LCHF utan mejerier
Hej! Det finns säkert andra trådar med samma ämne men jag hittar inte. Är det någon här som äter LCHF utan mejeriprodukter? :) Vad äter ni istället? Hur ser eran inköpslista ut? Ska börja imorgon så jag vore så himla tacksam Om ni ville dela med er :)
Äter inte strikt mjölkfritt nu men har gjort det tidigare. Använder iaf mycket kokosmjölk till allt möjligt. Och vår standardsås är hemmagjord majjo. Mums.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
jag låter bli mejerier.
Jag kör mer asiatiskt-inspirerat och det är jättegott. Kokosmjölk/kokosgrädde är helt ok att använda i rätt mycket matlagning. OM man är osäker så har Mrs Cheng och Ica färdiga grytbaser med olika asien-inspirerad mat som man bara tillsätter kött/fisk/fågel och ev grönsaker till. Jag tripplar alltid köttmängden så det blir mycket innehåll och lite sås. Kolla kolhydratmängden- det varierar mellan burkarna. Börja med Mild - bra drag i kryddningen redan där. 🙂
sen kan man såklart ha kryddsmör, bearnaisesås, hollandaisesås, aioli och steksky till stekt/grillat kött/fisk/fågel
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tusen tack!! :D
Du Kan kolla paleorecept
Jag har gärna olivolja på salladen i stället för smör och grädde. Wokar gärna kött och grönsaker i olja också.
Jag tycker för mycket smör och grädde förstör smaken på maten. 😊
Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??
#5 av Lumina - 留美奈 skrev: "Jag har gärna olivolja på salladen i stället för smör och grädde."
Smör och grädde på sallad?! Har du något recept på det?
(Ja, jag vet att det är så off topic det kan vara, men det låter ju onekligen spännande!)
Ja det vill jag också höra! Jag gillar nämligen både smör och grädde och det måste ju bli ljuvligt!! 😃
(oj, ja högst OT men jag har aldrig någonsin hört att nån har smör och grädde på sallad (eller wokat i smör och grädde heller för den delen, och där tror jag nog faktiskt oljan är att föredra))
Jag är uppvuxen med en blandning av citron, grädde och socker på salladen. Men just i mitt tidigare inlägg (#5) menade jag snarare att jag höjer hellre fetthalten i maten jag äter med olja på salladen än att ha mer smör och grädde i eller till min mat.
Wokar maten är ett tillagningssätt som jag föredrar framför grytor redda med grädde av samma anledning.
Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig.
Heter det De eller Dem?
Jag bara undrar, varför inte mejeriprodukter?
Är det något fel på det naturliga fettet?
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
#9 Torin - några av oss, däribland jag, går upp i vikt av mejerier, speciellt drick-mejerier. Det kan vara värt att prova en period att utesluta mejerier o se om man får nån skillnad i viktnedgången.
Sen kan det vara allergi i familjen som gör det svårt med matlagning - då är det kanske enklare att utesluta det.
I övrigt inget fel på det naturliga fettet. 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag försöker köra mejerifritt, oftast i alla fall. Du hittar många recept på min blogg om du vill. Kokosmjölk är bra ersättning i mycket, som någon har skrivit tidigare. Såser tycker jag kanske är det svåraste att göra mejerifria, men idag gjorde jag denna som blev väldigt god: http://matutanallergener.blogspot.no/2013/10/kramig-tahini-sas.html
Tusen tack allihopa! Första dagen utan mejerier idag och det har gått superbra :D Svar på din fråga Torin: Jag har gått på alla möjliga dieter, lowcarb diet funkar helt klart bäst för mig. Allt som allt har jag gått ner närmare 30kg och jag trivs som tusan med LCHF :) mina sista kilon är svåra att få bort så jag vill försöka genom att ta bort mejerierna :)
Ett tips är ju att leta efter recept från länder där man inte använder så mycket mejeriprodukter. Några andra enkla rätter är ju tex
Grillad kyckling med ugnsrostade grönsaker
Lamm/nöt/skink stek med grönsaker
Tomatbaserade såser, skysåser (utan grädde såklart) eller kokosmjölk som många ovan har nämnt, är alla mejerifria.
Bearnaise, majonnäs, guacomole etc funkar ju bra som kalla såser. Eller om man inte har problem med stevia kan man ju alltid ta lite stevia ketchup