Känner mig helt nollad
Jag är helt ny på området och försöker förstå mig på det här å hankar mig fram hyfsat.
Nu är det så att mannen efterfrågar något gott till helgen och då kom jag in på desserter och då känner jag mig ännumer nollad.
Stevia eller sukrin? Vad sjutton är skillanden?
Mandelmjöl eller kokosmjöl? även här, vad är skillnaden?
Kan man ta ett vanligt recept och bara byta ut vetemjölet mot tex mandelmjöl och även sockret mot tex sukrin eller blir det heltokigt?
Var i affären och försökte mig på att köpa något av detta ovan men tyckte det såg ut att vara så mycket kh i allt men det är kanske så det ska vara? Trodde man bara var ute efter lågt kh innehåll, har jag missuppfattat?
Väldigt tacksam för svar!
Här hittar du massa bra recept: http://www.mariannslchf.com
Jag köpte nåt sötningsmedel, kommer inte ihåg om det var sukrin eller stevia, men det var så vidrig smak oavsett hur lite jag tog att jag slängde den sen. Kör med små mängder råsocker eller muscovadosocker istället.
Jag tycker att du ska följa recepten med de ingredienser som står i dem och instruktionerna punkt för punkt tills du känner dig bekväm med mått och vikter. Det går inte att byta ut vetemjöl och olika sötningsmedel rakt av 1/1. Vissa nötmjöl sväller enormt, Andra mindre. Fibrer och annat som fiberhusk blir sväller och blir kladdigt och reagerar inte som mjöl alls. Man bör följa instruktionerna tills man blir varm i kläderna. Sedan kan man börja experimentera mer. Vad gäller sötningsmedel brukar det stå på förpackningen hur mycket man ska ta för att det ska motsvara 1 dl socker. Sidan som #1 rekommenderar är bra, ( http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/ )där finns det mesta, annars kan du ju googla det du söker typ "kladdkaka LCHF".
Observera att kokosmjöl inte är kokosflingor samt finns i två olika sorter. En som är malda kokosflingor och en som är en annan kokosprodukt, lägre i kolhydratshalten och mer lämpad för bakning av bröd som inte är söta.
Läs mer här: http://www.alltomlchf.se/maten/istallet-for-mjol-nar-man-bakar/
Jag har tidigare använt sukrin, men det har en bismak jag inte tycker om, så det blir nästan aldrig numera. Som Beate är inne på - hellre en liten mängd vanligt socker, men jag trycker på ordet lite.. Eller kör med livsmedel som har en liten sötma i sig själva. T ex bär, sötmandel..
Ovan nämnda sajt är fullmed goa tips.
Jag gillar mandelmjölet bättre smakmässigt - samt även konsistensen - än kokosnötsmjölet. Men olika mjöler passar olika bra beroende på vad man gör och kan inte alltid bytas jämnt mot varandra funktionsmässigt. I början är det nog bra att följa de erfarnas recept tills man lärt sig karaktären av olika produkter.
Det finns ett recept här på KIF på ostkaka med keso - riktigt lättgjord. Som jag skulle vilja påminna om, inte bara nämna för TS utan för oss alla. Länge sen det var uppe.
Här är ett sorts grundrecept, som kan varieras i det oändliga, funkar inte bara som dessert utan även som måltid eller tillbehör till. Jag gör efterrätt av det - dubblar receptet ifall jag har gäster och lägger till grovhackad mandel och en halv till en dl kokosflingor i smeten. Serverar med bär och vispad grädde.
Skillnaden mellan stevia och sukrin är att sukrin är ett sötningsmedel framställ av erytriol, och det är något sötare än socker. Stevia är framställt ur en planta och är många gånger sötare än socker. Man använder alltså ytterst lite av detta.
Många anser att båda sötningsmedlen har en viss bismak (olika sorts) och därför finns nu en del sötningsmedel där man gjort en blandning av båda. Det finns t ex Icas sötströ eller steviaströ. Pssa dig dock för Canderel eller Hermesetas, där har man använt stevia, men utfyllnaden är aspartam och andra tvivelaktiga ingredienser.
Behöver man volym i något är sukrin att föredra. På sukrinpåsar och i recept står ofta att man tar samma mängd som socker, men det anser jag blir på tok för sött. Jag tar ca hälften.
Ren stevia går bra att använda om inte volymen spelar roll - det rör sig då bara om knivsuddar. Man kan naturligtvis köpa sorterna för sig och blanda själv, det gör jag.
Det står högt kh-innehåll på sukrin, men det är inte kolisar som tas upp av kroppen, de räknas helt enkelt inte.
Det enklast "nåt gott" du kan göra tycker jag är en kladdkaka, som denna http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715023b9cb46221d062bbd-kladdkaka-med-ratt-konsistens
Pannacotta är annat som jag gjort utan socker och alla har gillat. Använd t ex mörk choklad, hallon, vanilj eller annat du gillar som smaksättning. Jag har t.o.m. gjort Crème Brulée utan socker i smeten, jättegott. Till de som vill ha socker lägger jag råsocker ovanpå och bränner av, andra klarar sig utan. Till en början kan du ta lite sukrin i allt detta och så småningom fasa ut.
Nu finns ett brunt sukrin som jag funderar på om det går att använda till det.
Under rubriken Mat - Recept på efterrätter och sötsaker finns mycket!
Beträffande mjöl så har du en ICA Maxi eller City-gross i närheten så kan det ha märket Sellton. Där finns både mandelmjöl och hasselnötsmjöl.
Vill du baka annat så finns t ex pofiber och fiberhusk/psyllium i hyllan för glutenfritt. Jag gör hårt bröd, kex och annat med sådant och lite fröblandningar. Jättepopulärt bland familj och vänner och ingen tycker det smakar konstigt.
Under Mat -Recept på bröd och brödbaserade rätter hittar du massor med tips.
Men som sagt - så länge du är helt nollad så läs och följ recept noga, så småningom hittar du på egna.
Lycka till!
Stort tack för alla tips och förklaringar!
Panna cotta är en jättebra dessert som jag varmt kan rekommendera även till de som inte äter LCHF. Jag brukar smaksätta 3-4dl grädde med ca en tesked vaniljsocker (Dansukkers rättvisemärkta) och en skvätt Ica sötströ (jag smakar av så jag vet inte mängd). Blir jättegott och ingen bismak. Lite hallon (osötade) till så får man en väldigt god kombination.
# 4 mja, sukrin ÄR erytritol, inte framställt av det!
Erytritol kommer i märken som sukrin, sötin och sötrix, finns också i strö och flor-variant.
Bäst är att blanda 1/4-1/2 krm stevia (ca 300g sötare än socker) och 3 msk erytritol då riskerar man inga bismaker.
Vill man veta mer om detta läs gärna här
lägg muspekaren över den grå text-raden där det står sötningsmedel - socker då kommer det fram mer info att läsa.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
och vad gäller kokosnötsmjölet så finns lite info HÄR, man kan inte som några säger här inte byta rakt av bäst är att följa recept till punkt och pricka först. 🙂
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Har klurat en massa på om/vad skillnaden på kokosmjöl och kokosnötsmjöl kan tänkas vara men har ärligt talat inte kommit någotvart.
Trodde mig komma på det igår när någon hade skrivit att kokosmjöl var mer som mjölkpulver och bara löstes i vatten men så var ju verkligen inte fallet när jag till sist vågade chansa.
ÄR det någon skillnad eller ska jag läsa recepten som att det är samma sak?
#10 troligtvis samma sak. Du kan få ledning genom hur mycket som används till hur mycket vätska o ägg. Är det ex 6 dl i recept är det malda flingor är det ca 1 dl är det "rätt mjöl" dvs kokosnötsmjöl/fiber
Tack!