Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3184 ggr
anitaj
0

Ketoner

Godmorgon

Har just provat en sticka för att se om jag var i ketos men icke den visa bara negativ alltså första rutan.

Har nu ätit denna kost snart i 4 veckor.Är det normalt att det tar så lång tid eller vad tror ni jag gör för fel

kalleankasmormor
0

Hur lågt ligger du i kolhydratsintag/dag?

Margareta
0

Jag vet inte hur lång tid det "ska ta", alltså om det finns regler för det…

Numer pensionär i Nynäshamn

korseett
0

du kanske redan gått över till fettdrift för då minskar väl ketonerna eller hur var det med det där?

Margareta
0

Jag har aldrig fattat det där, så jag har slutat kolla…Glad

NancyAlke
0

När jag åt Atkins, så fick jag aldrig utslag på ketostixen… å inte gick jag ner i vikt heller… å det var på två månader.

Från okt till dec förra året så kollade jag flera gånger och då fick jag högsta utsaget på stickorna (från första veckan)… jag gav även sköterskan på hc lite hicka Räcka ut tungan  MEN jag gick ändå inte ner!!!

I början av detta år gick jag ner men glömde att kolla på stickorna…. sorry!

Det jag ville säga att det är lika bra att slänga stickorna, för det verkar inte som ketosen har nån koppling till viktnedgång i alla fall…

Babz
0

Det är riktigt att när kroppen väl ställt om sig, så har man inte ketoner (påvisbart) i urinen. Beroende på hur man ställer om kosten - tvärt eller gradvis - tar omställningen olika lång tid. Sten Sture Skaldeman beskriver processen väldigt pedagogiskt och bra i sin bok "Ät dig ner i vikt".

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

tildus
0

Stickor???

Kan man köpa stickor för att se om man är i Ketos?

hemul
0

Jag har fortfarande efter två år utslag på ketosticksen. Då äter jag mer kolisar än de flesta här och jag går inte ner i vikt trots "ketosen". Som Margareta har jag aldrig helt förstått hur detta fungerar, det finns så många olika bud. Men ett har jag fattat. Om man är i mätbar ketos eller inte har ingenting med eventuell viktnedgång att göra. Glöm det där.

Förresten, det finns flera typer av ketoner och stickorna visar visst bara en av dem,

kitabu
0

Jag är fortfarande i ketos efter 7,5 månader OCH går ner i vikt och har lägre blodsocker eftersom jag äter absolut minsta möjliga mängd kolhydrater.

Ibland kan vikten stå stilla i flera veckor, men så kommer en dipp . Genomsnittligt på hela tiden har viktminskningen varit 7 hg/vecka, mest i början naturligtvis.

Av allt jag läst om ketos på en massa bloggar inkl många från USA, så kan inte jag i varje fall, dra någon som helst slutsats om när man kommer i ketos, hur mycket kolhydrater man ska äta för att nå detta stadium, hur länge det håller på, om det rent av håller på tills man ökar kolhydratintaget eller tills man nått kroppens egen önskevikt (inte tabellernas).

Jag använder stickor för att kontrollera ett par ggr i veckan och det är ett av mina kontrollorgan, det andra är blodsockermätaren. För dem som inte har samma kontrollbehov kanske stickor är onödigt.

Margareta
0

Min stickor visar ++ närhelst jag mäter - jag har hyfsat lågt blodsocker (Hba1c 4,4) men går inte ner i vikt.

Därtill har jag lågt Triglyceridvärde som enligt några läkare är nog "bevis" för att jag inte fuskar med kolhydrater.

Glennart
0

jag spillde ketoner i början,  mängden minskade med tiden och efter ett par månader gav stickorna inget utslag längre.

hemul
0

Det är ju så det påstås att det ska vara, Glennis. Frågan är varför det inte så för en del av oss. Dr K har en förklaring, vet inte om den stämmer heller. Hur som, det har inte med viktnedgång att göra. Då skulle ju du ha försvunnit nu! Räcka ut tungan

Glennart
0

Hemul eftersom du äter en del kolhydrater kanske du hamnar i "gränslandet" där kroppen fortfarande står i glukosmetabolism och bryter ned proteiner till socker. Därför så anpassar sig inte cellerna och du spiller en del ketoner?

Samtidigt har jag läst på andra forum om no-carbers som har hållit på i flera år och ändå spiller lite ketoner? Det kanske är normalt för en del helt enkelt.

Och precis som du säger har ketos i sig inte någonting med alls viktminskning att göra.

hemul
0

Varför skulle det funka så? Det låter ju helt bakvänt.

Glöm inte heller att den mesta "kunskap" vi har grundar sig på personer som äter mer som jag gör, eftersom de flesta ketogena dieter utom Atkins Induction (SSS) innehåller en liten mängd kolisar.