Någon som önskar starta eget?
Mitt intresse för evolutionen, och vilken kost som denna har anpassat människan till, har sedan en tid gjort att det gått stå i mina poänggivande studier, och försöket att ro dessa i hamn. Jag har oavslutade studier inom handikapp- och rehabilitering. Sedan jag kom in i det nya tänket, är det bara "privata" studier om stenålderskost modell LCHF som gäller…
Vem fasen är intresserad av rehabilitering med konstlade metoder, när man insett att den mesta ohälsan i samhället är knutet till nutidsmänniskans föda och livsstil i övrigt. När så Försäkringskassan (där jag på sätt och vis fortfarande är anställd) skulle genomföra en gigantiskt omorganisation, planerad sedan länge, och de löpande anslagen genom nya regeringen plötsligt också skars ner ganska så kraftigt ovanpå detta, så blev jag helt enkelt tvungen att ge upp mina planer att arbeta med handikapp och rehabilitering på den arbetsplatsen. Sa upp mig och fick ett avgångsvederlag motsvarande betalt ledighet i sex månader. När man inte ens innan kunde klara kvantitetskraven utan att se mellan fingrarna vad gäller kvalitetskraven (så vida man inte som jag, jobbade häcken av mig och nära på brände ut mig för det), så var det ingenting att tveka på. (Under sådana och nu ännu sämre förutsättningar, går det förstås inte att arbeta.)
Med oavslutade studier och utan anställning, och inte den minsta motivation för att arbeta för någon annan, vill man nu lämpligen starta något eget. Med tanke på den utbildning man ändå gav sig i kast med, och ens nya stora intresse, vad är då inte mer passande att starta eget med koppling till, om inte stenålderskost modell LCHF!?
Jag gissar att det långt ifrån bara är jag som går i tankar på att försöka komma på en affärsidé knutet till den rätta födan, och även dra egen fördel av den insiktsvåg man framförallt hoppas, men även tror ska rulla på… (Går den sten som satts i rullning, verkligen att stoppas?) HÄR kan man snacka om motivation! Jag tänkte höra vilka andra som går i liknande tankar, och kanske om en eller annan skulle vilja träffas och utbyta lite idéer vad gäller detta. Kanske det t.o.m. skulle bli läge att starta något gemensamt?

Gå ihop med de andra LCHF-föregångarna och starta ett privat rehabcenter!! Övervikt med alla komplikationer det medför kommer knappast att minska och behovet av vård kommer därmed att öka… Problemet ligger förstås hos socialstyrelsen för jag antar att man måste ha tillstånd för sådant?
Jag har funderat på detta också. Ett alternativt rehab-center. Jag är också itnresserad av stress o utbrändhet… Men jag vill ha utbildning i psykologi o dyligt innan…

Bra förslag! Man kanske inte behöver göra allt själv, Zeretki. Ska man kräva gedigen utbilning inom alla områden som skulle bli relevanta, så faller det på sin egen orimlighet. Dessutom - vad ger vi för dagens utbildning?
Vad menar du med "de andra LCHF-föregångarna", P-barn?
Drömmen vore någon form av rehabcenter som Problembarn skrev- som ett hem där man kunde få bo på kortare eller längre basis under tiden man får hjälp med vad man vill ha hjälp med. (Behöver ju inte bara vara övervikt, det kan ju även handla om sockerberoende, undervikt mm.) Och sedan fortlöpande kontakt med "hemmet" även efter vårdtiden, efterkontroller etc. Skulle önska att det fanns experter både inom kost, träning, och psykologi och kognitiv terapi.
Det vore som sagt drömmen, men det är kanske ett aningens större projekt än att öppna något mindre på egen hand, det går ju åt en stor process både vad gäller kompanjoner, anställda, lokaler, kunskapsbanker och inte minst byråkrati och pappersarbete och ekonomikunniga.
Men det finns ju alternativa vårdhem som tar emot patienter som vill ha alternativa behandlingar istället för den traditionella, västerländska sjukvården- så varför inte…

Fast är det många, som satsar pengar i projektet, så… Fast visst, i liten skala först. Egentligen skulle det ju kunna bli precis vad vi pratar om här, om Skaldeman köper upp Dr Calle Carlssons labb (hälsovårdshemmet i Österäng) utanför Götene. Jag föreslog det för honom, och han tyckte i alla fall att det var en bra idé. Tja, vi kanske skulle kunna få köpa upp det TILLSAMMANS med honom
Carlsson är föresten 76 eller någonting, och har varit lite ledsen över att det inte verkade bli någon fortsättning av hans verksamhet, då hans barn inte ville ta över. Ja, så kom han väl tydligen på att i alla fall fråga Skaldeman om han inte ville jobba som kostrådgivare där då…
Finns det hälsohem som serverar vegansk levande-föda så borde man banne mig kunna greja raka motsatsen också! 

Tja jag tänkte på vissa läkare med hotade legitimationer och andra som har pondus (för några sådana behövs nog), kunskap och erfarenhet (både egen och från andra). Att knyta kompentenser till sig bland dem som tror på detta och även vet att det fungerar.
Jag tror stenhårt på det!! Det är ändå bara en tidsfråga innan detta blir en realitet någonstans! Att fetman (just fetma för att det sticker i ögonen betydligt mer än undervikt och sockerberoende) ökar är en vagel i ögat för hela etablissemanget med sina kloka kostråd, och kostnaderna ökar i sådan rasande takt så att lösningar är akuta snarast!
Exaktosm Magma säger med, exempelvis Järna har ju egen klinik och de står dessutom ganska högt i kurs idag jämfört med förr när de sågs som mycket suspekta och inte ingav någon som helst tilltro bland de etablerade.
Jag hoppas att det blir här i Småland så att man kan få vara med ;-)
Jag skulle oxå tycka det vore helt oerhört spännande att få dra igång ett sånt projekt. Själv har jag en pedagogisk högskoleutbildning visserligen inriktad mot barn men vem säger att det är en begränsning?
Kanske man kunde erbjuda månadslånga 'kurser/kurer' där boende och mat ingår samt viss motion/samtal/underhållning ingår. Då inriktar man sig förslagsvis till de som är sjukskrivna, har de jobb att sköta faller ju idéen.
Småland passar mig bra med efterom jag bor i Jönköpings närhet, dessutom kryllar det av sjukskrivna människor även här.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Spännande! :) Behandling plus kursgård. Och som sagt var, om både läkare och terapeuter och annan personal har samma inställning till kost så är det ju perfekt! :D
Min dröm går lite i en annan riktning inom LCHF. Jag skulle vilja vara med och "producera/tilverka/beställa" bra produkter för den medvetne konsumenten, dvs helt utan tillsatser och konstigheter… Kanske kopplat till ett häftigt trendigt café för att bli atraktiv för "rätt" grupp människor eller liknande (slagt gårdsförsäljning men där människorna som vill ha dessa produkter bor och som sagt helt rena produkter - de gårdsförsäljningar jag varit på har sålt "vanliga" produkter.) Liiiite liknande finns i dag men inte hela vägen ut och i tex USA har jag förstått att detta är jättestort och inne.
Jag är redan egen företagare med flera bollar i luften, (endel närmre mina intressen än andra) och tid är en absolut bristvara i mitt liv, men spåna är alltid roligt…
Det låter också som en intressant idé! Skulle gärna handla typ kryddor, thé o.dy över internet från ett sådant ställe… (För jag har väl inte sådan tur att det startas upp i Bergslagen:O)
LCHF livs… en mkt liten affär med bra mat kanske?
Numer pensionär i Nynäshamn
Tänk om det kunde startas en LCHF butik online, problemet är väl att vi äter rena råvaror med relativt kort hållbarhet- samt fraktkostnaderna, kött väger ju en del… Och kanske heller inte kan fraktas så det håller kylan.

Det har varit en av mina drömmar oxå, att starta upp något eget med rehab, bra mat och miljö. Jag läser Taktil massage nu, och det skulle vara perfekt att ha med i en sån verksamhet. Spåna mera, så spännande!

Fortsätt gärna komma in med fler tankar och idéer. Många har säkert sådana som de inte vill dela med sig bara så här. Jag tänkte nu att alla som är intresserade av "ämnet" och gärna vill diskutera vidare men lite mer avskilt, för det ändamålet kanske skulle vara intresserad av att träffas senare i höst. Ja, live, eller virtuellt. Ska vi se var var och en bor?
Jag bor i Sigtuna, i nordöstra hörnet av Stockholms län. Var bor ni andra?

Sydöstra småland
Ekerö-Munsö - är redan egen företagare så jag behöver bara börja…

Eh, nordvästra hörnet är det nog jag bor i, när jag tänker efter
. Vad är det du sysslar med igen då Margareta, förutom att du verkar lägga nästan all vakna tid på denna sajt!?
Haha…jag är inte här så mycket som jag var innan, men det kanske inte märks, eftersom jag oftast skriver när jag väl läser igenom allt.
Jag är numer anställd som IT-ansvarig på en skola, men har firman kvar. Jag är databasdesigner/programmerare och har jobbat som konsult i många år.

Jag skulle också vilja starta nån typ av hälsohem med den här kosten. I övrigt skulle man ju kunna erbjuda ungefär samma som de gör på andra ställen; massage, olika motionsaktiviteter, spa-behandlingar m.m. Jag är själv friskvårdsmassör och instruktör i olika motionsformer. Dessutom har jag utbildning i samtalsmetodik, som kan vara bra när man ska samtala med människor om livsstilsförändring. Tyvärr bor jag långt ifrån er andra - i Umeå… 
Det får bli en kedja - med olika ställen i hela landet…

kanske som coop… flera butiker går ihop och kör en hylla eller två med LCHF produkter och får en klisterlapp att sätta upp utanför och kan bli listade på en hemsida med address el liknande så man kan titta efter en butik som ligger nära.
Låter väldigt spännande.
Kom att tänka på Thérèse Bertherat, som skrivit böcker om tillfrisknande genom avspänning och balansering av musklerna i kroppen. Det verkar också stämma in på ett naturligt tänkesätt…

Säg till mig om ni startar ett LCHF hälsohem/rehab..
Jag kan ju producera en motsvarighet till "biggest loser" och kalla det "biggest winner", där man följer deltagarna gå över till LCHF kosten och gå ner i vikt!
Vilken succe!
Jag kan göra en databas med forskningsunderlag…
Annikaas blogg i dag
Ett LCHF-behandlingshem behövs
13 september kl. 13:16
Det är ett tilltagande problem i vårt samhälle med överviktiga/hyperaktiva/koncentrationsstörda barn.
Det finns en stegrande misstanke att kosten kan spela roll för dessa problem.
Det skulle behövas ett behandlingshem för sådana barn, där de skulle få äta en god LCHF-kost lagad av naturliga råvaror utan kolhydratöverskott, margariner, omega-6-oljor, glutamat och andra potentiellt skadliga livsmedelstillsatser.
Skolundervisning måste förstås också förmedlas.
Många desperata skolledare och föräldrar skulle säkert vilja ta chansen att prova den möjligheten.
Maila mig om det är någon som kan tänka sig att starta
Det här är superbra idéer, jag har faktiskt funderat på både och dels ett rehab ställe men även att börja producera varor. Man skulle kunna kolla runt och se om det är några ekologiska gårdar som är intresserade samarbeta med dem. Det skulle vara mycket trevligt att slippa alla E-nummer och andra tillsatser samtidigt som det skulle vara kul att äntligen få hitta något som är lchf och inte en halvmesyr.
Jag tror definitivt att det går att få pengar till att starta sånt här så är man några stycken borde det inte vara några problem alls. När jag pluggade var vi och pratade med ett riskkapitalföretag och jag lätt säga att detta borde inte vara några problem med tanke på vilka företag de hade i sin portfölj, det gäller bara att skapa en marknadsplan osv
Jag har redan två företag, så jag behöver inte fler, men jag har också en del kunskaper, så jag kan vara bollplank … ?

Ja men…nu kom jag på nåt. Under det "miljövänliga" 90-talet så jobbade jag som miljöinformatör här i staden. Vi gick runt i dagligvaruaffärer och mässade om vikten av att äta naturnära och närproducerat utan gift. Det var väldigt olika hur affärerna nappade beroende på vilken typ av chef man hade men Hemköp blev eld och lågor och rensade hyllor så att jag kunde göra en typ av utställning där jag beskrev vilka varor som fanns att tillgå och varför man skulle välja just dom varorna. Visade vad KRAV var osv. Det måste finnas arbetslösa LCHF anhängare som skulle kunna få hjälp med att jobba för LCHF med aktivitetspeng från AF. Det finns ju olika arbetslöshetsprojekt mm. Jag tror att med rätt chef i affären så borde även det här fungera så att man kunde få propagera för just ren mat med äkta fett osv. Vad tror ni smarta medlemmar?

Bengt-Olof, jag är med! Bor i Täby, träffas gärna! Jag har jobbat som miljösamordnare och med marknadsföring inom livsmedelsbranschen! Har också funderat på vad man kan göra, men man måste vara flera.
Skicka gärna PM till mig. Så sätter vi oss ned och spånar vidare.
Karin
//Karin

Hallå gott folk! Karin20 och jag har bestämt tid och plats för en dejt. Några fler intresserade som skulle vilja bli med? Vi träffas redan onsdag 19/9 inne i stan i samband med en starta-eget-expo, med fokus på af:s bidrag och annat stöd till start av näringsverksamhet. Vi träffas antingen innan eller efteråt, beroende på vad de intresserade kan.
Själva expon varar 17.00-18.45. Platsen är Arbetsförmedlingen Expo, Sveavägen 24-26, Stockholm. T-bana Hötorget.
Lycka till!
Lycka till säger jag med och om jag kunde skulle jag ta T-banan från Säffle till Hötorget hihi
skulle bara säga att jag rekommenderar redan idag de kunder som kan tänkas vara i betraktande för koständring men än har jag ju bara få kunder eftersom jag inte dragit igång ordentligt än. Tänkte faktiskt på att ha träffar hos mig angående lowcarbkosten i framtiden men nåt hälsohem eller försäljning av LCmat blir det ju inte.

Hej alla detta låter som något för mig också, Jag har gått och funderat länge på att göra något annat och starta eget.Men inte riktigt vågat ta steget. Götene ligger inte så långt från mig så det är ju så klart intressant.Jag tror ju stenhårt på att detta är en väg in i livet för många.Kunskapen om hur man bör äta för att må bra.Slippa migrän,övervikt eksem ja allt detta som finns registrerat hos Annika D på hennes sida listan är ju lång.Jag kommer själv från sjukvården och jobbar idag med att hyra ut läkare till landsting och kommun.Så kontakter finns.Frågan är bara hur vi vill/kan organisera oss då vi finns i så på olika ställen i landet. och med lite olika infallsvinklar tror jag.

Lämpligt för dig 5-barnsmamma är att du stöter på Calle Carlsson och SS Skaldeman och paxar Calles labb/hälsohem för den förening vi snart kommer att bilda.
Labbet får vi skramla till (på nåt vänster), och hyran, läkare, kostrådgivare får förstås de som vill rehabba sig eller bara kontrollera sina hälsoframgångar där, bekosta. Blev inget förslag på affärsverksamhet för dig där visserligen. Fick bara uttalat min starka förhoppning vad gäller vad en blivande förening bl.a. skulle kunna satsa på - och inte minst som sätet för föreningen. Jag har väl inte puschat för det här förut? 

Farsan min håller på att tuta i mig att jag måste börja hålla LCHF kurser så fort jag kommer ner i lämplig vikt, och tjäna heapo money. 
Problemet är att man inte kan hålla folk tjocka som i VV med att sälja godis till dom, haha. Skaldeman får skriva nån bok som passar bättre som kursmaterial. Ge kolhydrater nåt idiotiskt poängsystem så att det inte blir alltför enkelt kanske. Möjligen svårt att hålla långa kurser i något som har så enkla principer som LCHF.
#31: Men vad kul att det händer saker och rör på sig, rapport sedan tack!

Ingen fler som vill hänga på i morgon?
//Karin
som sagt- ingen tunnelbana från säffle…. men jag är företagare redan så man kanske kan flika med på nåt hörn ändå?

Flika på du! Har föresten snart en ny tråd på gång om syra-basbalansen. Måste nog försöka greppa den också. Lite jobbigt det här. Det är så himla många grejer som hänger samman. Hade egentligen tänkt ta i det här med att komma på en affärside för länge sedan. Nu har det snart gått ett halvår, och all tid har bara gått till att försöka förstå hur våra kroppskrällen fungerar… Hur som helst - du verkar kunna en del om ph-köret va!?
Ja, så var denna tråd puttad också…
jo jag kan en del om det. faktum var väl att jag skulle skriva någon slags artikel om det men jag får inte till det riktigt. Kanske börja från början.
Mycket hänger samman! Jag tolkar ju huduttrycken i ansiktet till obalans i de inre organen bl.a. så den hudvården jag arbetar med är ju snarare en inre hudvård och så kommer den yttre på köpet liksom, om du fattar hur jag menar.
Hela kroppen är en organism inte bara en lever, ett hjärta, två fötter utan allt hänger samman. Jag har ont på ett ställe på foten och jag dras med huvudvärk igen och det är huvudvärkspunkten.
Problemet är ju att man vill ju lära och ta till sig allt inom det här eftersom man kan ha nytta av allt! Men om ni är några stycken som ska starta eget kan ni ju välja intresseområde så att säga.
Utbildningar finns men de är oftast dyra. Flera har dock fått momsbefriat från staten och det får man vara tacksam för. Jag vill fortsätta med att läsa till fyto- och näringsterapeut för de bitarna känns helrätt för mig. men det är 60 000 som ska ut då- inte riktigt läge just nu. Healing är också en del av mig som jag väckt upp och börjat praktisera så smått. Energier är viktiga i sammanhanget.
Hej
Hur var träffen den 19 sept?
Jag har verkligen funderat själv på detta och spec att nå ut med denna mat t kunder och laga samt köra ut till kunder mm.
Det nu alla skriver om kan jag tänka mig att delta i.
Berätta gärna vad som sas osv…
mvh

Funderingar finns om hur man kan komma igång med ett LCHF behandlingshem.Frågan är ju bara hur folk ska ha råd att lägga in sig,sina barn på detta 2-3 veckor.Vi lär ju inte få F-kassans stöd. Har någon ideér? Jag funderar i banor som liknar JAK -bankens upplägg.Dvs. man betalar lite innan under och efter behandlingen,jag tror ju inte att någon som lyckats med detta inte kan tänka sig att fortsätta att betala efter att ha sett resultat. Eller är jag ute och cyklar här??
Vad det ska kosta vet jag inte men mat,upphälle och utbildning kan ju tyvärr inte vara gratis. Likadant så måste ju de av oss som väljer att arbeta med detta ha någon lön.(det känns konstigt bara att man ska ta betalt för detta)men på något sätt måste det ju finansieras.
Jag skulle vara beredd att säga upp mig i morgon och jobba 150% med detta.
Ideér och spontana reaktioner emottages

Sök sponsring hos smör och köttproducenter… och hos rika kändisar… å andra sidan har ju ställen som Tallmogården en hel del "patienter" som är privatbetalande så varför inte… en spontan reaktion bara :-)

Frågan är väl om det inte räknas som kvacksalveri och då får man inte behandla barn under 18 år tro jag?
#46 Det finns lagar angående sånt så det är bara att kolla upp med en advokat isåfall. Man kanske behöver målsmans underskrift eller så, men det går säkert att fixa.

Frågan är ju bara vad "man" tycker att det är värt ?.det måste ju bekosta råvaror och hyra av hälsohemmet (ev. lån på det)

4 kap. Begränsningar i rätten att vidta vissa hälso- och
sjukvårdande åtgärder
1 § Bestämmelserna i detta kapitel gäller den som yrkesmässigt
undersöker annans hälsotillstånd eller behandlar annan för
sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller
föreskriva åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande
syfte. Bestämmelserna gäller dock inte den som enligt 1 kap. 4 §
tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen.
2 § Den som utövar verksamhet som avses i 1 § får inte
1. behandla sådana smittsamma sjukdomar som enligt
smittskyddslagen (2004:168) är anmälningspliktiga sjukdomar,
2. behandla cancer och andra elakartade svulster, diabetes,
epilepsi eller sjukliga tillstånd i samband med havandeskap
eller förlossning,
3. undersöka eller behandla annan under allmän bedövning eller
under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller
under hypnos,
4. behandla annan med användande av radiologiska metoder,
5. utan personlig undersökning av den som sökt honom eller
henne lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling,
eller
6. prova ut eller tillhandahålla kontaktlinser.
Lag (2004:186).
3 § Den som utövar verksamhet som avses i 1 § får inte
undersöka eller behandla barn under åtta år.
Det kanske är detta som gör att akupunktörer inte officiellt behandlar cancer och diabetes i Sverige, men jag har för mig att de inofficiellt anser sig kunna bota dessa….
Knepigt att lagen säger "diabetes" generellt, när det egentligen är fråga om 2-3 sjukdomar.

men förstod jag det rätt när jag tolkade det som att cancer, epilepsi osv ej fick behandlas I SAMBAND med graviditet och förlossning??
"Knepigt att lagen säger "diabetes" generellt, när det egentligen är fråga om 2-3 sjukdomar."
Jovisst, diabetes typ 1 och typ 2 skiljer sig som nagelstrång från huvudvärk (utan att på ngt sätt gradera dem i förhållande till varandra)
Dessutom finns det flera andra typer av diabetes GAD, LADA, gravidets, typ 3 och man påstår även någonstans att Alzheimers är ett förstadium till diabetes.
Jag tror att det är enklast för det medicinska samfundet att bunta ihop alla typer eftersom de i alla fall inte kan bota diabetes.
Om man lusläser på en massa sidor på Internet om diabetes--framkommer att det som alla diabetesspecialister tycker är viktigast är att hålla ett"normalt" HbA1c.
Tänk om de kunde koncentrera sig på det viktigaste - att blodglukosen inte stiger.
HbA1c är ett medelvärde av all bg. Om det hoppar mellan 3 och 15 får kan man ett medelvärde på 6%. Jättebra enligt specialisterna. Jättefarligt enligt andra åsikter.
Att försöka hålla alla värden under 7,7 mmol, där biverkningar och följdsjukdomar anses börja, det har jag aldrig läst om hos ex Diabetesförbundet..
Så ngn gång i somras efter en konferens i Barcelona tror jag, stod att nu skulle man uppmana diabetiker att mäta sitt bg efter måltd. Detta värde skulle vara avgörande för behandlingen. Men hur ska man få ner efter-mat-bg om man äter enligt tallriksmodellen?
Det går bara med LCHF-och det rekommenderar ju ingen dietist.
Hur man än vänder sig ….

Hallå gott folk! Det frågades vad det kom fram vid "träffen". Tja, det blev ju bara jag och Karin 20. Vi höll väl inte heller på allt för länge. Vi var väl överens i vår syn och vad gäller vår förhoppning om att ett hälsovårdshem, i alla fall det första hälsovårdshemmet på området, blir något som en blivande förening för vår rörelse i tar hand om och etablerar. Lite svårt att stoppa någon som vill satsa på ett sådant i privat regi, förstås. Alla idéer som har framförts om detta, har ju varit trevligt att ta del av också…
Vad gäller våra egna tankar vad gäller ett entreprenörskap, så hade väl dessa främst fokus på marknadsföring och distribution av kvalitetsmat. Lite svårt att utveckla detta f.t. Tror vi behöver träffas igen och samla våra tankar. Givande att få utbyta idéer och ventillera lite ditt och datt, tycker jag verkligen att det var. Får kanske återkomma…