Mellanmål
Läste senaste numret av en tidning som ges ut av en livsmedelskedja (vet inte om man får nämna namn, men ni förstår säkert ändå). De har tio fantastiska förslag på mellanmål… För det första säger de (som vanligt) att vi bör äta upp till tre mellanmål om dagen för att få den energi vi behöver. SLV säger att de ska bestå av mjölkprodukter, frukt, bröd och flingor eller gröt. En frukt räcker absolut inte som mellanmål för ett barn, säger de. Nähä, det kan jag förstå, men vad är det för fel på en burk makrill och ett ägg?
Nåja, några "bra" mellanmål enligt tidningen är alltså:
- stekt macka med salami, keso och katrinplommon
- fruktsallad som man hällt sockerlag (!) över
- jordgubbssmoothie som innehåller vanlijyoghurt och socker
- pizza på polarbröd (och det är inte OE polarbröd….)
- hemgjord risifrutti på färdigköpt risgrynsgröt (som innehåller en massa socker) toppad med honung
- fattiga riddare, dvs. formbrödsskivor med sylt emellan, doppade i pannkakssmet med vaniljsocker och stekta i stekpanna.
Vilka fantastiska mellanmål som rekommenderas till barn, eller vad säger ni? De säger att man ska undvika köpta mellanmål eftersom de är så sockerrika, men jag tycker inte de här hemgjorda verkar vara ett dugg bättre.
Såg förresten också att SLV rekommenderar att en tioåring maximalt äter 50 g socker, motsvarande 15 sockerbitar om dagen. Jag skulle bli rädd om jag åt det.
Hej Ladybird
Det är verkligen skämmande,,våra barn ska inte alls äta 15
sockerbitar om dagen.
Speciellt när dom under den långa skoltiden bara sitter på rumpan.
Det finns många andra bra mellan mål att komponera ihop hemma som är utan socker.
en väldigt intressant fråga tycker jag!!
Shaddow
I den skola/förskola där jag arbetar har man nu äntligen börjat arbeta med att få bort socker från mellanmålen. Det är ett fantastiskt framsteg. Till mackorna i skolmatsalen serveras Bregott sen länge… bara det är lovvärt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Tänk om det kunde vara så överallt. Grattis Margareta!

Salamin går väl an, men resten…
Fantastiskt att alla är så mjöl-fixerade i Sverige! Även om man inte är anti-kolhydratist så förstår jag inte varför denna fixering vid mjöl? Potatis, rotfrukter, grönsaker o frukt är mycket mycket nyttigare än mjölmat FÖR ALLA, det är jag övertygad om.
Jag undrar om inte all denna mjöl fixering beror på SLV:s råd och sedan GI snacket. Pasta har lägre GI än potatis osv. Folk har gått på myten att mjöl mat är bra och det är svårt att ändra på.
SLV skriver att man skall äta bröd till alla mål, 6-8 skivor om dagen. Jag brukar skoja om en tallrik havregröt med 2 smörgåsar är väl idealisk frukost då, kanske med sylt på gröten och marmelad på mackan.
Har ätit havregröt förut och skulle aldrig ens tänkt tanken att äta även mackor till. Det låter som kaka på kaka.
Säger verkligen SLV att man ska äta så mycket bröd? Har för mig att det var en _väldigt_ lyckad kampanj av industriell intresseorganisation vid namn Brödinstitutet eller något i den stilen.
Sen att de säger att man ska äta motsvarande mängd vete är en helt annan ska ;)
Oh hjälp :P

Oj, vad det ska slita på kroppen med ständiga toppar och dalar både i blodsocker och insulinnivåer
Egentligen konstigt att det ändå tar några årtionden innan vi klappar ihop fullständigt på den dieten
..

#8 Det där är som en manual "How not to do it"… Till och med gravida ska äta fettsnålt enligt livsfarliga verket 
*fnittrar*
"Undvik mejeriprodukter med hög fetthalt, som grädde och dessertostar. En risk med bantning är att den frigör organiska miljögifter som lagrats i fettväven i din kropp."
Jepp, det här stod tillsmmans apropå gravidas kost. Jag har inte klippt ihop det eller skrivit det själv… Skriver inte Livsfarliga verket att man går ner i vikt av mejeriprodukter med hög fetthalt?
Joo, ser faktiskt ut som det!
Jag ryser i kroppen när jag läser dom råden….
men så föddes SLV ur ett behov att promota jordbruksverket och deras produkter…
Inget förvånar längre.. Eller jo lite..Amiechans påpekande om feta mejeriprodukter och bantning.. LOL
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Oj såna råd kommer säkert min dotter att få.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
E de konstigt att man längtar bort nån gång?
Skämt åsido, varför blir barn som dom blir? Trötta, håglösa, orkar inte, skriker, trötta igen, osv.