Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4702 ggr
sarag
1

Cortisonbehandling ökar vikt

Hej!

Jag har ätit LCHF i 8 år snart. Jag är 54 år och har gjort flera hälsovinster på det och vill förståss förtsätta med kosten. Jag har astma och nu har det också visat sig att jag har kol (lägsta graden men dock). Rökte som ung, under ca 23 år. Slutade för 14 år sedan. Nu behöver jag göra en lång cortisonbehandling med rätt stark dos av pulmicort morgon och kväll.

Men det är så tråkigt att se att jag nu går upp i vikt. Spelar ingen roll att jag är mycket strikt i kolhydratintag.

Är det någon här som har något tips?

Ary
0

Är du säker på att en lokalbehandlig ger viktökning? Det är ju inte riktigt samma sak som tabletter.

sarag
0

Ja, jag ser ett klart samband. När jag inte medicinerar pulmicorten så kan jag gå ner när jag är strikt. Men när jag behandlar går jag upp ett par hekto per dygn, med samma strikthet. Har inte blivit mer än ett par kilo än så länge. Men så är jag också bara i början av min behandling. Skall hålla på i 4-5 månader i första vändan.

Ary
0

Aj det var ju tråkigt att höra. Hur/vad äter du idag? Har du testat periodisk fasta tex för att parera effekterna av kortisonet så mycket som möjligt? Måste ju vara fruktansvärt tråkigt att jojoá upp och ner. Har du sagt till läkaren hur mycket du går upp av det? Det kanske går att anpassa medicineringen lite efter dina förutsättningar….

Bra att du iaf hade slutat röka för länge sedan, tråkigt att det kom ikapp dig. Jag slutade förra sommaren…..

sarag
0

Tack för respons! Ja, det kunde kanske vara värt att prova periodisk fasta. Har läst lite om det, men vet inte så exakt hur  det funkar. Hur länge fastar man? Dricker vatten?

Ary
0

Jag äter 2 måltider kl lunch/brunch och middag och dricker kaffe och vatten på morgonen.  Känns inte som fasta, det är bara så jag äter numera… Men så är jag ingen frukostmänniska.

Registrerar på dumbbell.se så inte kalorierna springer iväg. Vet inte vad du har för närinsintag i dagsläge..

sarag
0

Har ingen aning. Har ju ätet lCHF så många år nu. Men vet också att jag är kolhydratkänslig. Klarar inget mjölksocker (ingen grädde, creme fraiche).

Min frukost består av ett glas äggmjölk (äggula, kokosfett och hett vatten) och en liten skiva linfröbröd (på enbart linfrö och ägg) med smör och lite leverpastej.

Har också äggmjölken i kaffe under dagen.

Liten lunch på ett eller två ägg, kokta eller stekta. Och en middag mot kvällen med något kött. Brukar också gilla lite sallad då, men den får nog gå bort den med nu.

Frågan är väl om man skall minska kalorieintaget eller försöka nolla kolhydraterna. Men jag skall pröva mig fram.

Den där fettfastan undrar jag över också…

Ary
1

Nog ingen dum idé att registrera lite för att se var du ligger, frukost och lunch verkar rätt lite iofs beroende på fetthalten….

Fettfasta är inget som man kan leva på i längden utan något mer kortsiktigt som man kan ta till när det står still, eller som jag använde det nu för att komma tillbaka på banan efter avsteg….

sarag
0

Ja, du har nog rätt. Kollar upp intaget och försöker begränsa så mycket det går…Tack för bra resonemang!

majala
1

Men beror viktökningen på ändrad ämnesomsättning/ökad aptit eller att du samlar på dig vätska? Om det är det senare behövs ju egenligen inte kosten ändras. Min syster gick upp en del i vikt när hon behandlades mit cancer men det var nästan bara vätska och kilona försvann fort när hon var färdigbehandlad. Kanske värt att kolla upp?

MimLan
3

Håller med #9. Det har ju dykt upp trådar genom åren dar individer som ökat i vikt pga kortison, har gått ner dem efter avslutad behandling.

Du behöver ta det försiktigt med att dra ner på intaget, för kroppen behöver bra näring under tiden behandlingen pågår.

Det är inte kul, men det är ytterst en fråga om estetik, inte reell övervikt och ohälsa, skulle jag tro.

Suzanne56
0

Pröva att eventuellt byta kortisonpreparat? Jag har under närmare 10 år tagit Symbicort Forte som är utvecklat för KOL-patienter. Nu har jag, tack vare LCHF gått över till vanlig Symbicort. Har ju "bara" astma som direkt blev bättre så fort jag plockade bort spannmål o socker o går nu på absolut lägsta dos. Symbicort är ju både inflammationsdämpande och luftrörsvidgande. Vet inte om den högre dosen gjorde det svårare för mig att gå ned i vikt, men den låga dosen nu verkar inte påverka så mycket även om det går fan så långsamt :-). Fast det har kanske mer med åldern att göra?

Torin
0

Känslig för damm och kyla. Doktorn ordinerade Oxis och Pulmicort.

Har också glaucom på ett öga, för att minska trycket ordineras jag två olika sorters ögondroppar, Xalatan och Trusopt.

Nu tror jag att kortisonet höjer ögontrycket. Det och ögondropparna har också en del otrevliga biverkningar. Känslolivet blir konstigt. Sitter i en stol och sover halva dagen. Sex är ointressant, men också att ta initiativ att göra saker. "ÄH, det kan vara till en annan dag"

15 februari bestämde jag mig. Lade av med alla mediciner öfr att se vad som hände. Klarar mig utmärkt utan pulmicort, det tar mn ju för att förhindra inflammation. Oxis har jag tagit 2 - 3 ggr. Senast pga mycket pollen, dvs damm.

Samtidigt som  jag tog detta beslut började jag med LCHF-kost. Det hängde egentligen inte ihop, vad jag vet, men jag mår himla bra nu. 

Kan numera känna igen mig själv. Tar initiativ och kvinnor ser åter intressanta ut.

Frånsett en period med yrsel, som är över nu och så problemet med förstoppning. Det senare har jag löst med att äta opastoriserad surkål (egen tillverkning). Antar att jag gått ner i vikt, men det har ingen betydelse. Jag mäter midjemåttet i stället. Nu 110 cm, tidigare 135.

Lita inte på läkarna, prova själv och kolla vad du mår bra av.!!

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Ary
1

#12 Bra att du känner att du har hittat rätt med kosten och säkerligen bra att tappa några kilon, om ett kilo per minskad cm stämmer så kan det vara 35 kg 🙂, men… orolig för synen eftersom du slutat med dropparna… pulmicorten etc känner du ju bäst själv men dropparna känner du inte om de gör nytta eller ej utan det märks ju bara i längden.

Enligt lista på biverkningar på dropparna bör de inte ge de biverkningar du nämnde även om jag måste säga att de kan ge en hel del andra mindre trevliga biverkningar, men försämrad syn är ju heller inget vidare.