Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9749 ggr
Alamit
11

Svettningar efter mat

Hörrni, jag är ny här. Kan ni tala om för mig vad det är som händer när man får svettningar en stund efter maten? (Det här är dag 3) Är det blocsockret som stiger, eller insulinet som börjar rusa i höjden, eller kroppens sätt att tala om för mig att den egentligen skulle vilja ha kolhydrater, som den brukar få?

Alamit
0

Lika bra att ta en fråga till:

Och vad betyder det när man blir alldeles trött efter mat? Det blev jag nyss. Trots att jag ätet max 10 gram kolhydrater, men däremot en massa, massa grädde. För mycket kolhydrater? För mycket insulin? För mycket grädde för kroppen (eftersom den inte är van än)?

Margareta
0

Om Du äter max 10g kolhydrater per dag ingår inte så himla mycket grädde. Det är 3g kolhydrater per dl grädde.

Allt sådant som du upplever brukar vara abstinens när du är UTAN kolhydrater. Inte att blodsockret eller insulinet rusar uppåt. Det SJUNKER av den här maten.

Numer pensionär i Nynäshamn

Alamit
0

Nej just det - jag räknade inte vad grädden hade! Tack! Och då betyder det, trots allt, att jag är på rätt väg?

Margareta
0

Skulle tro det - viss form av abstinens får man räkna med i början under omställningen.

bjornen66
0

Det är med grädde är ett ok för mig, har bestämt mig för att läga ned mig. för det är som Margaeta sa 3 kolhyt per / 100 g, jag kan drick en halv lite om dagen utan problem o det lila gör att mitt socker ökar som bara den så nu blir det utan grädde för min del men jag har behål osten för det är ju trots allt tror jag att det är 0,5 per 100 g.

Margareta
0

Ost har som sagt mycket mindre kolhydrater i sig än vispgrädde.

Själv använder jag ca 1-1,5dl vispgrädde, till kaffe och matlagning. Det blir 4-5g kolhydrater. Därtill kommer något gram kolhydrater för kaffet och några fler för osten. De stackars gröna grönsaker jag ibland äter bidrar också till några och sammanlagt blir det mellan 10-15g MAX. Då mår jag bäst.