Sjuk!!!
Jag som alltid sagt att jag inte blir sjuk på den här kosten har nu ont i halsen. Rejält ont när jag sväljer.
Igår satt vi ute till 21.30 och jag frös så jag hackade tänder. Jag åt rätt mat, (vi var bortbjudna) men på tok för lite fett trots grädde i kaffet.
Klockan 5 i morse vaknade jag av att det gjorde ont att svälja.
Finns det sådana samband, med att man fryser och får ont i halsen eller är det en myt? Min son har nyss varit hemma och han var genomförkyld, så smittväg finns också…
Spelar ingen roll vilket, detta är i alla fall första gången jag känner av sådana symtom sen antagligen 2004 eller tidigare, så det är ganska bra ändå! Jag är inte förkyld alls, har bara ont i övre delen av svalget när jag sväljer och det är nog irriterande.
Jag började med LCHF i feb 2005 och jag var inte sjuk innan under den vintern vad jag minns.
Numer pensionär i Nynäshamn
Krya på dig! Hoppas att det går fort över.
Idag har jag haft ont i huvudet, hoppas det inte också är något på gång. Det skulle inte vara kul.
Usch Margareta jag lider med dig! Hoppas du snabbt kryar på dig! Ett litet tips som brukar hjälpa mig när jag har ont i halsen - tag buljong och medan du värmer det häll i massor (det ska svida i halsen när du dricker det, så starkt ska det vara!) av cayennepeppar. Drick så varmt du kan. Jag brukar också ha i massor med ost som smälter - blir lite godare då.
Min teori är att pepparn dödar bakterierna i halsen - för mig fungerar det varje gång -det halsonda försvinner!
Krya på dig som sagt!
nån gång blir man förkyld och det är nyttigt för kroppen att få träna sitt immunförsvar lite. Jag hade också en sådan sommarförkylning med feber och riktigt urschlig var jag men ett par veckor så blev man helt bra igen. Krya på dig du och drick myntate med kokosfett flera gånger om dagen- det mådde min hals bättre av
Hoppas att Du snart blir bättre!
Du har kanske fått halsfluss, låter det som??
// Shintaida
Stackars Margareta! Jomenvisst, vissa virus eller bakterier hjälper inte immunförsvaret emot. :)
Hoppas du blir frisk snart!

Krya pa dig, Margareta!Anvander du Echinecea med propolis? Nar jag kanner av lite halsont eller allmant dalig, brukar jag ta 10 droppar direkt pa tungan och det hjalper alltid!
Jag brukar när jag får ont i halsen pressa vitlök i varmt vatten och dricka morgon och kväll, det har hjälp mig många gånger att få det att gå tillbaka men man måste göra det genast när man känner av det onda.

Mer husmorsrecept!
Jag river färk ingefära, ca 1 msk, häller i en mugg. På med vatten och så in i micron på ett par minuter så det koka.Om man vill silar man bort "rivet" innan man dricker. Hmm, brukade alltid ha i 1 tsk honung oxå…funkar säkert utan.
Det ska riktigt bränna i halsen när man dricker. Krya på dig
Hur är det idag???
Jag känner mig inte heller pigg idag. Ont i huvudet, ont i kroppen och känner mig allmänt trött och kass. Lite feber har jag också. Och ont i magen.
Jag har inte ätit något otillåtet.
Jag fick slut på mitt MSM-pulver och undrar om det kan vara det som spökar. Har varit utan pulver i någon vecka. Men nytt är på väg.
Ja, virusar av alla de slag kan flyga på en när man minst anar! Mitt tips är rå vitlök, hacka lite och svälj med vatten. Likaså är echinaforce bra. men överdosera gärna de första dygnen. Jag menar ta rejäla doser så att smakar riktigt starkt. Krya på er Margareta och Mervi.
Tack för tipset.
Förr när jag var mackätare så åt jag ibland limpmacka med smör, ost och vitlöksskivor…mmm..gott o starkt. Men nu brukar jag rulla in vitlöksskivor i ost o det är gott det också.

Vad är MSM-pulver? Krya på er!
Nu är jag tillbaka och inte sjuk längre. Detta sammanföll med att jag reste bort några dagar.
Jag blev rekommenderad kollodialt silver och det var som simsalabim… hela halsflusskänslan försvann successivt under drygt 1 dygn. Jag tog 2msk 4ggr/dygn
har hört talas om det men inte vågat. Underbart att det onda försvann!
Kan man beställa kollodialt silver på nätet?
Jag köpte en pytteliten flaska på hälsokost…
Jag var också skeptisk och blundade och drack … första gången.
Nu är det inga problem och jag kommer lätt använda det igen vid behov.
Kolloidalt silver lär ha använts som läkarvetenskapens undermedel innan sulfa och i sinom tid penicillin dök upp. Fast jag har inte riktigt fattat hur det fungerar rent kemiskt - någon som vet?
Jag mår också bra igen, det varade inte länge som väl är.
Adeln lär ha klarat sig från div farsoter för att de alltid åt på silverfat med silverbestick… har någon hört det innan?
Jag får gå och sutta på dopskeden och se om det hjälper - jag fick en dunderförkylning i fredags …
#22 - kan det ha någon slags bakteriehämmande effekt att äta på silvertallrikar och med silverbestick? Tänker på nya kylar som har effekten inbyggd (silverjoner) för att råvarorna skall hålla sig fräscha lite längre och inte ta smak/lukt av annat i kylen…
Intressant länk här om kollodialt silver.
Tack för den länken, den var väldigt intressant.
Det var bland annat den jag läste innan jag började…
Ja, det där med silverbestick är ett argument som silverförespråkarna brukar föra fram. Jag tycker det är roligt, för det blir ju i så fall i längden både billigare, enklare och trevligare att använda bordssilver, även om man måste köpa sig en uppsättning. 
Sedan finns det en debatt om nyttan av det s.k. kolloidala silver som bl.a. författaren till den där artikeln säljer. Det är nämligen inte kolloidalt silver alls. Det är en silverjoner, inte partiklar, som svävar runt i det där vattnet. En del säger att det är lika bra, andra att det är bondfångeri. Hur som gör oriktiga benämningar mig alltid misstänksam. Likaså reklam maskerad till "artiklar". Mycket ryggkliande är det. 
Jag håller med hemul helt och hållet (som vanligt)
.
Jag är alltid skeptisk och SÄRSKILT när det luktar reklam.
Om inte jag hamnat í detta akutläge hade jag nog aldrig testat, det blev sista halmstrået på något vis. Vi skulle resa bort och jag vaknar med ett fasansfullt halsont (som halsfluss) och kunde inte svälja alls. En god vän hade långt innan rekommenderat detta, jag hade googlat och läst allt jag hittat och tänkte helt enkelt - humbug eller ej - jag kan knappast dö av det.
Det smakar vatten - inget annat än vatten och jag svalde ned 2 msk första gången och känslan var, om jag skall försöka beskriva den - att fukten stannade kvar kring det onda.
När man är väldigt torr i halsen och dricker vatten, vill man ofta ha mer hela tiden för att torkan inte försvinner. Så var inte det här. Det var som att dessa två msk räckte längre än vanligt vatten. Thats it. Eftersom halsen kändes lite fuktig gjorde det mindre ont. För varje gång (ca var 4:e timme, utom då jag sov) tog jag en dos och fick samma effekt. Jag blev beroende på något vis, fram tills att den där kan-inte-svälja-känslan var över på drygt ett dygn, kanslan att något fanns i halsen var helt bort efter ytterligare ett par dygn.
Nu är jag sen ett par dagar helt symtomfri och jag gjorde detta under 4 dagar eller så…
Huskur eller ej, humbug eller ej, jag tyckte det var kul att berätta eftersom jag startade tråden och då var detta helt okänt för mig…
Lite i panik var jag eftersom vi skulle resa bort.
Jag har inte varit sjuk på så många år att jag inte kan datera exakt när det var sist och känslan var verkligen inte kul. Jag har haft massor av bronkiter/halsflussar i mitt liv och hade glömt bort hur äckligt det är.
I vilket fall klarade jag mig utan penicillin den här gången också och det känns bra.
Jag har läst om detta tidigare. Det var nog när jag Googlade om MSM som jag såg även detta och läste om det. Har inte provat men det skulle man kanske ha hemma….

Hej, ny här på KiF men har "tjuvläst" ganska mycket.
Har ätit lchf sen mars i år och mår bättre rent allmänt och har dessutom tappat ett par kilon. Har dock slarvat mykcet hela sommaren pga husbygge hemma.
Jag har också just köpt kolloidalt silver men har inte använt så länge. Blev sjuk förra helgen med feber! Var inte hemma då så jag kunde inte ta mitt nyinköpta silver men har nu tagit det (oregelbundet dock) i en vecka och förkylningen blev lindrigare direkt. Hoppas den ska hjälpa mot candida med.
Jag har även en silversalva som jag använder mot diverse hudutslag. Den fungerar mycket bra tycker jag.
Jag har också testat. Gick aldrig så långt att jag drack det, men jag skvättade lite på sår och blemmor. Vet inte om det hade någon effekt men det sved lite, så nåt mer än vatten måste det vara i. Just ja, jag spejade i munnen också. Ingen effekt på dålig andedräkt. Det hade däremot tandkräm med tea tree. Mycket provande blir det!
Välkommen the hobbit! Och tack för uppslaget om salvan, den ska jag prova på ett envist utslag som inte vill ge sig…
Välkommen thehobbit! Kul att du inte bara "tjuvläser"…. fast det får man också…det är många som gör det.

Margareta, du skulle säkert blivit bra lika fort även utan det kolloidala silvret. Det verkar inte finnas några vetenskapliga studier som stödjer användandet av sådant iaf.
Man kan bli blå i huden av kolloidalt silver:
Läs även på engelska wikipedia om detta:
Jag får ont i halsen ibland, men oftast ingen snuva alls. Förr om åren rann näsan konstant i flera dagar under mina förkylningar.
#34 det där med vetenskapliga studier struntar vi ju i på den här sajten som äter LCHF mat som det tvistas så om för att det inte finns vetenskapliga studier bakom utan bara beprövad erfarenhet…

Vetenskap eller inte… men det finns plåster som innehåller silver, vet dock inte om det är kollodialt eller silverjoner… man använder dom i sjukvården på svårläkta sår för dess bakteriedödande effekt… vilken effekt det kan tänkas ha på virus vet jag dock inte… Man är också osäker på om silver (joner eller kollodialt) kan orsaka resistens hos bakterier, på samma sätt som antibiotika…
Ett problem är att man inte tycker om att få silver i reningsverken, eftersom det dödar dom bakterier man använder för att rena vattnet.
Förr var det fotolabben som stod för de största silverutsläppen, i och med att foto har digitaliserats, så är det numera sjukvården som släpper ut mest silver…
Obs, jag skriver bara det lilla jag vet om silver, jag tar inte ställning till om man ska använda det eller inte, jag vet fortfarande för lite, och jag har heller inte provat det själv…
Vad bra att du blev frisk, Margareta…
"still lost in space and time"
halsfluss är ju bakterier
Man vet ju bara vad man själv känner och tror och gör som man vill.
När jag inte kunde svälja alls blev det bra efter att jag druckit silver, självklart hade jag kanske blivit bra av vanligt kranvatten.
När det började göra ont hände samma sak igen och igen och igen under det dygnet som det höll på innan jag var bra.
Nästa gång Johanna skall jag "bota" mig med vatten och testa om det blir samma effekt. Den här gången är det tyvärr för sent, eftersom jag blev frisk.
Har läst på en del om det där med kolloidalt silver, även om det var mest silverjoner. Jag tror namnet "kolloidalt" hänger kvar sedan förr, då det var mekaniskt finfördelat silver som verkligen var kolloidalt. Det är kanske inte så konstigt om sådana stora partiklar kan "fastna" i vävnader och orsaka agyrios (var det så det hette?).
Funderar på att prova en flaska, men jag undrar: Slår inte silvret ut de goda mikroorganismerna i tarmen tillsammans med de svampar och annat man inte vill ha där? Märkte du något sådant, Margareta?
Jag har bara använt detta 4ggr dagligen i ca 4 dagar så jag har inte hunnit få sådana mätbara effekter. Effekten var bara att så fort det retade i halsen så gick det helt enkelt över.
Jo, silver används som bakteridödare. Den effekten är nog oomtvistad. Men om det funkar för invärtes bruk och om joniserat silver funkar öht, det är en annan femma.
Halsfluss är bakterier och "invärtes" tja…. halsen är rätt nära "utvärtes" eller hur man skall uttrycka det…

#34. Det finns vetenskapliga studier som visar att LCHF är bra mat för t.ex diabetiker, det är inte där problemet ligger. Problemet är istället att kostråden inte tar hänsyn till vetenskapliga studier.
Risken är att bara för att SLV har konstiga ståndpunkter så blir folk helt ovetenskapliga och börjar pula i sig farliga preparat. I tron att vetenskaplig metodik inte fungerar.
Det är inget fel på vetenskaplig metodik.
#43: Jag ansluter mig absolut till ståndpunkten att det inte är något fel på vetenskaplig metodik - jag vill till och med påstå att jag inte skulle ta något påstående för sant som inte stöds av bevis framtagna enligt sådan. Att sedan diverse kostråd som hålls för sanning inte tagits fram enligt strikt vetenskaplig metodik påverkar ju inte själva metodikens giltighet.
Angående silvret känner jag mig dock ganska övertygad om att det fungerar, om också inte är något undermedel, dels för att det använts inom den traditionella medicinen och konkurrerats ut av sulfa/penicillin, och dels efter att ha läst diverse uttalanden. Det verkar också plausibelt att agyrios (eller vad det hette) orsakas av stora silverpartiklar i massiva doser.
#41: Om det är så att adeln skulle klarat sig från pest genom att äta på silver (verkar tveksamt, det var nog ytterst få familjer som gjorde det i vardagslag, om de var än så fina), måste det rimligen ha varit silverjonerna som gjorde nytta. Man gnager ju inte loss partiklar från besticken …
Jag fick ett maffigt skavsår i ljumsken på ridningen igår, om jag får tag i "kolloidalt silver" ska jag prova på det. Återkommer med rapport!

#31 hemul
Grädde har hos vissa personer den effekten, att den orsakar dålig andedräkt.
Nämner det eftersom vi, som äter LCHF, ofta äter mycket grädde.
Enligt min syster som är tandhygienist , så gäller det alla mjölkprodukter, men det tycker vi inte stämmer hemma hos oss!
Vi klarar mjölk. smör, ost och filprodukter utan vidare, men en av oss kan inte äta grädde, utan att få problem med dålig andedräkt.
oftast är det så att det i halsmandlarna har bildats fickor av diverse återkommande halsinfektioner. I de här fickorna samlas det gärna mat och mjölkprodukter i fickorna som sedan ger upphov till den dåliga andedräkten. Jag fick till slut operera bort mandlarna för de såg ut som köttfärs sa min läkare och det var det bästa jag gjort faktisk näst efter att gå äver till den här kosten vill säga
Ang kollodialt silver:
Vi har alltid en flaska "silvervatten" hemma. Har ofta haft god effekt av den. Behöver dock inte använda den lika ofta längre sen kostövergången. 
Hos oss är det stor skillnad på om vi kommer ihåg och ta den eller inte.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Lite OT men…
90kgaldrigmer - min sons halsmandlar är det fulaste "hans" läkare sett någon gång (upprepad halsfluss när han var barn - så mycket som 7 gånger en vinter). Läkarna (allmänpraktiserande husläkare) har alltid sagt till oss att hur fula de än är så är det bättre än att inte ha några halsmandlar alls. (Jag har aldrig accepterat penicillin om inte läkaren konstaterat halsfluss via test först - som jag alltid fått propsa på när de kommit sättande med sitt receptblock).
På vilket sätt blev det bättre för dig utan halsmandlarna? Till saken hör att sonen (20 år till hösten) allt för ofta har förkylningssymptom som ger lite feber, halsont (dock ej halsfluss ont enligt honom) och nedsatt ork mm, som efter några dagar försvinner, dvs han blir oftast inte liggande. (Normalt är han mycket aktiv inom flera sporter och har alltid haft mycket energi.) Man behöver inte vara läkare för att förstå att något inte är helt bra. Kan det handla om hans halsmandlar? En släkting till oss har efter borttagna halsmandlar fått upprepade lunginflammationer (flera gånger dubbelsidig) och denne släktings läkare vill koppla det samman med att han inte har halsmandlarna kvar, så jag har så klart inte propsat på att sonens halsmandlar skall opereras bort, när jag bara hört att det kan ge mer problem…
Jag opererade bort mina halsmandlar på högstadiet nån gång. Det var så himla skönt att bli av med de ständiga förkylningarna som alltid satte sig i halsen och gjorde att jag inte kunde spela oboe eller sjunga (låt se… 4-6 kvällar i veckan ägnade jag åt det). Det blev mycket bättre för mig. Och så var det skönt att kunna svälja normalt och att inte lukta ur munnen…
#48 Precis så hade jag med- värk och svullen i halsen och som spred sig till tänderna och tandköttet. Ett par dagar och sen var det borta. Det försvann med operationen. En annan sak som min svärmor gjorde mig uppmärksam på vintern efter operationen var att jag inte klagade på värk i kroppen så mycket. Och mycket riktigt jag hade mycket mindre värk!
#49 spela oboe! va häftigt!
Sara, min dotter hade samma problem som din son. Hon började komma efter i skolan eftersom hon så ofta låg hemma med feber och halsont… halsodlingarna visade aldrig någonting. Efter att dom plockade bort hennes halsmandlar har hon knappt varit sjuk alls… helt underbart!
#50 och #51 - Intressant läsning… Nog dags att boka en läkartid till sonen (skall det till över huvud taget så månste nog jag boka in den åt honom trots hans ålder, tror jag ;-)
Ingen här som har någon negativ erfarehent av att bli av med sina halsmandlar?
jag har en väninna som tog bort mandlarna i tonåren och hon ökade väldigt i vikt efteråt och hon sa att hon inte åt nåt annorlunda. Kroppen reagerar ju så olika på folk- den vill ju inte bli av med någon del

Jag tog bort mina halsmandlar i tonåren efter att ha haft halsfluss nästan konstant hela första året i gymnasiet (varvat med migrän). Roligt första år!
Nästa gång jag fick "halsfluss" gick det till nästkommande lymfkörtlar i systemet, under armarna. De svällde upp, det blev jätteknöligt och jag fick jätteont, kunde inte lyfta eller sänka armarna alls och liten som man är då, vågade jag inte säga nåt, det kunde ju vara något jättefarligt, att det var streptokocker kunde jag ju inte veta. Efter en vecka i oro gick jag till vår skolläkare som förklarade allt och gav mig pencillin och det försvann. Det var lite för nära inpå operationen.
Sedan dess har jag aldrig haft ont i halsen eller något annanstans av streptokocker och det här är 40 år sedan.
//Karin
Streptokocker är mysko saker. Sist jag fick dem så låg jag på infektionsavdelningen på sjukhuset i tre dagar med bara lite feber men skyhög sänka och ont i njurarna… (millioners prover togs utan att man hittade något) på tredje dagen kom dom på att kolla ett halsprov, och där var dom små j-larna… men jag hade inte ont i halsen alls… mysko…
jag beställde kollodialt silver igår och idag anlände flaskan. Det kan man kalla snabba ryck.
Har nu tagit 1 msk och hoppas…..
du får ta en msk ganska ofta om du ska ha störst effekt.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag tog 2msk var 4-5 timme ungefär när jag var vaken.
Tack så mycket. Jag har tagit ca 2 msk idag och kan nog ta en omgång till. Jag tycker att jag känner mig piggare, huvudvärken känns inte lika hemsk, den liksom försvinner emellanåt. Hoppas verkligen att jag blir bra med detta.
Jag tog maxdos ett par dagar och det var 4*2msk och sen trappade jag ner till 3*1msk ett par dagar när jag kände mig bättre