Projekt: MIG!
Ligger i min säng, gubben sover jämte mig, ungarna sover inne hos sig och hunden sover i hallen. Det är helt tyst förutom klockan som tickar lite slött. Jag kan inte sova. Ligger här och funderar på allt och inget. Sista året har varit en tuff tid. Jag har tappat bort mig helt. Det är så mycket som måste klaras av, så mycket jag måste fixa, så många och så mycket som är beroende av mig. Jag har inte haft tid över till mig och nu minns jag inte var jag tog vägen. Den senaste, närmaste senaste tiden har varit "intressanta" för mig. Dels för att jag för första gången vad jag minns har kapitulerat och erkänt för mig själv att: "nä jag fixar inte allt". Jag krisade ! men typiskt mig så var det bara i någon dag. Jag har många gånger sagt att jag är för stark och envis (tjurig) för mitt eget bästa. Nu ligger jag här, ensam vaken och inser att "ska det bli någon ordning här" så är det bara att hugga i och fixa till det. Jag ÄR redan på gång på div sätt; bl.a. har jag åter hittat hit. Jag VET att jag mår bra av lchf kosten, jag måste bara avskeda "socker monstret", ge honom kicken med omedelbar verkan. Jag har även fått en del andra "aha-uppenbarelser" den sista tiden. Men de är för invecklade att gå in på nu, klockan ÄR ju ändå 00.45 !!! Jag måste inse att JAG är värd att tas om hand, JAG är värd att må bra, JAG måste så smått sluta att fixa för "alla andra" och börja fixa för MIG! JAG måste sluta att se alla andra som viktigare än mig. JAG måste börja med lchf igen. Så nu är jag här igen, på kosten och på forumet. Hoppas ni tycker det är okej, att ni kommer med råd och tips men även med "sparkar i baken" om ni märker att jag börjar "tappa bort mig igen".

Välkommen! 🙂
Välkommen tillbaka Pussgurkan;) Här kan du alltid vara dig själv (låter jag inte som en ölreklam alt. introsången till Cheers ;) Nu är det baske mig din tid!
aswedishsmorgasbord.com

Idag är dag 1 utan kolhydrater/socker. Men f.n vad hungrig jag är och sugen. Läste en annan tråd där ta skrivit att hon innan åt wienerbröd. Åh, så sugen jag blir!!!! Nu K A N det även spela in att jag ännu inte hunnit äta 😬 Jag ska strax fixa mat till mig. Av erfarenhet vet jag att jag behöver en "överdos" av fett de första 3 dagarna. Idag tänkte jag mig ägg, ägg och ägg med majonäs. Funderar även på att testa äggmjölk men jag vet inte om jag är såååå modig 😜 Tycker det LÅTER vidrigt men jag har som sagt aldrig provat …. #2 JA, NU ÄR DET BASKE MIG MIN TID ❗
Hej Pussgurkan!
Igår "vågade" jag pröva äggmjölk efter många om (år) och men… Har också tyckt det verkat äckligt, men efter att ha proppat mig full av inlägg som sjungit äggmjölkens lov, så tog jag tjuren vid hornen. Alla dessa människor kan ju inte ha fel! Och det var inte äckligt… men jag ska experimentera lite med fetterna och doseringen av ingredienser och smaksättningar. Jag tror faktiskt det kan bli något som jag kan trivas med i längden. Hoppas du provar! Det går ju lätt att göra och är i värsta fall lätt att slänga.

Hum … ja jo måste ta och prova äggmjölk men …. hihi Vilket recept testade du LaRose?
Jag tog ett helt ägg + en äggula, 30 g smör (normalsaltat) och 10 g kokosfett. Fettet löste jag upp i det heta vattnet först. Jag använde 2,5 dl vatten. Smaksatte med lite vaniljpulver och lite kanel. Eftersom jag inte har någon stavmixer, så körde jag det hela i min vanliga blender, men höll i locket med en liten öppning, eftersom det åker av annars när man använder varm vätska. Det var inte många sekunder som behövdes. Konsistensen blev perfekt i min gom. Skulle gärna använda mer kokosfett, men jag mår lätt illa av det.

Det får bli morgondagens stora utmaning och projekt! Det och en tur till gymet.

Och där sprack det ….. 😞 Blev makaroner till kvällsmaten. För övrigt har dagen gått bra. Ska passa på att handla imorgon. Undra vad jag ska stoppa i korgen? Ja förutom smör, kokosfett mm
Makaroner? Men varför?
aswedishsmorgasbord.com

#9 visst var det dumt? Fånigt dumt. Vi skulle ha köttfärs till middag. Jag brynte den och "kryddade" med lite lök och fett och div kryddor. I med lite cf och blev såååå sugen på "snurr makaroner" till detta. Och plötsligt hade jag ätit upp det. Så otroligt dumt! Men jag vet att det gärna blir så de första dagarna innan jag kommer igång på riktigt. Imorgon är en ny dag och då hör vi om och gör bättre
#10: redan innan du gör maten så tänk igenom vad du ska äta till (om tillbehör behövs). Istället för pasta, strimla vitkål och stek i smör.
Istället för potatismos gör blomkålsmos, istället för ris gör blomkålsris, istället för potatisgratäng ät gratäng på rättika osv.
Planering är A och O för att man ska slippa överraskas av sina egna impulser. Har du gjort ett alternativ till pasta så är det meningen att du ska äta alternativet och då är hjärnan inställd på det. Det blir mycket lättare då.
~God loves you, and I´m trying! ~

Nu ligger jag vaken, ensam i natten. Gubben sover vid min sida. Just nu fungerar "vi" bra - njuter av det. Hur det blir sedan får vi ta då. Jag älskar denna tiden på dygnet. Det är mörkt, månljust och enstaka stjärnor. Hela världen blir liksom magisk och jag är alldeles ensam vaken. Jag var inte på Facebook och kollade vad mina vänner ställt till med under dagen. Och ni dom har fb vet hur det är …. man kollar och klickar och plötsligt var jag inne på en sida/konto med rumpor! Det handlade om tjejer och deras rumpor och något som heter "squadts" (tror jag det stavas). JAG vill oxå ha en sådan rumpa och kropp. Kanske inte en brasiliansk rumpa men en liten lagom svensk rumpa. 😉 Sedan hamnade jag in på youtube och hittade helt otroliga videosnuttar där. Inte klokt hur en del klarar av att använda sina muskler. Blir så fångad och faktiskt inspirerad. JAG kommer aldrig hamna på youtube med min rumpa eller med mina muskler - DET lovar jag 😊 Makaronerna idag var inte så smart. Men imorgon = gör om, gör rätt. Ska till gymet imorgon. Vet att många anser att motion inte "är så viktigt" för viktnergång osv. Tycker jag läser trådar om det då och då. Men JAG tror det är viktigt. Både för hjärtat och musklerna men speciellt för hjärnan. Jag har nu "knäckt nöten" om hur jag ska få tid till att dra på gymet och DET tänker jag genomföra. Just nu, så här i början så är det kondis jag tränar. Själva apparaterna och vikterna får komma sedan. Det viktigaste är ATT jag kommer iväg och får 1) egen tid 2) tränat lite kondis. #11 superbra tips. Tack. Strimlad vitkål ska jag prova. Blomkål både mos och annat har jag provat men tycker inte så bra om det. Broccoli, brysselkål och vitkål är däremot gått. Mitt problem vad gäller maten är att jag på någotsätt inte tycker det är viktigt att jag får 1) rätt mat 2) god mat 3) väl kombinerad mat. Åter = MÅSTE prioritera MIG!
Vet inte om du gillar surkål, men ibland så är det bökigt att hinna göra nåt bra tillbehör, som coleslaw, man ska för det första ha kål hemma och sen tar det sin lilla tid att strimla den osv. Men nyligen härinne såg jag igen tipset att göra den med färdig surkål. Jag har inte testat själv, men då måste det ju gå supersnabbt och lätt att fixa till lite, om man glömt att tänka på det. Fem minuter max! Jag iallafall har oftast CF och citronmajonnäs hemma, lite kryddor på det så är man hemma! Ska köpa in en stor burk surkål så fort jag kommer till nån affär som har det. Det håller sig ju superlänge!

Vet inte riktigt vad surkål är. Har nog aldrig sett det, inte i affärerna heller. Men vanlig vitkål håller väl oxå ganska länge? Om inte annat så är fryst broccoli hållbart ;-) Det går ju också snabbt att göra. Det är väl inte TIDEN som är stora problemet utan ATT göra det.
Det är syrad kål, brukar säljas i glasburkar. Nej om man planerar, och har vitkål hemma går det ju snabbt men om man som jag kommer på det när maten är klar och kolhydratsätarna i familjen sätter sig till bords och jag ingen vitkål har, (händer ofta 🙂) så skulle det vara smidigt med en burk surkål, fostertösen älskar det också, påminner om något hon åt hemma hos föräldrarna, men det var ett tag sedan vi hade någon, tipset om att göra cole slaw hade jag inte hört då vi hade det hemma senast. Det ska vara bättre och mildare för magen med syrad kål också, för dem som har problem med färsk!

Vaknade nyss (toa). Ligger nu och lyssnar på gubbens andetag, funderar på att väcka honom bara för att …. hihi Idag (igår) var jag duktig, var på gymet. För mig är det en seger - ATT komma mig dit och att träna. Efteråt gick jag och handlade, hittade surkål på burk. Inte så illa, kan nog vänja mig och tycka det är riktigt gott. Känner att jag "oroar" mig för besöket/tiden hos "alternativaren" jag ska till. Tänk om inte ens han hittar något. Vad händer då? Jag hoppas så på att få någon hjälp, samtidigt som jag funderar på om jag kanske "bara" är sönderstressad pga allt "skit" i mitt liv. Funderar på hur det hade varit om pappa varit frisk. Men vad hjälper det. Nu är han inte det och jag känner att jag "orkar inte", vill inte orka heller. Egentligen vill jag att någon ska se mig och …. tja jag vet inte. Kanske bli 5 år igen och kunna springa till pappa - han kunde fixa världen. *ler* Nähä, nu ska jag sova vidare.
Hej pussgurkan! =) Riktigt bra gjort att komma iväg till gymmet! Jag tänkte gå iväg och träna men jag var för trött :( Kämpa vidare, jag hejjar på dig! =)

Idag ställde jag mig på vågen för första gången sedan "det blev jobbigt i mitt liv". Inte kul 😞 men tänkte på vad jag läst i många trådar som tips så jag plockade fram måttbandet också. Vill inte skriva siffrorna här, skäms för mycket. Men jag kommer att skriva in minus'arna då de dyker upp. Imorgon hade jag tänkt mig en tur till gymet igen. MÅSTE få in det som en rutin, måste få rört på fläsket. Vill inte vara så här fet 😢

Idag blev det inget gym. Ting kom i mellan och i vägen. Satsar på ett nytt försök i morgon. Måste handla lite bacon och sånt också. Hur "farligt" är det att ära råa hela morötter för att gå ner i vikt? Jag är så glad i knaprandet …. men vill inte sabba viktförlusten för det. Idag har det gått bra med lchf'andet. Inget spec sug eller så. Undra om det kommer, brukar ju vara svårt de första dagarna då man lägger om kosten och försöker besegra sockermonstret. .

Jaha, då har kissandet börjat 😄 Är alltså på rätt spår eftersom kroppen börjat släppa vätska. Varit uppe två gånger i natt OCH två gånger redan nu på morgonen 👍 Tänk att vara glad för att kissa *fniss*

Då ligger jag här i sängen igen. Alla sover men det är inte då tyst och mysigt som det brukar att vara då diskmaskinen håller på. Det är ett ganska monotont ljud så jag somnar säkert. Idag har jag lyckats komma iväg till gymet. Det var skönt. Jag klarade tom att öka på löpbandet så att jag sprang …. nåja, joggade lite kort. Kul! Nästa gång så joggar vi lite till. Har lyckats att äta lchf-nära eller hur jag nu ska säga. Som ni säkert vet mår jag inte så bra i min kropp. Men har ändå hittat lite ork att ge mig på lchf. Det mycket tack vare alla fina kommentarer i en annan tråd. Jag har ätit lchf men gjort en spenatstuvning/soppa som jag tror ligger lite på gränsen - haft i ca 1/2 pkt Philadelphiaost. Ja, förutom allt annat; grädde, kryddor, smör mm Dessutom har jag ett väldigt sug efter hela, kylskåps kalla morötter. Det blir 3-4 varje kväll framför tv:n Men jag är kopiöst torr i munnen och kissar hela tiden så det kan inte vara för illa tänker jag. Väga mig har jag inte velat göra ännu men det kommer. Är lite nyfiken …. På måndag ska jag till alternativ läkaren. Och DET ser jag fram mot. Ska bli roligt att se vad han kan göra för mig då läkarna bara rycker på axlarna.
Här har du en bra tråd om morötter :)
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714e01b9cb46222d060521-morotter
Är det inte ganska mycket kolisar i morötter? Kan du byta ut det mot något ovanjords istället som paprika, gurka eller kanske stjälkseleri?
Jag brukar köra ner högst 1 morot i min hemmagjorda coleslaw, men det är mest för färgen + att den coleslawen räcker till kanske 8 portioner.
Men å andra sidan kanske du inte är så kolhydratkänslig?
Jag håller mig också undan morötter… rå blomkål är också väldigt gott och ganska knaprigt, minns dock inte vad blomkål ligger på för kh/100
Morötter är väl runt 9/100? Och blomkål runt fyra om jag inte minns fel.
#25 På skoj så vägde jag en någotsånär normalstor morot som låg i kylskåpet, den vägde 125g.
Åter du då 4 morötter i den storleken så är man ju uppe i 45g kolisar bara på morötterna?
Nu vet jag ju inte hur strikt TS är, men för många här på forumet så är det nog för mycket, med tanke på att man ju faktiskt får i sig lite andra kolisar under dygnet.
#26 Oj, ja då blir det en hel del. Är ungefär vad jag äter på fem-sex dagar i kolisar.
Är det inte skillnad i vad kroppen tillgodogör sig mellan råa och kokta morötter?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
enligt Hertzman http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm har morötter 6,4 och blomkål 2,1
#29 Jag har sett allt mellan 5 och 9 om morötter, ingen verkar veta säkert.
Ja fineli anger bara 5,6 … men man märker ju att en del morötter är sötare i smaken så de har väl kanske bortåt 9 (slv anger 8,7) medan de som inte smakar lika sött har det lägre värdet. Det går ju inte att "veta säkert" för det varierar med sorter, växtplats etc. det vettigaste är väl att ta ett medelvärde, dvs runt 7.
Ja, så är det nog :)
Runt 7 låter vettigt tycker jag.
@TS: Att inse att man faktiskt behöver ta hand om sig själv är en bra insikt, tycker jag. Jag hör (och läser) ofta om personer som är så uppslukade av att hjälpa andra att de glömmer sig själva. Det jag kommer att tänka på när jag hör (läser) om sådant är det de brukar säga på flygplanen. "In case of loss of cabin pressure, oxygen masks will appear. Before you help others, put your own mask on first." Jag vet inte om det var exakt det de säger, men nära nog. Slutsatsen blir i alla fall att om man ska kunna hjälpa andra måste man se till att överleva själv först. Det blir dessutom lättare att hjälpa andra om man faktiskt mår bra själv.

#33 Du har så rätt. Man måste ta hand om sig själv först för att kunna hjälpa andra. Fick mig en tankeställare av det du skrev om flygplanen. Har inte tänkt på detta innan. Jag måste skärpa mig, helt klart!
IDag är jag ganska nöjd. Jag har varit i väg på gymet och tränat. Känns bra men så trött jag blir 😛Det är väl i och för sig meningen …
I morgon skall jag till den alternativa "läkaren" jag fått rekomenderat för mig. Jag hoppas hoppas att han hittar något som är fel på mig - så att jag har något att rätta till och få börja må bättre. Det behöver absolut inte vara något stort eller farligt eller så - kanske bara en liten mineral som saknas eller så …. Allra helst vill jag att han ska öppna en låda och ge mig en super tablett och så blir jag "helt okej" sedan. Men det är väl att hoppas liiiite förmycket 😃
Mitt lchf-ätande fungerar bra. Lite enformigt så där men så brukar det vara i början för mig. Jag bara är sådan ….
Hoppas att kaminen blir varm snart för det var fan vad jag fryser. !!!

#33 Du har så rätt. Man måste ta hand om sig själv först för att kunna hjälpa andra. Fick mig en tankeställare av det du skrev om flygplanen. Har inte tänkt på detta innan. Jag måste skärpa mig, helt klart!
IDag är jag ganska nöjd. Jag har varit i väg på gymet och tränat. Känns bra men så trött jag blir 😛Det är väl i och för sig meningen …
I morgon skall jag till den alternativa "läkaren" jag fått rekomenderat för mig. Jag hoppas hoppas att han hittar något som är fel på mig - så att jag har något att rätta till och få börja må bättre. Det behöver absolut inte vara något stort eller farligt eller så - kanske bara en liten mineral som saknas eller så …. Allra helst vill jag att han ska öppna en låda och ge mig en super tablett och så blir jag "helt okej" sedan. Men det är väl att hoppas liiiite förmycket 😃
Mitt lchf-ätande fungerar bra. Lite enformigt så där men så brukar det vara i början för mig. Jag bara är sådan ….
Hoppas att kaminen blir varm snart för det var fan vad jag fryser. !!!
#35 När min fettförbränning kommer igång och jag börjar gå ner i vikt börjar jag också frysa mycket mer än vanligt. Jag har frysit i nära tre månader nu. Börjar bli rätt less och längtar tokmycket efter sommarvärmen! Jag bor dessutom i den del av landet som haft -20 mest hela mars… med några få undantag. Brrrr!

Sitter i tv-soffan, någon film rullar. Gubben sover på soffan jämte mig, ungarna sover i sina sängar, förutom tvn är allt tyst och stilla. Satt och tänkte på vilken tur jag har som har mina troll, fick en lust att gå in, ta upp dem och bara kramas. Sedan min "kris" så har det fungerat så bra med gubben, han försöker verkligen. Tror att han fick ett aha då han såg min "kris". Satt och kände på den känslan och på hur bra jag så smått börjar att känna mig i min kropp - har ju kommit så bra igång med lchf och det verkar som om de "piller" jag fick av alternativläkaren kanske hjälper. Så just precis nu känner jag mig lycklig. Just nu känns mitt liv så bra.

Nu är det ett tag sedan jag skrev här. Tiden räcker inte till allt. Det går supert med mitt lchf-ande även om det blev lite godis i påsk. DET fick jag slåss lite med på måndagen (annandagen) - var sugen på godis, inte så sötsugen utan mer sugen på ATT få tugga, mysa och snaska på godiset. Det har jag nu kommit mig förbi. Och äter som jag ska igen. Jag har fortsatt med de "tabletter" han naturdoktorn rekommenderade mig. Jag känner mig bättre och märkte på gymet sist att jag orkade mer. SÅ NÖJD! Nu lyser solen också så gott och det gör UNDERVERK på mig. Bara ÄLSKAR våren och sommaren. Gubben har föreslagit ett vad, en utmaning vad gäller min vikt. Har inte accepterat eller avslagit den ännu. Funderar fortfarande. Jag (och han) vet att jag "behöver" en morot för att jag är så envis och gillar inte att misslyckas. Men jag drar mig just därför - tänk om jag inte lyckas …. Hum får fundera lite till.

Var och handlade idag men fy var "trist". Jag var inte sugen på något och inget ville jag ha. Dessutom så köpte jag bara det vanliga trista - bacon ägg och grädde (nåja nästan). Denna butiekn har en "förbutik" som har gudomliga kakor och kaffe …. deras negerbollar, semlor och bakelser ….. till och med KAFFET är gott. Men nejdå ….. 😕 här blev det inget. Saknade faktiskt den där känslan ni vet
"……ÅH vad ska vi ha för gott i kväll?? XX eller XX eller XX eller NU VET JAG det får bli XX" och sedan stanna till i förbutiken - köpa 2 (eller fler) negerbollar och "tjuv äta" dem i bilen på väg hem. BARA jag ensam … mysa ..
Men nejdå, inte nu längre 😕 Det sjuka är att jag känner denna saknad FAST jag inte är sugen på negerbollar, semlor och/eller bakelser !!!! ☺️
Varför blir det så 🤔

Det är väl inte helt ovanligt att man känner en sorg efter ett missbruk? Många f.d. rökare saknar ju sin "kompis". Det gav en ju nåt när man höll på med det, annars skulle man inte ha gjort det!
Men jag tycker du har gjort en jättebra omstart. Jag hejar på dig!
#39 Känner verkligen igen mig! Just chokladbollar var något jag alltid köpte med mig från Maxi, åt dem i bilen. Bara jag, lite musik och så chokladbollarna. Saknar det verkligen av någon anledning.
Skulle dock aldrig heller äta en om jag fick möjlighet, tanken på själva bakverket gör mig lite illamående.
Vanans makt är stor. Det man har haft som vana är svårt att bryta och definitivt om det handlat om ett missbruk.
Det är 14 år sedan jag slutade röka, men fortfarande kan jag känna suget i vissa få specifika situationer.
Sedan tycker jag att du kan börja fundera på lämpligt helg-gott "lchf-style". Gör ostchips i ugnen (supergott av riven västerbottensost!) eller dippa grönsaksstavar eller oststavar i hemmagjord dipp (varning för färdiga blandningar som är så sockerstinna), gör lite plockmat (oliver, parmaskinka, goda ostar, fetaost, ölkorvsbitar osv osv) och avnjut med vin eller smaksatt kolsyrat vatten om du inte vill ha vin.
Är du väldigt sockerkänslig ska du låta bli lchf-godis i form av grädde, bär, nötter och mörk choklad, men exemplen jag gav ovan bör fungera.
~God loves you, and I´m trying! ~
Det är väl ett bevis för att sockerberoende är också psykiskt?! Även om det till största del är "kroppsligt hormonellt".
Usch ja, känner igen den känslan av att sakna att köpa en massa lösgodis och sedan kunna mumsa på det när man läser en bok eller tittar på tv på kvällen 😕
Kan trösta dig med att om man låter bli socker i några månader eller längre… så får man världens sockerkoma när man väl provar att äta godis igen! Man mår illa, blir yr och får huvudvärk. Trodde det var en myt men det är sant, så reagerar faktiskt kroppen. Så förlåt till alla som jag tvivlade på😇
Man får hitta annat gott istället, när man känner sig redo för det och är ordentligt avgiftad🙂 Kan rekommendera rostade mandlar med flingsalt, nötsmör med kakao och riktigt mörk choklad, eller bärpaj med smuldeg gjord på smör + hackade nötter. Till det: grädde med vanlijpulver i.
Håll ut och lycka till👍

Tack, jag behöver någon som hejar på mig. Visst är det som du skriver, en sorg. Jag kommer på mig då och då med att undra VAD SKA JAG GÖRA NU NÄR JAG INTE KAN ÄTA. Jag blir liksom "sysslolös" eller vad jag ska säga. Kanske mer förvirrad då jag plötsligt inte kan mysa med en kopp kaffe tillsammans med min "kompis" sockermonstret. En riktig falsk vän den där. Samtidigt som jag faktiskt saknar honom. Han har tröstat mig många gånger. Många tårar han har fått höra och måna mysiga stunder har vi haft och många ensamma stunder har vi sällskapat. Men den lilla skiten har fixat massor med fett på min rumpa och skapat ett beroende av honom. Jag har med andra ord upptäckt att såååå bra kompis var/är han inte!!! Tips på vad jag kan hitta för ny kaffe-kompis nu?

Vilken helg!! Men jag har tagit mig igenom den - OCH Överlevt *ler lite snett* Det känns skönt nu men så trött jag är! Trött i ögonen men oxå inne i mig. Det blir tidigt i säng! Lchf-andet går bra. Lite dålig fantasi som vanligt men det funkar. Skulle dock gärna få snurr på det hela och rasa i vikt. Är sååååååååååå trött på mina kilon *blä* Vad tror ni om att leta reda på binnikemask och svälja deras ägg?? *usch* Jag funderar på att väga mig men vill inte bli besviken. Fy vad jag är less på min kropp och alla jävla kilo!

Dagen verkar sluta bra - bättre. 🙂
Jag drog iväg till gymet och hade det trev…..svettigt. Skulle vilja hitta någon som kunde vara min PT för några gånger.
Gott att jag kom i väg. DET är inte så enkelt alla gånger. Som väl är har jag underbara flickor - de är så grymt duktiga! Så det går bra med att ha med dem - utmaningen ligger i ATT komma sig iväg.
Har någon något tips på hur jag kan rasa i vikt?? Mottager dem tacksamt.

Ojojoj, vilken helg och vilka dagar. Glad att de är över men ledsen på samma gång. 1) gymet är stängt i en vecka för "make over". Är sååå spänd på att få gå dit igen. 2) gubben har fyllt år vilket innebar att jag tillät mig tårta och andra kolhydrater. Känner inget sockersug idag men imorgon "bostar" jag med MASSOR av fett för att inte hamna snett igen 3) är super förkyld. 4) min pappa är sämre, och det är nu möte och möten på gång. Gubben "gnällde" på mig "igen" och jag formligen exploderade omotiverat mycket - han är nu piss-sur och förstår inte alls. Det slutade med att jag A) brände maten B) hittade inte i kylskåpet C) ställde in allt på fel plats i köket - jag har nu "kapitulerat" så att säga och sjukskrivit mig. Jag känner att jag inte "håller ihop" längre. 5) läste i en annan tråd och fick en aha-tanke: att äta lchf är att göra ett val precis som att bli vegetarian. Visst så självklart men hag har inte tänkt så. Ska börja med det från och med nu. Sitter i soffan, borde lägga mig men orkar inte.

Idag gick det inte riktigt som planerat 😮Det har blivit MÅNGA kolhydrater i dag. Kan inte säga att jag är besviken på mig själv men det var inte bra detta. Men nu blev det så och imorgon blir det nya tag.
Har funderat en del på "hur det blivit som det blivit", har väl inga direkt svar men har några "aningar" så där långt bak i huvudet nästan så att jag kan se dem men ändå inte ser dem.
Jag vet att jag tröstäter, och belönar mig och … tja gör ALLT med mat. Min gubbe och hans familj de äter mer för att inte svälta ihjäl men de njuter aldrig av mat eller kakor eller nått. De "lastar in" tuggar och iväg igen. Har på dessa åren aldrig sett dem NJUTA av god mat. Medans min familj - vi njuter av god mat, umgås med god mat och sitter länge och pratar.
En fundering är om det är just det som är "kärnan" - att jag känner mig ensam och då umgås med maten.
IGENTLIGEN så spelar det väl ingen roll men jag tror (inbillar mig) att om jag kan knäcka VARFÖR maten är så viktigt så kan jag kompensera på annat sätt.
Jaja
I program som Biggest loser och liknande så arbetar de väldigt ofta med bakgrunden till sin övervikt. Jag tror att det är ett jättebra ställe att börja, man får ju börja reparera från grunden.
Jag har alltid ätit av tristess egentligen, tröstade mig gärna med mat dessutom och det verkligen lättare att sluta när man inser sitt problem :)

Nu är det som "vanligt", nästan för jag sitter i soffan - alla andra sover; flickorna och gubben, hunden och de andra djuren. DETTA är en av de bästa stunderna på dagen! Tyst, lugn och jag "tänker" bra ;-) Fats det gör jag inte, tänker alltså. *hihi*
Jag har idag loggat in på en sida som sälger underbara underkläder - skulle såååå gärna köpa lite sexiga underkläder - för min skull även om gubben säkert skulle uppskatta dem ;-)
Men det känns inte som att de är för mig - jag har liksom inte kroppen för de. :-( Skulle såååå gärna vilja vara 20 år igen och kunna göra om. Jag känner mig gammal - inte i ålder men som att det nu är "kört att göra något åt vikten". Ändå hoppas jag och försöker. Men jag har lätt att ge efter för socker monstret. Även om jag vet att det är skitfarligt att "bara testa en kaka …."
Idag har tankarna krätsat mycket kring det jag läste tidigare - att att vegitarianer har tagit en ställning och ingen tjatar på dem, eller de som ÄR allergiska mor nötter/gluten/laktos dem är det ingen som tjatar på "du kan väl ta en, var inte så tråkig nu när jag bakat" osv.
Jag hoppas på att jag ska få ett efterlängtat mail i morgon. Ett mail som kanske kan hjälpa mig med lite av mina "problem". Inte alla men de som har med min kropp att göra. Det att jag känner mig ensam är det nog bara jag som kan göra något åt - om jag nu visste hur.
Det får bli nattens rapport.

Våndats på soffan. Glass eller sova? Glassen vann nästan. Go'natt!
Bra att du vann över sockermonstret. Du hade inte varit gladare idag om du ätit glassen.

Ja, det känns bra idag att jag vann. Jag tror det var en kombination av trötthet och att jag läste på facebook om en kompis som åt glass ….
Men idag känns det bra

Ligger i sängen, alla sover. Har en jobbig dag framför mig imorgon men som väl är så kommer även den att ta slut. Den avlöses av en vad jag förmodar blir en trevlig helg. Så är det väl i livet, lite jobbigt och lite trevligt. Visst nu tycker jag väl att det varit mycket "motigt" sista tiden. Har idag varit i kontakt med min "alternativ läkare" och han (vi) har ändrat lite på "min behandling". Ska bli sååå kul att se effekten av "det nya". Tycker faktiskt att det jag "går på nu" har gjort nytta. Jag känner mig inte fullt så deppig och slutkörd eller uppgiven dom jag gjorde för typ 3 veckor sedan. Har stora förhoppningar på den nya behandlingen. Visst kostar det lite i pengar men o andra sidan har jag betalt en del till landstinget också och de har inte gjort ett skit mer än att säga: "allt ser bra ut, du är inte sjuk för blodproverna visar xxxx och att du känner dig sjuk är inget vi kan hjälpa eller är intresserade av" Typ så har de sagt. Betalar hellre lite till en alternativare och får hjälp. Vi får se. Men åter till helgen ….. Har stora förväntningar på den då jag ska få göra ett studiebesök som jag är nyfiken på. Jag hoppas att jag ska få lära mig mycket nytt och nyttigt. Dessutom vet jag att helgen kommer innehålla 1) räksmörgås 2) god mat 3) vin ;-) och troligen mycket prat. Ja som ni ser kommer lchf att bli lite lidande i helgen men det kommer att kompenseras av att mitt psyke får lite omvårdnad ;-) Ja, go'natt då här ifrån sängen.
Jag känner verkligen igen mig i din text! Denna kamp med sockermonstret är hemskt! Och gud va rutten man känner sig när man trillar dit igen!
Har också sneglat på underkläder men inte vågan än! Var du inne på eva underkläder? De har ju verkligen storlekar till ALLA !!
ville önska dig lycka till :)
Jag beställde från Evas underkläder i förrgår, första gången jag beställt därifrån så jag hoppas att det är bra kvalité. Någon som vet? Utbudet var ju helt otroligt i alla fall, oftast så kan man ju som storbystad välja på tre olika ungefär.
Mina tuttar har krympt, hade inget annat val än att köpa lite nytt ;)

Ojojoj vilken helg. Jo jag vet att det är torsdag sedan 20 minuter …. Som vanligt ligger jag i min säng, alla sover och bara jag är vaken. SÅ mysigt eller muusit som min dotter säger. Vet knappt var jag ska börja. . . . . Jag har i helgen "upptäckt" att jag verkligen kan frossa. I lördags blev det så illa att jag blev chockad över mig själv och mitt beteende! Dom ni förstår var det inte lchf i helgen. Men helgen var bra för mig ändå. Jag behövde denna chock. Jag har väl alltid vetat att jag äter stora portioner, äter mycke, äter ofta och äter fel. Men så som jag plötsligt såg mig äta i helgen så har jag aldrig sett mig själv förut. Har (som alla säkert vet) jobbigt med min pappa. Nu har det varit möte och det ser ut som att det i varje fall just nu kan …… vad ska jag säga …. bli mer ordnat runt honom och att "alla" inblandade är inne på samma linje. JAG känner att luften gick ur mig och jag blev helt slut men nu några dagar efteråt känns det som det sögs in ny luft i mig och jag kunde pusta ut och få lite lugn på DEN fronten. Känns skönt. Känns som det mest akuta "psyk-kollapsen" jag kämpat mot har kommit av sig lite. Jag vet att det kommer bli värre och "allt det där" men det får jag ta sedan. Jag har (som också alla vet) en alternativ läkare som jag går till nu har jag varit hos honom igen för att ge feedback på de tabletter jag fick efter mitt 1:a besök hos honom. Han ändrade lite och satte in lite nytt. Idag tog jag första "omgången" på det "nya". Och WOW vilken skillnad!!!! Herre gud vilken otroligt bra dag jag haft idag!!!! Hoppas att detta håller i sig och inte var inbillning. Men det tror jag inte då jag är ganska luttrad och skeptisk till "humbug". Men OM mina fortsatta dagar blir som idag ….. då köper jag fan blommor till honom!!!! I morgon blir en ny dag med god lchf mat och förhoppningsvis fint väder.

Idag känner jag mig ensam och ledsen. Det beror på många olika saker men Det som "bekymrar" mig är att det är just i dessa situationer som jag tröstäter. Gärna en stor påse med smågodis. Men det är ju bara fånigt och dumt och inte f.n blir jag gladare av det. Funderar på att kravla mig upp ur soffan och sticka till gymet men egentligen borde jag sova - jobbat i natt och har ännu inte sovit.
#58 Kanske en dum fråga men det är så att du har ägglossning på gång?
Jag har märkt på mig själv att jag alltid blir väldigt "låg" vid dessa tillfällen.
Osäker, deppig, ältar saker om och om igen för mig själv.
Bra i allafall att du vet att godis inte hjälper.
Tänk dig känslav av att vakna imorgon med vetskapen om att du stod emot en dag till , det borde hjälpa dig att hålla motivationen hoppas jag! Jag har också sådana självdestruktiva dagar men du är värd bättre 😉

Nej, ingen ägglossning - vinkar snart hejdå till Mr M Ja, jag stod emot OCH stack en tur till gymet!! Känner mig duktig nu :o) Jag tror jag börjar närma mig att bryta upp. Funderar mycket fram och tillbaka. Känns som jag är på väg att lämna "det jag har" men har inte bestämt mig. Känner att jag saknar en del - en kram, en blomma, en strykning över kinden men framförallt är jag SÅ trött på surandet! Saknar någon att prata med, någon att kela med, någon att gråta hos. Någon som DELAR flickornas utveckling och upptåg. Någon som SER dem. Gubben min är super på många sätt ….. men …… Jag har nog påbörjat min resa utan honom ….. tror jag, kanske eller jag vet inte ….

Jag skriver lite i denna tråden oxå - ni får läsa båda trådarna eller bara här eller …. inte alls 😉 Jag vill bara få skriva lite …. men det har ni nog märkt att tråden är sådan - att jag vill skriva lite
Jag har ju varit hos min alternativläkare och fått en behandling. Efter 3 veckor gav jag feedback och vi gjorde lite ändringar. SÅ bra jag mår nu!!!!! Det är verkligen som om jag är pånyttfödd!
Jag har energi, jag "får tummen ur" och gör ting, jag känner mig piggare i sinnet och jag mår skitbra.
Gubben min surar lite men jag känner att det är lättare att skita i + att jag har gjort vissa "åtgärder" så att framtiden är jag nyfiken på. Jag har hittat ett hus jag är intresserad av men samtidigt så känns det som att jag och gubben fungerar bättre. Och jag vill inte lämna honom egentligen innerst inne - jag orkar bara inte med honom. *haha*
Jag har ändrat min kost en del - jag äter gröt på morgonen och sedan lchf. Jag känner nu på mina kläder att jag går ner i vikt. Känns bra men jag vill fortfarande vakna en morgon och vara super smal och super tränad! *hihi*
Just nu borde jag sova - har jobbat men jag kommer mig inte i säng. Det är så mycket annat jag vill göra ….. Tyvärr så gör det att min kropp reagerar och sockermonstret har börjat viska i mitt öra ….. bara en liten kaka hade ju varit sååå gott. En bara en är ju inte så farligt. Det finns bullar i frysen, kakor i burken (som gubben snällt köpt hem) och det finns Risifrutti i kylen (som gubben köpt) och det finns …. och det finns…..
Nu är jag ganska envis så jag tänker inte "bara ta en liten bit", inte alls! Jag vet att då trillar jag dit och om inte annat så tar det längre tid för kroppen att bränna det som den bränner nu. Så det blir ingen kaka!!! Så det är så!!
Jag är ingen relations expert eller så, men något vet jag. Och det är att en relation skall kännas rätt ända in i märgen. Och att uppbrott behöver inte betyda slutet. Den tiden och platsen ni orkar ge varandra kan vara det som får er att hitta tillbaka. Och om inte så är ni tillgängliga till att hitta någon som bättre fyller tomrummen.
Jag hade en surgubbe. Och det va inte förrän han förstod att han kunde förlora mig som han började inse allt det fina vi har. Nu är han den mest fantastiska människan på jorden för mig och våra senaste år har vart dom bästa. Detta önskar jag alla. Dig också!
Med vänliga hälsningar,
Zolunia

Ojoj, så det kan gå. Nu har jag lite välförtjänt mini semester från allt. Orkar inte dra hela historien men gubben fick sig en tankeställare och jag reste på semester utan honom och barnen. Lchf:andet har blivit lidande (lite) men min själ har fått näring ich blivit så lätt och ljus. Jag känner mig vacker ich det behöver jag. Dessutom är jag nu i en miljö och bland vänner som älskar MIG och tycker att jag är värd att dö för. Känns bra! Har läst mycket är på forumet ich även kopierat en del tips. Så när jag kommer hem så får jag testa dem. Det är roligt och lärorikt att läsa alla inläggen här. Så mycke kunskap och erfarenhet!! Kram till er alla

Nu är jag hemma igen, haft en helt underbar minisemester. Haft det så skönt! Har ätit lchf med lite mindre tänkt på lc … Har dock ätit god ost!
Nu är jag tillbaka till vardagen och det känns skönt. Det var så underbart att få krama tjejerna igen ❤️ Även gubben ! Han har faktiskt tänkt till lite 🙂
Däremot så känner jag att jag har lust att … inte ge upp men … att något händer. Är så trött på att jag inte gå ner i vikt. Funderar tom att "äta upp mig och få gjort en operation". Fast NÄÄÄ det vill jag inte, vill inte bli uppskuren *hua*
Är så less på att inte gå ner i vikt - "alla andra" gör ju det 😕 Jag har en i min närhet som äter enl viktväktarna och hon har nu gått ner 20kg. Jag äter lchf (utom nu på semestern) och går inte ner något.
Jaja, jag vet - skriv ner allt du äter och registrera det …. Har inte ork/tålamod till det. Jag fastnar alltid på att det plötsligt blir "svårt" att skriva - tex jag äter 1 ägg och så kräver programet att jag ska skriva i GRAM !!! Jag vill har ett enkelt program i så fall - helst att jag fotar maten och så registrerar den 😉
Någon som har tips och en FÖRKLARING på varför 1) jag inte går ner 2) varför "alla andra" gör det 3) hur jag gör för att sparka igång kroppen.
Vad tror ni om att istället för att köra pulver köra äggmjölk några gånger om dagen??
Det är tyvärr nog nödvendigt med lite koll på maten. Inte ha kanske mer än 20 gr. kolhydrater om dagen. Men ovanjordsgrönsakor går generelt bra.
Du kan prova om du orkar fettkaffe (Magic Bullet Coffee) till frukost och sedan äte mellom kl. 12-18 - alltså inte alla timmar men liksom bare 2 mål om dagen. Det kan sätte gang i förbränningen. Promenader gärna var dag eller var annan dag. Lite motion var dag bättre än enstaka hårda motionspass.
Inte för mycket protein för min del.Typ 1 gram. pr,. kilo. Det kan funka. Jag vet inte värför men det blir viktstop med för mycket proteinmängd.
Kan du klara av att äte lite kokosfett, bare lite annars smör.Sedan kolla om du tåler mejerior eller du skall försöka att vara undan en kort period. Några har problem med ost men andra tåler getost typ.
Sedan är det salt. Tåler du korv? Ja, det finns massor av stopklodsar. Det är individuelt hur detta är.
Kolla ochså www.kostdoktorn.se, han har en lista för vikthindringar.

Tack. Ska kolla. Jag tänker inte ge upp men det känns bara så nu. :-( Jag testade pulver för ett tag sedan (flera år sedan) och gick då ner. Detta pga dess låga kaloriinnehåll. Funderar därför att testa att "pylvra" men med äggmjölk eller MBC. För att få igång kroppen att gå ner OCH för att ta bort alla hinder. Sedan långsamt införa proteiner och grönsaker. Tror att jag är känslig för mjölkprodukter (naturligtvis eftersom jag tycker om dem). Jag är bara lite less nu och jag vill ha RESULTAT !!!!
jag förstår. Älskar mejerior och dom sitter kvar när jag har ätit dom:-) men ost i mat och ägg går bra.Använd smör och kokosfett om du kan ha kokosfett…men igen kokosfett är lite tufft för magen så bara liten bit kokosfett. Jag har smör kaffe till frukost och sedan inte stor mängd lunch och kvällsmat. Verkar funka på vikten.
Jag blir så vrålhungrig om jag bara kör fettkaffe, har testat måånga gånger (det verkar ju som om ketosen inte blir tillräckligt djup om man äter protein på morgonen, se Margaretas tråd om ketos) men jag klarar mig inte fram till lunchen utan blir hungrig redan efter ett par timmar. Men med äggmjölk går det bra… synn!!

#69 nu förstår jag inte vad du menar. Kan du förklara mer?
Nej du får läsa i tråden, jag fattar det inte själv men jag kan leta upp den. Momento!
här!
http://kolhydrater.ifokus.se/articles/50180f9188f472786800e636-ar-lchf-en-ketogen-kost
vet inte nu om det där med proteinet på morgonen står där eller om man får läsa vidare vid någon hänvisning, kanske på Margaretas blogg

Okej, tack. Ska läsa och försöka förstå :-)
#65 1) För att du är stressad, 2) Alla andra gör det inte, 3) Fokusera på att reda ut hur du vill ha det utifrån de förutsättningar som finns, och arbeta på att det blir så, så att du mår bra.
Skulle gissa att alla funderingar och åtgärder kring vikten inte är meningsfulla fullt ut innan dess. Det är få av oss som kan jonglera flera stora saker på en gång. Och det har ju gått framåt, det lossnade lite när du varit hos alternativläkaren?

Usch, ja du har rätt. Det eller jag eller vad jag nu ska säga: har blivit bättre sedan jag var hos alternativläkaren. Och jag HAR mycket runt mig. Jag är bara less på …. tja min vikt, mitt jobb, på att inget händer, på allt tjafs på jobb och på att det inte är sommar. Det känns som att jag bara står och stampar och bara har idioter runt mig. MEN faktiskt har det blivit bättre med gubben. Det är faktiskt riktigt trevligt hemma nu och DET är ju bra. Är faktiskt skönt.

Nu var det länge sedan jag skrev. Det har flera orsaker, några riktigt bra orsaker också. Den första orsaken är att det nu är riktigt trevlig här hemma så jag hinner inte skriva 😃 Gubben har faktiskt tagit till sig vad jag sagt ! Sedan är det så att efter jag varit hos min alternativläkare så har jag nästan fått ett nytt liv. Jag mår så jäkla bra !!! Och har nu ork, energi och lust att göra så mycket så jag kan inte vara stilla. För att inte tala om allt jag fått gjort ! Upp i allt detta har jag ändå fortsatt med lchf men det har inte hänt något med viktNERgången 😳 snarare har jag gått upp. Så jag har läst, kollat runt här på sidan och tagit mig en funderare. Jag har insett att jag blivit "fett-av-skrämd" så mycket att jag har konsumerat förmycket fett. Och det blir ju inte bra det heller 😬 Jag har börjat tänka om lite och börjat förändra kosten till ….. tja inte vet jag. Till det bättre kanske Jag tycker inte om att mäta och skriva in maten i datorn så jag tänkte göra "på gammalt sätt" och helt enkelt äta mindre och äta enl lchf. Tänkte väga mig ofta bara för att hålla fokus. Vet att jag borde hitta måttbandet men då är det det-där med att mäts och skriva ….. Men nu är det dags för lite verklighet See you

Woho!! Nu har jag provat äggmjölk. Är överraskad, det gick ju att dricka. Eller nja, inte bart kanske men i kaffet - mmmm så gott. Funderar bara på en ting ….. receptet jag gjort är på 3 ägg, 1 dl vatten, 30g smör och 15g kokosfett. Då jag läste detta recept då drack "vem det nu var" allt detta till frukost. ÄR DET MÖJLIGT!??!!?? Det är ju SKITMYCKET!! Jag hade 1 dl i kaffet …. Hur gör ni andra?
Jag dricker äggmjölk till frukost men då 2 ägg, kanske 40 gram smör och ett par tre dl vatten. Kaffe eller vanilj. (i undantagsfall saffran eller kanske kardemumma, kanel eller ingefära)
Men skitmycket med ett ägg till? Mja, inte nödvändigtvis, ibland om jag måste hålla mig mätt länge tar jag tre ägg.

#78 jag menade allt tillsammans, att det är mycket. Dricker du allt ihop menar du? På en gång? Dricker du det kallt, svalt eller varmt? Hur blandar du? Jag använde mixerstav, tyckte det blev luftigt och små bubbligt då.
ja jag dricker allt på en gång, varmt. Jag har en magic bullet, varför skulle det vara mycket? För mig fungerar det bra om jag äter ordentligt till frukost, och två ägg och ett halvt paket bacon är ju vad många äter och detta blir väl ungefär likvärdigt, lite mindre protein och lite mer fett bara.

Det kanske inte är så mycket - jag blev bara förvånad över hur mycket det blev då jag blandade till min. Det blev strax över 3dl
Jag tänkte prova den i choklad variant men vet inte helt hur jag ska blanda det. Idag så gjorde jag som så att jag gjorde kaffe som vanligt och hällde i äggmjölken - ung 50/50.
Någon som har något bra recept på chokladmjölk fast äggmjölk?
det är bara att mixa ägg smör/kokosfett och vatten och smaksätta med kakao och ev. söta. Samma proportioner som annars… kakao efter smak, en-två tsk. Enl min smak, somliga tar mer…

😳 Ja det var ju ganska självklart när du nu säger det ….

Nu har jag inte skrivit på länge i denna tråd men nu fan ska jag gnälla !! Jag vill inte vara en tjock fan längre! Vill inte vara en tjock tant vars liv snart är slut ! Vill inte vara en "blubb" jämt ! Vi har besök av gubbens släkt (föräldrar, syster med man och barn). ALLA är så där äckligt ordentligt tränade smala och vackra. Medans jag sitter där som ett jävla fetto :-( JAG VILL INTE LÄNGRE, HÖR DU DET "VEM DU NU ÄR SOM BESTÄMMER" ~~~~~~~~~~ Nu är jag igång med lchf (igen) och jag har tänkt köra 5:2. Har (nu när jag läst lite) insett att jag då jag gick ner mycke körde 16:8 men vad jag förstår behöver man att mer regelbundet jobb då så msn mer kan planera måltiderna. Därför testar jag 5:2. Jag har dessutom som ett resultat av en upplevelse (läs min tråd om att bli ren) lyckats med konststycket att ha ett "vuxet" samtal med gubben (han är inte bra på sånt) om min vikt och att jag måste ner i vikt. Han säger som det är att han tror att det är skitsvårt men att jag måste göra något åt min vikt. Dessutom har han lovat att ta ungarna så jag får/kan gå 1 timme varje dag. Hoppas det fortsätter fungera, är lite "orolig" för hur det blir när vardagen sätter in med jobb, höst/vinter och alla djur och måsten. Men jag ska fan stå på mig !!! Annars köper jag ett löpband och sätter i vardagsrummet !

Go! Go! Go!
Hej Pussgurkan! Jag är då sannerligen inget superproffs på LCHF än men allt det där med sötsug och så försvann i alla fall mycket lättare för mig när jag såg till att få i mig ordentligt med fett. Jag har själv hamnat i svackor (min största fiende för långvariga sådana är att jag lockas med på trevliga ölkvällar med vänner, usch och fy) men när allt går som det ska med LCHF-andet så brukar jag se till att få i mig lite extra av fettet till just frukost. Det har speciellt varit stora koppar kaffe med äggmjölk (och jag brukar ha mer av smör + kokosfett än ägg i min variant) som gör att jag känner mig stabil.
När jag har fått i mig mycket fett tidigt på dagen så kommer inte sötsuget lika mycket och jag vet inte hur alla andra tolkar det men när jag läser dina inlägg får jag intrycket av att du fallit tillbaka många gånger på kolisarna. Du skrev någonstans att du tror att du får i dig för mycket fett för att du har gått upp i vikt istället för ner, jag tror nästan på motsatsen, att du inte får i dig tillräckligt och därför får ett sug efter kolhydratrik kost istället och "fuskar". Kombinationen av ganska mycket fett och ganska mycket kolhydrater är som jag förstår det inte alls bra.
Hejja dig i alla fall! Jag gör själv nystart nu och får försöka tygla lilla öldrickaren i mig så det blir lite ordning på torpet :D
#84 skrivet av Pussgurkan
Det är du som bestämmer, ingen annan!
Lchf fungerar i längden. Det är ingen bantiningsmetod utan ett sätt att leva. Du måste byta liv. Det är det det handlar om. Det kan inte bara handla om att bli smal, det måste handla om att bli frisk och må bra också.
Dina upp och nergångar måste vara jättejobbigt! Det är jobbigt bara att läsa om dem. Bestäm dig och kör!

Ja det är jobbigt. Mitt största problem (som jag tror) är att jag haft en väldigt dominant mamma som enbart tänkt på sig. Jag har liksom aldrig fått vara viktig - alla andra är viktigare, speciellt hon. Så var hela min uppväxt. Nu har jag "sviter" kvar vilket gör att då jag blir bjuden så "måste" jag ta tex kakor - för så gör man. Jag har liksom inte rätt att göra som jag vill, äta som jag vill. Och jag faller lätt för "grupptrycket" OM det går ut över mig. Jag faller aldrig för grupptrycket om det gäller någon annan. (Knäppt! Ja jag vet). Dessutom är jag mästare på att: tröstäta, fira-äta, mys-äta, belönings-äta osv. Och jag "ger upp" och tycker så illa om mig själv "så det är ändå ingen idé" Jag är inte värd annat. Så maten kämpar jag egentligen inte med - jag kämpar mer med allt det andra. Att KRÄVA att få vara viktig.
Jamen det klart DU är viktig, du måste vara viktigast för dig själv! Ingen annan kommer att sätta dig först om du inte gör det själv. DU bestämmer över DIG! Jag vet inte hur du ska komma över det här med att du inte tror att du kan bestämma över ditt eget liv. Det är ju faktiskt det det handlar om. DITT liv. Om du mår bra så kommer alla runt omkring dig också att må bra, så du gör det ju inte bara för din egen skull. Framför allt för dina barns skull. De kan ju inte må bra när du mår så har dåligt till och från hela tiden. De märker det, jag garanterar. De kanske växer upp och tänker att de hade en självisk morsa, precis som du hade. Det är faktiskt ganska själviskt att inte ta hand om sig själv. Hahaha, det lät motsägelsefullt! Men som jag sa, om du inte mår bra så mår ingen i din närhet bra heller.

Det är nog sant. Jag försöker bli bättre men det är svårt att ändra på sig. Men visst är det sant att det är egoistiskt att välja smågodis eller kakor framför att gå ner i vikt och må bra och då orka hänga med flickorna. Jag är på gång nu i varje fall. Har motstått kakor och sånt i flera dagar. Det hjälper med smör. Börjar dagen med smör i kaffet. Jag måste bara se till att inte ge upp igen eller att "bara denna gången". Jag klarar inte det och det vet jag egentligen ….. jag bara struntar i det (egoistiskt alltså)

Är så oroligt sötsugen inom mig!!! Håller på att bli galen. Har hela huset fullt med chokladpudding, kakor, läsk och godis. Jag har ätit och ätit - är mätt och fått i mig fett. Dessutom är det inget av allt det jag har hemma som jag vill ha. Det är egentligen inget jag VILL ha, jag är bara oroligt sötsugen. Knäppt va?

Gubben älskar det och vi har haft gäster i går och idag. Jag har igentligen inte så svårt att låtabli det - min svaghet är att jag hittar ett "tillåten" situation och sedan går det överstyr. Tex om det är en födelsedag = dåååå är det ju lov, eller om det har varit en jobbig pissig dag på jobbet OCH det regnar + gubben surar = då är det ju lov som tröst. SÅ DUM JAG ÄR!!! Men om jag står emot rösten i huvudet som ger mig lov "bara denna gången" så har jag inget problem att ha sånt hemma. Jag tog en lite morot KALL + mineralvatten OCH har lagt mig. Imorgon blir det smör-kaffe!
Om din gubbe vill att du ska bli frisk så tycker jag att du förklarar för honom att det kan inte finnas sånt skit i huset!
Man kan köpa boxar med lås till som är tänkte att ha om man bor i korridor och sånt att ha mat i kanske kan ha en sån till allt kolhydratsnacks och så har bara gubben nyckel, så kan han ha tillgång till det utan att du kan råka äta upp det.

Jag tycker att han ska få ha sånt hemma. Detta med mitt sockerberoende är något JAG ensam måste klara. Jag kan inte begära att hela "världen" ska ta hänsyn till mig. Det är jag som måste bli "nykter" själv. Jag stöter ju på sånt här överallt. Värst är nog på jobbet för där äter alla hela tiden och bara sånt som jag tycker om OCH vid den tiden är jag småtrött och försvaret lågt + att alla de andra som äter är smala. Dessutom äter han pepparchips och suragodisar - jag älskar grillchips och det avskyr han + att jag älskar bilar, smågodis i stil med vingummi/Ferrari bilar/nappar osv och det skulle han aldrig slösa pengar på. Sedan är det så att jag har lätt att låtabli kalor mm OM jag bara klarar att stå emot rösten som ger mig lov "bara denna gången". HAN (rösten) är den farligaste! En förrädare och falsk jäkel! Nä, denna striden måste jag ta själv. Och tack vare lchf och alla ni här är det lättare = ös in fett och skriv på/i tråden.
Precis som att en alkolholist inte kan ha sprit hemma kan du inte ha godis hemma. Hur länge har du hållt på så här och skyllt på dig själv? Sluta med det tycker jag och ställ krav på din omgivning.

#97 Jag håller inte med dig i detta. Dessutom tycker jag inte om det godis som han äter. Nä då är det värre när jag blir bort bjuden och "måste" ta för att jag inte vill avslöja att jag är " en sånn där besvärlig märkvärdig typ som inte äter" trots att jag är tjock. DÅ har jag verkligen svårt att låtabli för att jag skäms för att jag är så tjock så jag måste banta. Jag funderar på att väga mig i morgon OCH jag funderar på att ta en faste dag imorgon MEN vi får besök och jag vill gärna fika (lchf) med dem. Jag har provat på att fasta enl 5:2 men det är lite svårt nu när jag har semester. Det blir lättare då jag börjar jobba igen och dagarna blir mer normala. DÅ blir det enkelt att fasta hela dagar. Kunde säkert klara av att fast tre dagar/vecka men vet inte om det har någon effekt. Antagligen är det bättre att hålla sig till två dagar. Jag har (som jag skrivit i en annan tråd) upptäckt hur en i min omgivning gör att jag känner mig smutsig eller mer "oren". Detta har resulterat i en fin tråd här på forumet. MEN det har också resulterat i att jag börjat fundera över andra i min omgivning (inte gubben för där har ett blivit tvärt om). Undra om jag är en sådan dom "samlar på mig" dessa energitjuvar?? Kanske skulle jag rensa lite i min bekantskap! Tål att tänka på.
Vaddå håller inte med? Det är fakta. Jag uppfattade det som att det var jobbigt med allt sött hemma, men ok. Nu är min energi slut. Lycka till!
Vad då inte vara en sån där besvärlig märkvärdig typ…? Det har du väl rätt att vara! Även om det är svårt att stå upp för det om man aldrig lärt sig; jag vet. Öva på att ta plats. Be om hjälp (också svårt; åtminstone för mig). Och övertyga dig själv om att du är värdefull och värd allt gott, och behandla dig själv därefter.
Du verkar vara på rätt väg; jag hejar på 🙂
Och pröva att visualisera sockermonstret, han som försöker lura dig att äta "bara den här gången". Tjafsa emot och testa hans argument 🙂

#100 tack för att du hejar på mig! Jodå, jag och sockermonstret har våra diskutioner och jag ger mig inte. Problemet är att jag skäms att vara tjock, skäms att banta, skäms att misslyckas. Så när jag är bort bjuden så tar jag ofta av det som serveras för 1) så är jag uppfostrad 2) jag sätter på mig mitt glada jag och låssas att allt är bra och att jag trivs med mig och min kropp. (Så falskt!!) Men vad sockermonstret inte vet är att nu har jag allierat mig med mbc och med smör! En rejäl kaffebom på morgonen/förmiddagen och gärna en skvätt innan jag åker till bjudningen - så kan jag hålla mig. Förra gången jag gick ner i vikt (det som jag inte gått upp igen) hade jag lättare att säga nej - för då syntes det att jag stadigt gick ner i vikt. Sedan träffade jag gubben, vi "hade vårat :-(" och jag tappade bort mig. Ungarna kom och tiden försvann. Men nu har mycket hänt! Jag och gubben har gjort upp och hittat varandra, flickorna är större och mer självständiga och jag mår bättre inne i mig. Allt känns bättre. Kanske då jag faktiskt börjar gå ner i vikt så kommer det vara lättare att säga nej - för då SER OCH FATTAR folk. Dessutom så kanske JAG fattar mer ;-)

Hade tänkt att väga mig imorgon men "Mr M" kom idag och jag har säkert samlat på mig vätska "som man brukar". Jag är nyfiken men vet inte om det är rätt att väga mig. Tja vi får se imorgon hur jag gör. På tisdag blir det en fastedag. Jag måste komma igång med dem. Hade velat skriva "igen" men det blir hungrat frö då jag bara provat på 2 dagar. På tisdag blir det i varje fall. Har haft besök av en kompis och jag "tränade" på henne. Hihi. Vi är inte så bra och nära kompisar - ännu. Hur som …. jag bjöd på kvällsmat och la till mig "på lchf vis" medans jag serverade bröd till de andra. Jag sa till henne att jag äter enl lchf för jag måste göra något åt vikten osv. Hon tog det helt lugnt och det kändes skönt att ha vågat att erkänna för någon annan utanför min närmsta familj. Vem vet jag kanske kan bli bra på detta ;-)

Nu har jag klarat fastedagen!! Trots allt det goda som bjöds på jobbet. Det är ju f.n att folk ska baka och ha med sig ;-) Nu är det frukost! Bacon och ägg!!

Fortsätter dagen med desertost och en bit timmermanskorv. Saknar vinet och fikonmarmeladen. Kexen kan jag väl vara utan.

Ligger i min säng, ska strax sova. Är så nöjd med mig själv att jag klarade fastedagen och att jag inte trillade dig på jobbet - mins arbetskompisar hade med sig 1 kladdkaka och 1 hade med kex med chockad i. Jag tog ingenting. Jo, kaffe ;-) Idag blev det frukost med bacon och ägg. Till middag blev det en liten mbc och till kvällsmat desertost. Ja ja, jag vet. Var är maten? Det blir liksom lite fel då man jobbar natt (åtminstone för mig ibland) och jag var inte hungrig. Imorgon ska familjen äta fisk i block + grädde med massor av ketchup. INTE mitt recept, gubbens mamma kommer med mat imorgon då de kommer hit. JAG ska äta något helt annat. Funderar bara på vad …. jag har bacon, vitkål, sparris, ägg, lök = låter nästan som en måltid va ;-) På fredag blir det vägning igen, är så nyfiken. Och på lördag blir det fastedag.

Ligger i soffan i kväll. Alla sover utom jag. Imorgon har jag en helt egen dag - fri från ungar och gubben!!! Tänkte väga mig imorgon - hoppas på -20kg men är nöjd med allt som är minus. Har nog fått i mig lite förlite fett idag. Känner mig sugen hela tiden. Inte på godis och sånt utan på ….. tja inget. Är bara sugen. Imorgon blir det mer fett!! Tänk SOVMORGON, FRUKOST ENSAM!!!! Mysigt !!

Idag har jag vägt mig. MINUS idag också 😃 Det känns som att jag nu fått snurr på detta med att äta lchf OCH gå ner i vikt.
Jag började den 30/6 och har idag gått ner 4kg. Det måsta väl anses som okej.
Denna gången känns det bättre på många plan. Innan så har jag ätit med inställningen att detta ska gå fort och att jag sedan ska få ÄTA!! OCH tyvärr var det så jag gjorde 😕Jag lyckades gå ner en del och äta upp dem igen - allt på ett år! Så dum man (jag) kan vara!!
Denna gången så känns det lugnare och jag är lugnare i mig. Dels för att jag och gubben fungerar så bra nu och DET gör mycket! Dels för att jag nu har insett att jag kan inte leva med "sockermonstret" längre. Det är inte kul och inte fan mår jag bra av det. Dessutom så vill jag inte operera mig men det är snart den enda utvägen om jag inte klarar detta denna gången! Och det vill vi ju inte.
Nu funderar jag på VAD jag ska belöna mig med då jag gått ner 5kg OCH jag ska sätta mig ner och skriva ner delmål och belöningar. Jag skapade en tråd om detta för jag är nyfiken på vad och hur ni andra gör. TUR jag ska jobba i helgen så jag har tid att fundera på delmål och belöningar 😉

Vägde mig idag. Ja ja jag vet man ska inte väga sig så ofta bl.a. Bl.a. B l a. Hur som jag hade gått ner 1 hekto. Inte mer tänker ni (som jag) MEN tänk på när ni är i affären och handlar 1 hekto skinka - kostar 13,95kr. Jag köper den dyra skinkan jag så min viktnergång är värt minst 23,50kr !!! Ha en strålande dag.

Är så nöjd med mig själv. Det går då bra med lchfätandet. Speciellt sedan jag testat att "steka" vitkål - sjuttsingen så gott! Känner mig inte lika jagad i mitt ätande som tidigare. Innan så var det en jakt på minus på vågen och kände mig tvingad att äta "rätt". Nu ger jag mer fan eller det är fel att säga - jag skiter i om jag gör rätt enligt alla som kan. Jag gör som jag vill! Och uppenbart så funkar det - är torr som en öken i munnen och går ner på vågen !! Och inte ett dugg sugen på ting som kan väcka sockermonstret. Dessutom har jag klarat att "låtabli" att ta kakor på jobbet och kakor här hemma då vi haft bekanta på fika. Plus att jag faktiskt har berättat för ett par stycken att jag äter lchf för att gå ner i vikt. Några har varit familj men en har varit utanför familjen. Lite småstolt faktiskt. Känner att jag har mer inspiration att göra ting och jag gör dem. Håller på hela dagarna nu. Som jag trivs just nu!
Att steka kål är supergott, det ska jag nog göra imorgon då jag är ledig =)
Skinnaden om det fungerar tror jag många gånger är just inställningen. Om man ser det som en quick fick, eller ett hälsosamt sätt att leva. JAg har bara ngr få kg att gå ner för att känan mig mer deffad, men även jag kämpar mot sockermonster och sug och det är otroligt frustrerande när man vill ha resultat som är sega. Men då är den här inställningen så otroligt viktig. Om man ser det i ett långt perspektiv. Vad spelar då några extra veckor (eller månader) för roll? Huvudsaken är ju hur man mår resten av livet!

Idag har jag träffat en väninna och shoppat. Bara vi två! Inga barn och inga män. Bara kläder och pengar. Har tagit en lchf-fri dag. Men jag kan tala om att mjukglass är inte gott längre. Blev tvärmätt och illamående av "vanlig" latte och choklad-kladdkakebit. Imorgon blir det frukost= kaffe med smör och sedan lchf igen. Undra när de ändrade receptet på mjukglass? "Förr" hade de godare recept. Haha
Ja och jag går lära atg avsteg inte går. Kanske magkramp äfter sötost på besök. Så inget nattsömn. Nu får det sluta at vara snäll som gäst.

Jag var inte gäst - jag hade ledigt från verkligheten :-) Idag är det mbc och lchf igen

Vägde mig i morse = minus 5,4 kg totalt sedan jag började "igen". Hurra för mig. Sitter och funderar på detta med lchf och min kropp. Då när jag gick ner förra gången på lchf så var det en tävling mellan mig och en väninna - jag hade massor av "nej" och "det ska jag äta sedan". Denna gången gör jag det helt själv, har knappt berättat det för gubben ens. Jag börjar varje dag med mbc och de dagar jag ska jobba tar jag en mbc i bilen till jobbet. Jag är inte ett dugg sugen på något. Idag har vi precis fikat (det kom förbi några vi känner), jag skar upp vetebröd + rulltårta och några småkakor. De åt upp allt sammans. JAG tom tvättade händerna då jag skar upp vetebrödet och fick kladd på fingrarna. Jag bara ville inte stoppa kletet i munnen. Konstig känsla att gått från godis/kakmonster till att inte kunna tänka sig att få in det i munnen. Jag hade inget problem dagen efter min "ledighet från verkligheten" att komma tillbaka till lchf. Och det jag åt den dagen var inte ens gott! Däremot stör det mig att det inte finns något alternativ till alla kakor och skit. Inte ens riktig grädde fanns det - bara sådan där spray. Urk! Denna gången med lchf är jag mer avslappnad och mer övertygad eller vad jag ska säga. Känns lugnare och bättre. Nästa fundering är mitt delmål på 10kg …. vad ska jag belöna mig med?? Några förslag?
Känner igen det där med att tvätta händerna i stället för att slicka av dem (fast i mitt fall gällde det glass).
Och det där med kakor och spraygrädde..jag försöker vänja mig vid att fråga och fråga överallt, dels för att veta vad jag själv får i mig, dels för att de ska veta att efterfrågan finns. Jag minns LCHF-smulpajen på fiket i Brålanda, på väg till campingen i Säffle. Jag minns Rosencaféet i Trädgårdsföreningen Göteborg, där jag frågade efter grädde och fick en liten diskussion med kocken som hämtade en literförpackning vispgrädde, fast de hade samma i den sprayade grädden. Nej, den konstgjorda kunde man ju inte äta! fastställde han.
Och stekt vitkål är jättegott. Jag tror jag började med det efter att ha läst ett tips i Anna Jacobssons blogg: Stekt vitkål, lite sambal oelek och lite sojasås. Tror man kan göra väldigt mycket olika varianter med kryddningar. Men än räcker vitkål rakt av för mig.

Jag äter vitkål varje dag. Tycket det är såååå gott. Ska prova med sambal oelek. Kul med tips på krydda. Jag har bara stekt med lök och korv och salt + peppar.

Ojojoj så gitt det var med stekt vitkål och sambal oelek!!! Detta kommer jag äta fler gånger!!!

Blä vad jag hatar dagarna innan mensen. "Oroligt" ont i magen, uppblåst, illamående, hungrig, sugen, uttråkad, ledsen och bara BLÄ!!!
Jag äter lchf med lite extra fett eftersom jag är så hungrig - blir ändå inte mätt. Fast jag är inte hungrig typ svält-hungrig. OCH jag är sugen - inte sockermonster sugen utan bara SUGEN. Det suger i magen och jag blir "plockig"
Dessutom så pekar vågen uppåt - jaja jag vet det är vätska men ändå.
Jag har också givit efter för grädde + hallon och choklad 70%. Så nu mår jag verkligen illa.
Inte för att jag gillar "Mr M" men för fan kom någon gång så att JAG och mitt liv blir normalt igen!!!!
BLÄ på allt!

Känner till det suget…..då går jag och borstar tänderna…sen dricker jag vatten för jag är ju bara sugen inte hungrig…skulle jag sen iallafall vara riktigt hungrig så tar jag parmaskinka med ostadiga och rullar ihop kanske med bregott, ät sakta. Alternativ blanda några blåbär med totalyogurt( finns ingen fetare sort här) med grädde och kör med mixern. Det är läskande och mättande och typ tröstande när det krisar. Inga mängder och servera i liten fin skål. Gör iordning allt på köksbänken och finns inget xtra över då. Lycka till….du vinner väl över lockandes och pockandet!!! Självklart.

Kommer bara mensen igång så försvinner detta på en gång. Vips borta!! Jävla hormoner ;-)

Ja herre gud, dessa hormoner och dessa tillfällenheter. Ja ja okej OCH min dumhet då'rå 😇
Dagen började med mbc och viss stress iväg. Vi skulle fira flickornas 3-års dag tillsammans med min far (han är sjuk i demens så vi firar själva med honom för att han skall hänga med). Jag hade fixat de paket han gav flickorna, jag hade fixat tårta och kaffe.
(nu har jag försökt att beskriva/berätta - men det går inte)
Jag väljer att ta en dag med kolhydrater - jag tog en bit tårta och nu på kvällen har vi ätit "köpe-pizza" och jag har tagit 33cl 3,5% öl till det. Gott var det i varje fall.
Imorgon hoppas jag att mina hormoner har kommit "dit de skall" och JAG blir normal igen. Denna gången (väntar på mensen) är mina hormoner värre än vanligt. Jag blir snart vansinig.
Imorgon är jag ensam så då får det bli mbc gånger flera + ute-kropps-arbete!! Funderar på om jag inte skall gräva ett djupt hål/grop och fylla igen det igen! Det blir i varje fall inte en ända kolhydrat! Kanske enbart fett - smör! Stekt smör med kryddsmör!! och uppvispat smör med kakao till dessert.
Har jag spårat ur nu??? 😉
Nädå du har skönt rätt. Fast stekt smör skulle jag byta ut mot kallt smör med kryddsmör. Vispat smör med kakao till dessert är helt ok
Sov Gott!
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Usch vad jag mår pyton. Jag måste lära mig att planera och packa/ta med mig lchf-mat i fort sättningen. Alla ni som kan ….. Låt oss säga att ni ska på stranden -> vad packar ni för lchf-mat då? -ni ska på lång bilresa och kommer stanna längst vägen -> vad packar ni då? -ni ska "på shopping", klockan skenar och ni blir hungriga -> hur löser ni det i ett shoppingcentra? -ni ska hem till bekanta …. -ni ska på låååång biltur … Kort sagt ; 1) vad packar man med sig OM man kan planera 2) vad nöd-löser man hungern med då det INTE finns mataffär Och varför är jag en sådan idiot och äter sånt här skit när jag VET att jag mår skit efteråt??? Idiot!!

När jag åker till stranden gör jag matig sallad och tar med mig, i kylväska tillsammans med frusna/halvfrusna vattenflaskor. Samt kaffetermos och liten gräddflaska i kylväskan.
Blir det kris på stan går jag på Donken, tar en hamburgare och lämnar brödet.
Ölkorvar har jag också haft i handväskan ibland som nödproviant.
Äggrullar, ost, skinka, kalkon, kall kyckling med grönsaker och någon sås(?), smör håller sig länge utan att smälta om det inte är jättevarmt..
Äter man ute kan man alltid plocka bort kolhydraterna. I värsta fall kan man köpa hamburgare på McD el likn och inte äta brödet. Är ju inte gott och inte optimalt men bättre än alternativet.
Man kan alltid låta bli om man vill! Det kanske är lite krångligare men det GÅR! Och det är alltid bättre att köpa en påse nötter än en macka på pressbyrån.
Se vad alternativen är och välj det bästa/minst dåligt :)

#125 det är det jag har svårt för - att få överblick på alla alternativ och sedan välja. Jag har inte "fantasi" nog verkar det som. Vad är äggrullar?
Shopping då kör jag cesarsallad utan krutonger.
Mc donalds deras pestosallad.
stranden körde jag sallad som jag gjort själv eller keso med lite goda tillbehör.
Bilresa då vi stannade åt jag kyckling med beasås på vägkrog och kebab.
Men det är ju "bara" att scanna igenom matsedeln, eller affären och se vad som innehåller mkt kolhydrater oh inte… om du inte har kunskapen så läs på förpackningarna eller lär dig innan vad som är proteiner, kolhydrater, fett.
Äggrullar kan du göra lite hur du vill… stek valfritt antal ägg beroende på hur hungrig du kommer att va 2-3-4 st, sen lägger du på vlfri fyllning, kanske lite ost om du äter mejerier, eller keso, eller kyckling, kalkon, etc och sen rulla ihop som en pannkaka och ät. Lätt att ha med om man sluter om med folie! Se min blogg om du vill, visst ser det gott ut! :)

#128 jaha, så enkelt (äggrullar) ser ju gott ut oxå. Ska jag testa. Och jag ska kolla din blogg den såg trevlig ut (vilket fånigt utryck men det gjorde den)
#129 Tack så mycket, gör gärna det =) Och kom ihåg att det alltid är du som bestämmer vad du stoppar i dig, det går ALLTID att välja bort fel alternativ så länge man VILL :):)

ÄNTLIGEN!!! Som jag ser fram mot att vara normal igen imorgon!!!! Dessa jäkla hormoner!! Brukar inte ha så ont av dagarna innan men denna gång har det varit för jäkligt. ÅH SÅ SKÖNT, äntligen så hamnar hormonerna där de ska vara. Imorgon blir det mbc och en alldeles underbar dag. Hoppas solen kan titta på mig imorgon. Jag har en del jag vill och behöver fixa med ute. Har gjort kyckling idag, det blev över så där "massor". Får hitta på något av det i morgon. Tandori kryddad. Gott. Väga mig är det inte att tänka på. Väntar någon vecka efter dessa dagar. Och fy fasiken vad bra jag kommer att må i kroppen imorgon!!!