Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4304 ggr
jaghetersophia
0

Smör?

Vad är det för smörsorter ni använder. Finns bättre/sämre sorter?

Saltfritt/sojasmör/med omega 3? ja det finns ju en uppsjö av allt..

Ulf-S
0

Smör är smör, alltså tillverkat av grädde och ev. lite salt.

Innehåller det soja eller annat så är det inte smör utan margarin. Margarin är hälsovådligt och bör undvikas.

Jag köper ekologiskt smör.

magma
0

Nej huvvaligen, sojasmör?! Vanligt smör använder de flesta av oss här tror jag, det som det står "Svenskt smör" på alltså med 80% fetthalt. Sedan finns ju ekologiskt smör och även osaltat, det får man avgöra själv vad man väljer.

Margareta
0

Precis - smör är Smör och tillverkat av ren vispgrädde och inget annat.

Numer pensionär i Nynäshamn

jaghetersophia
0

okej…. här kallar vi då allt för smör även om det inte är det…. bregott, vad är det? lättmargarin?

Kan ju inte ha smör på polarbrödet :/ kör nog på bregott då

Ulf-S
0

Bregott är ett margarin, men det har en särställning bland margarinerna eftersom det består av 80 % smör och 20 % rapsolja som gör det mjukare och mer bredbart direkt från kylen. Det är helt naturliga ingredienser, till skillnad från vad som ingår i vanliga margariner.

Smör är bättre än bregott, men bregott är rätt så bra det med. Och det är inte ett lättmargarin, det är helfett.

maxiq
0

Bregott är smör utblandat med rapsolja och vatten och kan duga i värsta nödfall. Låt smöret stå framme i skafferiet (i en lufttät burk) så blir det bredbart.

Mervi
0

Aldrig annat en riktigt smör.Skrattande

korseett
0

gör din egen bregott med att mixa smör och olivolja- det blir gott och helt i riktning med LCHF och naturligt

Skogiz
0

Man har väl i princip slutat att bre smör i vilket fall. Jag tar oftast med osthyvel.

Mervi
0

Osthyvel gäller här också.

maxiq
0

Det var en bra idé! Då kan man använda motorsågen på osten istället! Skivat och rivet på samma gång!

zeretki
0

Använder bara vanligt smör, kan tänka mig Bregott om inget annat finns hos folk… Annars låter jag bli det. Äter inte margarin längre. Smakar för j*** och är farligt, tror jag. :)

paronskrutten
0

Jag äter Bregott när jag äter mackor (jag vet, inte Lowcarb, men det struntar jag i;)  )

Helena

dcos
0

#13 hehe.. först tänkte jag att "så många kolhydrater är det väl inte i bregott"…

*trött*Fundersam

Anterrabae
0

Men david då.. *skrattar*

Hemma hos oss är det smör som gäller, både osaltat och normalsaltat.. Av smöret gör jag ghee.. Bättre till matlagning.. fetare.. =)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Oluf-56a
0

Det är inte många affärer som har Osaltat smör. Vissa har 1kg förpackningar och då passar jag på att köpa på mig några kilo, tycker det är bättre då man t.ex. gör glass. Sen försöker jag undvika salt….

Gronstedt
0

Tycker det är tvärt om, osaltat finns bara i 250 g förpackning, saltat och extrasaltat i alla fall i halvkilon. Föredrar osaltat, så man kan använda det till allting - lättare att salta än att avsalta.

Mona-Stina
0

Oluf-56a, Har du smör när du gör glass? Recept tack!

magma
0

*haha* Exakt min fundering, hur i hela friden bär man sig åt då?

Sotlugg
0

Använder osaltat smör som jag "klarar" för att ha att steka i. Har här på sidan lärt mig att det är det klarade smöret är bland det bästa att steka i då det tål högre värme än vanligt smör och olja. Jag använder också osaltat smör att klicka på grönsaker och ha i såsar o dyl för jag har hört att det är färskare (fast fan trot) Men man kan ju alltid salta med ett kvalitetssalt också. För man vet ju inte vilket salt Arla lägger i som färdigsaltade sorterna.

Oluf-56a
0

#18,19#

Ha ha, Ibland skriver man fortare än man tänker… Men jag tror jag skall prova..

Sara40
0

Undrar om man inte skulle kunna göra någon slags lemoncurd eller liknande… Det skulle man ju kunna sleva i sig som glass och i det är det väll smör, äggulor och citron, eller? (Förutom att det så kart i ett originalrecept är massa socker men det utesluter man ju, eller hur!)

Oluf-56a
0

#22# låter inte så dumt!

Qamilla
0

Själv kör jag Arlas smör och rapsolja. Tycker den är så lätt och smidig. Har hört att den ska vara bra.

Anterrabae
0

Qamilla: Ja den är smidig.. men mycket dyrare än vanligt smör.. Slutade använda den just därför…

Behövs inte sockret för strukturen i lemoncurd??

//Ida

Qamilla
0

Anterrabae, visst är den dyrare men är man lat så får man betala för det.  Skrattande

korseett
0

frys smöret så får ni glassRäcka ut tungan

Anterrabae
0

Qamilla: *ler* Ja.. så kan man ju oxå se det..

Där var jag för snål.. tycker inte rumsvarmt smör är så svårt att tas med..

//Ida

Qamilla
0

Anterrabae, du har rätt i att smör fungerar bra. Men min kära familj vill kunna använda det direkt från kylen. Så vad gör man inte för att hålla på familjefriden. Fot i munnnen

Mervi
0

Ha inte smöret i kylen.

Qamilla
0

Mervi, blir inte smöret förstört om du har det framme?

Anterrabae
0

Vi har smöret framme på bänken.. Är du orolig att det blir dåligt så lägg upp det som du gör av med på en dag eller två.. och plocka fram frächt ofta..

Jag tar fram 500g åt gången och det har inte blivit dåligt.. Har även ghee på bänken..

//Ida

Margareta
0

Vi har en sval där vi stoppar in smöret och sen har vi en burk med 500g framme, det fungerar bra.

ovkyhn
0

Jag har mitt smör på bänken vid spisen , trodde inte det skulle funka i sommar men det går bra.

Mona-Stina
0

Smöret står i skafferiet, det går åt så snabbt att det inte hinner härskna.

Assi
0

Jag har en vännina som berättade att hennes mormor använde sig av ett gammalt knep för att kunna ta ut smör direkt från kylskåpet och att det var bredbart. Knepet är att lägga smöret i en bytta och ha lite saltat vatten runt. Det salta vattnet tränger inte in i smöret men gör det mjukt. Jag har inte prövat det för jag letar efter en smörbytta med lock på av porslin. Jag köper 100% smör (smörolja) på en grossist, 1.8 kg, och ingen undrar varför man köper så mycket!!

soni
0

Jag vill ha mitt smör kylskåpskallt så att det går att skära riktigt tjocka skivor till kokosbrödet. det blir så smetigt annars att bre 1 cm smör ;)

Mervi
0

Jag tar ut smöret på morgonen och låtet det stå framme. In i kylen på kvällen igen. Om det är riktig värmebölja ute så har  jag det i kylen. Men i sommar har det varit lagom.

maxiq
0

Jag har det i kylskåpet och skär i skivor som jag lägger på de tjocka ostskivorna, gärna kyddat med lite curry! *mums*

mumsan
0

Har smöret alltid i kylen och använder osthyveln eller kniven och skär av tjocka skivor som jag lägger på ostbitarna! Tycker kallt smör är gott.Flört

Anterrabae
0

Kallt smör är gott.. *håller med* synd att det inte funkar att bre på smörgåsarna som smörgåsätarna i familjen vill..

//Ida

MiaP
0

#24 Om jag inte minns fel så är det inte så mycket smör i Smör och rapsolja, det är visst nåt med smörarom som gör att de kallar det för smör. Det ska finnas nån tråd någonstans om det, men jag kommer inte ihåg var. Jag det använde själv tills jag läste om det men har skippat det till förmån för riktigt smör.

Margareta
0

Smör-& rapsolja
Rapsolja 70%, skummjölk, smörolja 8%, vegetabiliskt fett, koksalt 1,5%, emulgeringsmedel (E471 av veg.fett, soya-lecitin), arom, surhetsreglerande medel (citonsyra), färgämne (betakaroten), syrningskultur.

Hämtat från Arlas hemsida

Margareta
0

Inte värst mycket smör där inte … och inget direkt alternativ till rent Smör som jag ser det.

Skulle vara intressant att se en fördelning mellan Omega-3 och Omega-6

paronskrutten
0

Jag klarar inte att äta smör så, smör steker man i:P

Helena

Anterrabae
0

..eller lägger i teet eller i chokladen om man unnar sig varm choklad någon gång…

Ja just det, det där om Smör och Rapsolja känner jag ju igen.. Det var även därför vi slutade med den,, *kommer på*

Nästan margarinstatus på "Smör och Rapsolja".. fast den är inte härdad…

//Ida

Qamilla
0

Det verkar som om jag ska lägga av med smör & rapsoljan. Här tror man att man gör något bra för sin hälsa så är det nästan tvärtom istället. Tur att Ni finns och kan rätta mig. Latheten får inte ta överhand. Ska prova att ha lite smör framme istället. Tack.

SolKerstin
0

Men hur vet man hur mycket smör man behöver om dan?

Mervi
0

Smör har man alltid använd på mackorna. Det fanns inget alternativ (läs margarin) förr.

Margareta
0

SolKerstin - det bestämmer man själv. Man tar lite i början och så ökar man. Jag har inte märkt att det kan bli för mycket, men en del tycker det - så prova dig fram…

[Saiva]
0

Får du diarré så vet du att du ätit för mkt fett ;o)

Öka långsamt så att magen hinner vänja sig så kommer det gå bra :o)

SolKerstin
0

Om man har ont i lederna kanske det blir bättre om man äter mer fett? Det måste väl smörja bra?

Anterrabae
0

#52 Det tror jag absolut, Om inte annat så hjälper smöret till att läka kroppen och minska på inflammationerna, och så kommer man åt roten på problemet så att säga. Är själv reumatiker och har blivit bättre på denna kost.

//Ida