsk som jag är, och har aldrig varit överens med hennes stil :) I synnerligen inte äfter avslöjandet om att hon under stora delar av sin karriär gick på et bantningspiller med amfetamin! ;D

Och jag brukar gosa mig med att jag gosar mig med NATURLIG mat som skulle gett henne infarkt på röda rappen! :D Glad du har hittat hem till oss, hoppas detta är nåt även för dig!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Babz
0

Välkommen Millis!

Hoppas du kan hitta en och annan intressant tråd här på sidan.

Glad

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Margareta
0

Välkommen från mig också…

Numer pensionär i Nynäshamn

venuseva
0

Och med mig, välkommen.

hemul
0

Hej! Cool

Mona-Stina
0

Välkommen och lycka till.

Mervi
0

Välkommen! Och lycka till!

Lillianna
0

Välkommen hem!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Arnedanc
0

Välkommen från ännu en norrman. :-)

magma
0

Välkommen hit! Var gärna aktiv i trådar som intresserar dig, det ger chanser till utbyte av erfarenheter:) Lycka till!

brink
0

Kul men nytt folk, välkommen!

Wiland
0

Välkommen från mig med och lycka till!

MillisB
0

Tack än en gång till alla som har önskat mig välkommen här! Det värmer i hjärtat!

Jag har nu levt LCHF i två veckor och går nu in i min, enligt SSS, svåraste vecka, den tredje… Men jag har verkligen bestämet mig. Läser på om allt jag kan komma över och försöker mig på nya recept så ofta jag kan. Cool

Märker också att det blir billigare att leva med den här kosten, när jag slipper handla så mycket frukt och grönsaker… Vet inte om det är flera som upplever det samma, men det är i alla fall min erfarenhet så långt. Penga mun

MEN, vad ska jag göra med all mat som jag inte längre tänker erbjuda som människoföda i mitt eget hem? Ska jag pracka den på till andra eller bara kasta den (är ju emot att kasta mat, men frågan är om mat med MSG/E621 är riktig mat?)? Någon som har en bra idé?Oskyldig

Annars så tycker jag att det går fint att leva så här med god mat och vatten till allt. Varför krångla till livet när det enklaste är det bästa?!

Och så var jag hos min husläkare häromdagen, som alltså INTE avrådde mig från den här kosten. Hon nämnde försåvitt att jag måste motionera bort extrafettet, men så långt kan ju jag också tänka, jag menar målet är ju trots allt att behålla musklerna, och det gör man ju aldrig bäst på soffan…

#6 Grete Roede kommer aldrig mer att få pengar av mig! Visste inte om det där med pillren, kanske har jag läst det någon gång, men nu blir hon eller dottern inte rikare pga mig i alla fall.

#15 Jag ska vara så aktiv jag bara kan. Nu när jag äntligen har fått ordning på min inloggning så ska jag skriva på det jag kan!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Margareta
0

Kul MillisB!!!

MillisB
0

Hejsan! 

Nu har jag hållit på med LCHF i en månad och har på den tiden gått ner totalt 3,3 kilo. Jag började med den här kosten direkt efter en Grete Roede-kurs, liknar ViktVäktarna men är ur-norsk (bor i Norge). Trodde kanske att jag skulle gå upp i vikt av allt fett, men det har alltså fortsatt nedåt.

Känner att jag vill gå ner mer i vikt och undrar hur jag ska bära mig åt. Försöker undvika allt som heter kolhydrater, men är svag för ost. Undviker alla grönsaker och frukter i alla fall, och spannmål, pasta, potatis etc är helt uteslutet.

Har nu lagat en stor portion potkäs och SSS' bantarbiffar. Tror att jag ska klara mig på det några dagar. Har skickat iväg min man till Köpenhamn några dagar så jag slipper grönsakerna… Han tror att det är smart att äta grönsaker, även om han har läst Fettskrämd. Men jag tror jag klarar mig fint ändå, har aldrig tyckt om grönsaker eller frukt (utom banan, då)

Jag har läst lite om fakirkost här på sidan, och tycker väl att det är det jag gör.

En dag kan se ut så här:

Frukost 05.20:

tre hela ägg, stekt i smör, med grädde

några skivor rökt lax

Förmiddag 10.10:

två kokta ägg med majonnäs

tre-fyra bitar ost, varierande fetthalt

Lunch 13.00:

Några skivor kall nötstek

Waldorfsallad, en god portion (Består av majonnäs, blekselleri, äpple, valnötter och sockerfri fruktblandning) Genomsnitt näringsvärde/100g: Protein 1,9 g, Fett 23 g, Kolhydrater 5,7 g

Middag 18.00:

Bantarbiff med potkäs

en smörboll

I tillägg vatten, inget annat.

Är det nog med mat? Känner mig inte hungrig men ibland lite sugen, men aldrig på annan mat än LCHF…

Det har väl betydelse vad jag väger nu och vad jag vill väga för hur mycket mat jag kan äta? Har totalt gått ner 17,5 kilo från maxvikten i fjor vinter, de sista 3,3 alltså med LCHF-mat.

Är glad för att få hjälp till förbättringar!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

magma
0

Tycker väl det ser bra ut, på det hela. Undrar bara vad "Waldorfsallad" är? OM den innehåller nötter så kan det kanske vara en god idé att utesluta dem om du tycker det går segt- men annars så har du ju faktiskt gått ned i en alldeles lagom takt…Glad

MillisB
0

Har beskrivit salladen närmare i mitt inlägg…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Margareta
0

MillisB: Hur mycket kolhydrater innehåller din fruktblandning? Även om den är sockerfri så är frukti sig kolhydratrikt pga fruktsocker.

magma
0

Tackar:) La du dit det i efterhand??? Annars måtte jag vara blind på båda ögonen, förlåt isådanafall!

Det är bara frukten (!) och ev nötterna i den som kan vara ett problem om man vill gå ned i vikt, främst frukten.

Sara40
0

Du har säkert koll att majonnäsen du äter mest består av fett. Men om inte så kan det vara bra att ta en extra koll där, då det absolut finns alla sorters majonnäs ute på markanden.

Annars är det väll inte fy skam att ha gått ner 3,3 kg på första månaden och framför allt inte då du kommer direkt från en lågkalori diet. Är den dieten du åt som VV så diskuteras det ju om ifall det inte är en svältdieter som i första hand äter dina muskler, och en LCHF kost gör ju inte det.

Grattis till den fina starten och lycka till med fortsättnignen!

MillisB
0

Hej Magma!
Nej, den stod inte där från början… Men det blev kanske inte så tydligt när jag bara ändrade i den ursprungliga texten. Tror att jag ska göra egen sallad och inte köpa den färdig. Inkludera egengjord majonnäs så är jag på säkra sidan…

Men nu blir jag lite orolig igen. Kan inte hålla mig borta från vågen och nu visar den ganska mycket uppåt (+0,7). Det tycker jag inte är så kul… Hoppas bara det är tillfälligt.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

MillisB
0

Hej Sara40!

Tack! Känns väldigt bra att det startade så bra neråt, men nu harjag alltså gått upp lite igen, och blir lite orolig över det. Hoppas bara det är något tillfälligt, annars blir jag verkligen orolig.

Dieten var en lågkalori/högkolhydratdiet, så på det viset så är jag glad att det har gått neråt hittills. Men jag vill ju inte att det ska börja peka uppåt nu…

Och så undrar jag varför det ska vara socker i majonnäsen? Det känns helt meningslöst, eftersom man ju inte har det i när man lagar det själv!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

MillisB
0

Kan jag äta om jag är sugen på mat? Även om det bara är ett par timmar sedan jag åt lunch/middag?

Har problem med att veta om det är sug eller hunger. Dricker vatten mellan målen så att jag i varje fall inte ska vara törstig.

Har ju en lång historia med övervikt och har inte så bra kontroll på mina hungerkänslor. Hoppas att det blir bättre med tiden.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Margareta
0

Du får äta när Du vill… det där med mängder och hur ofta reglerar sig med tiden. Håller Du bara nere kolhydratmängden så brukar man kunna äta när man känner att det behövs oavsett det är sug eller hunger.

När du är "fri" från kolhydrater har Du helt enkelt inget sug och när man upplevt den känslan känner man skillnaden.

Hur mycket har Du kvar av kolhydrater i kosten? Det kan vara svaret på om det är sug eller hunger.

Oluf-56a
0

Hej och ett sent välkommen.

Blandar du egen majonäs så tycker jag verkligen inte du skall ha i socker. Köper du, så köp så fet som möjligt, finns rätt mycket skräpmajonäs i affärerna. Tycker faktiskt du skall försöka äta mer fett, du blir mättare längre och så kommer förhoppningsvis fett bränningen igång bättre.

MillisB
0

Har stort sett inga kolhydrater kvar i maten. Fyllt i cal-control (lastat ner) och där visas för idag: 26% protein, 68% fett och 5 % kolhydrater. Har i tillägg ätit potkäs och smörbollar men det vet jag inte vad det kan bli…

Waldorfsalladen äter jag ju inte varje dag, det är någon gång ibland.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.