Kaffe med margarin?
Hej hallå!
Jag (en 18-åring som försöker äta LCHF mot sina föräldrars vilja) har precis smygit ner till köket och kastat en margarinklump i min kaffekopp!
Vi har inget äkta smör hemma så jag fick ta det som fanns, men jag undrar:
**Hur farligt är margarinet?
Gör det mer skada än nytta för mig?
**Tacksam för svar
// Jacqueline

Hallå där, du är ju myndig,
Jaja, lätt för mig att säga, du bor ju hos föräldrarna och då skall man lyda haha.
ok, omtanke från föräldrarnas sida antar jag. Fettskrämda förståss eller har du någon form av ätstörning så de är rädda??
ang margarin-smör så vet jag bara att margarinet har jag slängt ut. Någon annan som kan bättre svarar dig nog.
Usch, jag är på bushumör idag, förlåt om du tar åt dig.

Hade jag varit som du, så hade jag haft grädde eller mjölk i i stället……Eller helt enkelt druckit det svart. Allt annat än margarin i allafall… 

Hah, ingen fara.
Jo, dom är nog lite oroliga för mig, men först och främst så fattar dom ingenting!!! SÅ IRRITERANDE! Dom tror att jag kommer att dö om jag intne äter kolhydrater "man ska äta lite av allt" (bullshit!!)
Dom tycker att jag är helt galen när jag först vägrar pastan och sedan går och hämtar olivoljan…
Jag funderar på att ha en lektion för dom, inte för att dom skulle lyssna eller bry sig..
Man måste äta mycket frukt och grönsaker… Usch, jag är trött på att streta emot, ljuga, gömma, smussla.. Kan dom bara inte acceptera?!?!
Gärna fler kommentarer ang. margarinet!
Får du inte köpa smör, stackars barn? 
Du kunde köpa kokosolja. Det behöver ju inte förvaras kallt så du kan gömma det på ditt rum. Eller koka ghee när du är ensam hemma och förvara det sedan på rummet. 
Föräldrar kan vara väldigt irriterande. Jag minns både min tid som tonåring, min dotters tid som tonåring när jag aldrig fattade någonting, J. Du löser det på något sätt. Fast de kunde ju få läsa lite på sidan.

De fetter som finns i margariner har genomgått en synnerligen brutal kemisk behandling. Orsaken till detta är att man först vill framställa en fettmassa utan naturlig smak, lukt och färg. Dessa kemiska behandlingar kallas "raffinering". Detta för att denna neutrala fettmassa sedan skall kunna användas i kosmetika, målarfärger, skärvätska eller margariner. Sedan får var och en tillföra tillsatser, färga upp och parfymera fettmassan efter eget behov. Hudkräm blir vit och får sin egen lukt, margarin blir gul och får smörarom
Källa: http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art7.htm

hittade en länk som verkar proppad med fakta… http://www.gunnarlindgren.com/matfett.html
Bättre att svälta sig eller äta socker än att äta margarin. Skriv ut informationen från hemsidan ovan och visa för dina föräldrar.
Du borde ta ett snack med dina föräldrar om att du vill testa äta annars ett tag. Om du håller på och smusslar så kommer det garanterat inte att gå bra och du kommer inte må bra om du inte får äta kosten på rätt sätt.

Stackars dej. Hälsa från mig, en 34-åring som gått ner 25 kg sen i mars och aldrig mått så bra i hela mitt liv, att dom ska köpa riktigt smör! Ta lite grönt till varje mål mat så vore det väl märkligt om dom skulle invända på din mat.
(Jag håller på att lära morsan vad LCHF är, men jag är myndig med så bred marginal att hon inte kunde säga nåt ens när jag började, haha)
Jag ser margarin som salva eller smörjfett, jag har aldrig tänkt äta skiten igen. Smör, bregott, olivolja och kokosfett, that's the ticket.
Släng margarinet! Det är dåligt. RIktigt smör, bregott skulle funka OK men riktigt smör är bäst. Kokosfett är super. :)

Tack för svaren!
Min bild av margarin är nu helt klart negativ, och jag skall undvika det in i det längsta! (Måste bara köpa hem smör förstås..!)
8# Jag kollade på artiklarna som du, Kermit, länkade till: riktigt bra! Jag har redan slängt iväg ett mail till mam å pap med en av artiklarna bifogade! SUPER!
Thanxx

Kul att kunna hjälpa! 
köp Annika Dalhqvists Blogg till dem och bönfall dem att läsa den!

Förr tjuvrökte ungdomarna nu tjuvsmörar dom …tiderna förändras.

du vet, tonåringar gillar allt som är förbjudet 
Och till för att lära sina föräldrar det dom missat!