Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Allmänt om kost

Är LCHF en ketogen kost?

2012-07-31 19:02 #0 av: Margareta

Svaret är både ja och nej. LCHF är vad du själv gör det till inom den definition vi enats om.

En bra sammanställning på den definitionen finns i LCHF-magasinet 2010-4.

LCHF är en personligt anpassad kost, där du själv väljer vilken kolhydratsnivå du vill använda dig av. Det kan vara väldigt olika från person till person. Många når sina mål genom att "sluta med bröd, potatis, ris och pasta" medan andra måste vara betydligt striktare. Grundidén är att man byter kolhydrater mot fett dvs man ökar inte proteinintaget utan håller det på max 20 E% av det totala intaget. Det innebär i praktiken att ju striktare val av kolhydrater desto mer fett.

Väljer du det vi brukar kalla strikt LCHF dvs mycket låg andel kolhydrater (5 E% eller mindre dvs max 20g kolhydrater per dygn), kan du hamna i ketos dvs din kropp förbränner ketoner istället för glukos. Detta mäts bäst i blodprov. Om hur detta fungerar och om det är nödvändigt att diskutera för oss som praktiserar har meningarna gått isär under de åren jag hållit på (7 år).

I maj under The Low Carb Cruise 2012 hörde jag en föreläsning av dr Jeff Volek om vitsen med att vara i ketos och att mäta det i blod, främst för atleter, men också för dem som har svårt att gå ner i vikt (det ärdär jag kommer in).

Sen jag kom hem från USA-kryssningen har jag funderat på hur jag skall dela min egen erfarenhet av detta och då känns inte formatet för Kif rätt, det blir för ostrukturerat.

Därför är du som är intresserad välkommen till  min nystartade blogg.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-07-31 21:26 #1 av: Margareta

Lite kul att Kostdoktorn la upp ett inlägg om samma sak - samtidigt.

Någonting händer bland atleterna och det kommer att märkas om inte förr så i Rio 2016

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-07-31 22:53 #2 av: lelli

funkar mätaren bättre än "kiss"stickorna? och vad är skillnaden?

Jag är också intresserad av att prova mäta ketoner.

Monique har ju också börjat mäta. Ska bli kul att följa er båda.

vad heter stickorna som man köper på apoteket? läste att det var problem med att beställa, vore bra om man hade ett nr när man kommer in och vill beställa.

Anmäl
2012-07-31 22:59 #3 av: Helena.H

Hej!
Tyvärr så går det inte att komma in på din blogg, åtminstone så fungerar det inte för mig..

Anmäl
2012-07-31 23:03 #4 av: savonit

#2 När du mäter på blodet får du ett riktigt värde.
När du mäter på urin får du reda på att du förlorar energi som du pissar ut.

 

Anmäl
2012-07-31 23:16 #5 av: Margareta

Vad jag förstår fungerar länken till min blogg - annars är adressen http://www.sunsoft.se

Jag berättade om Jeff Voleks föreläsning för Ronnie (Moniques särbo) under LCHF-magsinets camping i Säffle och sen dess har de båda beställt mätare, köpt stickor och börjat mäta.

Själv började jag mäta i slutet av maj.

Det är väldigt mycket som är oväntat för mig och det är det jag skriver om i bloggen. Jag har ätit LCHF i 7 år och alltid haft utslag på stickorna men troligen aldrig varit i den ketos som Jeff Volek pratar om.

Det är spännande och kanske har jag hittat orsaken till varför jag inte gått ner i vikt. Jag har litat på mina "lila urinstickor" och mina extremt låga Triglyceridvärden. Det är de mätvärden vi haft tidigare för att verifiera att vi gör rätt.

All info med bilder på stickornas förpackningar mm finns på bloggen.

 

 

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-07-31 23:36 #6 av: Margareta

Det inlägg som jag själv tycker är viktigast på bloggen är det allra första och det har därför kommit långt ner i blogghavet redan.

Här är en direktlänk till Ny kunskap om ketoner

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-08-01 05:21 #7 av: MimLan

Jimmy håller också på med det.

Anmäl
2012-08-01 07:17 #8 av: KarinJ46

Intressant!

Anmäl
2012-08-01 08:53 #9 av: Margareta

#7 Jo om man läser min blogg från början så är det Jimmy Moore som är min inspiration. Vi var på samma föreläsning med Jeff Volek och han satte igång så fort han kom hem från kryssningen (15 maj), jag hade inte mätare och stickor förrän 31 maj och har mätt sen dess.

Bloggen startade jag för ett tag sen, men gick inte ut med den förrän igår eftersom jag måste skriva ikapp. Jag har mätt i två månader och måste ju redovisa från början, annars blir det konstigt.

Just nu är jag vid midsommar - så hela juli är kvar att skriva om.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-08-01 11:56 #10 av: odezza

Jättespännande, Margareta!

Ökar ketonerna ju striktare du äter?

Hur mår du när du hamnar över 2? Jag menar, känner du skillnad, blir piggare etc?

"still lost in space and time"

Anmäl
2012-08-01 12:04 #11 av: [Pennylane1]

Så det är inte sant det som man alltid fått veta att man är per definition i ketos under si och så (oftast 100 gram kh) menar du att inte du heller som väl äter UFO för det mesta? Jag fattar nog inte riktigt? Måste du totalnolla för att komma upp i 2, vad det nu står för, har läst lite på din blogg men fattar inte riktigt hur du äter för att komma upp i det?

Anmäl
2012-08-01 12:50 #12 av: Margareta

Haha, jag fattar inte själv ännu och det är därför jag inte skriver om hur jag äter. Jag NOLLAR INTE kan jag väl säga i alla fall. När jag vet mer kommer jag att skriva om det.

Än så länge äter jag som vanligt eftersom jag inte vill fastna i "mät-och-väg-varje-tugga-träset" igen. Jag äter inte ens UFO just nu utan någon slags i min värld "normal LCHF" dvs under 20g åtminstone.

Det där med 100g kh måste vara en myt, men amerikanerna använder 50g som norm (mot våra 20g) men jag tror inte de når ner i så djup ketos av det.

 

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-08-01 12:51 #13 av: Margareta

Jag mår alldeles utmärk när jag är i djup ketos men övergångsbesvären skall få sig ett eget kapitel i bloggen, måste veta mer om vad som händer först.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-08-01 12:53 #14 av: [Pennylane1]

Väntar med spänning att se lite mer, för att jag själv skulle sticka mig finns inte på kartan Skrattande

Anmäl
2012-08-01 13:02 #15 av: Margareta

Här är länken till det blogginlägg jag skrev om urin vs blod för den som inte hängt med vad som är skillnaden. Jag kommer att göra fler sådana tester framöver och se vad som händer.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-08-01 20:32 #16 av: Margareta

Pennylane - att sticka sig är inte så farligt som det verkar. Jag har nålen på snällaste och behöver bara ett litet stick för att det skall räcka till ketontestet och blodsockertestet

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-08-03 08:58 #17 av: denkal

Väldigt intressant att det finns en mätare för just mäta ketonerna.

Dock har jag försökt att finna ett svar på varför man måste öka just på fettet trots att man är fettadapterad efter x antal månader med lchf kost på ca under 20 gram kh om dagen. Jag tränar en hel del men trots det går jag heller upp i vikt pga detta även jag kontrollerat intaget av protein för att inte ligga på överskott av just protein i förhållande till träningen. Grädden har jag minskat rejällt på använder det inte till kaffet längre osv.

Så nu kommer frågan. Om man nu är fettadapterad. Kan man inte då sänka fettintaget för att det skall börja nallas på underhuden istället för att kroppen skall gå in i ett svältläge och börja bli seg?

Just den biten hittar jag inget direkt svar på för alla prata om öka fett för att gå ned men det verka ganska orimligt rent logisk för ju mer energi du stoppa i dig desto svårare är det att komma till ett uttag av energi som är högre än intaget.

Så där förvirra många lchf:are mig på den punkten.

Anmäl
2012-08-03 14:23 #18 av: Margareta

Jag vet inte vad du menar med fettadapterad, men jag antar "fettdrift". Det enda uttryck jag hört är ketoadapted och det är där dessa mätningar kommer in.

Jag har ätit LCHF i 7,5 år och trott att jag varit ketoadapted dvs i ketos under större delen av tiden eftersom jag haft utslag på mina urinstickor de gånger jag testat. Jag har oerhört låga TRIG-värden i blodet vilket är känt att man får vid lågt intag av kolhydrater. Jag har också ökat mitt HDL-värde.

Det är just det som är intressant med dessa mätningar i blod - jag var inte i ketos när jag startade trots att jag trodde det.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-08-03 14:31 #19 av: [Pennylane1]

men vad är det som avgör då? Eftersom du legat så lågt på kolhydrater och ändå inte varit i ketos enl. vad det verkar? Är det ett lotteri eller vad kan man göra för att påverka det? Jag menar det kan ju inte vara mätningarna i sig som gör skillnaden.

Anmäl
2012-08-03 14:56 #20 av: Margareta

Nej det är absolut inte mätningarna som är skillnaden. De ger bara en indikation på att en förändring i ketonnivåerna sker oavsett jag vet varför eller inte.

Det är något som är orsaken helt klart, men jag kan ligga på samma mängd kolhydrater och ändå få helt olika utfall på ketonerna.

Man måste se utanför boxen och tänka nytt och det är det som är så svårt.

Skall precis skriva ett inlägg om det på bloggen.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-08-03 15:09 #21 av: JohanKarl

men hallå? - Ketos är man väl i om man har mätbara ketonkroppar i blodet, right? Och det händer oftast redan vid 100g kh/dygn. Sedan kan det vara så att man hamnar i djupare ketos med striktare kh-gräns, och begränsning även av protein - Jimmy Moore skriver nåt om 85+E% från fett. Detta är nåt som jag försöker testa nu, dock utan ketonstickor - fungerar det så gör det det - det fungerar inte bättre för mig för att jag har en siffra mer i huvvet. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar att läsa om Jimmys och Margaretas m.fl. resultat.

Ska jobba på att sova min skönhetssömn - tror att det är en viktig faktor för att hålla ner kortisol och därmed hålla ner glukogenes --> bättre fettdrift.

Bara mina 2 ören.

Anmäl
2012-08-03 15:19 #22 av: mooonlight

Det är väl inte bara kolhydrater som är viktiga i sammanhanget? Även mängden/andelen proteiner torde spela en roll i det här.

Anmäl
2012-08-03 19:25 #23 av: Margareta

Jag tror att många faktorer spelar in. Fler än vi känt till.

Enligt doktor Volek är man "optimal näringsmässig ketos" när man har ett värde mellan 1,5-3,0, men det börjar vid 0,5
Inom det optimala spannet bör man ligga om man vill ha optimala resultat både avseende elitsatsning och viktminskning.

Jag var lite kaxig i början och rätt säker på att jag var i ketos eftersom jag äter enligt "konstens alla regler" och mitt allra första värde var 0,4. Alltså inte ens i början av resan.

För den som når sina mål UTAN att mäta så är det ju så klart det allra bästa. Det här experimentet gör vi främst för hitta en lösning för oss som inte går ner i vikt oavsett vad vi gör och då pratar jag inte fusk och avsteg utan år efter år utan avsteg och ändå inga resultat.

 

 

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-08-26 20:10 #24 av: Margareta

Jag tänk om jag vetat när jag skrev det här inlägget och startade bloggen vilket hallå det skulle bli.

För mig är det och har alltid varit självklart att LCHF är en ketogen kost. Det är liksom själva vitsen.

Att det sen kan bli sånt liv av att man mäter ketoner i blod och dricker kaffe med kokosfett och smör istället för vispgrädde, det är för mig obegripligt.

Per Wikholm sammanfattar hela diskkussionen rätt bra på LCHF.se idag.

Jag känner mig lite stolt som får vara med och kalla mig urmoder till LCHF.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2012-09-04 16:26 #25 av: Stig Björne

Finns en intressant tråd på familjelivs forum om hur en ny universalkost skulle kunna se ut. Alltså det bästa av LCHF, stenålderskost, GI, husmanskost med mera. Den rörda tråden i resonemanget är lågkolhydratkost.

 

Anmäl
2013-01-16 15:14 #26 av: ojdo

Låg på 1.1 i torsdags och är sjuk idag så jag tog mycket isulin till en lunch utan kolhydrater, så mätte jag ketonerna till ''Low'', bara att börja om!

typ 1a

Anmäl
2013-02-08 22:23 #27 av: Stig Björne

Ketos är bra om man vill gå ned i vikt snabbt, men det jag nu tänker mig är att etablera en stabil livsstil där ätandet aldrig vill löpa amok, dvs inget okynnesätande av chips, att inte äta för stor middag, att inte äta sockrad mat. LCHF ligger ju bra till där och visst blir det ketos.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.