Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 11612 ggr
Sindri
4/19/18, 11:58 PM

Ägg i Spanien - igen!

Vet att jag tagit upp detta förut, men aldrig fått något svar som gjort mig säker.

Nu hade jag med mig massor med ägg ner för att kunna göra aioli och glass. Jag har hört om svenskar som gör aioli här på spanska ägg. Och hur i alla sin dar gör de spanska husmödrarna?

Nu påstår två olika ekologiska affärer att deras ägg är kontrollerade mot salmonella. De har stämplar på sig, men kan det verkligen vara så?

Salmonella syns ju inte utan man kan bara vara säker om man är absolut säker på att salmonella inte finns i besättningen.
Det funkade bra  att ta med ägg hit, men klart jag gärna slipper.
Någon som bor eller vistas mycket i Spanien och vet om de ekologiska äggen är salmonellafria?

Annons:
Layza
4/20/18, 8:28 AM
#1

Jag har en svärdotter från Spanien och jag har aldrig hört henne vara rädd för salmonella. Jag bodde själv i Portugal i sex år och vi åt mycket ägg och kyckling och vi blev inte sjuka. Man varnar ofta för saker från andra länder och visst känns det när det gäller kött, mer "safe" att köpa svenskt. Jag är nog extra rädd för antibiotikan de ger till djur för att de ska växa sig stora och inte bli sjuka. När det gäller den aspekten är svenskt viktigt. Att göra rätt är inte helt lätt. Försvinner salmonellabakterierna vid upphettning? Jag gissar att du tänker på att ägget i majonnäs är rått.

aifos
4/20/18, 8:50 AM
#2

Hej! Jag har bott en tid i Spanien och tänkte aldrig på salmonella risken. Jag kände endast spanjorer där och lärde mig snabbt att man absolut inte skulle äta produkter med rått ägg under sommarmånaderna. Många restauranger serverar t.ex inte äkta aioli under den varma perioden. Man hörde ofta om många turister som hade blivit sjuka av hotellmat där det serverades ägg. I turistområden serveras ofta mat som turisterna kräver och säljer bra men som spanjorerna inte har för vana att äta. Upplevde att man är mycket medveten och intresserad av matens kvalitet i Spanien, så det är nog ingen fara. Men det kan vara bra att fråga äldre spanjorer i affären vilken mat som är i säsong och vilken som de rekommenderar. De älskar oftast att hjälpa till med sådant!

Sindri
4/21/18, 1:14 PM
#3

Vilken mat som är i säsong är inte svårt att se. Vi har en vän som är odlare och förser oss med allt möjligt från växtriket. 
Det är just bara äggen jag är osäker på. Det krävs ju att besättningen kollas regelbundet. Salmonellan sitter oftast på skalet (men kan komma in i äggen också), det är därför kökspersonal inte får handskas med ägg hur som helst.

Nu har emellertid tre olika personer garanterat mig att de ekologiska äggen är kontrollerade så jag får helt enkelt lita på det. De är också tvättade vilket känns bättre när man handskas med dem. 

Tyvärr är merparten av spanjorerna inte så kvalitetsmedvetna när det gäller mat, man behöver bara kolla i närmaste snabbköp för att se det. (Och se alla överviktiga barn). Mycket vitt bröd, smaksatt mjölk, smaksatt yoghurt, chips och andra snacks i mängder, läsk i 2-litersflaskor.

Gärna färgämnen  (billigare än riktig saffran i paellan t ex) och andra tillsatser, det säljs t.o.m. glutamat i butikerna.

Visst äter de mycket fisk (en hel del är dock odlad, med allt vad det innebär) och olivolja, men det finns för mycket skräpmat i butikerna, och mycket halvfabrikat på restaurangerna.
Det där med medelhavsdiet känns tyvärr långt borta, åtminstone i de mer urbana områdena.

hemul
4/22/18, 12:06 AM
#4

Ungefär som här då. 😃

Sindri
4/22/18, 1:19 AM
#5

Fast värre. Tror svenskar är mer medvetna än så. Den absolut största livsmedelskedjan Mercadona som är en föregångare på mycket och ofta får pris som årets bästa företag, har inte tillstymmelse till ekologiska alternativ. Eller småskalighet. Trots att vi bor mitt i avocado-land så är all avocado i deras butiker här från sydamerika nu, trots att en del odlare fortfarande har.

Man får leta i små butiker, på marknader etc för att hitta eko-varor. Föregångare här har faktiskt Lidl varit. En annan liten kedja försöker, men det mesta där är visset och tråkigt.

gun92884
6/24/18, 2:58 PM
#6

#3 - Om äggen är tvättade så har de förlorat sitt naturliga skydd mot just salmonella. Det är därför du kan förvara otvättade ägg i rumsvärme men måste förvara tvättade i kyl. - Jag köper otvättade ägg från producenten här i Michigan, men jag bodde många år i Sydfrankrike, både på Atlantkusten nära spanska gränsen, och senare  i Provencetrakten och använde färska, råa ägg till majonnäs året om. Jag har fått matförgiftning två gånger i mitt liv och det var i Belgien och en gång här i Michigan - och det hade ingenting med ägg att göra.

Annons:
gun92884
6/24/18, 4:22 PM
#7

#3 Medelhavsdieten är baserad på matvanor från 40 och 50-talet, inte dagens matvanor. Dagens matvanor är lika illa var du än vänder dig och hittar mulitnationals som har infiltrerat. Inte ens Sydamerika slipper undan och en av de värsta problemen i Mexico är Coca-Cola som sätter upp sin hjärntvättning av barn och föräldrar genom skolprogram.

LenaK63
6/24/18, 10:00 PM
#8

Intressant detta med tvättade ägg. En tid köpte jag ägg från en bonde där hönorna gick ute och inne som de ville. Men jag fick se hur frun stod och tvättade äggen. De äggen smakade vattnigt men var väldigt vackra. Fin färg på gula och skal. 

Nu köper jag ägg där man kan ibland få litet smuts (möjligtvis bajs) på från bönder jag känner till. 

Förstår inte varför man behöver tvätta äggen. Då måste väl stallarna/redena inte vara så rena.

hemul
6/26/18, 1:52 AM
#9

Eller hönorna är lite ostädade i stjärten kanske. 😛

Sindri
6/26/18, 6:42 PM
#10

#6 av: gun92884

Det låter lite ologiskt. Smutsen på äggen är just hönans bajs och det är där salmonellan finns. Tvättar man bort bajset så försvinner väl roten till det onda så att säga? Du får gärna förklara.

hemul
6/27/18, 1:37 AM
#11

Det är mycket med äggtvätt…

http://www.fjaderfa.se/?p=20640&pt=127

Sindri
6/27/18, 9:35 PM
#12

Ojojoj! Tack, intressant läsning. Men visst måste det då vara så att risken för salmonella minskar om man tvättar äggen.

De godaste äggen jag köpt i Spanien kommer från en lite bonde som inte är klassificerad som ekologisk, men affärsinnehavaren garanterar att äggen är ekologiska och salmonellafria. De är tyvärr väldigt smutsiga ibland, men de är absolut godast. Jag löser det genom att tvätta dem innan jag knäcker dem. Sedan måste man komma ihåg att tvätta händerna ordentligt efter det, att inte använda samma redskap som till annat. Hemma kan jag äta omeletten med gaffeln jag vispar ihop den med. I Spanien skurar jag bänken de legat på innan jag gör något annat där. Kanske är jag paranoid, men är livrädd för salmonella!

LenaK63
6/27/18, 10:40 PM
#13

#11 #12   Oj, jag får inte fram länken. Så jag få väl förhöra mig hos mina bönder om de tvättar äggen.

Annons:
hemul
6/28/18, 1:41 PM
#14

Konstigt. Funkar nu ivf. Men jag råkade länka till en version av sidan som försöker printa ut den. Här slipper du det.

http://www.fjaderfa.se/?p=20640

LenaK63
6/28/18, 9:58 PM
#15

Nu orkade jag inte läsa hela artikeln. Så komplicerat allt måte vara. Funderade på att själv skaffa ett par hönor i trädgården efter att hunden dog. Bara för att ha litet djur som sällskap och få några ägg. Men man måste ju ha hönshus osv. Dessutom tror jag inte att det lönar sig. Det får nog hellre bli en ny hund.

Sindri
6/28/18, 11:46 PM
#16

Vi hade höns en sommar, men just det där med hönshus är rätt komplicerat. Det måste vara ljudisolerat så inte tuppen väcker grannarna. Sedan är det lättare att få hundvakt än hönsvakt om man vill resa bort.

Våra höns fick flytta ut till riktiga landet när hösten kom. Men det var trevligt så länge det varade. Fast lönar sig gör det icke!

Upp till toppen
Annons: