Mår verkligen skitdåligt
Jag har kört LCHF i 3 dagar och undrar hur dåligt man kan må från början utan att det är farligt… Alla skriver om alla fördelar och hur bra man mår och jag vill verkligen testa.
Jag har typ 1 diabetes sedan januari i år och måste parallellt med detta LCHF hålla bra koll på bs och insulinnivå. Därför startade jag med lite marginal - dvs jag behöll min frukost som består av en rågkuse med bregott och keso, samt ett äpple på eftermiddagen. I övrigt tog jag bort kolhydraterna. Detta mådde jag bra på i två dagar, men i går kväll mådde jag skit: allt snurrade och jag fick panik. Åt mer tillåtet (fett) för att må bättre, men lade även till ett äpple till och grekyoghurt.
Jag fortsatte att må dåligt, men gick ändå och lade mig att sova.
Har sovit med ett högt bs i natt pga all mat i går kväll - mellan 7 och 8. I morse _fortsatte_ världen att snurra. Usch! Mår verkligen eländigt i kroppen. Det går inte att tänka logiskt… Jag åt en banan (inte bra, men jag vet inte hur jag ska ta mig ur tillståndet…) och min frukost med rågkuse och ett ägg nyss. Nu ligger jag med snurr i skallen och vet inte vad jag ska göra!!
Jag menar allvar med paniken. Inget känns värt det att må så. Jag skulle behöva någon som satt i mitt vardagsrum och höll koll på reaktionerna i kroppen för att säga om jag gör rätt eller om jag ska ändra något.
Det är inte sockerabstinens! Den perioden tog jag i början av året, när jag slutade med allt socker och vitt. Har ätit bra enligt GI-tänk sedan dess, men tänkte ta det ett steg längre nu.
Vill också tillägga att bs-nivån har varit perfekt dessa dagar (förutom i går kväll och i natt då…) så jag vill fortsätta!
Hjälp,
Ebbalisan
Ebbalisan - jag har inget svar - har inte tillräckligt med kunskap och erfarenhet. Kanske bör du ställa denna fråga även till Doc (läkaren som brukar ta sådana här frågor). Eller vänta tills de mer erfarna vaknar. Brukar alltid komma någon ganska snart.
Hoppas du känner dig bättre snart och du - ge inte upp! Kram monica

Ebbalisan, jag kan tyvärr heller inte ge något bra svar, jag har inte diabetes, vare sig 1 eller 2…
Men det är ju många som har upplevt omställningsproblem under de första 3 veckorna… men då har man i regel gjort en ganska radikal omställning, du väljer ju att ta det lite lugnare.
Hoppas att någon med erfarenhet av diabetes typ 1 kan ge dig något bra svar snart…!
"still lost in space and time"
"dvs jag behöll min frukost som består av en rågkuse med bregott och keso, samt ett äpple på eftermiddagen. I övrigt tog jag bort kolhydraterna. "
Du skriver inte mer om vad du äter eller hur mycket, men äpplen innehåller en hel del socker så det tror jag är rätt dåligt. Då åker blodsockret upp och ner.
Men äter du inte mer än en smörgås och ett äpple om dan så förstår jag att du mår dåligt… 
Jag tror absolut att det är sockerabstinens om du fortfarande äter frukt och sånt. Kroppen behöver avgifta sig från sånt också. Sen kan du må illa av att blodsockret åker upp och ner…tror jag iallafall.
Hoppas det finns någon med diabetes 1 här som kanske kan svara. Annars , ställ frågan till doktor Andreas Eenfeldts frågelåda.
Finns här på forumet bredvid till vänster.

Tack för svar! Och ursäkta att jag skriver luddigt..
Jag äter jättemycket annat! Dvs protein och fett, men det jag behållit från gamla kosten är det där brödet och äpplet. Så menar jag. Är också lite bekymrad eftersom jag lagt om och äter verkligen mycket fett, men fortfarande håller kvar några fler kolhydrater än "tillåtet". Kommer jag att lägga på mig fettet då kanske?
Jag klarar mig inte på för lite mat. Har aldrig gjort, så jag har som sagt ätit kött, köttfärs, fisk, bacon, ägg, grönsaker och grädde, fet ost, grekyoghurt, smör (mycket…), mjölk. Ja, jag vet fortfarande inte hur jag ska göra.
Känne mig uttorkad trots att jag dricker mycket vatten.
Återkommer nog snart igen med mer frågor.. Hej,
Ebbalisan

Jag får känslan av att Du är rädd. För vadå? Det är naturligtvis aldrig bra att ligga på vare sig för högt eller för lågt B-gl, men handlar det bara om ett dygn är det ingen fara. Lever Du ensam? Känns det olustigt om Dina upplevelser blir värre och ingen kommer att upptäcka det?
Jag känner mycket väl igen mig i Dig de första tre dagarna när jag började. Det var riktigt fruktansvärt. Men för min del blev det inte värre utan pö om pö från dag tre kunde jag stå ut och plötsligt var det borta. Jag tror att den där rågkusen och bananen och annat med kolhydrater som ev slinker ner försvårar alldeles enormt för dig. I min värld ÄR det sockerabstinens Du beskriver. Ta en timma i taget och berätta hela tiden för Dig själv att kroppen inte alls behöver sockret för sin överlevnad. Men den behöver tid att växla om till fettdrift.
Vi finns här för Dig!

ebbalisan - jag mådde pest (kände mig bakfull, helt enkelt) de första 4-5 dagarna på LCHF-kost. Jag skippade alla kolhydrater på en gång, utan att trappa ner. Efteråt har jag läst att man (oftast) mår bättre om man trappar ner. Mitt råd blir alltså: Håll ut, det blir bättre! Men håll koll på ditt bs, så du inte hamnar för högt/lågt.
Sten Sture Skaldeman skriver någonstans (i någon kommentar här på forumet eller i sin bok, minns inte vilket) att han för sin del inte kan äta någon frukt utan att viktnedgången hejdas.
Lycka till!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Tack igen!
Det bästa med detta är att blodsockret är perfekt! Så det är jag glad över och inte orolig alls.
Men ja, Airam1, jag känner mig rädd att jag gör fel och att kroppen ska tuppa av…
Jag vill hålla ut ändå. Inte genom att äta banan - det var en panikåtgärd… men med bra matvaror.
Just nu mår jag bättre och hoppas att det håller i sig, för det var hemskt i morse och på förmiddagen.
Har precis ätit köttfärsbiff med grönsaker och gräddsås och under förmiddagen blev det en korv, några skivor kalkon och vispad grädde.
Tack att ni finns och också delar med er av den jobbiga första tiden…!
Ebbalisan
Det var skönt att höra att det känns bättre.

Finemang Ebbalisan, Nu har det nog vänt en aning. Ät ofta, men kolhydratfritt. Stressa inte, Du tuppar inte av.
Ofta är det värre att vara rädd för det okända än "bara" rädd. Genom att sätta ord på det som skrämmer kommer vi förbi den värsta ångesten.
Hej ebbalisan,
Hur mår du nu?? Hoppas att det har lättat något. Jag är oxå typ etta.
Jag har lite frågor..: Hur mycket insulin tar du?? Är det samma doser som när du gick helt på gi? Har du sprutor eller pump? långtidsverkande + direktverkande? Har för mig att du är ganska nydebuterad va? Insulinproduktion kvar?
Jag upplevde när jag drog ner kolhydraterna till nära noll att bg-värdena låg ganska ok (inga känningar osv) men jag mådde dåligt. Jag sänkte insulinet och behöll samma bg-värden, men med resultatet att jag mådde mycket bättre. Levern behövde helt plötsligt inte arbeta så hårt med att hålla sockernivån..
Jag tror som andra att det mycket väl kan vara abstinens oxå, i kombination, dvs kolhydratsabstinens, som indirekt är sockerabstinens. Om det är på det sättet så finns risken att frukt och rågkuse sätter sockret i svängning. Har du någonsin haft svängande socker (ordentligt svängande)? Det mår man illa av, och världen snurrar. Man kan nästan känna sig full. Mitt socker svängde (när jag åt kolhydrater) mellan 2 och 20-30 varje dag, flera ggr om dagen till och med. Känner väl igen det du beskriver.
Hoppas verklgien att du kommer till rätta med det och fråga gärna om du undrar nåt.. (har ätit LCHF i över ett halvår och mår finfint.. sänkt insulinet med 3/4)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Hej!
Ja, jag har bara haft diabetes sedan januari i år och har förmodligen kvar någon insulinproduktion eftersom jag med GI-kost tog 8 enheter basinsulin och enbart snabbverkande vid behov (de flesta dagar inget, men vissa dagar några enheter framåt eftermiddag-kväll).
Nu sänkte jag basinsulinet till 6 enheter i förrgår och har inte tagit något snabbverkande. Med gott resultat på blodsockret!
Jag har varit skonad från stora svängningar och har inte upplevt det du berättar om. Men vad skönt att läsa att det funkar bra för en typ etta med LCHF!! Min logik säger mig att det verkligen bör fungera (förutom alla ni som är exemel på att det gör det!!).
Men undrar om jag ska sänka ännu mer insulin…? Väntar lite med det kanske. Har iaf tagit dagens dos nyss på 6 enheter.
Ja, ni har nog rätt också som säger att det _är_ abstinens ändå, för som sagt - jag har ätit kolhydrater och använt som bränsle.
De två första dagarna kissade jag jättemycket och gick ner två kg direkt, så det var väl all vätska som släppte då, vilket visar på att jag ändå ändrat kosten en hel del.
Tack tack,
Ebbalisan
Tror det viktiga är att slappna av (i den mån det går) Jagar man upp sig så frisätter kroppen kortisol som gör att blodsockret går upp och en liten svängning kan starta. I synnerhet eftersom du har egen produktion kvar. (jag har ingen kvar, och går nästan endast på basaldos (motsvarande ditt långtidsverkande) det blir totalt 20-25 E/dygn, med måltidsinsulin inräknat)
Jag hör att du har bra sockerkoll och det kommer gå fint för dig på LCHF.. Det är jag övertygad om. Oroa dig inte om du är lite låg ibland, men fortfarande mår bra. Dvs inga känningar. Själv händer det att jag ligger på 3-4 och mår som om jag låg på 5-6. Vid de tillfällena äter jag något med lite kolisar typ vispgrädde, fet yoghurt.. Mår man inte dåligt så är man inte på väg att sjunka.. Mår man däremot dåligt och känner av känning. MÅste man äta något mer kolhydratrikt och snabbt…
//Ida

Ursäkta att jag bara skiver mer och ältar detta…
men det var så härligt med en ventil här idag när det kändes skit och att det fanns flera som engagerade sig i att svara och peppa! TACK!
Nu har jag ätit mer och mer… för att försöka må bra. När jag väl kommit in i det gissar jag att jag inte behöver så mycket som idag… Det har blivit flera skivor rökt kalkon (smörgåspålägg - är det bra eller ej? Har för mig att det står druvsocker på det, kom jag på nu…),en del vispgrädde i kaffe och nu till middag 3 korvar och brieost. Är mätt, utan tvekan!
Men jag hade rätt högt blodsocker på eftermiddagen och undrar om det är vispgrädden som är boven? Eller kalkonen då? Fick ta ett par enheter insulin iaf.
Jag håller med alla som uttrycker att sötsuget försvinner. Är inte det minsta sugen på det som dukats upp vid tv:n nu. Vi är barnvakt åt några kompisars barn, så det skulle bli en godis- och snackskväll
Ebbalisan - förtröstansfull
Ttror mer på vispgrädden snarare än kalkonen. Du kanske kan prova creme fraiche och se om det höjer ditt blodsocker lika mycket?
Vispgrädden höjer, ganska mycket ibland faktist… (men det mesta höjer på mig)
För tillfället är jag ganska mjölkproduktsfri… och då är sockret stabilare.. börjar jag med grädde och cremefraiche och sånt igen så kommer jag få öka på insulinet.. Du kommer lära dig känna..
//Ida
Visste inte att vispgrädde höjde sockret. Tänk vad man lär sig.
Vispgrädde innehåller 3% laktos och det är ju 3g per dl, tillräckligt mycket för den som är känslig.
Av någon anledning verkar jag klara kokt grädde bättre.
Numer pensionär i Nynäshamn
Klarar inte att ha smör i vanlig form och i smält/varm form i samma måltid. Känns märkligt att det är så. Får halsbränna då.