Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 854 ggr
Bookjones
0

OT Mammogram?

Bara undrar.. Jag är 44 och har aldrig haft ett mammogram. Nu häromdagen fick en av mina jobbarkompisar veta att det var nåt som inte var bra med hennes mammogram och efter en biopsy var det ju fula cancerceller i bröstet. Hon är nyss fyllda 60 och nu ska hon möta kirurgen på måndag. Jag är på semester men funderar i alla fall… Vilken ålder ska man börja göra såna? Funderar på att beställa tid och gå få tuttarna manglade nu!

Har ni gjort såna? Hur ofta? Vilken ålder bör man börja?

Margareta
0

Jag har varit flera gånger och har fyllt 52…några år emellan…

Numer pensionär i Nynäshamn

Gronstedt
0

Är det inte så att man i Sverige blir kallad omkring 45-50 års ålder, litet beroende på landsting? Fast jag har läst att en del anser att screeningen borde börja vid 30. Beror väl en del på vad som finns i släkten också.

Monsun
0

jag med. I stockholm kallas man vart tredje (eller är det varannat?) år efter det att man har fyllt 45 (tror jag): I vilket fall som helst har jag gått tre ggr o har också fyllt 52.

När vi ändå pratar om sådant vill jag ge alla kvinnor ett råd - att när ni är hos gynekologen begär att få göra ultraljud. Äggstockscancer är nämligen mkt svårt att upptäcka och när man får symptom är det ofta för långt gånget….. Och det upptäcks enklast m ultraljud på ett tidigt stadium. Min mamma gick bort i äggstockscancer - de hittade en tumör på 9x15 cm i maj och då hade hon varit på stor gynundersökning i januari…..

Enligt uppgift har man rätt att få det men det erbjuds inte rutinmässigt pga kostnaderna! Skrikandes

Anterrabae
0

Tack Monsun, det ska kommas ihåg.

Personligen har jag inte gjort mammografi än, men så är jag bara 28. Men jag följde med en vänninna på undersökning och hon är 34…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Bookjones
0

Tack för svaren. Min sjukvårdsplan är rätt bra på att påminna en om preventiva tester som colonoscopies, mammograms och dylikt så jag borde få en lapp i lådan snart men jag ska ringa och beställa en tid när jag kommer tillbaka från Virginia i alla fall.

Airam1
0

Socialstyrelsens skriver såhär  i ämnet.

Shawy
0

Här i Gävleborg blir vi kallade det år vi fyllt 40 år. Jag har nyss varit iväg på mitt första mammografi.

Sen så skulle dem kalla mej var 3:e eller om det var vart 4:e år, det känns tryggt.

Mona-Stina
0

Jag har fått flera kallesler men aldrig gått. Mina bröst är så små och eventuella knölar känner jag lätt.

Fast i och för sig… man kanske skulle iväg nästa gång så det upptäcks i tid men jag undrar hur jag ska få in mina små tuttar i apparaten.

Shawy
0

Det ska gå bra att göra mammografi även om man har små bröst. Inga problem. Finns ju karlar som får göra mammografi också. Min kille fick ju göra det så……Å han har små Glad

maxiq
0

Kallas det inte "pappografi" då? Fundersam

Och vad kallas det för kvinnor som inte fått barn? *hmmmm*

Amiechan
0

Nä, "pappografi" siktar mer söderut :)

korseett
0

#11 hehe

[johans]
0

Fast pappografi är ingenting som görs på hela populationen på samma sätt som mammografi.

Med tanke på att det är den 2a vanligaste cancerformen hos män så borde det kanske göras test på alla, men jämställdheten har inte nått så långt än. Män blir inte sjuka, det är omanligt. :)

Anterrabae
0

#10 o #11 *asg*

//Ida

NancyAlke
0

Som vanligt så är vårt landsting extremsnålt tror jag.

Hos oss erbjuds man mammografi från 50 års ålder, sedan vart annat år. Det kostar 150 kr och ingår inte i högkostnadsskyddet!

Undrar om det kostar lika om man blir remitterad av läkaren… hmmm…. kanske man ska ta och tjata lite…

anki1
0

Har varit ett par gånger nu, utan anmärkning. Är 54 år. Förresten Nu är jag tillbaka efter semestern, som varit "hyfsad". Men det har regnat en del, har inte behövt slita så mycket med vattningen i år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Anterrabae
0

Nancy, remisser brukar väl inte kosta? DÅ har man ju redan betalt hos doktorn… Så resonerar de här…

//Ida

maxiq
0

Jag hoppas verkligen att de använder en annan metod när de gör en "pappografi" för det skulle göra vääääääldigt ont att få gottepåsen klämd mellan två glasskivor!

Förvånad

NancyAlke
0

Hörde på nyheterna att Jämtlands läns landsting har bestämt att kvinnor från 40 ska få mammografi… det har tydligen varit klart ett tag. Pengarna finns… och utrustningen, men det går inte att rekrytera den läkare som behövs… *morr*

Katarina2
0

Jag bor i Östergötland och här blir man kallad efter att man fyllt 40 och sedan blir man kallad vart 2:a eller  vart 3:e år.

Jag tycker man ska gå på alla dessa undersökningar…även cytologiprov…har en kompis som tyckte att hon nog skulle känna om något var fel…och hon dog för 2 år sedan i äggstockscancer…kunde kanske ha undvikits om hon gått på mera regelbundna undersökningar och inte sagt ifån när hon blev kallad.

magma
0

Jag har varit iväg eftersom jag själv kände en knöl som var öm, väntar på provsvar på en biopsi. (Är 34 år) Är dock inte orolig, jag tror det var en öm mjölkkörtel eftersom jag slutat amma några månader innan, men ville kolla upp det för säkerhets skull…

Sara40
0

Fick faktiskt en kallelse med posten gällande mammografi idag *hua*. Jag trodde att man skulle vara si så där 45 i mitt län men jag är nyss fyllda 40. Jag har fått för mig att det gör jätte ont, är det så? Jag tror dessutom att jag kommer att ha mens när det är dags för testet och genom det svullna mjölkköttlar, dvs svullna och ömma bröst… kanske borde boka om tiden?

Anterrabae
0

Jag har aldrig gjort det, men jag följde med min väninna då hon hittat en knöl och tyckte att det ömmade.. Hon tyckte inte att det gjorde speciellt ont.. Obehagligt ja, men inte ont. (Obehaget kan ju förståss ha berott på den manliga sköterskan som hade hand om det hela(!) )

//Ida

anki1
0

Numer gör det inte så ont. Jag har varit livrädd i alla år, men dom har utvecklat tekniken, lite "mjukare" apparat.Jag var iväg för ung 2 år sedan. och det var inte så farligt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Katarina2
0

När jag fick min kallelse stod det att jag skulle avboka om jag hade mens när undersökningen skulle äga rum.

Jag var jättenervös när jag gick dit eftersom min kompis sagt att det gjorde jätteont…tycker jag inte att det gjorde…det nyps lite..mest under armen..eftersom jag inte är så smal…Flört…så tycker jag nog att det var gäddhänget som var mest ivägen..resten var en baggis!

Hittade en bra länk:
http://www.cancerfonden.se/templates/Information____348.aspx?pid=1827