Strulande mage
För ca tio dagar sedan började min mage strula, med resultat av att allt jag äter kommer ut i flytande form (dock från rätt ända så att säga). Men jag är inte alls påverkad av detta på något annat sätt som trött, feber osv och jag har lika mycket energi som tidigare.
Problemet är att jag skall till norra Afrika om mindre än en vecka och vill om möjligt få bukt på magen till dess, så jag har lite tidsbrist att experimentera med min kost och ev mitt kosttillskott fram och tillbaka. Sedan några dagar tillbaka äter jag rejält strikt (mot fakir) då jag försöker utesluta mejeriprodukterna ur min kost (igen), detta för att jag själv tror att antingen ger mejeriprodukterna mig denna mage (men då saknas de andra symptom jag tidigare haft som överkänslig för laktos) eller så tror jag att det är mitt magnesium/kalcium tillskott 1000mg/600mg som givit mig denna mage? Tillskottet vågar jag inte släppa då jag har antydan till kramp hela tiden och trots tillskottet vaknat flera gånger under nätterna av värk som om någon "kört in knivar i mina vader" och även på dagtid är de som oftast helt spända.
Hur skulle ni göra? Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få (förutom "börja ät spannmål"
). Funderar tom på att testa någon slas semestermage tabletter, men undrar ju så klart om detta skulle kunna förvärra situationen…
Ät mer protein, mindre fett. Det brukar funka för mig. :)

Jag skulle testa någon slags semestermagepiller, typ Imodium.
Är det bra att gå omkring med krampkänningar i skelettmuskulaturen hela tiden? Hur påverkas glattmuskulaturen i dina tarmar och hur påverkas hjärtmuskulaturen? Skulle dessa andra två muskeltyper i kroppen vara helt opåverkade om skelettmuskulaturen är så påverkad?
Finns det någon som vet?
Kan du inte prova att äta mer liberalt och ta upp fakiren när du kommit hem igen från Afrika? Då menar jag mer grönsaker, lite mjölkprodukter (om du inte mår sämre då) och protein/fett? Om du har problem med mjölkprodukterna så kan du ju få i dig mer kolhydrater från grönsaker menar jag, kanske din mage lugnar sig då? Jag har annars upplevt det motsatta, att grönsaker ger mig bubbligare mage- men vi fungerar ju alla olika:)
Ps: Glömde ju- har läst om en del som blir lösa i magen av dolomitkalk! Du kan ju prova att byta preparat?
Tack för alla svar! Man kan alltid lita på KiF 
Zeretki - att dra ned fett har jag inte ens funderat på, det måste jag testa… Så nu blev det bara stekt lövbiff till lunch i dag utan någon sås, (liite vitkål till).
Parsley - Jag har en burk Carbo Medicinalis hemma (köpt förebyggande inför en tidigare semester), om jag inte blir bättre inom några dagar i magen kommer jag ta dessa tabletter, semestern känns för viktig - och för kort - för att hela tiden planera för tillgång till toalett mm.
AnnaAP - Borde jag vara orolig? Totalnovis på sådant här… Jag har ätit LCHF i dryga halvåret nu och har från start i omgångar och i olika omfattning haft kramp, främst i vaderna, men ibland hela vägen från höften ner till någon tå.
Magma - fakir-aktig mat har jag testat i ett par dagar för att se om magen blir bättre (inte för att gå ner i vikt), men det har inte gjort någon skillnad så jag kommer gå tillbaka till lite grönsaker och samtidigt lite mindre fett (som Zeretki föreslog) per dag för att se om det gör susen. Gällande magnesium/kalciumpreparatet jag äter nu, (Country Life magnesium=1000mg och kalcium=600mg). Skulle du testa ett annat fabrikat? Dolomitkalk är det samma sak som det tillskott jag äter?

Sara40 - har du provat att dricka mycket vatten? Jag har haft ganska mycket problem med kramper själv, men med dolomitkalk och ordentligt med vatten går det bra! Tror inte att kramperna iofs är något att vara bekymrad över, annat än att det känns hemskt. Magnesium behövs för musklernas funktion, så blir det lite fel i balansen kommer krampen som på beställning.
Dolomitkalk brukar heta så, även om det finns olika tillverkare. Den innehåller kalcium och magnesium, lite olika mängder beroende på tillverkare. Det finns oxå andra magnesium/kalcium-tillskott, både kombinations- och med endera. Min mage har inte protesterat mot dolomitkalken, men jag har å andra sidan en mage som inte brukar protestera mot något…
Lycka till!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk