1 timma med dietisten
Igår var det mitt första besök hos min nya dietist. Den gamla ville jag inte ha pga att våra dieter koliderade rejält. Jag kan inte äta tex Becel och låtsas att det är smör, urrrk.
Det började mycket bra, alla värden var kanon, blodsocker, kolesterol, triglyserider osv. Vikten, ja minus 13 kilo sedan mars när jag var där. Fick stort grattis och mycket beröm.
"Vad äter du då???? Jag förstår att du motionerat en hel del, är det promenader eller simning??"
Motion, ingen alls sa jag, skadad sedan länge och kan inget göra merän gå mellan kyl,spis och säng. Hur hade jag då gått ner i vikt?
Hm… nu kom det svåra. Jag berättade vad jag åt,( lchf) räknade upp ett ex. på en dags matintag med ALLT det fett jag stoppar i mig.
Ojoj, det var ju inte riktigt bra för forskningen har ju visat att hjärnan skadas om den inte får kolhydrater och det jag och ni håller på med är ju inte vetenskapligt bevisat och utforskat som bra för kroppen. Min hjärna har väl aldrig varit så skärpt som nu, tror jag.
Nej men frågade jag henne, visa mig forskningsresultaten av att vi skall äta mycket kolhydrater och vad det gör för nytta. Jag undrade om hon totalt missat hela fettexplosionen över i -länderna med USA i spetsen, hihi.
Enligt hennes lärdom så kunde man inte äta så som jag gjorde och man vet ju inte hur jag mår om 10-20 år. Jag fick besked att jag gjorde det på egen risk. Ja det vet jag ju, vems var risken när jag åt som förr??
Jag visade henne mina naglar, långa och hårda, mina fötter fria från eksem och berättade om min morgonhosta/harklingar som försvunnit.
Vi kom bra överens och hon avslutade timman med att önska mig lycka till och sa bla att nu hade hon talat så som myndigheterna vill att hon skall säga men… hon äter själv GI och håller på att studera Annika´s blogg och lära mer. Hon är på gång. JAPP.
Slutresultatet av dagen blev jag mycket nöjd med.
Vad läckert! Men vad hemskt att hon måste ha en officiell åsikt och en egen …
Oh, skrattar högt, grattis ullebull. En till till skaran av trogna, hängivna snart. 
Gud vad du måste ha mått bra när du fick berätta din framgångshistoria för henne.

Du kan tro ja.
Hon är nyutexaminerad dietist, men som du säger gronstedt, det måste vara svårt att ha en officiell och en privat åsikt. Jag har mött henne många gånger på vårdcentralen där hon varit sköterska länge och hon vet hur jag är. Envis, påstridig och tror att jag har rätt haha, vilket jag väl har i detta fallet.
Lyckliga du som har fått en klok dietist.

Jag är glad över det och jag bad henne att berätta om LCHF för de diabetiker som hon känner hon kan lita på.Hon skall ju helst inte bli uppsagd för sina åsikters skull.
Skönt att hon ändå kan ta din åsikt och respektera det! :D
Hej Kul möte med dietisten. Själv så har jag ätit LCHF sedan mars och jag tycker att jag har förbättrat mitt välmående mycket. Även jag, som några andra har diabetes typ 2, kvar efter sista graviditeten.
Har snart i två år varit med i ett överviktprogram där man förespråkar tallriksmodellen. Ibörjan, år 1 gick jag ner men sedan har det sått still. Tills att jag började med LCHF kosten. Vid sista träffen på överviktsprogramet berättade jag inte att jag har ändrat min kost. Tror inte att det mottas på rätt sätt. Jag kommer troligen att berätta om min kostomläggning sista träffen. För jag kan konstatera att det jag hör från de andra i överviktsgruppen är att de är sugna och hungriga. De går inte heller ner i vikt utan upp eller står stilla. Så det är ännu ett bevis på vad LCHF kosten gör för viktminskning och det allmänna välbefinnandet.
Så jag är glad för dig att du berättade om din kostomläggning för dietisten. När jag har frågat en av dietisterna på överviktsprogramet om inte Bregott var bättre än lättmargarin. Fick jag svaret att man rekomenderar lättmargarin. Så även om hon visste att Bregott var bättre så kunde dietisten inte säga det. Tragiskt!
Detta blev långt men jag hoppas att ni orkade läsa och framför allt förstod mig.
Volley
Jag förstod dig väldigt bra Volley och håller med!
Vi har Bregott i skolmatsalen och det påpekar jag som något positivt för alla som är i närheten de få gånger jag är där!
Numer pensionär i Nynäshamn
volley skrev:
"Så även om hon visste att Bregott var bättre så kunde dietisten inte säga det. Tragiskt!"
Jag håller verkligen med. Det är det tragiska med dietisterna att de inte ens får säga annorlunda…
På dietistträffen i Göteborg med Annika Dahlqvist, framkom att många av dietiststudenterna var veganer.
Hur tror ni det känns att sitta och prata om kött, ägg och fisk?
Man kan ju jämföra det med om en präst skulle avsluta sin predikan med att säga: Ja, detta är vad min arbetsgivare Kyrkan säger att jag ska säga, men egentligen är jag ateist.
Eller kanske inte ändå??

Kan lite hålla med dig Kitabu, men om jag får ta mina nuvarande matvanor på eget ansvar och egen risk, hm… vem tog riskerna och ansvaret till min förra kost???
Jo det gjorde jag men då hade ju "myndigheterna" sagt att jag skulle äta så. Då får de ju ta ansvaret för alla överviktiga eller???
"11: Hehehe.
Nejnej! Blir man överviktig på myndigheternas sanktionerade kost så ljuger man om vad/hur mycket man äter eller möjligtvis bedrar sig själv med vad/hur mycket man äter.

Hehe ja det är väl härligt när patienterna får gå och lära sina dietister hur man ska äta ;)

Härligt att det åtminstone finns en omvänd dietist! De kan bli fler…
Jag och min man har lyckats omvända två f.d. viktväktare!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Om något så visar det på att det med all säkerhet finns många dietister som nickar åt våra erfarenheter i smyg. Men frågan är hur det står till med samvetet att faktiskt veta att man ordinerar felaktigheter. Jag vet faktiskt inte hur jag hade resonerat i deras situation. Jag hade kanske också fegat och hållt inne med det jag vet är rätt. Det är svårt att döma.
//Zac

Fast vi kan faktiskt inte ha det på nåt annat sätt än att dietisterna följer de gällande kostråden. Annars skulle vi behöva tillåta allsköns idiotiska råd från dem.

Underbart att du har så bra resultat och kul att dietisten var på G hon med!
Kram Ullebull!
En barnmorska jag känner vågade inte rekommendera magnesium till dem med foglossningar, men efter min radikala förbättring började hon viska det i öronen…
Idag får man rekommendera, det stod till och med på apotekets burkar att gravida skulle ha större dos.
Allt kan ändras!
kul dietist! Det kan inte vara lätt att ha riktlinjer att rätta sig efter när en licens kan ryka pga att det är felaktiga råd. Modigt av alla de som vågar sticka ut hakan men det är också modigt av alla de som inte vågar riktigt men försöker åtminstone lite i skymundan.

Hemma igen efter en middagsträff med 3 andra öveviktiga damer. Det var en jättegod GI middag rakt igenom och jag kunde äta allt men pillade lite försiktigt undan en del frukt.
När man sett mitt resultat och jag berättat att jag släppt GI och blivit LCHF are så kom alla frågor och i morgon har vi tre nya damer som går igång.
Tack alla för svaren/kommentarerna men jag vill fråga: Har man någonstans ett bevis på att hjärnan måste ha kolhydrater. Dietisten hävdar att ni/vi alla här får i oss kolhydrater och att hjärnan snor till sig dem som högsta prioritet. Är det så eller???
Hu gör hjärnan på fakirätare. Dör den??? hihi
levern tillverkar väl det den behöver i form av glukos av proteinet om jag förstått det hela rätt så nån brist på energi i form av glukos lär man ju inte lida brist på såvida man inte slutat med proteinet också

I korthet skulle man väl kunna säga att det är sant att hjärnan behöver kolhydrater, men det är inte sant att man måste få i sig dom via munnen, eftersom levern tillverkar det som hjärnan behöver.
(Rent psykologiskt är det alltid bra att kunna gå sin motståndare tillmötes, åtminstone halva vägen!) 
"still lost in space and time"
Hoppas bara att levern funkar som det ska också då. Hur är det för dem som har en sjuk lever då?

Jag tror att det var precis exakt det som gjorde att jag inte fixade strikt LCHF. Min lever är väldigt "trött" (har fått detta bekräftat av en akupunktör jag gått hos, min lever går på högvarv för att klara allt och är väldigt slutkörd)på grund av för lite energi, massor av stresshormoner plus massor av gifter som jag har candidan att tacka för.
Min teori är därför att min lever helt enkelt inte orkade med det arbetet som krävdes och därför blev jag tröttare och tröttare ju längre jag åt och ju mer jag minskade på kolisarna. Jag har förstått att min känslomässiga stress är våldsamt hög och antagligen har levern mer än nog med att bara ta hand om den så den behöver en viss (mindre) mängd snabbare och enklare energi för att orka. Kan jag få bukt med den (stressen) är jag ganska övertygad om att även min kropp klarar LCHF!

#25 - har du testat Mariatistel för din lever? Jag opererade bort gallan förra hösten och har under sommaren fått mycket höga levervärden. I väntan på att få komma på utredning började jag äta Mariatistel och nu har mina värden nästan normaliserats igen. Vet inte säkert om det beror på Mariatistel eller om något annat skett, men jag är glad iallafall…

Tack Odezza, precis vad jag behöver för att kunna "snacka" emot och kunna argumentera med de som säger att jag måste ha kolhydrater.
Alltså hänger mycket på att man har en frisk lever om jag fattat rätt.

Burkvis med mariatistel :-) Det hjälper levern jättebra och är lite av en undeväxt för levern. Men jag tror att jag har en superintelligent kropp (tror iofs att alla har det). Den accepterar liksom inte genvägar :-)
Eftersom mitt problem verkar handla i första hand om (känslomässig)stress så köper den inte att jag försöker bota "bara" kroppen! Varje gång jag käkar något mirakelmedel som ska läka kroppen (men inte själen) så fungerar det alldeles i början för att sedan helt tappa sin funktion! Jag fick helt i linje med detta till slut ont i levern av mariatisteln, jag tolkade det som att kroppen ville pausa. Så nu tar jag enbart mariatistel i samband med alkoholintag, då är det dock guld värt!
Till och med min läkare (VC) hävdar att vi måste ha kolhydrater och jag har inte vågat säga emot ännu… det är märkligt att det sitter så djupt i kunskapskällorna!

Margaretha, stå på dig hihi. 
Jag försöker så gott jag kan, min hjärna har ju inte skrumpnat ihop ännu utan verkar klar som kristall numera. Tror jag, kanske andra tycker jag snöat inne men jag argumenterar överallt för denna kosten. Är den dödlig så har jag redan skickat många till en för tidig död inkl. mig själv, men hellre friska 10-20 år till än att må dåligt i fler.
Jag mår i alla fall bra.
Var på kontroll hos min läkare, ville ta prover i början av LCHF-tiden.
Berättade för henne vad jag höll på med i köket. Hon hade hört om det förut, och sa att det skulle gå bra. Men hon visste inte om någon som hade ätit den kosten i mer än några månader, så hon ville inte rekommendera mig det heller.
Jaja, blev i alla fall inte försökt övertalad att sluta med det!
Har bara ätit LCHF i ett par veckor, men har inte tänkt sluta än!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Forskningen kommer säkert så småningom, och ju mer vi berättar om våra erfaremheter och inte att förakta våra strålande resultat både med viktminskande och vunna hälsoeffekter desto snabbare borde det gå.
En och annan doktor kommer säkerligen bli förvånad men det var ju många som blev det när man kom på att jordklotet var runt oxå…..
/Lillianna
~ Lillianna ~
Vaddå klot, jorden är platt och oceanerna rinner över kanten. Jordskivan vilar på ryggarna av fyra elefanter, vilka står på ryggen på en sköldpadda. Så det så!

Grattis MillisB, du har tydligen också en ganska bra dietist.
Skönt att träffa de som inte direkt avråder, lite öppenhet skadar ju inte. En dag så kanske även dom kan rekommendera denna kosten till sina klienter.
Lycka till med kosten och vikten
Millis B, hälsa doktorn att vi är många som ätit kosten länge, jag sedan juli 2005 och många ännu längre.
#35 Det ska jag göra nästa gång jag tar en tur till henne! Har "lovat" att komma och ta nya blodprov om ett tag, för att jämföra. Det ska bli väldigt intressant!
#34 Hoppas verkligen att det blir ändring på kostrådgivningen för alla snart. Det här sättet att äta är ju så överlägset tallriksmodellen.
Är verkligen på hugget och sprider budskapet till alla som undrar vad jag gör för att må bättre. Men ska var försiktig så att folk inte tror att det har klickat…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Att äta extrem lowcarb i år efter år är inte direkt någon ovanlig företeelse. De bäst dokumenterade är väl Wilhjalmur Stefansson och Stanley "The Bear" Owlsley. Inte många gram grönsaker per år där inte. Resultat: God hälsa och normal vikt.