Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 53445 ggr
Tumulatus
2/25/09, 12:57 PM

Kladdkaka med rätt konsistens!

Hej!

Efter månader av mislyckade LCHF anpassde kladdkakor har jag äntligen uppfunnit en gudomligt god kladdkaka!

100 g mörk choklad (valfri)

100 g osaltat smör

2 ägg

Vaniljstång (om man vill)

1 msk kakao

Smält smör och choklad ihop.

Vispa äggen fluffiga.

Häll ner chokladsmeten i äggen.

Tillsätt innanmätet av vaniljstången och kakaon.

Häll i form. (Jag hackade även mörk choklad grovt och strödde över kakan, då får man härliga hårda bitar av choklad sen)

Grädda 6 minuter i ungen på 200 grader.

Ställ ut kakan i snön eller in i kylen.

Den är god att äta varm när den har svalnat lite men allra bäst är den när den stått ett par timmar i kyla.

Servera med mycket grädde!

Annons:
ariaam
2/25/09, 1:00 PM
#1

Mmmm, bokmärkerFlört

kai010
2/25/09, 1:07 PM
#2

Den är bokmärkt även hos mig!

tesa1
2/25/09, 1:08 PM
#3

låter jätte gottSkrattande

Ta-Co
2/25/09, 2:09 PM
#4

Det här måste jag bokmärka och prova när det jobbiga suget kommer efter choklad. Själv hade jag så gott som givit upp om att lyckas få ihop en bra LCHF-kladdkaka…

Silverscreen
2/28/09, 3:30 PM
#5

till hur många portioner räcker kakan? Låter underbart och funderar på att testa imorgon :)

achms74
3/8/09, 11:11 PM
#6

Oh, detta låter som nåt jag skulle kunna göra och bjuda dem på jobbet på när vi har möte på onsdag. *mumsigt*

Annons:
nyttigajag
3/9/09, 12:59 AM
#7

oj, får man äta sådana godsaker på lchf? jaha,det blir till att testa imorgon!

Caena
3/9/09, 1:05 AM
#8

får och får.. är väl vad man prioriterar, blir ju en del kh ändå..men enstaka tillfällen, inte jämt.. =)

Tumulatus
3/9/09, 9:43 PM
#9

Kakan räcker till cirka 10 pers skulle jag gissa på. Den är mäktig, speciellt om man har så mycket vispad grädde till som jag har :D

[Pennylane1]
3/9/09, 10:07 PM
#10

det var inte så mycket kolisar i hela kakan! Beroende på om man inte tar den extra chokladen  och kolhydratsinnehållet i chokladen är av det lägre slaget så blir det ju kanske 20 -30 gram i hela kakan! Inte mycket alls! Ja åsså grädden då.

Magnus309
3/14/09, 1:39 PM
#11

Står det rätt när det står "grädda 6 min i ugn 200 grader" - eller ska det vara 60 min??

skogs-tolva
3/14/09, 1:53 PM
#12

Tja, gräddar du den i 60 minuter lär den vara träig o fnöske-torr så 6 minuter låter i mina öron rimligt!

mrsAngel
3/14/09, 2:08 PM
#13

Gjorde denna häromdagen-tog Marabous mörka choklad med pistage i (vet att den inte är den bästa, men ändå) hade inne den typ 7 minuter. Konsistensen blev lite lustig, den påminde om "ofluffig" mousse. Smaken var lite besk, det hade nog varit godare med lite sötningsmedel i för min del. Min kompis som inte är inne i detta med LCHF åt hur mycket som helst. Själv blev jag nöjd på en ganska liten bit! Skrattande

Annons:
greensis
3/14/09, 2:23 PM
#14

Hur stor form hade du, en vanlig löstagbar-kant-form?
Körde du smeten direkt i formen, eller smorde du den först?

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
3/14/09, 4:58 PM
#15

kladdkaka brukar ju inte stjälpas upp så smörja kan inte vara nödvändigt väl

skogs-tolva
3/14/09, 6:11 PM
#16

Den är så fet i sig så om man (som jag) använder en silikonform, släpper den själv Skrattande

Aslaug
3/14/09, 9:31 PM
#17

jag gjorde den precis och hade då lindt mörka mintchoklad som bitar i den och det gjorde susen. Kanske fuskar nästa gång och har hälften 70% choklad och hälften Lindt mörka mintchoklad.

Den blir ju rätt maffig. Smakar mycket kakao! Men prefa för riktiga chokladälskare som behöver stilla sitt behov. En bit räcker ju!

niloss
3/14/09, 9:39 PM
#18

gjorde den igår, vi tänkte "festa" till det lite.  använde marabou 86% choklad o blev sååå besviken, fy den va jätteäcklig, trots att vi brukade vara chokladgalningar, ska tillägga att jag inte en smakat minsta smula som innehåller minsta spår av socker på 6 veckor, kanske beror det på de…

Sugiyama
3/14/09, 10:30 PM
#19

Jag har precis bjudit på kakan, jag gjorde dubbel sats och den räckte precis till 8 personer. Vi gillar choklad här hemma Glad

Tumulatus
3/17/09, 10:19 PM
#20

Hmm jag äter 100% choklad utan problem så jag är lite skadad vad som gäller "för stark kakao smak" :)

Fluffig ska den inte bli utan snarare extremt kletig! Jag lät min vara i kylen / balkongen i två timmar. Då går den att skära i och är härligt kladd, kola seg-aktig :D

Smörja formen behövs inte :)

Har nu även testat kakan med glasyr!

Gjorde vanlig ischoklad och smetade på, snacka om frosseri!

Annons:
Maja2
3/17/09, 10:28 PM
#21

jag skulle vara "smart" och gjorde en dubbel sats… tänkte att jag tog så stor form. Gräddade därför ca 10 min. Det blev inte bra. Varför kan jag aldrig göra som det står?… fniss

ska prova originalreceptet nästa gång

Aslaug
3/17/09, 10:37 PM
#22

den var skitgo dagen efter när den var kall! Rekommenderas. Men man klarar bara en liten bit ändå ;)

Efva
3/18/09, 9:26 AM
#23

En liten fråga till er som gjort kakan. #9 skriver att den räcker till 10 pers. #19 gjorde DUBBEL sats, och den räckte till 8 pers. Hur många "normala" bitar ska man räkna att kakan räcker till?

Tänkte göra den till jobbet i morgon (vi är 10 pers), och om det inte räcker med 1 form (jag har en normal storlek med löstagbar kant) så måste jag försöka låna en till, därav frågan.

Den låter supergod!!! Tungan ute

Aslaug
3/18/09, 9:46 AM
#24

jag skulle säga åtta bitar, vi var fyra och halva kakan blev uppäten typ… skulle inte våga med bara en sats till tio pers. Jag använde en vit pajform.

Sen rekommenderar jag en inte alltför mörk choklad. De som jag bjöd den på äter inte LCHF men tyckte den var god fast de fick ta mkt grädde till för den smakade väldigt mycket kakao. Hade ju lite mintchoklad i (Lindts) och det gjorde susen faktiskt.

Så prova dig fram och Lycka till!

Efva
3/18/09, 10:12 AM
#25

#24 Tack för snabbt svar! Då ska jag försöka få tag på ytterligare en form. Det gör ju inget om det skulle bli lite kvar av den ena, antar att det går ypperligt att frysa in. Om den inte råkar slinka ner i min mage under kommande dagar…. Flört

missaz
3/18/09, 10:17 AM
#26

Låter jättebra! Kladdkaka med rätt konsistens har jag saknat nåt enormt… Bokmärker!

mrsAngel
3/18/09, 12:52 PM
#27

Seg konsistens? Jag hade lite bakpulver i, kanske bidrog till att det inte blev segt alls, bara fromageaktigt.

Annons:
missaz
3/18/09, 12:54 PM
#28

#27 Kan säkert vara så; kladdkaka brukar inte innehålla bakpulver, och det är ju för att man ska få den där kladdiga konsistensen.

sessu
3/18/09, 1:02 PM
#29

Åh, jag som har längtat efter kladdkaka, en av mina stora laster. Kunde inte göra det för ofta förr eftersom den innehåller så mycket fett och socker… Kunde äta upp en hel själv under en dag…

Men nu äter jag LCHF och ska prova ditt recept… Låter smarrigt!!

mrsAngel
3/18/09, 1:13 PM
#30

AHA. Då ska jag prova den igen…Utan bakpulver

Gracce
3/19/09, 11:14 AM
#31

Jag bakade kakan på

Lindt 90% choklad 100 g = 14 g kolhydrat

Normalsaltat smör 100 g =  0,4 g kolhydrat

1 msk kakao = 0,7 g kolhydrat

3 krm vaniljpulver = mindre än 1 kolhydrat

5 droppar pepparmyntolja = ? kolhydrater

Summa förutom pepparmynta och ev grädde som tillbehör

= 16 kolhydrater/kaka Skrattande

#20 Hur gör man ischokladglasyr? Det lät ju jättelyxigt. Speciellt om det skall bli en "bjud-kaka"…

lizaohman
3/19/09, 11:15 AM
#32

Jo, den blev väl rätt god, men nästa gång ska jag skippa 1 msk kakao, då det blev alldeles för mastigt. Då blir det nog riktigt smaskigt! Men vi har ju alla våra preferenser :)

[Pennylane1]
3/19/09, 6:06 PM
#33

är det kolhydrater alls i vaniljpulver?

Medlem
3/19/09, 7:10 PM
#34

Jag har precis bakat kakan. Den har en mycket bra konsistens som påminner om originalet. Jag gjorde den med 78% chocklad, 100 smör och en vaniljstång.

Tack TS för receptet!

Annons:
Rachix
3/19/09, 7:24 PM
#35

Åh så gott! Jag ska ha fikagäster hemma på måndag och har haft världens ågren för vad jag ska bjuda på, men det här ska jag definitivt prova.

Tack!

perni
3/22/09, 6:49 PM
#36

Nu har jag provat att baka kakan. Jag blev besviken för den blev alldeles platt… Vi skrattade gott när vi såg den.

[Pennylane1]
3/23/09, 1:41 PM
#37

det var konstigt för jag har också gjort den nyss och den blev pösig! Har inte skurit upp den ännu för den ska vara till i eftermiddag, då sonen har födelsedag idag.

korseett
3/23/09, 1:46 PM
#38

#36 det kan bero på hur man vispar äggen. I vanlig kladdkaka vispas de inte utan rörs ihop och här ska de vispas fluffiga. Kanske det som var orsaken?

mrsAngel
3/23/09, 2:22 PM
#39

Hur gjorde TS då med sina ägg?

korseett
3/23/09, 2:25 PM
#40

"Vispa äggen fluffiga." Står det i receptet

[Pennylane1]
3/23/09, 9:54 PM
#41

japp så står det och så gjorde jag också, hade inget problem med den (hade i lite jordnötssmör också, organic)

Annons:
Rachix
3/24/09, 10:37 AM
#42

Min blev inte alls kladdig Rynkar på näsan Det blev mer som en fransk chokladtårta, vilket i och för sig är gott. Använde mig av Lindts 86% choklad, vilket kanske kan ha bidragit till en torrare konsistens. Smaken var det dock inget fel på.

Tog den minsta formen jag hade(26 cm tror jag det är), men nästa gång gör jag antingen lite större sats till den formen eller låter tårtan vara inne kortare tid i ugnen.

sessu
3/24/09, 5:09 PM
#43

#42 Ja, min blev precis likadan som din… Men smaken var det som sagt inget fel på. Kanske vi hade den för länge i ugnen??

korseett
3/24/09, 5:33 PM
#44

#42 och 43 , det är generalfel som jag också lärt mig av. Så om kladdkakan är fin i kanterna men smetig i mitten, då tar man ut den.

Moogie
3/24/09, 6:10 PM
#45

Så! Nu står den i ugnenGlad

Rachix
3/25/09, 9:44 AM
#46

#43 Jo, jag tror det. Hade den i och för sig exakt så länge som det stod i receptet, men det kan ju skilja mellan olika ugnar. Skulle nog kortat tiden med en eller två minuter.

rifla
3/25/09, 9:51 AM
#47

Gjorde denna med hackade jordnötter och 1½ tsk kanel och 85% lindt choklad..

[Pennylane1]
3/25/09, 1:46 PM
#48

och? Jjag menar blev det bra den här gången då?

Annons:
vurma
3/26/09, 11:46 PM
#49

Fantastiskt!

Vad kul att det finns så många hemmakockar som provar sig fram för att nå bra resultat.

När jag provar den här kommer jag definitivt att tillsätta lite pepparmintolja. Choklad + mint = favoritkombination.

bullmagen
3/27/09, 7:22 AM
#50

Gjorde på 70% choklad och den blev god! Behövdes en del vispad grädde till för att balansera chokladsmaken. Ska nog testa med pepparmintolja nästa gång.

Godsagare
3/27/09, 7:42 AM
#51

Är det någon som testat att köra den här i micron istället?

Jag har ett icke-LCHF recept där jag får till en kladdkaka i micron på 7 minuter, fast den har ingen choklad i sig, bara kakao för att få chokladsmaken…

När jag köpt kakao och vaniljpulver ska jag testa den här, det brukar slå till ett chokladbehov så där nån gång ibland! Flört

ninni-s
3/31/09, 6:11 PM
#52

Jag har testat denna och den är kanon. Hade middag i helgen och den vart riktigt uppskattad!

Super duper gods

[tililili]
4/1/09, 6:14 PM
#53

skulle det gå att ta mer kakao och mindre choklad tror ni, billigare, eller gör chokladen mkt för konsistensen?

[iovis]
4/2/09, 9:40 PM
#54

Kan man bjuda på denna till efterrätt när icke-lchf:are kommer på skärtorsdagsmiddag?

Annons:
KarinLH
4/7/09, 9:51 AM
#56

Jag fyllde år i mars och ska hem till familjen nu i påsk och bli firad; letar efter gotta att bjuda på och den här ligger högt på listan! Kanske ska jag pröva att göra "min" kladdkaketårta (godaste tårtan nånsin), som jag tidigare bara gjort med vanliga kladdkakor… (Receptet är taget från boken 100% choklad) Delar med mig av det här, kanske är det någon av er som vill pröva? Jag har inte räknat på vad det blir, men grädde, mascarpone och mörk choklad används väl ofta när man bakar på lchf-sätt? ;)

2-3 kladdkakor

ca 1 dl vispgrädde

1 pkt (250 gr) mascarpone

70-100 g mörk eller vit choklad

Physalis eller bär

Kladdkakorna ska svalna och läggas på varandra med vispad grädde mellan. Smält chokladen och blanda med mascarponen. Smeta den blandningen på och runt kladdkakorna. Garnera med physalis eller bär.

Väldigt lätt att göra, och det blir himmelsk gott! Man får se till att kladdkakorna stelnat tillräckligt innan man börjar göra tårtan dock.

korseett
4/7/09, 10:03 AM
#57

#56 det lät gott

Icegirl
4/7/09, 10:20 AM
#58

Min dotter gjorde kladdkakan igår och den såg jättegod ut - tyvärr tyckte jag att den var alldeles för söt. Klarar inte av 70%-ig choklad längre - ser det ut som - så sött så sött. Hon själv och pappan åt dock upp det de tagit för sig. Medan jag, sonen och en kompis inte klarade av det.

bullmagen
4/7/09, 10:39 AM
#59

# 56

Hur stora formar? Vilket gradtal? Hur länge i ugnen? Så många frågor… Det låter som ett kanonrecept ju!

[Pennylane1]
4/7/09, 1:15 PM
#60

hon skrev ju inget recept på själva kladdkakan, det har du längst upp ju! Där står väl allt du frågar om? Ja inte formstorlek, men det är väl en vanlig springform typ? Jag gjorde min i en pajform , sån där veckad, men det funkar ju inte när man ska göra flera xom kan läggas ihop. Då behövs nog en springform.

bullmagen
4/7/09, 1:46 PM
#61

#60 Jag undrade inte över ts kladdkaka utan KarinLhs variant (inlägg 56). Eftersom det blir två kladdkakor i hennes recept kanske man ska ha små formar och annat gradtal? Vad vet jag, därav frågorna.

[Pennylane1]
4/7/09, 2:10 PM
#62

men hon skriver att man ska använda två eller tre kladdkakor (t.ex. av receptet i början ) och sen skriver hon hur man fyller dessa!

Annons:
Majja12
4/8/09, 1:27 AM
#63

Åh, vad sugen jag blir. Måste testa den!

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

liselotta
4/9/09, 1:11 PM
#64

har gjort tårtan och väntar med spänning tills den har kallnat.

kilotina
4/9/09, 4:26 PM
#65

Har gjort den översta kladdkakan och den ska jag ha ikväll när gästerna mumsar på en annan variant av kladdkaka. Jag kommer inte sakna den "vanliga kladdkakan" ett dugg. Har tjuvsmakat av lchf kladdkakan och den är ju jättegod. Tack!!Glad

Fjaellmor
4/9/09, 10:25 PM
#66

Har testat denna en gång - supergod!

Tack! Skrattande

Har nu en egen variant/förädling i kylen…..

Väntar med spänning på att smaka

Flört

/Fjällmor

Fjaellmor
4/10/09, 2:44 PM
#67

mmmmumz…

Den smakar cappucino

Tungan ute

Caena
4/13/09, 1:41 AM
#68

åhhh!! mmmmmmmmmm

*hackade lite sötmandel över och 100%cholad över*
använde 85% choklad i smeten.. 

gaaah!! såå gott!!!

TinaFS
4/14/09, 1:35 AM
#69

Detta recept använde jag som botten på en apelsinmoussetårta nu till påsk. Det blev jättegott. Jag använde sukrin istället för socker i apelsinmoussen. Jättegott tyckte alla och ingen märkte att de faktiskt åt LCHF.

Annons:
monsunrain
4/14/09, 11:34 PM
#70

Jag gjorde denna i påsk och milde himmel vad gott! Jag la inte i några bitar av chokladen utan hade den plain. Läste i några inlägg att denna skulle räcka till 10 pers… jo morsning! Jag och sambon tryckte den i ansiktet galant!!……. sen kom mättnaden smygande och fyyy vad vi mådde :S Så även om det ser yngkligt ut så räcker detta recept till 4 pers, med grädde till såklart.

Det blev ingen kvällsmat den dagen….

Sindri
4/20/09, 4:01 PM
#71

Sällar mig till de tacksammas skara. Sååååå gott tyckte hela familjen!!! Vispad grädde och lite tinade jordgubbar till (som omväxling till alla hallon vi äter titt som tätt).

Fjaellmor
4/22/09, 5:05 PM
#72

Tack Tumulatus!

Skrattande

Nu finns min variant här

/Fjällmor

Tumulatus
4/27/09, 11:26 PM
#73

Hej!

Vad roligt att så många uppskattade mitt lilla recept! För dom, liksom jag, som tycker att 70 % och 85 % choklad blir för sött kan jag med glädje meddela att den fungerar alldeles utmärkt att göra med 90 % choklad! (Jag använde Lindts) Man får dock vara försiktig då det är större risk att smeten skär sig!

Tumulatus
4/27/09, 11:32 PM
#74

PS Fjällmor, jag ska definivt testa din variant av receptet, det lät spännande! :)

frukaos
4/28/09, 6:01 PM
#75

Alltså jag vet inte. jag ahr gjort den här ter gånger nu och den blir OK i konsistensen men det smakar inte kladdkaka. Det är nästan som att äta kakaopulver i smaken. Gör jag nå't fel eller? Jag använder Marabous 86% choklad och skippar Kakaon… Testade att blanda i lite kokos vilket var en förbättrng men att jämföra det med en "riktig" kladdkaka skulle jag nog inte vilja göra.

Tack ändå för receptet. Med mycket grädde och ett eller två bär för man en chokladkick och en god efterrätt.

Sindri
4/28/09, 7:25 PM
#76

Prova med Lindt eller 1848 70%-iga istället. Litar inte på Marabou….

Annons:
OlgaMaria
5/4/09, 9:29 PM
#77

Jag gjorde denna med 0.75 dl grädde i smeten och struntade i kakaon. Använde Lidls Ariba-choklad 81%.

Det blev supersmaskigt!

Denna gång hällde jag smeten i muffinsformar - 0.5-1cm i botten. Gräddade i exakt 4 min. Jag hade med mig dessa på picknick och la på några upptinade hallon på varje. Tror kakan blev ännu smaskigare av hallonsaften som fuktade ner en stund innan man åt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

liselotta
5/4/09, 11:08 PM
#78

det lät gott!! det ska jag göra!

frukaos
5/5/09, 3:04 PM
#79

#77 Det smakade alltså inte väldigt mycket choklad? Har fortfarande inte lyckats få till det än :(

Emmisha
5/5/09, 3:28 PM
#80

detta låter bara SÅ GOTT. men jag har en fråga, det är ju socker även i mörk choklad… Vilket inte är så bra. men vet ni nånstans där man kan få tag på choklad utan socker eller sötningmedel i??? Skrattande

OlgaMaria
5/5/09, 4:07 PM
#81

#79 - det blir avsevärt mildare än receptet i #0 men fortfarande väldigt chokladigt! :)

#80 Det blir väldigt få gram socker per bit i alla fall om du använder en väldigt mörk choklad. Annars kan man väl använda bara kakao men tror det blir lite för starkt för min smak.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Caena
5/9/09, 12:09 AM
#82

#80 i lindts 90% är det bara 14 gram i hela kakan.. 
på den äter inte ens jag upp hela på en gång..

Emmisha
5/9/09, 1:42 AM
#83

#79 och #80 tack för era svar!

oj är det bara 14 kolhydrater i hela kakan??  det låter bra du! men är den ekologisk?

Jag tror jag ska köpa kakaosmör och blanda med vanlig kakao o sen ställa in i frysen/kylen så får man ju choklad utan socker! tror ni att det fungerar? borde det göra…. :D

Annons:
Caena
5/10/09, 8:40 PM
#84

ekologisk är den nog itne.. 
har aldrig prövat att göra på de viset.. ..

soderen
6/5/09, 12:09 AM
#85

Har gjort kakan, gjorde dock några ändringar.

Eftersom jag är nötallergiker så tog jag choklad som jag ätit tidigare utan någon reaktion. (tyvärr finns spår av nötter i de flesta)

Jag använde en Lidl choklad 77%. 23,9 g kolhydrater. Lite i högsta laget.

Jag smälte ner all choklad utom 2 bitar som jag hackade och la uppepå.

Jag tog ingen kakao, men däremot 200 g philadelphia ost. I övrigt följde jag receptet ovan. Har ej smakat kakan ännu, skall njuta av den i Motala i helgen. Tjejvättern på lördag (bara för informations skull).

[mejja]
6/5/09, 12:31 AM
#86

jag har gjort kladdkakan o älskade den men min icke lchf ätande sambo tyckte inte om den han sa att det smakade föör mycket choklad(!?)jag tror att jag ska testa att ha i choklad med smak nästa gång, typ apelsin, mint eller hallon. jag använder 70% choklad

[Pennylane1]
6/5/09, 12:42 AM
#87

tyvärr har de chokladerna rätt mycket mer kolisar Gråter

[mejja]
6/5/09, 12:50 AM
#88

aldrig får man va glad =))

Medlem
6/6/09, 2:41 PM
#89

#85 Har du blandat i osten efter eller garnerade du kakan med den?

soderen
6/7/09, 10:44 PM
#90

#89 Jag rörde osten mjuk och blandade sedan ihop med smeten innan jag gräddade. Däremot la jag den hackade cholkaden uppepå kakan innan jag stoppade allt i ugnen.

Kakan avnjöts med vispad grädde. Tror att jag föråt mig, för jag hade ont i magen hela natten.

Annons:
Sindri
6/11/09, 3:51 PM
#91

Jag skulle behöva flytta min kaka från formen. Ingen som provat att blanda i lite fiberhusk bara för att få den att hålla ihop lite mer?

[Pennylane1]
6/11/09, 4:34 PM
#92

det finns andra chokladkakor som är lämpligare om den ska stjälpas upp, kladdkakor kan nog per definition inte det?

Sindri
6/11/09, 6:02 PM
#93

Joo, jag har en special tårt-förflyttare som funkar på vanliga kladdkakor, men utan mjöl blir det bara för kladdigt.

Har den ena lilla springformen utlånad och måste göra två tårtor till!!!Får försöka komma på nåt. Törs man göra dubbel sats i större form?

lc-solkatt
6/12/09, 7:00 PM
#94

Jag hade i ca 1dl grädde, 70g 90%choklad, ekologiskt vaniljpulver och lite stevia. Det blev kanongott!

Emmisha
6/12/09, 11:06 PM
#95

#94 Hade du i 1 dl grädde utöver de andra ingridienserna? eller tog du bort något?

mumin61
6/13/09, 12:06 AM
#96

Jag gjorde kladdkakan häromdagen när jag fick besök. Hade suttit o läst lite olika recept innan jag bestämde mej för att göra nåt LCHFvänligt. Blandade väl ihop recepten lite för jag fick i tre ägg istället för två, jag uteslöt kakao o hade vaniljpulver isf vaniljstång.

Vi åt med LCHF ostkaka, grädde o jordgubbar. Jag var tvungen att frysa det som blev över av kaka o ostkaka, det var alldeles för gott att ha i kylen.

JAUS
8/15/09, 1:48 AM
#97

Det vore kul om en LCHF-kladdkaka vann kladdkake-SM.

Instruktioner nedan om ni vill deltaga:

"Gör så här:

Skicka ditt recept till "Min kladdkaka", Aftonbladet Mat&Vin, 105 18 Stockholm, eller mejla till kladdkaka@aftonbladet.se. Uppge ditt namn, adress, ålder samt telefonnummer dagtid. Vi vill ha ditt bidrag senast 23 augusti.

Bland de insända bidragen utses sex bidrag som går till final. 

Kladdkake-SM kommer hållas lördag 10 oktober på Chokladfestivalen på Nordiska museet i Stockholm. Kakan bedöms framför allt utifrån smak. 

Aftonbladet ordnar med resa och boende för samtliga tävlande.

Fina vinster i potten!"

Annons:
Tumulatus
8/19/09, 12:08 AM
#98

Jag har nu skickat in kladdkakan till kladdkaks-SM döpt till "LCHF-kladdkaka". Skrattande

Så nu är det bara att hålla tummarna!

Däremot så ändrade jag receptet och lade till 1 dl grädde som lc-solkatt hade provat, tyckte det vart väldigt bra.

Rosalita
8/19/09, 2:44 AM
#99

Åh den här måste jag testa.

JAUS
8/19/09, 3:03 AM
#100

#98 Lycka till!

lc-solkatt
8/19/09, 4:48 PM
#101

Jag lade bara till grädde tror jag, det var ett tag sedan jag gjorde den nu men den e jättegoood. har frysta bitar i frysen :)

Ett tips är att dördela smeten över en stor yta så att kakan blir tunnare - då blir det mindre kh i varje bit

Tumulatus
8/19/09, 8:48 PM
#102

Dock tycker jag konsistensen vart bättre utan grädde men smaken bättre med grädde. Ska göra 3 stycken till sambons 25 årsdag imorrn och göra som en tårta med grädde och bär emellan. slurp. Tungan ute Gäller att inte äta för mycket bara.

JAUS
8/19/09, 8:57 PM
#103

En halv deciliter kanske blir en bra kompromiss?

Rosalita
8/19/09, 10:24 PM
#104

Idag gjorde jag den här och den blev farligt god. Mycket godare än vanlig kladdkaka! Jag gjorde som originalreceptet men utan kakao och med 1 dl grädde. Använde 70% choklad. Hade den i ugnen ca 5 min och den blev precis lagom kladdig.

Annons:
JAUS
8/20/09, 12:08 AM
#105

Ska prova receptet nästa gång jag köper choklad, kanske med lite hackade macadamianötter.

Tumulatus
9/23/09, 4:13 PM
#106

Denna kaka är nu finalist i Aftonbladets kladdkake-tävling och jag ska baka den på scen den 10 oktober på Nordiska Museet.

Wish me luck :D

Efva
9/23/09, 4:25 PM
#107

Va kul! Good luck!!! Håller mina LCHF-tummar för dig o kakan!

mumin61
9/23/09, 4:44 PM
#108

Håller tummarna!!!

JAUS
9/23/09, 5:48 PM
#109

Jag glad över att den kom med om den vinner kan det bli en mycket positiv reklam för LCHF.

[ngupa]
9/23/09, 6:06 PM
#110

Jisses vad det lät gott!

Liza-bobban
9/23/09, 8:03 PM
#111

Jag ska göra den ikväll! Jag ser verkligen fram emot att få sätta tänderna i den! Alla "sötsaker" som jag provat den senaste tiden har smakat illa på något vis, kanske den här vänder trenden? Tror det har med sockret att göra eller något. Vi får se!

Annons:
kaisakavat
9/24/09, 8:18 PM
#112

Har just gjort denna.. Står på kylning och konsistensen verkar verkligen lovande. Ska bjuda middagsgäster på den till efterrrätt! Hel middag a la LCHF.

Smakade på smeten - jag är käääääär! Tungan ute

anonnonie
9/25/09, 1:01 AM
#113

Hmm.. Måste bara fråga - ni som har haft i grädde, när har ni i det? Vispar ni den innan? Vispar ni smeten efter grädden?

Det låter smaskigt o spännande så jag är mycket nyfiken på hur ni gjort"

Rosalita
9/25/09, 1:40 AM
#114

#113 Jag har i grädde tillsammans med smöret och chokladen. Jag vispar inte grädden innan. När choklad/smör/grädde-blandningen smält vispar jag i den i äggen.

[Pennylane1]
9/25/09, 10:41 AM
#115

jag gjorde kladdkakan i går, utan vanilj. Lindts 90 % men när jag smakade på smeten var det så bittert så jag trodde jag skulle dåna.Hade i lite sukrin, men det var fortfarande bittert, en smakl jag verkligen inte kan med. Kom då ihåg ett gammalt tips ocm att ta bort bitterhet med salt så jag tog i kanske ett kryddmått eller lite mer (det brukar det ju faktiskt vara i kladdkaka ändå!) och bitterheten var faktiskt som bortblåst! Exakt rätt konsistens och smak blev det!!

Lycka till på tävligen! Överväg att sätta till en gnutta salt, det bryter chokladsmaken så fint!

[Pennylane1]
9/25/09, 10:43 AM
#116

sen undrar jag om äggen verkligen behöver vispas, för att kunna blanda chokladen i så får man röra om så rejält att det mesta av fluffigheten försvinner… ska testa utan vispning nästa gång, i mitt vanliga recept ( med mjöl förvisso) visar man inte äggen.

kaisakavat
9/25/09, 11:50 AM
#117

Jag använde Marabous 86%iga samt tog 1 tsk vaniljsocker.. Det blev inte bittert alls.

Kakan var fullkomligt suverän, både smak och konsistens.. Kan inte beskrivas - måste upplevas.. Glad

JAUS
9/25/09, 12:27 PM
#118

Om man separerar gulorna från vitorna och vänder i de hårt vispade vitorna sist borde det ju bli fluffigt.

Annons:
kaisakavat
9/25/09, 12:31 PM
#119

Fast jag undrar varför det måste vara så fluffigt.. Kakan har konistens ungefär som en nougatpralin.. eller kanske lite som "fudge".. Smälter i munnen.

Inget fel på den..

[Pennylane1]
9/25/09, 1:26 PM
#120

nej fluff brukar ju inte känneteckna kladdkakor, tvärtom!

ttss
10/3/09, 11:05 PM
#121

Vad använder ni för form

kaisakavat
10/3/09, 11:54 PM
#122

Jag använde engångs (som går att använda flera gånger) aluminiumformar, låga och typ 16-18 cm i diameter.. Det blev bra.

ttss
10/4/09, 12:04 AM
#123

Okej. Jag gjorde en precis, men den gamla vanliga med löstagbar kant var för stor så jag tog en rund ungefär hälften å stor i glas utan löstagbar kant. 

Tog ut den för en halvtimme sen, men vet inte om den är riktigt klar, känns väldigt lös i mitten, fat om den står i kylen borde den ju stelna med tanke på smöret och chokladen.

Tumulatus
10/10/09, 9:22 PM
#124

Tyvärr så vann jag inte kladdkake-SM idag men det var tydligen 400 sökande, så det var ju bra.

Vann dock en stavmixer och massa söt choklad.

Roligt var det hur som helst!

Har iaf nu utvecklat receptet ytterligare med:

Lite bakpulver typ kryddmått

Lite salt typ kryddmått

Och gräddat den i 225-250 grader. Då är den himmelsk att äta varm!

Om man gör dubbelsats (vilket är normalsats egentligen) så tar det ca 10 minuter i ungen

Anne-
10/10/09, 9:47 PM
#125

Grattis till dig ändå, kul att få vara med och tävla tillsammans med 400 hundra recept. Har ännu inte vågat prova, rädd att jag äter allt själv. Men snart är det nog dags!Glad

Annons:
soderen
10/13/09, 12:44 PM
#126

#125

Jag har inte orkat läsa hela tråden.
Det mesta brukar ju gå att frysa. Om du bakar så frys in i portionförpackningar.
Funderar faktiskt på att baka och slänga i frysen. Skall bara inhandla lite grädde, riktigt mycke grädde behövs. Mums

Ullabritt

Pasi
10/13/09, 12:58 PM
#127

Jag har provat - Underbar kakaGlad..,men tyvärr använde jag Marabous 85% choklad som är menlöst smaklös.
Nästa gång blir det med godare 70% choklad.

JAUS
10/15/09, 4:28 PM
#128

#127 Marabous choklad sägs innehålla transfetter.

Har någon provat att smaksätta med kaffe?

Novisan
3/4/10, 11:36 AM
#129

hemma idag och är superförkyld. ska testa baka denna nu.

#128 ja, fjällmor har provat med en matsked stark kaffe. kommer inte ihåg vilket nummer på inlägget. Bra resultat enl. henne.

Tosabeten
5/25/10, 11:12 PM
#130

Den blev helt okej, men påminde nog mer om Chokladmousse än kladdkaka i konsistensen!

Lojs
5/26/10, 12:37 AM
#131

Jag gjorde efter orginalreceptet ett par gånger och jag tycker inte alls den blir som en kladdkaka "ska vara". Kladdkaka tycker jag ska vara som smet i mitten, typ som sockerkakssmet, denna var väl lite mjuk och kanske en liten aning åt det geggiga hållet, men inte alls som en kladdkaka är för mig.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Maerion
6/10/10, 10:37 PM
#132

Smeten smakade gudomligt! Den färdiga kakan har jag inte smakat än men smeten var som sagt underbar.

Borde gå att servera smeten som efterrätt, som en mousse ungefär.

Annons:
TinaNordberg
8/23/10, 8:27 PM
#133

Jag  tillsätte rivetskal från en stor apelsin, serverar den kylskåpskall.

Denna kaka har alltid blivit allas favorit.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
8/23/10, 8:28 PM
#134

Jag  tillsätte rivetskal från en stor apelsin, serverar den kylskåpskall.

Denna kaka har alltid blivit allas favorit.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

flisan16
9/20/10, 9:38 PM
#135

Helt ok! Kyss

gyllenetider
11/1/10, 3:17 AM
#136

Testade att göra denna nu så får vi se hur den smakar imorgon :) Det doftar wonerful här iaf…. dock så blev den rätt lös och fluffig inne i ugnen! Ungefär som en fläskpannkaka blir haha.

Återkommer med smakrecensionen imorgon :)

gyllenetider
11/1/10, 8:17 PM
#137

Ja den var ju god (skippade kakaon) men om den hade den rätta konsistensen det tyckte jag inte… men som sagt… god var den iaf!

Jojo55
2/14/11, 12:58 AM
#138

Jaha, men då ska jag bjuda familjen på detta imorgon som alla hjärtans dags-present! Tror jag tar max 70%ig choklad (är överkänslig mot beska) och lite sukrin för att passa min smak. För övrigt använder jag det utvecklade receptet med salt, grädde och bakpulver. Undrar hur mycket sukrin som är lagom? Förslag?

froglet
3/26/11, 1:52 PM
#139

Låter gott… kladdkakmonter här! ;)

Annons:
Cessy
3/26/11, 2:56 PM
#140

Oj - ännu ett recept som måste provas. Verkar ju kunna vara jättegodGlad

tistelflikkan
1/19/12, 11:19 PM
#141

har nu tagit ut denna ur ugnen. gjorde enligt det ursprungliga receptet men la till 1/2 dl grädde och lite salt enligt tips. efter 6 minuter va det fortf bara smet så jag testade den vid 8 minuter, fortfarande väääääldigt rinnig hela kakan. tog ut den efter 10 minuter och nu är den inte så himla kletig i mitten ens… hm!! min ugn brukar ta längre tid än det ska så kanske blir det bra ändå när den väl svalnat. hur är kakan i konsistensen när ni andra tar ut den?

***
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

JMW
1/19/12, 11:27 PM
#142

När jag tar ut den här kakan så är den liksom "sladdrig" utom i kanterna. Den stelnar när du ställer den kallt.

Jag har utöver ursprungsreceptet också 1 dl grädde. Ibland gör jag den med kokosolja istället för smör.

tistelflikkan
1/19/12, 11:42 PM
#143

aha… då kanske jag hade inne den lite för länge. ahja, det visar sig imorrn :)

***
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Marianns LCHF Mat & bak
1/20/12, 8:00 AM
#144

Det finns också ett gott kladdkakerecept i min blädder pdf. Gratis recept ur min bok som jag bjuder på!

tistelflikkan
1/20/12, 5:54 PM
#145

jag har precis smakat denna. den blev jättebra, typ som tryffel i konsistensen. MEN för mastig för mig tror jag, ska smaka igen senare eller en annan dag och se om jag omvärderar ;)… ska nog testa marianns kladdkaka nästa gång :)

***
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

JMW
1/20/12, 6:35 PM
#146

#145

Visst är den mäktig. En liten bit räcker. Jag brukar äta den med en klick Smetana. Perfekt kombination.

Jag ska också prova Marianns kladdkaka. Vilken dag som helst.

Annons:
Tumulatus
3/1/13, 10:27 PM
#147

Har inte varit inne här på 2,5 år för att jag slutade med LCHF. Men nu har jag börjat igen och behövde mitt gamla kladdkakerecept, vad glad jag blev över att se hur många som uppskattade det! Är det någon som kanske utvecklat receptet ännu mer? :)

Upp till toppen
Annons: