Shoppinglista?
Nu är det snart dax att springa till ica och fylla på med nya godsaker. Så, VAD ska jag nu handla hem? Vräk ur er allt ni handlar så kan jag välja och vraka mellan det jag kan tänka mig att äta och inte. Och så ska jag så snabbt som möjligt springa förbi godishyllorna som jag är alldeles för van vid att stoppa vid… 
Ni får gärna lägga till vad ni äter till vilket mål, eftersom att jag är helt ny i detta och inte vet hur jag ska äta än, men är fast besluten om att jag måste ändra min kost. Det är så mycket som beror på min kost, bla vart jag ska bo den närmaste tiden. Och min förb*de sockerberoende måsta få ett slut på riktigt!

Måste tillägga för er som inte läst mitt förra inlägg att jag inte alls vill gå ner i vikt! Jag ligger på normalvikt.

Ser att det är ett par som redan läst inlägget men inte svarat!
Jag menar verkligen att ni ska VRÄKA ur er det ni handlar till eran LCHF kost! Jag behöver veta vad jag ska köpa och vad jag ska göra med det! Jag är verkligen jätte tacksam om ni vill ta er tid till att hjälpa mig med detta.

Blomkål - jättegott att mosa med lite grädde (efter att man kokt den, förstås)
Broccoli, kokt - gott till det mesta
Paprika, valfri kulör - god både rå och tillagad. Prefekt att halvera, kärna ur och fylla med en blandning av fetaost, creme fraiche, hackade svarta oliver och lite timjan/oregano och sedan gratinera i ugn ca 225 grader ca 15-20 min
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Om jag har förstått det hela rätt så är inte tomater någon höjdare? Inte körsbärs tomater heller?
Blomkål och Broccoli tycker jag gietvis inte om när du är så trevlig och svarar på mitt inlägg Babz. :P Jag är förd*ig att försöka hitta på något att äta till.. :@
Ost och kött! :) Grädde. :)

Vad ska jag köpa för ost? Jag gillar brieost. Skinka ska jag köpa i mängder också.. Och ägg, och baccon.
- Ägg. Användbart till det mesta. Jag är en av dem som inte står ut med att steka bacon vid tidig timme, så jag gör omelett på tre ägg och en skvätt grädde.
- Grädde.
- Mellanmjölk. Jag dricker ca ett glas varje frukost.
- Kött av olika slag. Kycklingfilé, korvar med högst 5 g kh, kassler (ja, jag vet att den är sockersaltad…)
- Grönsaker som är vackra och piggar upp maträtterna. T ex purjolök, paprika, broccoli.
Den här kosten har gett mig två stora gåvor: Jag är inte godissugen (det tog tre timmar för godisråttan att bli avvand!) och jag håller på att lära mig laga mat. Det är på något sätt mycket roligare att laga mat utan det eviga tidspassandet mot sakta kokande pasta, ris, potatis…
Kram och lycka till!

Smör att steka i och ha i kaffet eller tee.Kokosolja går bra med.Fisk,ägg och kyckling.Olika köttfärsrätter.Makrill konserver och tonfisk i olja.Räkor och leverrätter.Korv med max 5% kolhydrater,skinka,bacon.Vitkål,sallad och lök.
För det mesta köper jag följande
Ägg, smör, grädde, creme-fraiche, kött, fisk, kyckling, broccoli, blomkål och wok-grönsaker (till min man) nötter till brödbaket, ost (brie + gräddost) Philadelpiaost till såser. Sallad och gurka för att ge färg åt maten när jag inte äter fakir.
Brieost är perfekt… det kan man ta med som mellanmål också. Jag käkar närmare ett kilo i veckan… i bland i alla fall. All annan ost funkar också… philadelfiaost med nån smak funkar i stället för sås.
Smör att steka i och att göra en massa kryddsmör av.
Grädde och ägg handlar jag alltid. Kokosgrädde i bland, är jättegott i te.
Gurka konsumerar jag en hel del, eftersom jag är lite slö på att koka grönsaker. Aubergine är gott att steka i smör… passar till det mesta. Gräddstuvad spenat utan redning… också gott. Strimlad vitkål kan man äta till det mesta.
Turkisk yoghurt och spraygrädde (håller längre) köper jag när jag inte ska gå ner i vikt.
ölkorvar köper jag som snacks… men det är druvsocker i dem, så det kanske är lite varning i början på dem.
Nötter har jag alltid hemma. Hackar dem i matberedare så jag har att strö över lite här och där. Dessutom bakar jag bröd på nöthacket, till frukost… men det är bara när jag inte kan äta yoghurt… det är mycket bättre om man inte behöver gå ner.
du gillar kyckling så en påse med partyvingar, lår/klubbor, färdigmarinerade kycklingformar är perfekt att ha i frysen. Bara att sätta på ugnen och in med dem. Riktigt fet majonnäs med är ett måste. Jag brukar grilla partyvingar i ugnen en hel plåt och har i kylskåpet så det är bara att plocka fram tillsammans med majonnäs- mums! du kan göra smaskig sås på den feta yoghurten och majonnäs smaksatt med lite kryddor eller bara salt och peppar.
Och helmjölk om du dricker det så för allt i världen drick så fet mjölk som möjligt. Går att dricka grädde med om det kniper
Detta ska du stryka från listan:
(hämtat från Aftonbladets Nya Viktjakten)
- Pasta – gärna fullkorn
- Ris/bulgur/couscous – gärna fullkorn
- Buljongtärningar
- Linser
- Bönor/kikärtor
- Krossade tomater
- Matvete
- En påse morötter
- Gurka
- Lök
- Vitlök
- Broccoli
- Purjolök
- Potatis
- Majs på burk
- Frysta grönsaksblandningar
- Oliver
- Kryddor: Med goda kryddor i maten behöver du inte ha i massa grädde. Har du inte färska – ta torkade. Gillar du inte en viss sorts krydda – ta en du gillar bättre. Det går även att köpa färdiga kryddblandningar.
- Salt och peppar
- Grovt bröd – gärna med surdeg och hela korn
- Knäckebröd
- Osockrad müsli/flingor
- Naturell yoghurt/lättmjölk
- Smala pålägg: skinka, kalkon, tofu
Gurka, broccoli, oliver och kryddor kan väl gå an…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Avocado… du får inte glömma det om du gillar dem…!!!

Ooh! Vad glad jag blev nu! Tack så jätte mycket för att ni tog er tid att skriva ner vad ni brukar handla för något..
Hur låter detta?
Gurka, isbergssallad, tomat(jag vet, LITE), paprika, brieost, prästost, skinka, kassler, ägg, grädde, mellanmjölk, prinskorv(vet inte hur mycket kolhydrater det är i det), turkisk youghurt, kalkon, kycklingfilé, keso, hassel och mandelnötter, cremefreiche, bacon, smör (menar ni då riktigt smör som man har när man bakar eller smörgåsmargarin?)
jag är ju som sagt kräsen så… är det något viktigt jag missat?
Riktigt smör ska det vara- margarin är en styggelse…och kollar kolhydraterna i prinskorven (jag köper aldrig om det är mer än 4kolh/100g).
Jag skulle lägge till lite stjälkselleri och mjukost (typ boursin) att äta (tillsammans) som mellanmål eller när man har bråttom. Sen skulle jag även lägga till lite fisk- lax, sardiner i olja, makrill, tonfisk- och så lite majonnäise.
Som sagt här ovan av Sandra- kolla alltid kolhydratinnehållet i charkvaror, det kan variera från 1-2% till över 12% i kolhydratinnehåll! Försök hitta korvar utan tillsatt socker eller andra tillsatser som slutar på -os (fruktos, sackaros, glukos etc) och gärna utan potatisflingor/mjöl eller annat mjöl. När det krisar här hemma så äter jag samma korv som resten av familjen, och det är Scans falukorv som inte har tillsatt socker och innehåller 4% kolisar.
Makrillfileér i tomatsås är bra, man kan alltid peta bort tomatsåsen. Är gott ihop med creme fraiche!
Olivolja använder jag som smaksättning. Gör jag t.ex köttfärssås så skvätter jag i lite olivolja efter att grytan är klar- för att få den goda smaken men samtidigt komma undan upphettningen av oljan.
Äkta smör ska det vara, undvik margarin! Det enda fett hemma hos mig utöver smör och olivolja är Bregott till dem som äter bröd i familjen.
Varför väljer du mellanmjölk??? Kan du inte tänka dig standardmjölk eller vispgrädde istället?
Gammeldags mjölk ger jag mina barn. Den är inte homogeniserad så att fettet är sönderslaget. Lika naturligt fett som i vispgrädde.
Läs på förpackningarna och håll dig till 5% kolhydrater så ser du tex vilka korvar/ostar du kan äta
Numer pensionär i Nynäshamn
#16: skulle tro att hon valde mellanmjölk för att LatMask sa det i #7.
Men jag säger också att du MazarinRebus ska satsa på fetaste mjölken i fortsättningen :)

får försöka lära mig at dricka standrad mjölken då.. tycker dock att den smakar grädde… jag köper min ost och skinka i en chark och har inte möjlighet att kolla vad det innehåller… :S
Tonfisk ja, det kanske jag glömde att skriva.. Daniel älskar makrill i tomatsås, och jag tycker att det ser sååå gott ut och smakar varje gång han äter det men jag tycker inte om det! :( Lax… hmm.. jag vet inte vad jag ska göra med den bara… Jag har aldrig tillagat lax..
Mjukost skulle jag kunna tänka mig.. men selleri hatar jag efter Hotell och resturang utbildningen. Man lukar så illa om händerna och det är inte heller gott…
Majonäs har jag ju inte heller lärt mig att äta..
Varför har ni smör i kaffet/thet? det var någon längre upp som hade skrivit det…?
Ta det lugnt med att vänja dig vid standardmjölken, det lär komma en tid när du inte förstår hur du kunde tycka att mellanmjölken var godast ;-)
Det går att kollla innehållet i charken också - de måste ha papper på vad allt innehåller (för allergiker och så) men det kanske känns för jobbigt att fråga efter det? Annars kanske du kan kolla en sak varje veckohandling :)
Precis så var det för mig i flera år! :D Jag kikade på fisken och tänkte att det där nog var gott… men det var det inte :P Sen gick det et par år och helt plötsligt var det gott. Märkligt!
Tänkte först tipsa dig om cole slaw (där är det majonnäs i dressingen) som ett sätt att lära dig gilla smaken. Men sen kom jag på att du inte gillar kål! :D Strunt i majonnäsen, den är inte viktig, bara nåt som en del gillar. Den innehåller dessutom vegetabiliska fetter som inte är så nyttiga som smör, så det är bara bra att äta mer smör iställer för majonnäs :P
Tror det finns tre anledningar till att en del har smör i teet/kaffet:
- De har svårt att få i sig så mycket fett de behöver. Genom att lägga lite extrafett i fikadrycken får de i sig mer fett utan att behöva lägga det på maten.
- De vill ha "nåt extra" till fikat, men har skippat allt med kolhydrater i redan… Fikat behöver vara lite mer mättande än bara kaffe/te tycker de.
- **Det är gott.
**
Jag provade en gång. Det var väl ok, men jag glömmer alltid mina temuggar överallt i lägenheten och jag lovar - det ser ÄCKLIGT ut med stelnat smör i den kalla temuggen… :P
Jag äter Laxen när den är stekt i ugnen..
En ugnsform med lite smör. Laxfile, salt och peppar och lite citron. 20-30 min på 200grader. Cremefraiche med någon krydda du gillar och salt till sås. Goda grönsaker till.. Ev lite smält smör ovanpå laxen blir lite saftigt och gott.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Är det någon hugad som kan skriva en köplista för nybörjare och lägga in som artikel? verkar som om det behövs
Vad gäller mjölken så kanske det går blanda i början…alltså lite standardmjölk i mellanmjölken… och öka procenten efter hand. Anledningen till att du ska dricka fetaste mjölken är att det blir mindre kolhydrater då… Det bästa är att blanda grädde och mjölk eller ännu bättre, vatten… men det kan du ju ta senare så klart.

#22 Ja, jag tror att en sådan artikel kan vara väl till pass. :)
#20 med tanke på att det är valig ost, brieost, skinka och prinskorv jag ska kolla innehållet så känns det inte jätte lockande att stå där och tjata med charkpersonalen i timmar… En skinka som jag brukar äta brukar dom också ha färdigförpackad så jag kan kolla där, samma sak med osten. prinskorven vet jag visserligen inte men den behöver man ju inte köpa i lösvikt… Hmm..Om vi hade haft lite riktigt smör hemma nu så hade jag kunnat prova det i en kopp te. Försöker lära mig att dricka det utan socker.. ska göra ett nytt försök ikväll..
#21 tackar så mycket, då blir det lax som hamnar i korgen också.. Tror jag kommer behöva kräva mera matpengar av mamma och pappa…
Vanlig rökt smörgåsskinka och ost tror jag inte innehåller några större mängder kokhydrater- det är charkvaror som korv och dylikt som kan vara riktiga sockerbomber med olika typer av socker och mjöl i sig. Föreslår att du köper korv i vanliga kyldisken där du kan läsa innehållsförteckningen, och resten som tidigare över disk:)

#2 Jag ser alltid till att ha ägg, smör och fet ost hemma. Jag kan alltid klara mej på det - enbart eller som tillbehör till kött.
Tips: färdigskivad fet Billingeost på jobbet. Om man blir sugen på något till kaffet rullar man ett par skivor och trycker i sig. Jag är mätt i flera timmar sen!

#25 ok, då är det ganska okej ändå.. då blir det bara prinskorven jag köper i storpack vilket visserligen är mycket billigare. :)
#26 Får köpa ett packen billingeost också till skolan. :)
…lägg gärna en tjock sträng med smör inuti för att bättra på ostrullen ett snäpp till…

Det blir det nog på skinkan, men jag tror det blir lite trögt i början att äta så himla mycket fett på samma gång.
ok nu skriver jag en sammanfattning av det här och gör en artikel om.
Ja, jättebra korseett!
skriver och skickar i PM till vem? eller hur ska jag gå till väga?
Skriv och skicka som pm till mig t.ex. Eller om du vill ha din egen
layout får du skicka texten som mejl (som word-dokument). Be om min mejladress i så fall i pm :)
uppdaterat: Om du har en egen bild som du vill ska illustrera texten kan du skicka den också. Då måste den dock uppfylla copyright-kraven, dvs vara copyrightfri eller din egen (med ditt tillstånd att publicera). Skicka i så fall en så stor bild som möjligt (det går ej via pm) så kan jag minska och/eller beskära den enligt önskemål.
oki uppfattat
#30 Lysande!!
Jättebra!
amiechan borde ha fått den nu
Hoppas hon inte tappat den bland alla flyttlådor…
Numer pensionär i Nynäshamn
Sorry girls! Jag håller på att städa. Ett par minuter så är den uppe :)
Tack korseet! Nu är din artikel uppe!
Härligt! En bra artikel!
Jättebra!
Tack och tack amiechan för designen

#19 - Lax på saltbädd är enkelt o gott. Laxfilé med skinnet kvar läggs på en bädd av grovsalt i en ugnsform. Möjligen lite citronpeppar på köttsidan av laxen, annars bara lite peppar. In i ugnen på 200 - 225 grader i ca 20 - 30 minuter (beror på hur tjock laxfilen är.) En god sås på t.ex. majonnäs o creme fraiche, kryddad med peppar, klippt dill och röd stenbitsrom är bra till.
Eller gör en gryta med hackad lök, bryn i smör, häll på grädde som får reducera (koka bort vattnet) eller creme fraiche, krydda med peppar, lite salt och saffran och lägg i laxkuber, ca 2 x 2 cm, och lite röd paprika i små tärningar. Sjud tills laxen är klar, 5-7 minuter.
Lycka till!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Daniel är väldigt skeptiskt till denna kosten och fick läsa igenom en av mina trådar. Och så sa han som så att majonäs som nästan alla av er rekomenderar innehåller socker.. har ni något bra svar till honom..?
#45 Många här gör majonäs själva. :) Och snälla, strunta i vad Daniel tycker och säger. Det är DIN mat och ditt liv. Inte hans. varför måste du ha hans godkännande??

det måste jag inte.. men det blir så himla mycket lättare om han kan stötta mig igenom detta för jag vet att det kommer bli väldigt jobbigt och att jag kommer må skit utan sockret.. jag vill att han ska förstå vad det är jag gör.
kolla antalet kolhydrater/100 gram i majonnäsen. Ligger den under 5 så är det helt ok.Min som är av märket Felix äkta är bara 2 gram kolhydrater i men har 80 gram fett

ok.. tja, jag äter ju inte majonäs ändå, men för att förklara för honom.. hmm..
#49 haha, ja om du inte äter majonäs ändå då spelar detj u INGEN roll! :D Eftersom du inte behöver gå ner i vikt så tycker jag du ska äta grönsaker litegrann också. Du behöver inte äta så strikt alls om du klarar av det. Broccoli, blomkål, all sorts sallad är bra grönsaker. :)
Själv äter jag inte majonäs för det är äckligt. :)

#24 Om du försöker lära dig att dricka te utan socker kan jag tipsa dig om att dricka rött te istället för svart eller grönt te. Det blir inte beskt när det drar så behovet av socker är mindre. Som en bonus innehåller det heller inte koffein. Går lika bra att dricka kryddteer som yogite etc, de blir heller inte beska. Detsamma gäller för de flesta örtteer, dock inte om de innehåller hibiskus. Lycka till!
Här en lista som jag plankat i en annan tråd här på iFocus. Den är bra. Jag har använt dessa produkter i åratal nu och de fungerar utmärkt som basmat.
Om du har möjlighet så välj att köpa ekologiska varor då de är de renaste och de med bäst näringsinnehåll.
Vi börjar med det som är grunden nämligen protein och fett:
- Smör- det riktiga, alltså inte margarinerna
- Vispgrädde 40%
- Creme Fraiche 34%
Olivolja, kallpressad dvs virgin oil - Majonnäs 80%
- Kokosfett kallpressad, finns ej i vanliga affärer. Kan köpas hos http://www.myc.se/
- Turkisk eller grekisk youghurt med minst 10% fett
- Standardmjölk eller ännu hellre gammaldags mjölk som har högre fetthalt
- Ägg
- Bacon
- Fläskkött(gris) välj karréer, kotletter, sidfläsk,revbensspjäll före de andra bitarna
- Nötkött, visserligen ett magert kött så man får tillsätta mycket fett
- Viltkött är tyvärr magert men har mycket smak
- Fågel som kyckling, anka, gås, kalkon
- Fisk som lax, makrill, strömming, ål, tonfisk i olja
- Skaldjur
- Charkprodukter med max 5% kolhydrater
- Dessertost typ Brie och övriga mögelostar, Babymel, Philadelphia, S:t Agur
- Hårdost över 31% fetthalt
- Mandlar och nötter som är nära 5%gränsen
- Avocado
Vill du även förgylla tallriken vid behov med lite grönsaker så gäller följande:
Broccoli
Blomkål
Vitkål samt övriga kålsorter
Haricot verts
Övriga ovanjordsgrönsaker i begränsad mängd
Lök brukar gå bra men i begränsad mängd
5% kolhydrater/100% livsmedel betyder även 5 gram/100 gram.
Hälsningar
Rolf Aronsson
Ursäkta! Listan var ju redan där! Äras den som äras bör!
Amiechan vet vad hon talar om!
Rolf Aronsson
Vad gäller sockret i majonnäsen då… Många av oss som äter denna kost har inte varit i ett sockerberoende, andra har helt kommit ur det. Då kan man äta saker med en gnutta socker, men de flesta gör det bara för att det inte finns något sockerfritt alternativ.
För den som håller på att bryta ett sockerberoende så kan det vara det lilla sockret i majonnäsen som triggar igång en abstinens, så dessa bör hålla sig till helt sockerfria produkter ett bra tag… sedan kan man börja testa sig fram till vad man kan äta utan att allt drar igång igen…

jag tror att jag ska hålla mig helt och håller ifrån saker med socker i. Tror inte jag klarar det. Mår inte bra alls nu, är jäkligt sockersugen! Det serveras lax till middag i dag. Det är massa socker och kolhydrater i ekströms nyponsoppa? Jag brukar ha problem att få i mig något som man måste tugga när jag mår illa. vet inte riktigt hur jag klarar laxen. Brukar dricka nyponsoppa då men det kan jag ju inte göra nu…
Ja, nyponsoppan är det säkert socker i. Det är vanligt att man mår dåligt några dar när man slutar med allt socker. Det är kroppen som behöver avgifta sig. Håll ut bara!
Lax är ju väldigt bra LCHF mat, så du kanske kan äta lite i alla fall.. å sen fylla på med yoghurt eller nåt. Nyponsoppa är nästan bara socker… så den är inget för dig nu.

jag åt en halv laxfilé, en halv paprika och en bit gurka.. kan passa på och fråga nu, varför ska man inte äta tomat? är det något -os aktigt i dom?
det blev tyvärr en banan, skakade och visste inte vart jag skulle ta vägen. ska äta något ordentligt snart så jag blir riktigt mätt..
läste på nyposoppspaketet, socker stog först bland innehållen så det var inte något att tänka på.

vad kan jag äta på bion ikväll? utan sokcer och kolisar?
Ölkorvar och ostbitar brukar jag ha i handväskan sådana gånger… om man skär ölkorvarna i småbitar så funkar dom jättebra som godis.

hmm.. tycker ju inte ölkorv är någon höjdare…
skinkbitar då?
#55: Drickbart som du kan få i dig vid illamående funderade du över- du kanske kan dricka A-fil eller dylikt? Du behöver ju inte gå ned i vikt och behöver inte tänka på att begränsa mjölkprodukter. Annars finns ju vispgrädde också…