Pencellin mot borelia!!??
Hallå! Har ni lust att hjälpa mig. Grabben min på 5 år har fått ett fästingbett som gett en viss rodnad. Nu är exet precis tillbaka från vårdscentralen med grabben, och har fått ett recept på pencellin - i förebyggande syfte antar jag - mot borrelia. Vad sjutton ska jag göra? Att ge tusan att stoppa pencellintabletter i grabben kan jag ju bara göra. Fast jag lär få svårt, minst sagt, att övertyga exet om att göra samma sak. Inte lätt att råda kanske, men gör i alla fall ett försök att fråga er. Vad göra? Ska jag ge mig hän och ge honom också, med tanke på de kanske stora risker som finns att han utvecklar borelia, eller ska jag göra allt för att om möjligt övertala exet att också lita bli pillren, å vilka är i så fall de skapaste argumenten? / Bengt-Olov
Proverna visar om Borelia existerar och med tanke på att man är restriktiv med Penecillin numera, skulle jag råda dig att låta honom få medicinen. Däremot skulle jag gå till hälsokosten och köpa de tabletter som finns med bakterieflora i och låta honom äta Dofilus el någon annan sådan produkt och ha i minnet vad socker kan starta framöver.
Har en kusin som utvecklade Borelia och han har varit sjuk i säkert 30 år. Så ser jag på det.

japp ge honom penicillinet
allt är inte av ondo
o man ser ganska lätt att de är borrelia
så ibland ska man använda våra kunskaper

Jag antar att dom tagit prover men att det tar nån vecka innan svaret kommer..
Jag tror att man överbehandlar en hel del vad gäller fästingar.
Jag vet om ett par stycken här på mitt jobb som drog igång pillerkurer och sen visade det sig vara falskt alarm när provsvaren kom..
Frågan är väl om läkaren skrev ut pillren för att hon verkligen misstänker sjukdom eller om det mest var för att ditt ex skulle slippa vara orolig..
Ring läkaren och diskutera själv..
Borrelia är en svår sjukdom, som kan ge livslångt lidande och orsaka plågsam död. Ge honom medicinen och begär att få honom kollad några månader efter behandlingen. I Sverige har man fortfarande en tendens att ge för kortvarig behandling av borrelia. Om sjukdomen funnits länge i kroppen är det inte säkert att en kortare kur lyckas ta kål på den helt.
Men gör som venuseva säger och ladda på med probiotika av flera olika slag, gärna kompletterat med till exempel inulin, för att hindra att tarmfloran slås ut och minska risken för candida. Om inte annat lär grabbens mage må bättre under behandlingen. I det här läget skulle jag till och med kunna tänka mig fibertabletter under tiden antibiotikabehandlingen varar, eftersom det här är ett specialfall.

Tack ska ni ha!! Har inte hunnit prata med exet riktigt. Tänkte att jag skulle vara riktigt förberedd innan… OK, så det tar en hel vecka innan man får klara besked? I så fall gissar jag väl att det bara är läkarens försiktighetsåtgärd att skriva ut redan nu, efter hans/hennes konstaterande hur stor rodnaden var eller såg ut.
Jag har grabben nu en vecka framåt, så jag skulle nog kunna ha is i magen, om man går lite på Dufvas linje. (Ska kanske ringa läkarn i e.m.) Fast frågan är ju då - och det är väl detta som är det avgörande - hur olyckligt det är att ha väntat med bekämpningen, om det verkligen visar sig att han är smittad!? Här verkar ni andra vara av uppfattningen att den sjukdom som kan utvecklas är så svår, att man inte bör ta den minsta risk, förstår jag!? I så fall får jag nog gå på det…
Om jag ska pencillera på då, så var jag också inne på att motverka skadorna genom att ta hjälp av min candidakur. Kanske bara stärkande medel som bör användas då, och inget bekämpande, eller? (Då kanske man även motverkar pencellinet?) Probioplex i stärkande syfte, det kan väl vara något? Fast gärna något ytterligara alltså? Inulin och fibertabletter får jag också ska skaffa då…
Om han hade de klassiska ringformade rodnaderna är det nog ingen tvekan om att borreliasmittan är ett faktum, men på en vecka händer inte så väldigt mycket, om han nyss fått fästingbettet. Du och exet får fundera på om ni vill/törs vänta på provsvar.
Inget candidabekämpande behövs på det här stadiet, utan bara tarmflorastärkande, candidan har ju inte brett ut sig ännu. Fibrer kan du också vänta med tills du ser om han blir väldigt dålig i magen. Då kan lite fibertillskott göra att det går mindre fort genom magen, så att både penicillin och probiotika hinner göra nytta på vägen Jag tror på att tillsätta så många olika slags tarmbakterier som möjligt, så det är bara att läsa på innehållsförteckningarna.

Tänkte i förebyggande syfte där, liksom… Fast då vet jag. Tusen tack Grönstedt! Är riktigt nöjd med er alla!! Fantastisk hemsida det här egentligen…
Ha de'! / B-O
Absolut att du måste behandla med antibiotika, och starta så fort som möjligt.
Provtagningen som görs i Sverige är så dålig att endast 30 % får ett korrekt svar. Komplikationerna vid en obehandlad borrelia är oerhörda. Chansa inte! Probiotika är bra tillskott under behandlingen.Antar att det är Kåvepenin/Ticacillin i 10 dgr. han fått, och det är den svagaste och vanligaste antibiotikan dom brukar skriva ut. Håller tummarna att han hinner få det i tid.
Jag åker till Tyskland nästa månad för behandling pga kronisk borrelia. Inte kul!

Tack! En fråga till bara. För att få exet att gå med på att ta Probiotika. Probioplex som jag har, medför väl inte någon begränsning på pencellinets verkan?
Inom 4 månader hjälper Penecillin, sen är det kört.
Vitlök är naturens eget antibiotikum, du vet! En kropp med vitlök i går fri från fästingar. En stressad kropp däremot är en god kropp att komma till.
Skapa lugn och ro för er son. Enas om allt som går att enas om. Prata aldrig via er son utan prata med varandra, ni föräldrar.

Jag förstår RA. Kan din kropniska borrelia vara en anledning till att du har så förbaskat svårt att få ner dina reumabesvär, tror du?
Lustigt att du sa det om att prata oss föräldrar emellan - och skapa lugn. Vi har i alla fall pratat med varandra ;-) Bra att hon är emot piller i onödan. Fast lite jobbigt när hon (pratar om exet) inte vill ta någon probiotica - som bara är "uppbyggande"… Ska försöka hålla mig lugn ändå, Venuseva. Hur var det nu. Var probioplex gör väl inte på något vis att anitibioticats verkan hålls tillbaka? Om jag bara får exet att stoppa i honom ett extra piller, finns det då något annan probiotica jag hellre bör försöka skaffa?
Vitlök ja. Fast typ regelbundet användande av detta för dem som inte har några märkbara problem med maggen, är det verkligen bra det? (Pratar inte om grabben nu, och inte mig själv heller…) Tänker mig att det även tar kål på "goda" bakterier. Är det inte så?
Jag har läst en del skräckhistorier så jag skulle utan tvekan ta kuren.
Jag tror inte en kortvarig kur utgör någon större risk. Se bara till att han äter okej så stadgar nog tarmfloran upp sig av sig själv efter kuren.
Jag har blivit väldigt skeptisk till de flesta former av probiotika, många stammar som finns i pillren kommer från växtätande djur och har ingen nytta i människokroppen. De lever de på fibrer och kolhydrater och är ingenting som en köttätare behöver i sin mage.
Vitlök och ingefära är de bästa livsmedel som finns. Varför skulle det vara negativt att äta det minst en gång i veckan? Man kan äta marinerade vitlöksklyftor t ex. De luktar inte.

Fästingar, det är ett otyg och i år har det varit enormt mycket.
Jag har plockat fästingar på mig själv, maken och barnbarnen under hela semestern. Inga problem om man inte får den röda ringen runt, då… kan/är det borrelia. Många av mina anhöriga har fått det genom åren och en del av dem lider fortfarande av sviterna.
Stoppa i din grabb penicillinet, hans kropp sköter det utan problem. Barns kroppar är tåligare än våra, man skall nog inte göra så stor affär av en enda kur.
Mina "öronbarn" fick mycket penicillin när de var små men klarade det bra, det rör sig ju bara om en 10 dagaqrs kur med vanligtvis Kåvepenin.
Lycka till.

Så parallellt med att försöka stärka de bakterier som stärkas behövs (med probiotica - eller annat), så skulle grabben ta vitlök - för att ta död på de "onda" bakterier som växer sig till, när de "goda" dukar under efter antibioticans härjningar!?
Tar inte vitlök död lika mycket på bakterier man har underskott på och som verkligen skulle behöva? (För dem som inte har några problem - pratar inte om grabben eller mig själv nu - är inte regelbundet intag vitlök därför för dem bara av ondo?)
Du har inget att rekommendera istället för probiotica Glennart, för att bara stärka de bakterier som stärkas bör (utan dödande)? Har du kanske något negativt att säga om inulin och fibertabletter i det här läget också, så kläm ut det bara ;-)
Bengt-Olov, Jag håller med Venuseva o de andra om att ta penecillin. Men vänta med probiotikan tills penecillinkuren är över, annars får probiotikan mindre verkan i magen. Lycka till!
B-O inulin och fibrer IMO inte mycket mer än gasbomber. Det finns studier som visar på positiva effekter av inulin och jag vet även en del som haft bra effekt men generellt så brukar det bara ge massa gaser och besvär(det sägs ska gå över men för många så fortsätter det tills man slutar)
Om du vill ge honom probiotika skulle jag rekommendera någon eller några av dessa stammar:
Lactobacillus Acidophilus
Streptococcus Thermophilus
Lactobacillus Bulgaricus.
De är de som finns i yoghurt och de har forskats en jäkla massa kring dem. Men som sagt så är det bakterier som lever av kolisar så äter man väldigt lite kolhydrater/fibrer så gör de inte mycket nytta.

Grabben har inte blivit så medveten än. Fast det var väl du redan vid 5, gissar jag, Glennart… Ja, så det blir väl en och annan kolhydrat där, faktiskt…
Ska Glennarts nerslag på probiotica på tablett m.m. få stå kvar okritiserat?
Tack Moonbeam! Så kanske även filen bör väntas med, om jag skulle landa på det!?
Ullebull, långt ifrån alla (är det ens hälften?) av de som får borrelia som uppvisar "ringarna" (och bara några tiotal procent av smittade kvinnor). Så det är inget tecken på att man är säker. Om man däremot har ringarna, kan man vara säker på att man har det.
Glennart, inulin med mera är som allt annat - om man inte har någon brist, är det ingen idé att stoppa in det. Varför äta inulin och probiotika om tarmfloran man har är god och glad? Det rör bara till det.

Ge grabben penicillinet! Ibland är det bättre med lite skit än ett rent elände!!
Jag tror - i mitt fall- att en obehandlad borreliainfektion utlöste min MS..
Jag har en son på fem- och min spontana reaktion är att jag mycket hellre riskerar en ökning av candida och dylika symtom, än att att riskera att han går ens en vecka med en obehandlad borreliainfektion. Ge penicillinet, och efter avslutad kur kan ni gå in för att ge honom probiotika.

Tack hörrni! Jodå, penicellin blir det, om jag inte meddelat… Nu har jag även lärt mig stava till det. Bra, probiotica, i vilken form det nu blir, tar vi efteråt. Tack alla!
Jag tycker inte att man ska sätta in antibiotika i förebyggande syfte, utan först om och när infektion är på visad. Det är stor riska att bakterierna blir resistenta. Jag antar att man får svar ganska snabbt om det är en infektion. Det blir nästan alltid ett rött märke där fästingen satt, men om märket förändras eller om det blir efter ett tag. Man får hålla uppsikt om barnet får en cirkel. Eller om barnet blir sjkt. jag hade en fästing själv i början på sommaren.Jag kollade länge om det blev ett märke förutomdet som blev efter fästingbettet. Mina barn fick fästingar när dom var små, men dom fick inget pencillin. Man ska vara försiktig, säarskilt som man vet att bakterierna håller på att bli resistenta.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Som jag har förstått nu, så kommer inga prover på grabben att tas, för att läkarn kunde konstatera att det var en så tydligt röd fästingring runt örat där fästingen suttit och frossat. Tack för ditt råd ändå Anki!
Ett annat sätt att få i honom bakterier är att ge honom turk/grek yoghurten. Jag har använt den som startkultur när jag gjort yoghurt tidigare så den är garanterat "levande". Den innehåller alla de bakterier jag nämnde.
Många olika åsikter, Bengt-Olov - ni får plocka de gottaste bitarna!
Jag tycker man ska ta probiotika (oavsett form) även under antibiotikabehandlingen. Det är sant att de flesta av de bakterierna lär stryka med, men inte alla, så man kan slippa diarré och andra störningar. Om man skulle få mycket diarré kan en liten fiberdos hjälpa till att ge massa i tarmarna och därmed någonting som håller kvar både pro- och antibiotika i kroppen så länge att de hinner göra nytta. Och så fortsätter man men probiotika kanske en vecka efter.
Glennart, min tro är att det är klokt att skyffla in lite varje i fråga om tarmbakterier, oavsett var de kommer ifrån. De som trivs och behövs i ens mage blir kvar, de andra försvinner ut igen. Monokulturer är inte bra i tarmarna heller.
Egentligen borde man ta lite av sin avföring före antibiotikakuren och odla de bakterier som finns i den, så stoppar man tillbaka dem sedan. Jag har hört om folk som botat våldsam diarré och kräkningar hos hundvalpar genom att blanda avföring från en frisk tik i valparnas och mammans mat. Fast jag vet inte om jag vill prova själv …
.

Det ligger säkert någonting i de flesta aspekter som påtalats - både i denna fråga, som andra frågor här på sajten. Det bästa är kanske att ta så många som möjligt i beaktande, när man väljer väg i de olika frågorna. Om inputen från er kan sägas motsvara den samlade erfarenheten bland stammens gamla och visa, så får man väl vad gäller aspekter som är helt oförenliga, försöka använda lite av instinkt, känsla och förnuft som man väl själv ändå begåvats med, för vidare vägval. Tror att det för min del i denna fråga handlar om penecellin (kuren ar redan påbörjats), lite youghurtbakterier under behandlingen, och probiotica per piller en tid efteråt…
Avföring tror jag vi avvaktar med helt, så länge… Kan ju förstås använda det som grundstoff för att driva lite med exet, dock… Hon tror nog snart vad som helst om mig ;-)
En sak till bara: Har fiber den verkan att det håller kvar anti- och probiotica? Det låter ju lite bakvänt. Fast fungerar det verkligen så, så kanske jag får satsa på det också då under själva kuren…

Har penicillinkuren påbörjats ska ni naturligtvis inte avbryta den!
#27: Om det skulle visa sig att hans mage pajar ihop och det blir la derrière vite (eller ränneskita, som vi säger lokalt), kan lite fibrer ge massa åt tarmen att arbeta med, så att genomflödet bromsas upp. Det är bara en nödåtgärd, absolut inget att ta till i förebyggande syfte eller under längre tid.
Blåbärssoppa stoppar det mesta och är gott också. Turkyoghurt i soppan är säkert kanonbra.
ge pojken hälsofil, a-fil, eller dofilus tillsammans med penicillinet så funkar det utmärkt. Magen blir inte skrot och det förtar inte penicillinets verkan. De brukar rekommendera den kombinationen i råden för tabletterna
Bra att grabben får penicillinet, och jag håller med korseett om att ge det tillsammans med någon filsort. Det finns med tillsats av bakterier. Hoppas grabben gillar sånt utan allt för mycket socker. Det finns tom en ekologisk 3%-ig naturell sort.
Ja du har rätt, jag har förmodligen aldrig haft någon RA utan lidit av kronisk borrelia hela tiden. Det är väl därför jag aldrig har svarat på behandlingarna, trots att jag testat nästan allt. Har man utvecklat kronisk borrelia finns ingen hjälp att få i Sverige.Så dystert är det.