Köttfärssoppa
Igår gjorde jag köttfärssoppa på älgfärs som jag hade i frysen. Stekte färsen, blandade i passerade tomater med chilismak, tomatpure, sambal oelek, worcestershiresås. salt vitpeppar. cayennepeppar och vatten. Lite snabbmakaroner i till barnen.

Lät som bra mat till mina ungar. Tyvärr har jag ingen älgfärs att tillgå, men lammfärs ska väl gå lika bra. Istället för makaroner kanske det är gott med blomkålsmos till, så att de håller sig ordentligt mätta menar jag.

Ett annat tips på hur man kan göra en god Köttfärssoppa för oss som bara har tillgång till vanlig köttfärs.
Ingredienser:
- 500 gr köttfärs
- 1 gul lök
- 1-2 st vitlöksklyftor
- 3-5 st soltorkade tomater
- 1 burk krossade/hela tomater
- 1 st paprika
- Rapsolja/smör
- Kryddor - Själv använder jag salt, peppar, chili, oregano, basilika
- Buljongtärning
- ½ L vatten
Hacka lök, vitlök, soltorkade tomater och lägg dem tillsammans med kryddor i en stor kastrull lagom till soppan tillsammans med rapsolja/smör. Sätt på plattan och låt röran småputtra under lock, rör då och då.
Under tiden röran puttrar bryn köttfärsen i en stekpanna. Häll den brynta köttfärsen i kastrullen med röra och tillsätt krossade/hela tomater, paprika (brukar även hacka med lite morot) och vatten. Rör om, koka upp och tillsätt 1 st buljontärning. Smaka av och krydda mer om det behövs. Låt soppan koka till grönsakerna blivit mjuka 10-20 min.
I samband med serveringen hacka lite persilja och basilika som du strör uppe på soppan. Servera gärna soppan med en klick grekisk/turkisk yogart.
Soppan blir supergod och vi har tom haft bjudningar med just den här soppan. Serverad med ett gott nybakt lantbröd, goda ostar och ett gott rödvin/öl så blir det en succé. Överbliven soppa förvandlas lätt till en Chili Con Carne el en Köttfärsrisotto dagen efter gm att man tillsätter vita bönor el ris plus ev krydda.
snart älgjakt så då fylls frysen med lite kött igen