eksem/utslag
Har plötsligt fått eksem eller i vilket fall utslag i ansiktet. De kliar och gör ont (inte jätteont). Har haft liknande utslag tidigare men det var många år sen och innan LCHF. Min hy är allmänt mycket bättre än den var tidigare. Mindre torr, tex. Men jag har aldrig haft stora problem med huden. Men som sagt eksem i ansiktet vid några tillfällen. Och nässelutslag kanske två eller tre gånger. Jag har fyllt 60 så det är inte menscykelrelaterat.
De går inte bort med antihistaminpreparat (har som sagt haft nässelutslag också några gånger) och verkar inte dämpas av Dexem (som apoteket rekommenderade när jag inte ville köpa en cortisonsalva).
Var på en konferens hela förra veckan. Bodde på hotell (tvättmedlet?) men åt i stort sett som vanligt hela veckan. Lagom temperatur.Det dyker upp nya blemmor trots att jag är hemma sen några dagar.
Jag har ingen aning om varför jag tidigare i livet ibland fick utslag av detta slag. Ett tag trodde jag det var datorskärmen som jag satt vid hela dagarna. Eller stress.
Men jag har knappt varit i närheten av en dator denna vecka. Och inte stressat.
Inte druckit mjölk (OK en skugga i te/kaffe eftersom de inte hade grädde). Åt en grönmögelost - det brukar jag inte. Och en kväll var det smörgåstårta som jag pillade av brödet från. Ätit lite mer potatis än vad jag brukar göra annars. Om det handlar om kosten borde det dessutom inte dyka upp nya blemmor när jag nu är hemma igen och äter precis som vanligt igen.
Jag vet mig inte vara överkänslig mot något födoämne, men kanske kan man bli det av att inte utsätta sig för det? (Tex gluten - jag vet ju inte om jag inte fick i mig lite sån ändå). Kan reaktionerna fortsätta trots att jag inte utsätter mig för olämpliga födoämnen?
Detta kanske inte är en LCHF-fråga, men det vore intressant att höra om andra har samma erfarenhet och hur de i så fall ev hanterade det hela.

Välkommen i gänget.. har oxå exem tillofrån.. och det är helt obegripligt vad det handlar om!
När jag var liten hade jag blöjexem, när jag börjat skolan hade jag böjvecksexem, när jag blev en ung man fick jag exem i ansiktet.. mest i tinningarna, men oxå igensvullna ögon.
Sen så fick jag problem med exem på ryggen.. och i 30årsåldern fick jag astma!
På äldre dar har jag tydligen utvecklat kvalsterallergi!
Fått medecin, salvor.. de har lindrat, astman försvann iomed kostomläggningen.. och numera svullnar ögona igen när jag har semester!
Fick allergimedecin.. men den har jag slutat med, för det blir ingen skillnad!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hmm - om inte ens DU har lyckats ta reda på vad det kan bero på så får jag nog ge upp! 🙂Kanske var en massa kvalster på hotellet- vem vet. Det ger väl med sig men just nu verkar det som att det bara blir värre för varje timme. Det var åratal sen sist så jag ska inte klaga.
Känner igen detta. Jag är 74 år, har seglat mycket och aldrig drabbats av något exem tidigare, men för ett par år sedan fick jag solexem, märkliigt!
Men jag har också drabbats av utslag i ansiktet.
Det påminner om ungdomsfinnar, och om jag tvättar med ett preparat (receptfritt) som jag köpt på Apoteket så lindras besvären. Läkare skrev ut Finacea (tror jag det heter) men när jag tar på det så kliar det rent förbannat, och hjälper inte.
Har kommit fram till att jag drabbats av Rosacea. Finns inte något botemedel. Man skall undvika starka ostar och vin, saker som jag gillar!
Läs mer här http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Rosacea/
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
Det verkar orimligt att det skulle vara gluten du reagerade på på detta vis. Det kan vara ägg eller mjölkprodukter… ?… någon tillsats/färgämne i mat du äter (t ex citronsyra)?
Tyvärr har jag hört om några stycken som utvecklat mjölkproteinallergi då de gått över till LCHF. Det kan ju bli en väldigt ökad konsumtion av sådana.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#4 - jajo fast jag BRUKAR ju inte få eksem - inte haft det sen jag gick över till LCHF. Äter mindre mejerier än jag gjorde tidigare. Något verkar ha hänt denna vecka - eller så är det pålagrat sen tidigare. Jag har alltså haft liknande utslag tidigare i livet (då jag inte åt LCHF). Inte ofta och inte så himla ihållande (någon månad i stöten, som mest). Men det är klart att jag kan ha utvecklat mjölkallergi av något slag av att inte dricka mjölk (nu fick jag nog i mig mer än jag brukar, men det handlar fortfarande om väldigt små mängder, kanske en halv deciliter om dagen).
#3 SOLEKSEMEN glömde jag när jag funderade över min utslagshsitorik! Jag fick alltid sådana tidigare, om jag var oförsiktig med solandet. De två somrar jag nu stått på LCHF-kost har jag tålt solen utan problem - inga utslag och ingen mental påverkan (som jag också hade tidigare). Svårt att veta om det är den ökade mängden fett eller att jag även knaprar D-vitamin.
# 2 gissar att man kan ha medfödd ömtålig hud. När du berättar om dina eksem minns jag att min mamma trodde att jag var allergisk mot lök eftersom jag fick utslag när hon ätit lök och ammade mig. Sen åt jag inte lök förrän jag var vuxen (inga problem). Min hud är rätt torr och ganska tunn. Behövs kanske inte så stora påfrestningar för att den ska reagera på olika sätt. Kanske är samma med dig?
Rosacea kanske det kan vara men jag tycker inte riktigt det ser ut så att döma av de bilder jag sett på nätet. Vin har jag utan problem druckit hela sommaren, även denna vecka (men inga stora kvantiteter). Mögelosten kan kanske vara boven. Vet inte hur länge kroppen kan reagera i så fall. Men det kan ju också vara hotellrumstvålen - tvättar mig inte med tvål i ansiktet men jag kan ju ha fått parfym från den på händerna kanske. Det är nog svårt att spåra orsaken.
Hoppas det går över :)
Det låter som du drabbats av detta:
http://lchfklubben.se/bethechange/2013/06/08/kliande-utslag-av-lchf-prurigo-pigmentosa/

Mnjae.. märk väl att det heter Pigmentosa.. dvs det typiska är hyperpigmentering.. dvs man får kvarstående bruna fläckar!
Jag känner igen beskrivningen, hade dock inte sett sambandet med kosten. Har fått cortson/prevaril salva utskriven av läkare men det har inte haft någon inverkan alls. Jag misstänker själv att det handlar om candita som blir aggressivare i kroppen man man stryper helt tillförseln av kolhydrater.
# 1 Zepp
Du har Atopi. Det börjar med böjveckseksem som barn och utvecklas därefter till atopiska besvär. Min son har precis det du beskriver. Han får eksem runt munnen och ibland runt ögonen. Besvären har på senare år minskat ( kanske p.g.a. LCHF ) men kommer och går. I värsta fall måste han använda kortisonsalva men det är ju inte bra i längden då det tunnar ut huden.

Japp.. jag vet att jag är atopiker!
Frågan är vad som utlöser vad vid olika tillfällen??
Och som du säger det kommer och går.
Jag har torr, tunn känslig hud, det jkan räcka att jag kliar mig lite extra så uppstår ett exem.
Hydrokortison och Fenuril är vad som funkar på mig.
Eteri är en jättebra hälsokostsalva som kan ersätta kortisonsalva (om man inte är överkänslig mot någon av ingredienserna). Nu har jag inte eksem men har läst att den funkar jättebra mot eksem. Själv märker jag att den läker huden ungefär lika bra som hydrokortison, på mig och barnen. Funkar också väldigt bra mot hemorojder.