LCHF utskällt ikväll
Jag var på en föreläsning av en dietist ikväll, och nu ska ni få höra!
Först presenterade hon sig som medlem av en av landets mest utskällda yrkeskårer just nu. Hon började sedan i Rössners anda med att tala om att allt har med energibalansen att göra. Sedan drog hon igenom SNR (svenska näringsrekommendationer). En favorit var när hon sa att man får "sockersug" och därför ska man äta ofta för att slippa det. Hon menade att alla får sockersug, det får man när man blir hungrig.
Sedan fortsatte hon med dagsbehovet av fibrer: 25-35 g, som motsvaras av en tallrik flingor, 1 dl ärtor, 5 brödskivor, en morot och ett par frukter! HUR ska man få i sig det; gör de inget annat än äter? Plus allt annat man "ska" få i sig, 500 g frukt och grönsaker, bla, bla. Det fina var att hon sa "alla minns väl det förhatliga rådet 6-8 brödskivor om dagen, men faktum är att det inte är så dumt! Men har man en massa smör och ost på så…." Det väckte munterhet hos de godtrogna i salen. "Cerealier har ett starkt samband med minskade hjärt-kärlsjukdomar" var ett annat uttalande.
Nyckelhålet rekommenderade hon naturligtvis. Dessutom sa hon att även barn ska äta samma lättprodukter som föräldrarna för att "de ska ju ha sina kärl hela livet", medan det spelade mindre roll för en 80-åring eftersom det redan var för sent att göra något åt….
Sedan kom fetterna; det gamla vanliga mättat-dåligt, omättat-bra. En annan höjdpunkt kom i samband med transfetter: "Transfett är egentligen lite värre än mättat fett". Mättat fett var ju nog så dåligt och transfettet i samma liga, men lite sämre…. Enligt henne innehåller inte margariner längre transfett p.g.a. konsumenters klagomål. Dessutom menade hon att mättat fett är ett större hot mot folkhälsan än transfett eftersom vi äter mer av det.
En annan fin slutledning var att "det är inte kostråden som gör oss tjocka, det är vi som inte kan följa dem".
Efter detta kom hon in på det egentliga målet för kvällen: dieter. Hon tog upp Atkins, LCHF, GI och stenålderskost. Hela tiden gjorde hon sig lustig över de olika dieterna och jämförde dem med "banandieter" och "flygvärdinnedieter". Atkins blev sågad p.g.a. fel fettkvalitet (mättat) bl.a. Viktnedgången skulle bero på att man fick färre matvaror att välja mellan och därför åt mindre. Dieten skulle också leda till benskörhet (p.g.a. för lite mejeriprodukter), höga blodfetter och cancer i tjocktarmen. De skillnader mellan länder i studier som finns, t.ex. mellan kvinnor i USA och Sverige, förklarade hon med att svenska kvinnor äter ju så bra redan (SNR) så att det blev inte så stora skillnader jämfört med i USA där de äter skräp.
När hon kom till LCHF sa hon "en distriktsläkare drev det här väldigt hårt och tyckte att typ2-diabetiker skulle äta så här". Vadå, har Annika slutat kanske? Fördelarna som bara gällde de första månaderna var ökad insulinkänslighet, lägre triglyceridvärden och högre HDL. Detta förklarade hon med att "det har inte med kosten att göra, utan med att energiintaget blir mindre"…. Rössner allestädes närvarande, alltså. Också vad gäller LCHF ansåg hon att man har så lite att välja på att man därför äter mindre. Vattnet försvinner också (jovisst, men som nån sa "Skaldeman kan väl inte ha tappat 60 kg vatten?). Ett fantastiskt uttalande var att ingen klarar ketos någon längre period, eftersom man mår "tjyvens" och måste sluta, man orkar ingenting heller. Och där sitter jag, min fegis, och knyter näven i fickan trots att jag har ätit ketogen diet i sju månader!
Hon var lite vänligare inställd till GI och stenålderskost p.g.a. det "nyttigare" fettet och mindre energiintag i stenålderskosten. När det gällde LCHF sa hon "det strider mot allt jag har lärt mig" och att hon faktiskt var legitimerad och kunde förlora jobbet om hon gav felaktiga råd.
Hon visade också en tabell över kh-prot-fettinnehåll som jag inte alls tyckte stämde:
SNR: 55/15/30
Atkins: 20/40/40
LCHF: 10/40/50 ?? Vi brukar väl säga 5/25/75, men det visste hon tydligen inte.
Efter detta kom lite snack om GI och glykemisk belastning och vissa positiva effekter med det.
Det bästa uttalandet ikväll var: "Kolhydrater blir inte fett!" och efter det lade hon in en snabb brasklapp "men om man äter jättemycket blir det det (fett)".
En annan klarsyn var "Om man äter 500 rent fett extra per dag (utöver dagsbehovet) går man snabbt upp i vikt, men om man äter 500 g kolhydrater extra går man upp mycket långsammare".
Sen lade hon fram en sanning om att "man blir inte fet av rent socker, utan av det man äter till", dvs choklad (socker+fett), kakor (socker+fett), läsk (men inte av läsken, utan för att vi äter chips till)!!!
En massa andra galenskaper hann hon också häva ur sig ikväll. Naturligtvis också klassikern "hjärnan behöver kolhydrater!" Som avslutning prisade hon doktorsavhandlingen som lades fram den 12 oktober; den som har varit föremål för diskussioner på KiF tidigare. Den visar ju korrelationer mellan diabetes och intag av mättat fett, hur han nu har lyckats få fram det….. En variant på Rössner-uttalande var också att man kunde äta bara bananer eller bara buljong bara man begränsade kaloriintaget. Eller hallonbåtar, kanske?
Jag hade ju i alla fall med mig mina LCHF-pamfletter i väskan, så jag stack åt en kraftigt överviktig kvinna i rullstol en sådan och sa att detta är den rätta vägen, trots att dietisten hade skällt ut den. Det var något i rullstolskvinnans frågor till dietisten som fick mig att tro att hon var åt "vårt" håll. Herregud, jag förstår hur kommunisterna kände sig på den tiden de smög omkring med Norrskensflamman innanför rocken…..
Jo, man blir ju inte förvånad direkt. Bara sååå trött! Det var ju inte heller så länge sen man brände kvinnor på bål för att de kanske var häxor.
Den kommentar jag oftast få när jag äter officiellt är att det är såååå synd om mina kärl som kommer slagga igen. Brukar alltid svara att jag har fetma från alla håll i släkten framför allt hos kvinnorna. Männen har hjärtproblem och magcancer. Så jag vet ju vad jag får om jag äter vanlig kost. Däremot tror jag inte jag blir sämre är släkten när jag blir äldre när mina värden visar sig vara perfekta idag, förutsatt att jag fortsätter då här. Nån stans borde det finnas en infikation på att nåt är fel, om det är fel.
Det enda man kan möta besserwissrar med är fakta. Och vi själva är levande exempel!
/Lillianna
~ Lillianna ~

Du hade visst oturen att råka på en av dom värre varianterna av dietist
..
Dom jag har mött under de sista åren har varit lite mer försiktiga i sin framtoning..
Ofta lägger dom ju upp sina föredrag på så sätt att dom håller en monolog och sen tar dom eventuella frågor som slutkläm
Risken finns ju då att man dels hunnit lugna ner sig en smula och dessutom antagligen glömt hälften av stolligheterna dom hävt ur sig.
Det är ju trots allt lite konstigt att hon inte fick några besvärande frågor av publiken.
Fetter och kolhydrater diskuteras ju mer i bredare lager under senare tid, men dom flesta kanske backar och ser dietisten som en auktoritet man inte vågar ifrågasätta..

Bisarrt hur felaktig information dietisterna har. Det är som om alla fått privatlektioner av Rössner själv.
Herregud, äte mer socker om man är sugen? Ja, det var det som fick mig att få Depression och gå upp 12 kilo på ett år…

Dietisterna vill givetvis att folk ska fortsätta att vara sjuka och tjocka. Annars blir dom ju arbetslösa.
Fanns det ingen på mötet som ifrågasatte?????
Oj - när jag åt den fibermängden var jag verkligen SJUK och TRÖTT. Jag sov minst 1-1½ timme mer per dygn och hade ständiga tarmproblem.
Skall jag återvända till det livet FRIVILLIGT?
Numer pensionär i Nynäshamn

Nej, det fanns inte en enda person i den fullsatta salen som ställde en enda fråga åt det hållet. Bara om saltintag och kött och sånt. Den stora kvinnan i rullstolen började fråga lite hur det var möjligt för kor att göra fet mjölk av gräs och spannmål, men hon blev nästan avfärdad och folk bara fnissade.
Dietieten sa om kött att "det finns starka samband mellan intag av rött kött och cancer" (den har man ju hört förut) och att det gå lika bra att vara vegan.
Jag mår fortfarande dåligt för att jag inta sa nånting igår kväll, men det hade känts lättare om jag inte hade varit helt ensam. Det är ju möjligt att det satt nån fler i publiken som inte heller vågade säga nåt, men det vet ju inte jag.
Nä, det var hemskt. Värre än jag trodde, faktiskt. Och nu har etablissemanget förvillat ytterligare en hel massa folk.

Nu har jag mailat till föreläsningsanordnaren och tipsat dem om att ta hit Annika själv så hon fär försvara sig. Det är bra att låta båda sidor komma till tals.
Bra Ladybird!!!
Jag undrar vilket läkemedelsföretag och livsmedelindustri som sponsrat henne?
Tipsa även om Frank Nilsson - han och Annika åker gärna tillsamans - de är ett bra team ihop dessutom, med olika infallsvinklar.

Detta är ju mer än allvarligt. Det borde vara straffbart att ge denna information. Dom bara är ute efter att försvara sina positioner och har tydligen inga skrupler över vad som händer hos den sjuke.
Hej Navarro, nu har du hittat skanderna, de där bokstäverna med prickar och ounkt. Hoppas du mår OK nu.
Tänk jag läste navvaros inlägg och tänkte inte ens på det … så van är jag vid att läsa utan skander….(fint ord du lärde mig kitabu!)
I början kändes det knepigt - men som med mycket annat - man vänjer sig.
Tänk jag läste navvaros inlägg och tänkte inte ens på det … så van är jag vid att läsa utan skander….(fint ord du lärde mig kitabu!)
I början kändes det knepigt - men som med mycket annat - man vänjer sig.
Javisst, är det bra med nya ord, Margareta, man ska väl någon nytta av alla sina studier.
Ni har väl lärt er det nyaste ordet?
INFORMATIONSKASKAD
"Erfarenheten av världen lär oss att det är bättre för ryktet att misslyckas på ett konventionellt sätt än lyckas på ett inkonventionellt".
Dietister gör bara vad de blivit lärda. Läkare likaså.
Förlåt dem, ty de veta icke vad de göra eller säga.
LCHF plogar vägen för andra.

Är inte dietisterna en priviligerad yrkesgrupp? De kan skriva böcker och få vara med i Aftonbladets nätupplaga. Dietisterna sitter inne med svaret på den obegripliga gåtan, hur man lagar mager hälsosam mat, som är mättande, omväxlande och välsmakande.
Det var intressant att höra att socker i sig är ofarligt. Jag trodde att socker innehöll sk tomma kalorier, som bara ger energi men ingen näring. Får nog köpa hem några stora plastflaskor läsk och dricka medan jag funderar på saken.

Hur många stackare var det med, som blev itutade dessa dumheter? När jag var på hälsokosten och köpte min kokosolja, var det en man som gjorde reklam för någon typ av flingor som skulle vara så bra för blodsockret och kolesterolet. Jag sa att jag inte var intresserad eftersom jag inte hade några toppar eller dalar. Han såg undrande ut och jag förklarade kort och lugnt om LCHF. Svaret blev att hjärnan behöver kh. Jag sa att det gjorde iallafall inte min, den har aldrig varit så pigg och alert som de senaste 2 åren sen jag lade om kosten. Då försökte han med behovet av fibrer, och jag svarade som vanligt att min mage har aldrig varit så bra som nu när jag inte äter fibrer. Han såg ut som en fågelholk när vi var klara och fick nog ett och annat att fundera på. Han var faktiskt svarslös.

Heja Dossan!!

Tack! Någon gång måste ju vi alla som faktiskt går omkring här som levande bevis på att det faktiskt går att leva enligt LCHF, få genomslagskraft genom att bara leva som vi gör. Alla licensierade, diplomerade och allt vad man kan bli som dietist m.m. måste ju till slut stanna upp och fundera över om de missat något. Jag kan inte tala för andra, men folk har inte så mycket att komma med när man hänvisar till sig själv och sitt så mycket bättre välbefinnande p.g.a denna livsstil, och vi blir ju bara fler och fler som fortfarande lever och mår bra, trots att vi ätit så här i flera år. Så kämpa på och stå på er alla.

Jag är själv gift med en sån där dum dietist och jag håller helt med er. Hon är bara en del av ett sorts korkat kollektiv som går runt som viljelösa fån vilseledd av felaktiga kostråd och törs absolut inte göra något som inte myndigheterna godkänt. Jag skäms faktiskt och brukar säga att hon gör något helt annat.
Tur att ni finns som är så sakliga och ofelbara och kan rädda puckade läkare, dietister, diabetesmottagningar, skolbespisningstanter och andra idioter, som inbillar sig att all forskning som pekar i en riktning som inte behagar er är alldeles uppåt väggarna och illa genomförd. Naturligtvis är det de onda dietisterna som ligger bakom det här.
Min dumma fru har mage att ta illa vid sig av det som hon kallar för påhopp på henne och hennes yrkesgrupp, men jag lovar att ta det ur henne.
#23 Det finns många läkare, sjuksköterskor, experter och dietister som tycker och "tror" på de bevis och undersökningar vi "tror" på.
Det luktar visst lite ironi om MatsK's inlägg men tiden får väl utvisa vilka som har rätt…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#23 Jag trodde för en stund att du var seriös för i mina ögon är det ganska precis sådär som det ser ut.

MatsK
Dietister är inte överlag dumma, dom är bara människor.
Dom är ofta idealister och har för det mesta valt sitt yrke utifrån en genuin vilja att hjälpa sina medmänniskor.
Jag vet att viktkontroll inte är huvudsysselsättningen för en dietist och att dom gör mycket gott då dom hjälper människor med speciella sjukdomar till en bättre tillvaro..
Dom flesta som skriver här kommer dock i kontakt med dietister som uttalar sig tvärsäkert angående allmänt nyttigt ätande och eventuell viktminskning.
Här är det tyvärr mer än tydligt att man på löpande band predikar rena vansinnigheterna.
De nya rön som framkommit under senare år betecknas som luft och intet.
De många människors vittnesmål om drastisk hälsoförbättring och bättre viktkontroll som redovisas med vår kost beaktas inte i diskussionen
Vi är många här som lagt ner massor med tid på att seriöst försöka verifiera vad som är sant och falskt i kostdebatten.
Tyvärr tycks inte denna yrkesgrupp vara lika intresserade av att hålla sig informerade om detta.
De råd som ges medför att fler människor kommer att utveckla fetma.
Många kommer att bli diabetiker och även utveckla följdsjukdomar.
Insulinet och det ständigt höga blodsockret som följer av det rekommenderade intaget av kolhydrater skapar sjukdomar i hjärta och kärl.
Det höga fiberintaget skapar diverse tarm och bristsjukdomar
Bristen på bra fetter ökar förekomsten av bokstavssjukdomar hos våra barn och instabila psyken hos övrig befolkning..
Det som på denna punkt karaktäriserar dietistkåren idag är hierarkiskt tänkande, kåranda, och ovilja/oförmåga att ta till sig ny information
Befolkningen matas med förlegade felaktiga kostråd från 70-talet
Vi är upprörda och frustrerade och det med all rätt..

Det intressanta i frågan är ju varför det är så få läkare, dietister m.fl som är licensierade, legitimerade o.s.v. som inte blir mer nyfikna på det som faktiskt några av dem i deras egen kår prövat med gott resultat. Annika Dahlqvist, Jörgen Vesti Nielsen och många fler har ju hur mycket bevismaterial som helst på att man inte dör 2 mån efter kostomlägg till LCHF utan faktiskt tvärtom, folk blir friskare på alla möjliga plan. Detta är ju ingen bantningsmetod bland alla andra, som man efter ett tag överger.

Och ingen vill, eller väljer att vilja förstå vad jag egentligen for efter. För mig är det faktiskt ointressant om det är ni eller dietisterna som förspråkar den bästa kosten, även om jag ha mycket svårt att ta till mig det ni skriver.
Vad jag egentligen menar är, vad ger er rätt att uttala er så nedsättande och föraktfullt om andra människor. Det som ni själva hävdar att alla andra elaka människor gör, hånar och kritiserar er för ert val, är ni minst lika bra på själva.
Var finns det sakliga och vidsynta i dessa exemepl som jag saxat ur denna tråd?
Här kommer exemplen:
"Jo, man blir ju inte förvånad direkt. Bara sååå trött! Det var ju inte heller så länge sen man brände kvinnor på bål för att de kanske var häxor. "
/Lillianna
Kommentar: Vad är det ni frekvent gör med en hel yrkesgrupp?
"Bisarrt hur felaktig information dietisterna har. Det är som om alla fått privatlektioner av Rössner själv. "
/Glennart
Kommentar: Visst borde han brännas samtidigt med sina hjärntvättade lärjungar?
"Dietisterna vill givetvis att folk ska fortsätta att vara sjuka och tjocka. Annars blir dom ju arbetslösa."
/Skogiz
Kommentar: Undrar var de har sina hemliga möten, där de planerar sina onda planer?
"Detta är ju mer än allvarligt. Det borde vara straffbart att ge denna information. Dom bara är ute efter att försvara sina positioner och har tydligen inga skrupler över vad som händer hos den sjuke. "
/Navarro
Kommentar överflödig.
Dietister gör bara vad de blivit lärda. Läkare likaså.Förlåt dem, ty de veta icke vad de göra eller säga.
LCHF plogar vägen för andra.
/venuseva
Samma här, kommentar överflödig

Och du Glennart, vad är det som i dina ögon gör mig oseriös när jag reagerar på kommentarer som gränsar till trakasserier och mobbning?
MatsK, du har rätt i att vi här inne inte är bättre än alla de där ute, som oavlåtligt häcklar, fördömer och smädar oss för de val vi gjort. Skillnaden är att de flesta här inne uttalar oss utifrån egen erfarenhet av hur vi själva fungerar, när vi säger att till exempel dietister har fel. De dietister som to my face har förklarat för mig att jag är en lögnaktig idiot utan självbehärskning talar inte utifrån någon erfarenhet av hur jag fungerar. Jag talar utifrån den erfarenheten när jag säger att dietisten utan grund förolämpar mig och ljuger när vederbörande påstår att de råd ger vederbörande skulle vara giltiga för mig.
Den skillnaden är ganska väsentlig. Men du har definitivt rätt i att även vi LCHF:are måste akta oss för att påstå att vår sanning är allas sanning.
Du skulle bara veta, MatsK, hur ofta vi tjockisar har blivit hånade, förlöjligade, diskriminerade, betittade och nedvärderade som kollektiv. Detta till stor del beroende på att vi har försökt att följa de råd som ytterst kommer från Livsmedelsverket och vandrat ned genom etablissemanget tills de nått oss vars kroppar inte är så lämpliga för den kosten. Får inte vi vara bittra?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#30 MatsK jag syftade på din sarkasm, inte på ditt kritik mot våra åsikter.
"
"Bisarrt hur felaktig information dietisterna har. Det är som om alla fått privatlektioner av Rössner själv. "
/Glennart
Kommentar: Visst borde han brännas samtidigt med sina hjärntvättade lärjungar? "
Nej men han borde ersättas med någon som arbetar med evidensbaserade kostråd. Om du läser boken Ideologin pengarna kostråden så ser du att kostråden vilar på en väldigt väldigt svag grund.
Yrkesgruppen dietister borde väl få kritiseras på samma sätt som alla andra?Det som sker här på forumet är inte ens i närheten av mobbing och trakasserier i mina ögon.
#29 Jag älskar när människor försöker göra moraliska val åt mig. *ironi*
Citat: "Vad jag egentligen menar är, vad ger er rätt att uttala er så nedsättande och föraktfullt om andra människor. Det som ni själva hävdar att alla andra elaka människor gör, hånar och kritiserar er för ert val, är ni minst lika bra på själva."
MatsK, vi härinne är inte en individ. Vi är alla olika. Vi har alla olika åsikter. Istället för att komma in och skälla ut alla så kanske du kunde debattera sakfrågor? Det skulle kännas mer konstruktivt, åtminstone för mig…
Jag tror inte nån härinne påstår att dom är perfekta eller helgonlika på något sätt. Jag vet att jag inte är det. Men jag behöver heller ingen föreläsning av en helt främmande människor om hur jag ska uttala mig och vad jag ska skriva här på sajten. :)

Absolut ska man ha rätten att kritisera dietister och det de lär ut, precis som man måste ha rätt att kritisera det ni lär ut. Och jag har överhuvudtaget inte uttalat någon kritik mot era läror.
Kritik ska dock vara saklig och rikta sig mot det en person uttalar och inte mot personens mentala utförsgåvor eller att till exempel förminska dem genom att antyda att de är köpta.
Boken du pekar mot är ju skriven av en som förfäktar era läror och även förekommer här frekvent. Därmed torde den, på samma sätt som till exempel Livsmedelsverkets publikationer som ni kritiserar, vara att se som inget annat än en partsinlaga. Därmed inte sagt att det som skrivs i den är osant.
MatsK, vi lär inte ut något, vi befinner oss i en privat diskussionsgrupp.
Efter att vi så ofta fått våra mentala utförsgåvor ifrågasatta av dietister, läkare och andra mer eller mindre självutnämnda experter, förbehåller vi oss rätten att framhålla våra åsikter när vi anser det tydligt att andra antingen är för dumma för att ta till sig, eller har andra, till exempel lojalitetsrelaterade, skäl att inte ta till sig vad vi anser vara bevis.
Naturligtvis är våra partsinlagor lika mycket partsinlagor som alla andra, men inte heller mindre. Och jag tycker som sagt att det känns mer som trakasseri att personligen ansikte mot ansikte bli skälld för obegåvad och lögnaktig av en person som inte ens försöker lyssna till sakskäl, än att vara en del av en grupp vars utbildnings korrekthet sätts i fråga.
Varje dietist är naturligtvis inte vare sig ond, lögnaktig eller köpt, men jag har efter moget övervägande kommit till slutsatsen att samhällets recived wisdom i fråga om vikt är i bästa fall giltig bara för en delmängd av mänskligheten, i sämsta fall inte giltig för någon - och att det definitivt finns skäl att granska hur denna "sanning" har kunnat bli så allt förhärskande. De personer som gör sig till tolk för denna "sanning" blir därmed först i ledet att synas i sömmarna.

Olika yrkesgrupper blir utskällda i olika sammanhang. Själv träffade jag på några intelligensbefriade poliser i min ungdom, alltså lade jag mig till med uppfattningen att poliser är dumma. Nu har jag sedan dess träffat några riktigt hyggliga poliser, och fått revidera min uppfattning om polisen som yrkeskår något. Men misstänksamheten kvarstår, tyvärr.
Själv tillhör jag en annan ofta utskälld yrkesgrupp, nämligen lärare. Jag håller med om att det inte är kul, och att det är lätt att känna sig personligt träffad.
När det gäller dietister så är nog det största problemet att dom är ålagda att föra ut ett visst budskap, som är sanktionerat hos myndigheterna. Och många som börjar med LCHF gör det för att de är sjuka på olika sätt, och i och med det träffar dietister. När man själv upptäcker hur mycket bättre man mår på LCHF-kost, så är det inte så konstigt att det kan bli rejäla krockar.
Men jag tror nog att de flesta här ändå är medvetna om att då man rackar ner på en hel yrkeskår, så finns det givetvis individer i denna yrkeskår, som inte gör sig förtjänta av vår kritik.
Det är alltså inte individerna vi rackar ner på, utan snarare de premisser som yrkeskåren dietister arbetar under. Det är lätt att ta åt sig personligen, men jag tycker ändå inte att man ska göra det.
Här är en tråd där det i första inlägget dels skrivs om en individuell dietist i uppskattande ordalag, dels belyser inlägget på ett i mitt tycke bra sätt de premisser som dietisterna arbetar under.
Jag tycker att det är tråkigt att din fru och du, MatsK, tar kritiken mot yrkeskåren på ett så personligt plan. Det händer att vi på liknande sätt rackar ner på läkarkåren, trots att vi vet att det finns en och annan läkare som förstår vår livsstil, och varför vi väljer den.
Men anledningen är nog att så många av oss blir personligt drabbade, av t ex dietister, eller läkare. Precis som många blir personligt drabbade av lärare, eller poliser.
"still lost in space and time"

Zeretki…det är ju precis det jag menar. Ni fördömer ju dietister som ett dumt, kollektiv som inte förmår något annat än att springa i Rössners ledband.
Precis som de fördömer oss som ett dumt kollektiv som inte förmår annat än springa i Skaldemans ledband, menar du?

Jag ger upp….
Det var tråkigt, MatsK.

Hej MatsK! Är bara lite nyfiken på hur din fru ser på det hela, och då menar jag inte kritik eller nedsättande personangrepp mot henne eller hennes kollegor som jag ställer mig utanför, utan debatten om denna typ av kost och livsstil. Har hon aldrig fått intresse för om det här faktiskt kan vara något, då det trots allt finns etablerade och licensierade läkare m.m som faktiskt tänkt om och testat denna typ av kost på sina diabetes- och andra sjuka patienter med gott resultat. Om det kommer fram annan typ forskning eller studie som inte motsäger den lära man har, brukar ju etablissemanget kasta sig över det med hull och hår. Vad är det som skrämmer dem att testa och själva skaffa sig en uppfattning av vad som händer med kroppen när äter enligt LCHF? Jag äter det inte för att gå ner i vikt utan av hälsoskäl. Har aldrig varit överviktig, men min far hade alla typer av välfärdsjukdomer med benamputering m.m. som följd och höll hela tiden på med sitt insulin och alla möjliga andra mediciner. Har därför lovat mig själv att aldrig få en sådan sjukdom så länge jag själv kan påverka det.
Kan inte låta bli bli provocerad av att ni blandar ihop en diet som hjälper en del personer med speciella misbruksproblem med generella kostråd för befolkningen som helhet.
Var glada för att ni har hittat något som hjälper för er, hjälp och peppa andra med liknande problem men var lite ödmjuka inför att det finns fler än ni som har kunskap om kost och att alla inte är socker- eller matmisbrukare. Större delen av befolkningen skulle inte må bättre av att proppa sig med kokosfett og kött utan mår mycket bättre och har bättre hälsa genom att följa ovannämnda dietists råd.
Det kan diskuteras hur stor del av befolkningen som skulle ha nytta av LCHF, vår sanning är inte allas sanning, men alla här har inte missbruksproblem, pyromanen. Inte mer än vem som helst som någonsin längtat efter en pizza eller en kaka. Hur skulle missbruket förklara att man inte förlorar kroppsfettvikt trots att man följer energiteorin och intar färre kalorier per dag än som anses gå åt till att hålla kroppstemperaturen uppe?
Och de som du säger vet mer än kost än vi drar sig inte för att kalla oss både idioter och lögnare, individuellt och i grupp. Det finner vi provocerande, så rekommendera gärna ödmjukhet åt fler håll.

#43 Jag har aldrig haft missbruksproblem eller varit sockerberoende utan äter så här för att min kropp mår så mycket bättre nu än när jag åt enligt kostråden. Jag kan vräka i mig sötsaker och allt möjligt i sockerväg, fiberväg o.s.v. utan att gå upp i vikt. Men jag mår tjytjockt och får mag knip, paltkoma och alla möjliga reaktioner, magen svullnar, får blodsockerfall om jag inte äter flera gånnger om dagen. Nu har jag inte de problemen mer och är väldigt glad för det. Varför skulle inte de som kanske väger lagom vilja må bättre hela dagen utan att behöva fylla på energireserverna hela tiden för att hålla ett jämnt blodsocker.
Ingen kan må bättre i det långa loppet av att äta en konstgjord kemisk processad smörja (läs: margarin) än att äta en helt naturlig produkt.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Pyromanen… det är så att vi tror att det är de generella kostråden som utgår från Livsmedelsverket som skapar det ökande ohälsotalet hos befolkningen, med övervikt, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar, astma, allergier, utbrändhet, trötthetssyndrom, fibromyalgi, tarmsjukdomar mm mm.
Men det här forumet är inte till för att predika för resten av befolkningen hur dom ska äta, det måste var och en få bestämma själv. Men vi är kritiska mot Livsmedelsverkets rekommendationer, då det har visat sig att den vetenskapliga grund dom anser att kostrekommendationerna vilar på, vid en granskning inte verkar så fast och solid som man skulle kunna önska…
Det här forumet ar till för att vi som väljer denna livsstil ska kunna diskutera det med likasinnade.
Hade vi velat propagera för hur andra ska äta, så hade vi nog valt andra kanaler, som når ut bättre, än ett forum.
Men alla som vill, och är nyfikna, och har frågor, är välkomna att delta!
Åke Bruce (var det han eller någon annan av proffessorerna?) från SLV medger att Pengarna Kostråden Ideologin korrekt framställer historien bakom kostråden.
Dessa kostråd fungerar utmärkt för både tjock och smal, liten och stor, man eller kvinna.
Jag skrev inte att någon vet mer än ni, jag skrev att det finns andra än ni som har kunsskap om kost. Och jag tycker självklart att alla ska visa respekt.
Om man inte går ner i vikt så gör man inte av med mer energi än man proppar i sig. Om det är förbränningen som är för låg eller inmatningen som är för stor eller båda är nog individuellt.
Personligen helt övertygad om att det stora intag av socker idag t.ex. söt läsk och godis är mycket illa för hälsan och att jag överhuvudtaget är här på forumet och läser beror förtås på att jag tycker det är intressant med kost och att jag håller med om en hel del saker.
#49: Pyromanen, det är möjligen sant att orsaken till att man inte går ned i vikt är att man gör av med mindre energi än man intar. Det är dock också sant att det är fullt möjligt att vara oförmögen att ta ut energi, trots stort energiintag, därför att den intagna energin inte kan ställas till förfogande för att tas ut, utan lagras i form av kroppsfett. Detta problem slipper man med LCHF, och LCHF är det enda sätt jag funnit att undvika detta problem. Den etablerade "sanningen" påstår att jag ljuger när jag säger att min kropp fungerar så.
Man kan gå ned i vikt på svält, men det är då inte fett man i första hand förlorar, utan muskelmassa. Först när den minimerats börjar det gå åt fett. Detta problem slipper man med LCHF, och LCHF är det enda sätt jag funnit att undvika detta problem. Den etablerade "sanningen" påstår att jag ljuger när jag säger att min kropp fungerar så.
Därför tillåter jag mig att i detta forum uttrycka mig kritiskt om dem som helt respektlöst kallar mig lögnare. Om de har sitt för sig, utan att attackera mig, ska jag gärna lämna dem i fred, men det verkar otroligt provocerande att uttrycka något som avviker från den etablerade "sanningen" i det här fallet.

Dessutom fungerar den här kosten bra även för den som är underviktig, och vill gå upp, som i mitt fall. Det jag har gått upp med är inte fett, utan muskler… och jag har blivit av med mina luftrörsbesvär, astman har blivit mycket bättre, jag har blivit av med utbrändhet och Depression, mina migränanfall har blivit färre och mildare, jag är starkare och orkar mer, både fysiskt och psykiskt… och en massa annat.
Alla dessa sjukdomar och åkommor ådrog jag mig då jag åt enligt livsmedelsverkets rekommendationer. Jag åt inte en massa skräpmat, sötsaker, och jag drack nästan aldrig läsk heller…

Pyromanen - Du skriver: Större delen av befolkningen skulle inte må bättre av att proppa sig med kokosfett og kött utan mår mycket bättre och har bättre hälsa genom att följa ovannämnda dietists råd.
Vad bygger du det påståendet på?
Vet du några som ätit LCHF och sedan övergått till tallriksdieten och därmed fått ökad hälsa eller har du någon grundligare fakta som stödjer ditt påstående?
Funderade lite på de där "fördelningstabellerna" som dietisten hade
"SNR: 55/15/30
Atkins: 20/40/40
LCHF: 10/40/50 ?? Vi brukar väl säga 5/25/75, men det visste hon tydligen inte."
Det kan ju vara gramfördelningen, då stämmer det lite bättre. Eller är det energiprocent - i så fall är det ju fel som du säger.
Alla som fortfarande citerar "6-8 brödskivor om dagen" i tron att den baserar sig på någon sorts forskning om HÄLSA borde läsa boken "Ideologin pengarna kostråden" som visar att kostråden ENBART har ideologisk bakgrund!! Dvs att man genom att äta vegetabilier direkt istället för "förädlade vegetabilier"=kött möjliggör att maten räcker till hela världens befolkning. Sen att alla som lever på spannmål blir sjukliga och feta, det "hade inte med saken att göra".
I nuläget har man glömt ursprunget till kostråden och tror att de baseras på forskning om HÄLSA.
Tragiskt.
Oj oj va mycket ilska som finns.
Jag har full förståelse för at det povocerarer er som hittat en diet som hjälper er att må bättre att en stor del av den mer "etablerade forskningen" inte är helt i linje med era idéer. (ja jag menar t.ex. alla proffs dietister)
Men tror ni på fullt allvar att dietister inte är seriösa i sin forskning för att de inte kommer fram till samma rekommendationer som ni skulle vilja ha?
Pasi fråger om vilka grundligare fakta jag har och självklart har jag ingen hiddtill okänd forskning liggande :) Däremot litar jag ganska mycket på den forskning som sker, så när den kommer fram till sina råd, då tror jag i stora drag det stämmer, den är väl underbyggd. Det innebär självklart inte att man inte ska ifrågasätta, det måste man alltid göra.
Min egen erfarenhet inskränker sig till att jag är "nykter" sockermisbrukare. Äter idag "husmanskost" och ungefär enligt tallriksmodellen dock utan att mäta och fundera så mycket. Köper av princip aldrig lightprodukter men skulle verkligen inte må bra om jag skulle ta bort mitt goa surdegsrågbröd, ris,pasta eller frukt och grönt från menun! Jag känner att det gör mig bra.
Dietister forskar väl inte? De lär sig felaktigheter på utbildningen och att de inte ska ifrågasätta det de lärt sig för då kan de få sparken.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Bra att du mår bra av det du äter, Pyromanen.
Men du glömmer en sak, och det är att de flesta av oss har provat att äta på ditt sätt, och vet skillnaden… Själv åt jag ganska exakt som du i 49 år… och hann bli rejält sjuk…
Det är bra att du känner att du mår bra, då kan du ju fortsätta så. Men innan du har provat LCHF så vet du ju inte hur man mår på den kosten…
#55: "Jag har full förståelse för at det povocerarer er som hittat en diet som hjälper er att må bättre att en stor del av den mer "etablerade forskningen" inte är helt i linje med era idéer."
Nej, det provocerar mig inte. Det som provocerar mig är att så många som förfäktar det du kallar etablerad forskning, vilket jag kallar etablerad "sanning" (definitivt inte vad jag skulle kalla etablerad forskning) tar sig rätten att hävda att deras sanning är den enda sanna och att jag som inte tror på den är antingen en medveten lögnare eller så rubbad att jag ljuger så jag tror mig själv.

Pyromanen - Det är som Maxiq säger, dietister forskar inte. De använder inte heller någon förtroendeingivande forskning till stöd för sina påståenden utan hänvisar till SLV och NNR (eller vad den heter)…som inte heller de har någon forskning som styrker deras påståenden.
Jag har självklart skrivit till Åke B på SLV och önskat lite referenser som styrker påståendena att man ska äta grovt bröd, helst till varje måltid samt att margarin och olja är nyttigt. Självklart kunde han inte ge någon.
Eftersom du är insatt i detta och verkar känna till att dietisterna faktiskt har stöttande forskning så kanske du kan hjälpa Bruce att plocka fram den?
Går man utanför den världen (SLV/dietist-sfären) så stöter man på många läkare som faktiskt äter LCHF (eftersom de läser forskning och förstår biokemi) men som inte kan rekommendera den kosten till patienter eftersom de då riskerar sitt leg.
Skulle du vilja påstå att läkare är dummare och okunnigare än dietister?
Förresten så är jag inte alls ilsken
….bara roligt med lite debatt….även om jag uppskattar om den hålls på ett högre plan (med mer förkunskaper).
#57, jag ifrågesttter inte att denhär kosten är ätt för er. Ni har upplevt det själva, så självklart är det så. (men inte för alla)
#58: alltid jobbigt med folk som anser att deras sanning är den enda sanningen. Det gäller i många sammanhang och i båda riktningar.
#59, Eftersom jag har för dåliga kunskaper för att vara här och tycka så lämner härmed erat forum ifred till ni rätttroende.
/hejdå

Jag tycker att referatet i ursprungsinlägget var alldeles utmärkt ; detaljerad och tydlig beskrivning av hur en dietist avfärdar lchf od utan att ha sakliga argument. Att man förordar lightprodukter för barn kan eventuellt vara lika bra som att rekommendera föräldrar att ge sina barn alkohol, vi vet ju inte allt om effekter av aspartam på hjärnans utveckling mm ännu….
#61 Jag reagerade också på det. Tycker det känns väldigt oseriöst att rekommendera lightprodukter och konstgjort margarin till barn, oavsett vilken kost man väljer att äta.
#29 MatsK
Fick aldrig chans att bemöta ditt utdrag från min text innan du valde att dra.
Har många år med läkare och dietister som påstått att jag ätit för många mackor när jag inte åt mer än en halv varje dag. Dags att börja laga mat sa de, när jag åt egen lagad mat 2 ggr varje dag. Att jag troligtvis inte tålt socker sen födseln och ser samma hos mitt barnbarn 2 år idag, det är förstås bara bull det med i dina öron.
Förstår om det massiva gensvar du får, gör att du drar benen efter och sticker. Gå i frid.

Pyromanen - Jag tycker inte du behöver lämna oss
….utan menar bara att man ska vara aktsam med vad man påstår…ha lite på fötterna.
Ifrågasätta och vara skeptisk får man ju alltid göra/vara.
Jag beklagar att både MatsK o pyromanen lämnar oss; intressant med lite nya åsikter. Måste ni gamla ortodoxa vara så otrevliga?Det är ju ändå bara till syvene o sist en bantningdiet det handlar om.

ulf-52 - För mig handlar det inte om en bantningsdiet utan om en kost som gör mig till en frisk kille med energi istället för ett sjukskrivet kolli som inte vill leva.
Fast jag uppfattade väl inte att jag var direkt otrevlig, eller!?
Det är ju ändå bara till syvene o sist en bantningdiet det handlar om, skriver ulf-52
För oss överviktiga med diabetes som aldrig varit glada när vi gick till eller ens från dietisten--är LCHF ingen diet utan en livsstil.
KiF är en kamratstödjande site. Så långe de som har betalt för att ge dietråd inte lyckas litar vi helt till våra kamarater. När tongångarna då svänger krafttigt utanför de råmärken vi trivs inom---jaa, då trivs vi inte, då kanske vi ger igen en del av allt det vi fått höra. Vi vet ju att vi egentligen inte är tillräkneliga eftersom vi alltid ljuger--för dietisterna i varje fall.
Här på KiF verkar det ske under varje dag. Man blir glad och gläder andra. VArför ska vi inte få ha en liten vrå där solen alltid lyser?

Måste ni gamla ortodoxa vara så otrevliga?Det är ju ändå bara till syvene o sist en bantningdiet det handlar om.
För mig är det inte en bantningsdiet, utan en livsstil! Jag äter LCHF-kost för att jag mår bra av det, att jag dessutom gått ned ett antal kilon är en ren bonus.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jag ser absolut inte lchf som en bantningsmetod i första hand… Jag är inte heller överviktig.

Får en än gång instämma med ovanstående, fast jag redan skrivit det i inlägg #45 Jag har aldrig behövt banta utan äter så här enbart hälsoskäl och för att slippa blodsocker svängningar och riskera en massa välfärdsjukdomar.
#65 Är man otrevlig så får man det tillbaka. Och detta är inte nån bantningsdiet alls, det är en kost som man mår bra av oavsett om man går upp eller ner i vikt.
Att två helt främmande människor kliver in på en sajt, utan att presentera sig, och bara vräker ur sig otrevliga kommentarer - då förstår jag inte vad man väntar sig tillbaka?
Äter som jag gör för att jag ej tål socker och kolhydrater av det tyngre slaget. Går jag ner i vikt, bra. står jag still, bra. går jag upp i vikt, ej bra. Men bantar ? Nej. Har väl aldrig i mina dar blivit kallad ortodox? New Age flummare däremot, ja.
Lär mig att sätta gränser. Förlåter dem som ej vet vad de säger och gör, inkl mig själv.
Håller med zeretki… det är lite märkligt att komma helt utifrån och ha så skarpa åsikter om samtal som pågår i ett privat forum vars syfte är att vara en skyddad sfär - inte privat och utestängande - men förstående för den grupp vi riktar oss mot.
Jag tycker det är mest intressant att vi har så många "udda och okända" läsare, det innebär att vårt budskap når ut betydligt längre än vi kanske anar.
Undrar i hur många personalrum folk sitter och förfasar sig över det (numer ett helt) ton i kg vi faktiskt gått ner i vikt - förutom alla sprutor insulin vi inte använder - genom att äta SMÖR.
Fascinerande tanke!

Varför ska vi inte få ha en liten vrå där solen alltid lyser? Det är väl okey,men måste eldsprutande drakar vakta den vrån?Det är ingen som har funderat på om inkräktarna blir otrevliga eftersom de omedelbart bemöts med en otrevlig och överlägsen attityd?
LCHF startade som en bantningsdiet.När den inte visade sig vara så effektiv som man trodde upptäckte vissa personer med klena magar att de mådde bra utan fibrer och LCHF blev en hälsokost. Men så länge Sten Sture Skaldeman gör reklam för sig i ett par för stora byxor kommer omvärlden att uppfatta den som en bantningsdiet.Sorry

#75 Vi har nog inte bara klena magar isåfall, utan även känsliga hjärtan, blodkärl, hjärnor, njurar, levrar med mycket mer. De flesta värdena man kan testa blir ju faktiskt bättre på de flesta av oss och varför skall man nöja sig med halvbra när man kan må jättebra. Har t.ex inte varit förkyld eller haft infuensa de senaste 2 åren, trots att de flesta i min omgivning hostar, snörvlar och mår riktigt risigt. När jag åt kh blev jag alltid smittad ett par gånger per år, så fort någon annan var förkyld m.m.
#75: Ulf-52: Jag ser faktiskt inte att vi varit särskilt otrevliga mot MatsK och pyromanen. Att vi framhåller vår avvikande åsikt må väl vara oss obetaget, men det kan väl knappast kallas otrevligt eller överlägset?
Jag tycker det finns allt skäl till självkritik, så att vi inte blir alltför dogmatiska (vi bör vara medvetna om att vår sanning inte heller är Sanningen med stort S), men därmed inte sagt att vi inte får framhålla att våra argument är de som är sanna för oss. Vi är definitivt inte skyldiga att stillatigande acceptera argument vi inte tror på för att inte såra andra.
Både Ulf-52 och Dossan's synpunkter stämmer.
Kanske skulle Skaldeman mer poängtera hälsoaspekterna såsom att slippa ta insulin än att han blivit av med övervikt, men för att nå alla hjärntvättade människor som är fettskrämda måste marknadsföringen tala deras språk.
Gick in och läste på pyromanens profil och vad som fick hennes hjärta att klappa och kände att jag ville dit och sabba den goda ton som föregick där bland hennes otroligt fula tekopp som hon ville ha kritik om, men kände att NÄH, NOG MED PAJKASTNING: ville förstås också granska MatsK och vad som rockade i hans värld, datorer, övernaturligt och samma där, vill ha en trevlig stund där jag hämtar information för att hitta nya pusselbitar till mitt välbefinnande. Folk bråkar väl tillräckligt som det är.

Ärligt talat så är vi väldigt snälla på det här forumet. Testa gå in på ett vegan/vegetarianforum om skriv att människan i grunden är ett rovdjur och att sojabönor är skadliga ska ni få se på fyrverkerier!
Jag tycker det är bra att det kommer in lite utomstående med andra åsikter, då får man se vilka argument vår sida har att komma med.
Jag tror inte att dietister i allmänhet, eller proffessorer som Rössner, Bruce och Marcus på något sätt är onskefulla eller vill oss illa. De är människor de med, och vill inte att deras familjemedlemmar ska bli feta och sjuka, oavsett vilken kost det skulle innebära.
Däremot är det nog så, tyvärr, att de är vilseledda. Jag tror att de är inne på ett spår som "halvfunkar", där studier och försök visar på att till viss del fungerar det de vill, kanske inte på alla, men då kanske de fuskar. Jag har provat att "banta" och det funkar. Om jag hade en vilja av stål skulle jag till och med kunna bli smal på det.
De är inne på en linje som tyvärr är den enda som forskas på (låg-fett), som är den där man får anslag, och som är den som både allmänheten och de insatta känner är moraliskt försvarbar.
Jag tror att i alla tider har fetma associerats med överflöd, frosseri, måttlöshet, etc.Inte så moraliskt, då. För att råda bot på detta, måste vi avstå. Rent intuitivt, känslomässigt och moraliskt måste vi försaka om vi har varit omåttliga. Ska man vara fin får man lida pin. Många av de som forskar eller bidrar har säkert dessutom bantat och blivit av med kilon, fått bättre värden, etc. Så det fungerar, visst.
Sen bygger kunskapen på andra auktoriteters kunskap, som bygger på dem innan, som till slut bygger på Ancel Keys.Motståndet mot att ta tankesteget till att allt kanske är baserat på en lögn, är för stort för att ta för de flesta. Hela deras karriärer skulle rasa, deras anseende gå åt skogen, derqas värderingar och moral ställas på ända och deras gamla kompisar slutar hejja.
Är det konstigt om man fortsätter på ett spår som "halvfunkar"?
Du har så rätt Fnyfniken! Kan det vara så att många som späkt sig ner i vikt, och så får höra talas om vårt "frossande" blir ärligt förbannade! SÅ FÅR DET JU INTE VARA, man MÅSTE PINA sig och LIDA! Jag tror att vi har rätt mycket Luther på våra ryggar.
Precis. Jag har pratat med många om det här med viktminskning och fetma, och oavsett hur intelligenta och bildade de är så får de en känslomässigt, indignerat (moralistiskt) reaktion på Atkins/LCHF. Vi är ganska primitiva djur i grunden.

Jag har märkt att det finns få ämnen som kan göra folk så upprörda som mat!
Tror att det beror på att de flesta har ett mycket känslomässigt förhållande till mat, och då en massa känslor är inblandade brukar det i regel bli svårt att förhålla sig objektiv…
#75: Ulf-52, du skrev "Det är ingen som har funderat på om inkräktarna blir otrevliga eftersom de omedelbart bemöts med en otrevlig och överlägsen attityd?"
Vi behövde inte bemöta Mats K otrevligt eller överlägset, han var otrevlig redan med sitt allra första inlägg #23 i den här tråden.
Han var ironisk. Begrep ni inte det?

Jag uppfattade det snarare som sarkastiskt, vilket är otrevligt… Ironi kan vara kul.
Till margaretha
I inlägg #73 skriver du att "detta iFokus är ett privat forum vars syfte är att vara en skyddande sfär". Vore det då inte bra att vara tydlig med detta? kanske ha ett mer stängt upplägg, att man ska vara medlem eller liknande. Eller i alla fall en inledande text överst på framsidan om detta, så man vet vad man ger sig in i?
Som det är nu så verkar ju kolhydrater utåt till vara lika öppet som andra "delområden" och det kommer ju små "reklaminslag" uppe i hörnet om "senaste inlägg" från alla olika iFokus, det var en sån kort text som gjorde mig nyfiken så att jag hamnade här en kort stund för att par dagar sedan. Men om ni egentligen vill vara ifred då måste det ju vara jättejobbigt att främligar bara dyker upp och stör. Och inte så kul heller för främlingarna som tror det är öppen diskusion där alla får vara med.
Vänliga hälsningar

Det är helt ok för folk att komma hit för att läsa, ifrågasätta och diskutera om man är uppriktigt intresserad. Däremot inte tillåtet att klanka ner på kosten eller oss.
Margareta skriver i "Om sajten" - Vi som äter LC vill ha den här sajten som vår fristad men är du nyfiken får du gärna fråga oss hur och varför det fungerar bara du respekterar sajtens skrivregler
pyromanen:
Jag blir jätteglad över att se att Du är tillbaka. Jag tyckte det var tråkigt att Du drog dig tillbaka så snabbt, kanske på missförstånd. Vi hade under fliken "Om sajten" tydligt skrivet vad detta forum går ut på, men den texten har tyvärr försvunit pga att tekniskt fel. Den texten vi har nu - skrevs ihop i hast och är kanske inte lika övertydlig på vissa punkter.
Du är jättevälkommen att vara här och ställa frågor för att stilla din nyfikenhet om vad vi håller på med, vi är varken hemliga eller privata i den mening att vi utesluter andra.
Detta är ett öppet forum - med väldigt högt i tak.
Vad jag menar med "privat" är att vi skrivit oss fria från "besserwissers" som vill tala oss till rätta och säga att vi har fel - bara för att vi inte tror på gängse kostråd och på vad dietister får lära sig i skolan. De flesta dietister bedriver inte egen forskning - utan köper snällt allt de får lära sig under utbildningen.
Det blir därför lite märkligt när man som Du kommer rakt utifrån och säger som Du gjorde i Ditt första inlägg i den här tråden. Du högg liksom huvudet på spiken genom att berätta för oss hur det är i det vi inte ett enda dugg håller med om, genom att säga:
Om man inte går ner i vikt så gör man inte av med mer energi än man proppar i sig. Om det är förbränningen som är för låg eller inmatningen som är för stor eller båda är nog individuellt.
De flesta av oss som är här - tror inte på teorin
"Energi in - energi ut -> under/övervikt"
över huvudtaget och därför uppfattas Du som en besserwisser som skall tala oss tillrätta och då hugger vi direkt - eftersom Kolhydrater är en frizon från just den typen av diskussioner.
Hela forumet bygger nämligen på en helt annan tes, där energi i form av kalorier inte ens finns med i grundtanken för huruvida vi går upp eller ner i vikt.
Vi "tror" att det fungerar på ett helt annat sätt - nämligen att vi lagrar/släpper fett helt efter hormonella betingelser och inte som en förbränningsmotor fungerar.
Eftersom alla dietister lärt sig "förbränningsmotorvarianten" i skolan (det är vad som lärs ut rent generellt) så kan vi dra hela utbildningen över en kam och säga att vi tycker att de lärt sig fel. Slutklämmen blir då att vi faktiskt också tror att ALLA människor skulle må bättre och bli friskare om de också lärde sig att äta efter "hormonteorin" istället för efter förbränningsmotorteorin. Det finns en hel del att läsa som stödjer våra teorier. Det finns många människor här på forumet att intervjua om man är nyfiken.
Så länge Du köper att vi har en helt annan grundteori och ställer frågor kring den och hur vi kan tro så - utan att hävda att vi skall byta teori - så är Du och alla andra hur välkomna som helst att både samtala - ifrågasätta och diskutera.
Det finns jättemånga här som tycker det är både roligt och stimulerande att svara på sådana frågor och det gör också att vi får vässa våra argument lite mera.
Vad vi inte tycker om - då griper sajtvärden in - är när folk är sarkastiska och arroganta och börjar bete sig otrevligt med personangrepp och annat. Vi är måna om att ha en god stämning och trevlig atmosfär och jag tycker Du visat mycket goda förutsättningar att klara det i dina föregående inlägg.
Vi gillar inte heller - som jag sa i början - besserwisserattityder - där det går ut på att övertyga oss om att vi har fel. Vi är tillräckligt många som levt så här länge - vi har många högt utbildade läkare och experter bakom oss för att veta att vi inte är ute och cyklar.
Det är INTE fråga om att plötsligt tro att jorden är platt - snarare att ett helt folk under lång tid blivit grundlurade att äta sig sjuka.
Kunskap om detta sprider vi gärna och då händer det att en och annan dietist känner sig trampad på tårna. Det är aldrig personligt menat - utan riktat mot de lurendrejare som under utbildningens täckmantel lurat en hel yrkeskår.
http://johannaskost.blogspot.com/2007/10/vad-gr-en-kosthllning-bra.html#links
Johanna har i den här tråden beskrivit nyanserat och bra hur många av oss tänker.