Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1096 ggr
KatNyb
0

glass

Jag har plockat fram min gamla glassmaskin. Är det någon därute som har recept på god LCHF-glass? Jag har grädde, ägg, vaniljstång och Stevia hemma. Även kakaopulver och mörk choklad.

molana
0

Kolla på recept på efterrätter nere till vänster.DaMum har lagt in recept på hemgjord glass där.

ullebull
0

Här kommer recept om någon vill ha:
1 vaniljstång, 4 äggulor, 3 msk sockerersättning, 5 dl vispgrädde, 4 äggvitor och salt.

Dela vaniljstången coh skrapa ur fröna. Vispa äggulor och sockerersättning i en stor bunke. I en annan skål vispar du grädde tills den bildar mjuka toppar. Vispa äggvitorna med en nypa salt i en tredje skål tills det bildas mycket fasta toppar. Vänd försiktigt ner ingredienserna och täck med plastfolie och frys tills det är dags att äta glassen.

**

OBS! Jag har redigerat receptet och bytt ut dl mot msk.

--Zeretki, Medarbetare.

ullebull
0

stopp, stopp, det är 3 msk sockerersättning.

sorry

ullebull
0

2 ägg
2 dl turkisk/grekisk yoghurt 10%
1 vaniljstång eller flytande vaniljessens
1 tsk stevia eller sötningsmedel
1 dl frysta bär eller finriven choklad med hög kakaohalt (kan uteslutas)

1. Rör yoghurten mjuk och skrapa i kornen från vaniljstången eller tillsätt den flytande vaniljessensen. Låt det gärna stå och dra en stund för att få ut mer vaniljsmak.
2. Vispa äggen pösiga tillsammans med stevia/sötningsmedel.
3. Mixa eller vispa ihop yoghurt och äggsmeten och tillsätt ev bär eller choklad.
4. Häll i en form och ställ in i frysen i minst 4 timmar.
5. Rör då och då i glassen för att undvika is.
6. Om den ändå blir för hård och isig så sätt den i mikrovågsugnen i några sekunder på hög effekt.

Denna har jag kört i min glassmaskin men jag använder aldrig sötningsmedel.

Sir_Klabbe
0

Okej, jag ska inte inbilla dig att den här är bättre för att den innehåller lite kolhydrat, men när jag var LCHFare så käkade jag denna glass ungefär en dag i veckan:

3 äggvitor
3 äggulor
3 dl vispgrädde
Riven kokos
Sötningsmedel

Vispa äggvitor hårt.
Vispa äggulor.
Vispa vispgrädden.
Blanda ihop vispgrädden med äggulorna+sötningsmedlet.
Blanda ner riven kokos.
Vänd ner äggvitan. Njut.

Sen kan man ju variera med en massa olika saker; mörk choklad med 19g kolhydrat/100g, kanel, gräddsås (kokad vispgrädde med sötningsmedel), bär osv. osv.

KatNyb
0

Tack för glasstips! jag ska testa.

venuseva
0

Måste man ha sötningsmedel för att det inte skall smaka bara fryst grädde?  Även när man har i kokos t ex?

Denna kommentar har tagits bort.
Loria
0

Har du testat nån av glassresepten? Hur blev det? Jag har hört rykten om att min mammas nya killehar en glassmaskin som nån intresserad själ kanske ska få i julklapp (varför e det inte jul nu!?!?) så jag samlar på mig lite recept!

odezza
0

Jag köpte en mixerstav, och det följde med bl a ett recept på glass.

Ta djupfrysta hallon och vispgrädde, och mixa. Jag har provat, det blir jättegott! Proportionerna som jag kommit fram till är 1 dl frysta hallon och 2 dl grädde. Det blir ganska lagom till 2 portioner.

Den blir ju inte lika hård som vanlig glass, men jättegod, och lätt att göra, om man har en mixerstav, skulle tro att en matberedare fungerar också.

"still lost in space and time"