Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2158 ggr
Seglarina
17

Margarin är visst bra ;-)

Jag har just läst ut en fantastiskt bra bok. Niceville av Kathryn Stocket (finns som film också). Den handlar om amerikanska södern på 1960-talet. Om vita kvinnor som inte äns kan koka tevatten och deras svarta hemhjälper som det vita kvinnorna inte kan klara sig utan, fast det förstår de flesta inte.

En kvinna vill emellertid gärna lära sig att laga mat, för att imponera på sin man. Hon får lära sig vad margarin kan användas till:

"…"Har ni någonsin råka ut för att det har fastnat nått klibbigt i håret på er, som tuggummi?" Jag knackar med fingret på Criscoburken (Crisco=amerikanskt margarin) "Det är rätt, Crisco. Och det är jättebra mot blöjeksem."…" För sjutton, jag har sett damer massera in det under ögonen och gnida in sina mäns fjällande fötter med det"…"Det tar bort kladdet efter klisterlappar och man kan smörja gnisslande gångjärn med det. Om det blir strömavbrott kan man stoppa ner en veke i det och det brinner som ett stearinljus." …"

Sen påstår hon att det går att steka i det och det kan väl stämma, bara man inte tänkt äta det man stekt. Men håll med om att margarin är bra till mycket.

Tripod
1

Fast det vete tusan om jag skulle våga använda det på kroppen alls, ens utvändigt. Men som gångjärnssmörjning är klart, det går ju bra.

Torin
0

Om du är något mån om hälsan så äter du väl endast sådant som är naturligt. Margarin är inte bra. Det tillverkas med kemiska metoder som är rent förkastliga. Nickelspån, extrationsbensin är bara några ämnen man använder.

Gå in på Gunnar Lindgrens sida och kolla länkarna där.

http://www.gunnarlindgren.com/matfett.html

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

nyborjare08
5

#2 Ja. Det är just det tråden handlar om, men med glimten i ögat 😉

[Petronella Pip]
5

#2 missat hela poängen eller? 😉

penny
0

Ja, jättebra bok! Filmen var också ok!

Seglarina
0

Inte lätt att skriva rubriker. Vilken tur att jag tog med en smileys, annars hade jag väl blivit lynchad 😮

#2 skrivet av Torin

Citatet är hämtat ur boken som handlar om den amerikanska södern på 1960-talet. Då och där hade man ju en helt annan bild av livsmedelsindustrin. Hon, i boken som berättade detta avslutade med att steka kyckling i denna smörja, vilket jag utelämnade. Ancel Keys hade väl ganska nyligen kommit med sina "fantastiska" forskarrön och det tog många, många år innan han började bli ifrågasatt. Fortfarande idag finns det ju dem, även här i vårt upplysta land som tror att en kemiskla sörja av oätliga smörjor är nyttiga för oss.

#1 skrivet av Tripod

Jag håller med dig, tveksamt om det är bra att smörja in fötterna med. Men tyvä

Seglarina
0

#2 skrivet av Torin 

Det var en väldigt intressant länksamling du bjöd på, fast som sagt, du talar med en redan frälst.
😉