Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2916 ggr
Tita
0

Hur mycket har ni gått ner ???

På denna kost och hur länge har ni hållit på ??

Vill veta eftersom jag överväger att prova detta =)

maxiq
0

Denna kost är i första hand till för att må bättre och bli fri en massa elände som kolhydraterna har orsakat i kroppen genom åren. Att man sedan går ner i vikt är en naturlig följd och en bonus.

Jag tappade 6 kg initialt när "vattnet gick" och har ett halvår senare gått ner ytterligare 6 kg vilket totalt blir c:a 10% viktminskning.

korseett
0

gått ner ca 12 kilo med denna kosten sedan november 2006.Tar det lugnt men som maxiq sa största vinsten är de för hälsan även om vikten är en del av den. Det absolut första vinsten jag kände och jublade över var att jag inte längre var halvdöd innan lunch och jagtom kunde jobba lite småhungrig i flera timmar utan att det gjorde någon skillnad i arnetsenergi för mig

Margareta
0

Håller med maxiq, jag äter numer så här för att jag mår så mycket bättre och har sluppti så många åkommor jag haft under så lång tid. Jag började för att jag ville gå ner i vikt och gick ner 10kg ganska snabbt i början. Nu är det svårare för jag klarar INGA avsteg om jag vill gå ner.

Min familj har gått ner 50kg sen midsommar 2005. Jag har ca 15-20kg kvar för det går långsammast för mig.

Numer pensionär i Nynäshamn

sarag
0

7 kg sedan  jan- 06- Inte så mycket kan tyckas men jag har inte så mycket övervikt. Går visst trögare då. Har 3-5 kg kvar att få bort. Men viktigare är nog hälsan som man återfår av kosten. Mina magproblem är borta. Trötthet och att ständigt känna sig hungrig eller sugen slipper man också.

zeretki
0

Jag har gått ner från ca 82 kilo till 69. Exakt hur lång tid det tagit är svårt att säga, men jag har fokuserat på att låta kroppen slappna av och inte tänka på det, för jag tror att om man nojar och oroar sig så påverkas kroppen av det.

tamari
0

Jag har gått ner ca 9 kilo sedan jag började med LCHF i sept 2006. Före LCHF hade jag gått ner 9 kilo på ett år hos Netdoktorn/övervikt! Är nu rätt nära det som jag anser vara min trivselvikt.

Men som de flesta här säger, det är hälsovinster som är det bästa med LCHF. Jag har fått en mage som mår bra. Förr hade jag problem med omväxlande trög och lös mage. Det var inte så trevligt minsann!  Nu är magen normal och fungerar som jag tycker att är bra!

Glad

VeraP
0

Jag gick ner 6,5 kg under fyra månader, men efter en syndfull sommar med många släktbesök har jag gått upp 2,5 av dessa. Jag har dock ingen övervikt, utan äter som så många andra denna kost eftersom jag mår så bra av den. Arg mage har blivit snäll mage, är aldrig trött efter maten, har massor av energi + att jag får äta god mat varje dag utan att ha dåligt samvete

Lillianna
0

27kg varav drygt 20 det första året. Nu går det lite långsammare men anstänger jag mig lite mer så går jag definitivt ner. Har ätit såhär sedan april 2005. Kommer aldrig sluta eftersom jag mår som en prinsessa nu!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

NancyAlke
0

Har ätit LC sedan i oktober 2006. Jag gick först upp 5 kilo men nu efter nyår har jag tappat dem och några till… summa sumarum 14 kilo…. men "bara" 9 kg från startvikten då.

Det viktigaste för mig är att jag har kunnat trappa ner och sluta med insulinsprutor och min mage har börjat "uppföra sig" som en mage ska.

shintaida
0

Jag gick ner 8 kg på 16 dagar på denna kosten i början.

Det var himla KUL att väga sig!

// Shintaida

Skogiz
0

Har gått ner 18,6 kg sen i mars i år. 4-5 månader nånting alltså. Lätt som en plätt, och jag hoppas det fortsätter i samma stil för jag har mycket kvar att ta av. Men annars måste jag skriva på att dom enorma hälsovinsterna gör viktminskningen ganska sekundär.

Goosan
0

När  jag började den 27/4 då var min vikt 74,4 nu väger jag 66. Så det har gått ganska snabbt tycker jag. Än har jag kilon som jag vill ha bort Är inte så hög över havet. Bara 160 cm.

Det har gått bra fast i början tappade jag mycket hår men det har lugnat ner sig nu. Och jag hoppas det kommer tillbaks. Skrattande

Anterrabae
0

Har faktist inte gått ner i kg.. Men MASSOR av hälsovinster! och några cm i midjan =)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

rogerk
0

Har gått ner 18 kg i vikt och 15 cm runt midjan sen någon gång i slutet på mars, dock har det gått lite trögare den senaste månaden, men det är väl som det skall va det också.

Men det bästa av allt är ändå att jag har sluppit alla magproblem samt att jag känner mig mycket piggare nuförtiden !

Sara40
0

Jag har snart ätit LCHF i 5 månader och under de tre fösta månaderna tappade jag den "trivselvikt" på 12kg som jag sakta lagt på mig under de ca 15 senaste åren. I dag är jag inte spinkig men jag är nöjd med min vikt och vill inte gå ner mer i vikt så jag är inte heller fullt lika strikt i dag som tidigare, men LCHF släpper jag nog aldrig.

Med att jag inte är lika strikt som tidigare menar jag inte att jag äter potatis, rotfrukter, mjöl, ris eller andra spannmål i någon form, men att jag äter mer (och mer varierade) ovanjordgrönsaker och mycket mer mejeriprodukter än tidigare. (Mejeriprodukter fixade jag nästan inte alls förut då jag reagerade på laktosen.) Ibland unnar jag mig även lite bär eller lite högprocentig choklad, MEN det tillhör inte min vardag.

Ulf-S
0

Jag var inte direkt överviktig innan jag började och har inte gått ner ett enda hekto, däremot har jag blivit fastare och mer muskulös och därigenom "krympt ihop" fast det ser ut som att jag blivit större och bredare. Det hjälper så klart att jag går på gym, men tidigare hade jag enorma problem att bygga några muskler alls på gymmet…

Den här kosten passar för de allra flesta, med personliga anpassningar, och verkar normalisera hormonnivåerna för män och kvinnor. Vi är alla olika och behöver fler eller färre kolhydrater för att må bra.

Det enda jag personligen absolut undviker är spannmål och potatis. Frukt (som inte är stärkelserik) och mörk choklad är OK för mig så länge det inte blir jättemängder.

Det gäller att lyssna på vad kroppen säger, den vet ofta bättre än vi själva vad vi behöver och mår bra av… 

Vi kan säga så här: Äter du en måltid och känner dig behagligt nöjd efteråt är det bra. Känner du dig proppmätt, svullen och däst kan det vara så att du ätit något din matsmältning inte riktigt kan hantera eller helt enkelt ätit för mycket.

marimu
0

Jag har gått ner 6,5 kg på sex månader. Men hälsovinsterna är viktigare.

mammam
0

6 kg sedan i mars. Har inte gått ner något de senaste månaderna pga utsvävningar. Har 3-5 kg kvar, men känner inte att det är bråttom.

Har dessutom blivit fastare i kroppen, fått skapliga muskler och mår jättebra i magen, fått fin hy och mår bra annars också. 

Kommer aldrig sluta med LCHF!

justanne
0

jag har inte gått ner någonting alls på 6 månader. detta är inte att glida på en räkmacka för alla…

fast äta den utan bröd går utmärkt ;)

MegN
0

#18 "Har dessutom blivit fastare i kroppen, fått skapliga muskler och mår jättebra i magen, fått fin hy och mår bra annars också. "

Allt ovanstående kan jag också skriva under på! Under en period av påtvingad blandkost för ett drygt år sen upptäckte jag att jag även lidit av: svullen mage, massor av gaser, ohygglig trötthet efter måltiderna m.m. För allt det där kom tillbaka till mig, jag hade glömt bort att det brukade vara så illa.
I början var jag väldigt nöjd med mina nyvunna muskler och min omformade kropp, men numera blir det nog min hy som ligger först på listan över de långsiktiga vinster jag värderar (förutom ren blodsockerblues förstås). Jag har ALLTID haft rikligt med finnar (nåja, sen tonåren åtminstone), nu är jag helt fri från dem. Det är suveränt!

Jag har däremot inte gått ner så överdrivet mycket, mest för att jag trots allt petar i mig en hel del mejeriprodukter och i likhet med många andra måste hålla mig ifrån sånt för att faktiskt gå ner i vikt också. Total viktminskning kanske 6 kg. Var som lägst nere på 67kg = -9 kg (162 cm lång) men ligger nu runt 70 kg (från 76 kg i LCHF-starten - hade då redan bantat ner mig från 84 mha netdoktor). Skulle gärna gå ner till 60 kg, då skulle jag se rejält smal ut. Men eftersom jag redan nu har "normal" kroppsform (strl 40) är inte motivationen så otroligt stark (och beroendet av mjölk i kaffet extremt svårt att ta sig ur).

WiktZac
0

Jag har gått ner ungefär 30kg, även om jag i experimentsyfte gått upp ett par kilon av det. Jag är nu inne på mitt tredje år.

//Zac

Skaldeman
0

Jag har gått ner 65 kg och en dryg halvmeter i midja. Det tog ett par år, med den största viktminskningen i starten. Nu har jag hållit vikten i tre, fyra år. Då och då går jag upp tio kg när jag utför olika kostexperiment. men de kilona försvinner när jag går tillbaka till min ursprungliga diet. Du kan läsa mer om detta på:

www.skaldeman.se

Sten Sture

Gittanglad
0

Jag håller vikten men mår så himla bra i magen och psyket! I höst vill jag gå ner två till fem kilo. Jag har aldrig ätit så gott som nu! Älskar gräddiga såser, grädde i kaffet, mycket kött och i dag ska jag prova att göra glass! Jag har festat på smörpraliner i några dagar! Jag testar recepten undan för undan och hittar väldigt mycket gott. Det enda jag saknar är en frukt då och då… I kväll tar jag med ost och vin och sätter mig Under Eken på Prakteatern och sjunger opera!

Gittanglad
0

Glömde skriva att jag hållit på drygt ett halvår med några få avsteg, och det har inte varit bra. En Magnumglass i förra veckan däckade mig i flera dagar!

sandramaria
0

18 kilo minus sedan i mars. Slutat snarkat plus att jag fått min mens tillbaka som inte vart "riktig" sedan tonåren *lycklig*!

Kriss
0

Jag har gått ner 16 kilo, började april 2006.

Skaldeman
0

Bra! Här har vi ett antal personer som är inne på en rejäl hälsoresa. Nu är det bara att hänga i, det kommer stötestenar och problem, men alla hinder övervinns och man fortsätter på den inslagna vägen. Man försvarar det man uppnått och är tillbaka på banan efter eventuella övertramp. Efteråt förstår man inte vad det var som var så svårt!

Sten Sture

Mizzi
0

Vart kan man hitta recept på denna kost ??

magma
0

Hållit på drygt ett år, började 23 juli 2006. Hade då gått ned 7 kg med hjälp av pulver, och dessa höll sig tack och lov borta när jag gick över till LCHF och då försvann ytterligare 10-14 kg (det pendlar, främst pga avsteg med bär nu under sommaren). Sover bättre och är lugnare på alla plan, dessutom håller sig sockerklådan borta om jag håller mig på banan. Idag kom jag hem från 10 dagar på Gotland, så imorgon är det åter in i den vanliga LCHF-ruljangsen som gäller. Ska bli skönt att få ordning på torpet igen**;)

Mizzi: Man får prova sig fram vad just du mår bra av, och av den anledningen kan det svårt att beskriva ett heltäckande "recept" på LCHF. Men rent generellt** så äter de flesta inte spannmål (tex bröd, mjöl) ris, pasta, potatis, quinoa, bulgur, socker, frukt, godis etc. Basen är istället kött i någon form samt smör, feta, naturella mejeriprodukter (vispgrädde, creme fraiche tex) och ovanjordsgrönsaker. Rekommenderar att du köper en bok och läser in dig lite på hela konceptet, Sten Sture Skaldemans "Ät dig ner i vikt" tex eller hans nya bok "GI-Noll" som jag tror kommer ut i september. Du kan också läsa på Annika Dahlqvists webbsida.

korseett
0

hjälp! eller wow! hittills har vi som skrivit här gått ned tillsammans ca 372 kg , inbegripet Margaretas hela familj… Fantastiskt!

Skogiz
0

Vägde i förrgår in på-19 jämt. Men jag måste sluta springa & glo på vågen för snart blir det sjukligt (ja jag ÄR stolt!!!!)

Tilda-T
0

Grattis skogiz man  får vara stolt!!! så är det!!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mervi
0

Grattis alla som gått ner. Jättehärligt att läsa om det.Skrattande

Pippiputti
0

Jag gick ned 10 kg på 3 månader och det började hända saker i kroppen….Fick igång ägglossning och mens så jag blev gravid och har snart gått upp allt igen Skrattande mest p.g.a att "bebisen" är så himmla sugen på kolhydrater hela tiden Flört

Lchf är den bästa kosthållningen jag prövat. Lite jobbigt i början med sötsuget men det gick över efter ett par dagar. Man blev riktigt mätt på maten och fick inte en massa blodsockerfall som brukade leda till frossande i socker förut.

Man var inte heller sugen på att småäta mellan måltiderna. Ja och jag märkte att min PMS försvann.

hbhart
0

Startade efter påsk 07, har gått ner 9kg (snart 10!!) på 3-4 mån alltså. Har ungefär 15-20 kg kvar till trivsel. Mår finfint men verkar tappa en del hår. Det går väl över?

thehobbit
0

Jag har gått ner ca 7 kg. Riktigt nära min målvikt nu och jag går fortfarande ner.

Får kanske börja lägga till lite frukt snart för att bromsa upp Glad