Kåldolmar
Jag har ett tag nu längtat så efter kåldolmar. De jag är van med innehåller ris och socker och annat jox som jag numera undviker så behovet av att testa att göra egna har lixom vuxit fram.
Idag köpte vi ett stort vitkålshuvud och jag bestämde mig.
Började med att sjuda kolhuvudet i lättsaltat vatten så att kålbladen mjuknade och gick att pilla av. Det blev 10 stora hela fina blad =) Det gick mycket fortare och var betydligt enklare än jag befarat.. Bladen lossnade av sig själv och jag fick skära av nerven med kniv.
Sen blandades en färssmet ihop. I den hade jag
- 1 gul lök
- nedre delen av nerven från samtliga vitkålsblad (den blir lätt lite träig)
- 25 g smör
- 2-2,5 dl vispgrädde
- ca 1 kg fläskfärs
- salt och peppar
Körde ihop allt i matberedaren/ mixern tills det var en slät smet. (fick köra i två omgångar för skålen är så liten) spädde lite med vatten för att tunna ut lite.
Sen tog jag ca 100g i en korv och lade på varje kålblad, vek ihop och smörstekte i stekpanna. Efterstekte i ugn på 225 grader i 45 min. Av stekskyn gjorde jag gräddsås. smakade av med lite extra salt och NJÖT =)
Rekommenderar varmt!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Och sen en bild till på det färdiga resultatet =)
//Ida
Ser jättegott ut, skall genast provas.
Gud så gott!
Jag har också längtat efter kåldolmar, ska ge mig på det nästa vecka.

Själv är jag sugen på kålpudding , men hur ska det gå utan lingon =/
Får vänta på min stevia och köpa frysta lingon så fixar det sig =)

så got det ser ut ska göra min noll colhydratar i ca 3 måndader sen ska jag prova din koldolme den ser god ut
Ser helt underbara ut.! Nu är vitkålen som bäst, måste bara göra dem och lägga i frysen till kommande behov.

Mizzi om du är sugen på kålpudding så kolla in receptet på Airams matblogg, nedan:
http://airamsmat.webblogg.se/index.html
Härligt 

Oh vad gott det lät. Var och köpte fläskfärs idag. Måste nog köpa mig ett nytt kålhuvud i morgon och göra några kåldolmar. Tack för tipset.

va smarigt resept ska prova
Jag har kål och färs hemma så det blir denna rätt idag.

Mm, det är så gott. Alltiett liksom…
Har gjort kåldolmar i kväll för att äta i morgon… det doftar underbart i mitt kök.
För att ta reda på den resterade kålen ska jag göra kålröran. Airam1 har recept på.
köttfärssoppa med kål i är gott.. (till den resterande kålen som ex)
//Ida

Har bokmärkt för kommande behov! Ser jättegott ut Anterrabae!!!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
I onsdags gjorde jag kåldolmar och i går köttfärsröran på resterna av kålen.
Gott! Nu har jag i frysen till kommande behov.

Har ni sug efter vitkål med? Vad kan det bero på???
Undrar så vad det är!!!
Inte jag - får ont i magen…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag åt kålgryta häromdagen, ingen reaktion varken sug och magont. Glad blev jag för kål är gott.
Jag kan känna sug efter det… Ingen aning om varför.. Men det är lite chansning.. Ibland får jag ont i magen.. Men bara av kokt kål, aldrig av rå..
Äter inte så ofta, men unnar mig ibland för det är ju så gott.
//Ida