blomkål
åt jag idag…med smör på….ops …kollade i calcounter..inte bra…ligger just nu på 12% kolhydrater…det får bli brieost till mellanmål……ahhhhhhhhh…vad tråkigt det är när man inte ser upp

är de så dåligt att äta blomkål? Jag trodde de va bra å äta sånt jag…

kolhydrater gick iallafall upp:(

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=322&lang=sv
Ser bättre ut än livsmedelsverkets tabell. Sedan är frågan vilket som är korrekt!

enligt anika dalqvists blogg så är blomkål godkänt… å sen titta jag i calcontern å där ligger dom på 3,5 per hundra gram
Var det verkligen blomkålen som gjorde attdu fick 12 E% kolhydrater?

Problemet är väl att man är van vad att blomkål är så bra - och det är det ju, men man kan inte äta många hundra gram i taget. Jag har också råkat äta för mycket blomkål. Men det hör väl till de minsta "synderna"?
Hur mycket blomkål åt Du mimipigg?
Jag tror att vi skall vänja oss vid "lagom" mängd protein, mättnad på fett och sen grönsaker för smak och dekoration.
Lite blomkål för smak och dekor tror jag inte är någon fara för de flesta, men man skall nog inte äta sig mätt på det.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tror precis som Margareta!
Grunda med fettet och proteinerna, sen tar man måttligt med grönsaker (blomkål, broccoli o s v) på slutet. Då är man nog rätt säker.
Och visst är blomkål gott! Helt otroligt underbart! Jag brukar förvälla den och sen gratinera den met massor av fet ost ovanpå. Inte helt fel…
Kram!
Hamnade du på 12% kolhydratintag för hela dagen, eller för just det målet/mellanmålet?
Om du åt 100 gram (som ett exempel bara) blomkål till frukost så blir ju fördelningen 66% kolhydrater, fett 7% och protein 27%. Ser ju inte alls så bra ut!!
MEN om man under dagen äter både kött och protein så kan det se helt OK ut mot slutet. Det är nog bra om man kan försöka sträva mot en bra fördelning mellan fett, protein och kolisar i varje mål man äter- men ibland går det inte och då får man hoppas att sammanställningen vid dagens slut blev bra ändå!

nej inte för hela dagen…avslutade dagen med kyckling och brieost….och lite mer ost med smör på….ska kolla nu var jag landade…försökte feta till det lite^^^^^^
bra råd….grunda med fett +protein sen grönsaker..TACK

hamnade på 5% tack vare brieosten
jo det var den frysta blomkålen som triggade upp kolhyraterna..men 5% såhär i slutet av dygnet är ok
Hmm, jag brukar också äta blomkål. Har fått för mig att det skulle vara lite kollisar i men jag har inte kollat så noga.

Jag brukar koka blomkålsmos. Som Annika ger tips på i sin blogg. Nu förstår jag att jag ätit alldeles för mycket av det goda. Där har jag nog fått en massa kolisar! Skall nu ta bara två matskedar ist för två slevar!!!!

Som Margareta skriver ar det ju portionerna som raknas. Om man ater ute har i Granada och bestaller t ex grillat kott, kan man valja pa pomme frites eller gronsaker. Man kallar det for guarnicion, som fritt oversatt blir prydnad (att tallriken skall bli lite vackrare att se pa).
Jag tror att många kan råka ut för att "det gamla" sättet att äta dyker upp när blomkålsmos, lådor och annat tillagas. Dvs tallriksmodellen 0_o
Vi vill ju fortfarande att köttet och fettet ska ha huvudrollen även om vi "pryder" tallriken med grönsaker :)
Hemma brukar vi kalla grönsakerna för dekoration, det vi lägger på när vi har gäster, för att inte bli alltför udda…
Numer pensionär i Nynäshamn