Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6675 ggr
Lilltilda
0

Ersättning för snabbmat? Vad väljer du?

Nyfiken fråga till alla på Kif, vad väljer ni för sorts mat då magen skriker av hunger men den fysiska och psykiska orken tryter och bara tanken på att laga till mat får en att tänka tanken "äh, det är inte värt ansträngningen, jag får vara hungrig". Med andra ord, jag är i ett stadium av orkeslöshet efter en extrem arbetsvecka och har NOLL motivation till att laga mat. Mitt gamla jag hade lyft luren och beställt en pizza, men det går ju inte nu.
Jag är så trött att om jag hade haft en matlåda i frysen så hade det känts ansträngande att ställa in den i micron och vrida på knappen.

Saknar just nu både hämtpizza och mackor.

~God loves you, and I´m trying! ~

Fiana
0

Kebabsallad

Några frusna korvar in i micron och dippa i någon färdig sås/dressing/majonnäs man har hemma

Lite ost för att ta bort den värsta hungern så hjärnan börjar funka igen och känner sig mer ok att göra åtminstone någon omelett om någon/några timmar

Lite mer energi så kanske man orkar slänga lite pizzafyllning på en tallrik och stoppa in i micron - snabb/skräpmat a'la lchf.

Lite kalla köttbullar etc.

folke
1

Jag har gjort Pemmicans, de stoppar allt vad sug heter.

Är jag ute och paniken sätter in så köper jag ost.

Jag är inte heller nån mästerkock, men försöker att planera så gott det går så att jag har mat framme speciellt på kvällen när jag kommer hem från jobbet.

Min favorit är förstås Baconbitar i spenat, det tar inte 5 minuter att svänga ihop. annars omeletter går snabbt också.

För mig är det viktigaste att aldrig hamna i den sitsen att jag inte har nåt att äta, då lurar sockermonstret i garderoben och jag blir maktlös….Skrikandes

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Zepp
1

Jag har ICAs frusna hambugare i frysen, (94%kött)!

Med rå lök, ost och ett stekt ägg på toppen, funkar det för latmidag!

Grejen med LCHF.. och för övrigt att äta hälsosamt handlar om planering!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

konichiwa
0

Pulled pork! Hacka loss en liten eller stor bit ur en frysbunke, mikra och ät. Jättebra snabbmat när man väl gjort den och frusit in i portioner (+ lite extra till varje portion att ha i kylen, det går alltid åt!

Att göra det går också fort.

Lilltilda
1

Tack för många bra tips! Det blev några oststavar och kaffe med kokosfett som fick dämpa den akuta hungern. Nu har jag en fläskpannkaka (lchf såklart) i ugnen.
Normalt brukar jag aldrig vara utan bra akutmat hemma (gör stora satser mat och fryser in för akutlägen), men den här veckan har varit extrem på jobbet med många långa dagar och alla matlådor i frysen är slut, precis som pengarna på kontot, så här några dagar innan löning.
Imorgon ska jag göra en frysrensning och laga till matlådor på de frysa råvaror jag har så att jag löser nästa vecka ifall den blir lika intensiv som denna.
När man är så där trött och hungrig som jag blev idag så ställer då inte gärna jag mig och tinar frusna råvaror för att göra nåt seriöst till middag, så det är toppen att ha färdigmat att ta till.

#1 Fiana: tack för förslaget om ost. Det var perfekt att väcka hjärnan med. Var alldeles för trött för att ens tänka "Ost".

#2 Folke: Läst lite om pemmikan. Verkar smidigt att ha hemma, men låter inte särskilt gott! Ja ska man slåss mot sockermonster så är det bästa vapnet en mätt mage!

#3 Zepp: Icas hamburgare är ett bra förslag! Brukar normalt ha såna hemma. Har du förresten sett att deras XL-hamburgare (150g) har 98% kött? Tyvärr finns dessa inte på mitt ica men brukar handla hem ibland då jag åker in till stan. Dock är dessa XL-hamburgare svårare att steka. De blir jättetjocka i stekpannan och tar lång tid att få genomstekta.
Jag är mycket medveten om att A och O är att planera. Vad jag inte hade planerat för var en 48-timmarsvecka på jobbet.

Lilltilda
1

#4 konichiwa: Tål att kollas upp! Får ägna någon dag, efter lön, till att laga storkok med mat och fylla frysen. Vilket recept brukar du följa och vad kryddar du med?

folke
2

Nu gjorde jag en snabbis,,, en omelett med mascarpone ost…

Oj vad god den blev… Smakar som en efterrätt ….

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Lilltilda
1

#7 Folke: Låter smarrigt! Önskar att jag hade mascarpone hemma… Mums så mycket gott man kan göra med det! Kan för övrigt meddela att min egen pannkaka inte heller smakade så illa nu då den väl är klar och jag avnjuter den.
Livet återvänder sakta till min kropp. Nu är det bara huvudvärken som måste botas med, men mot den hjälper kanske bara sömn

[Columba]
1

Burkar med makrill i tomatsås i skafferiet och kokta ägg i kylskåpet är också god snabbmat.

glitterfisk
1

I det läget vispar jag ihop 2 ägg med lite vatten, steker en omelett i smör i liten panna, fyller med mjukost gärna bacon eller räkost och lite vanlig ost, brukar ha icas rivna basost i kylen. Vik, låt osten smälta, häll över på tallrik och ät. Det tar max 5 min.

Lilltilda
1

#9 Columba: ja kokta ägg brukar jag normalt ha i kylen. Det är perfekt att hitta när man snabbt behöver stilla värsta hungern.
Makrill gillar jag tyvärr inte. har verkligen försökt att lära mig, men alla typer av fiskkonserver får mig att associera till kattmat och tuggorna vill vända i munnen.

Jennix
1

Grillad kyckling på affären, eller kebab utan pommes o bröd.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Lilltilda
1

#12 Jennix: Jaa.. grillad kycklin, gott gott! Kebab är lite lurigare. Tycker att det ofta innehåller skumma saker.

MegN
1

Jag beställer en pizza! Och sen äter jag bara det som är ovanpå brödet, funkar bra. Har en sån som väntar i kylen just nu (hann bara få hem den så fick jag annat att göra…).

Lilltilda
1

#10 Glitterfisk: Oj, missade ditt inlägg. Ja omeletter är toppenbra mat som går snabbt! Min standardlunch om dagarna!

Zepp
1

Jo de där fick jag ta i i början, nu hittar jag bara 190grammare med 94%!

Jag har lärt mig att steka dem.. på låg värme under lock till att börja med och jag betraktar dem mer eller mindre som pannbiffar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
2

#14 MegN: Jag har inte diciplinen att motstå botten om jag väl har pizzan i handen. Imponerad över de som klarar av det

mitzerl
1

#17 Men blir man mätt på att bara äta fyllningen på en pizza? Jag skall ev. till en pizzeria imorgon och käka med några, och har funderingar på att göra just så. Men är livrädd för att man inte skall bli mätt och att det bara skall bli ännu mer aptitretande.

MegN
1

#17 - Alltså… har du väl skrapat av det gotta så ser bottnen rätt så trist ut. Dessutom har jag min "fan club" som sitter intill bordet och väntar på att få dela just den där pizzabottnen, och de skulle bli väldigt besvikna om jag åt upp den själv (har två matglada golden retriever, alltså).

glitterfisk
2

Håller med #17 Lilltilda! Skulle aldrig våga släppa in en pizza i huset! Särskilt inte en trött fredagkväll… Det hade slunkit in en hel det vitt mjöl innan jag kommit till sans igen…

Lilltilda
1

#16 Zepp: Ja 90-grammarna är ett helt annat recept konstigt nog. Men rätt ok kh-halt i dem ändå.
Jag har inget lock till min stekpanna, men låg värme har jag insett att jag måste ha om de inte 150grammarna ska bli svarta på ytan och råa inuti Skrattande

MegN
1

#18, nej, det har du faktiskt rätt i. Jag brukar inte bli riktigt mätt. Men om man beställer med extra ost och sen extra bearnaisesås att smäcka på så är chansen större…!

Jag brukar oftast äta pizza av sociala skäl, dvs när jag är ute med andra som vill ha pizza (eller vi tar hem pizza hos nån). Och eftersom jag har ätit LCHF i sju år skulle det vara sååå pinsamt att plötsligt sitta där och äta pizzabotten…! Så det blir självreglerande. Jag kan väl snegla mot den där bottnen, men det är under min värdighet att röra den!

Lilltilda
4

Jag kan då säga att jag INTE blir mätt på bara pizzafyllningen och botten skulle definitivt locka mig…. Ojojoj…

hehe, JAG skulle kunna vara din fan-club. Eller i alla fall mitt gamla jag. Jag tyckte alltid att kanterna var det godaste på hela pizzan…

konichiwa
0

lilltilda

jag har skrivit en tråd för att få tips på kryddning här

Har just gjort min första omgång. Tillåter mig inte att äta det varje dag men jag vill! för det är så gott! och lätt att variera ;-)

[RipleyKatten]
0

mör kassler, innehåller visserligen en del skit. Men ändå.

MegN
1

#23 Min mans brorson beställde en gång en UFO-pizza. Det hade jag inte ens hört talas om. Två pizzabottnar med mer än dubbelt med fyllning emellan…! Och den jäkla 19-åringen (eller vad han kan ha varit) käkade opp hela rasket själv!

Men nåt sånt (minus brödet) kanske skulle behövas för att man skulle bli mätt.

(Vad gäller min "fan club" brukar jag försöka ransonera pizza-ätandet eftersom hundarna bli feta…!)

konichiwa
0

Jag har gjort det där två gånger på olika pizzerior (utan fanclub) och det var inte populärt. Pizzabagarna blev förolämpade! trots att jag försökte förklara varför. Bättre att göra egen hemma.

Medlem
0

Jag lagar mat varje dag, en LCHFanpassad till mig och en annan typ med HC till familjen. Det som blir över fryser jag in och som jag plockar ur när jag är sjuk, trött eller inte har lust att stå i köket. Annars finns ju ägg, makrill i burk, tonfisk, korv, ost etc att ta vid behov. Det enklaste för mig är att slänga en fisk i ugnen, bara ha på lite olivolja och fiskkryddor, tar bara 20 min i ugn.

_Lo_
0

Jag beställer en pizza med extra ost och beasås och äter bara fyllningen… omnomn!! Det är räddningen för mig när vi är ute och reser. Fast man skulle ju eg. kunna steka lövfiff och fylla med en massa ost, champijnoner etc. och äta med varma tomater och beasås… men det kräver ju en insats i köket… :)

Siggebus
0

Jag måste säga att jag faktiskt inte BLIR så där vansinnigt hungrig längre att det skriker i magen.

Men annars håller jag med om t ex kebabsallad när man är ute.

Är jag hemma är det lätt att slänga ihop en omelett med grädde i och kanske bacon eller nåt kött man har som rester ovanpå?

Jag kan mycket väl bara öppna en burk tonfisk i olja (avrunnen), hacka ner lite rödlök samt några teskedar majonäs och ta da! En utmärkt liten rätt som faktiskt mättar mer än man tror. Glad

Lilltilda
0

Jag förstår verkligen inte hur man klarar av att bara äta fyllningen på en pizza eller hur man kan äta någon form av konserverad fisk (kattmat Flört), men övriga tips och idéer lägger jag på minnet.
Jag hoppas att jag, nästa gång en sån intensiv jobbvecka inträffar, har lyckats fylla frysen med fler matlådor och inte har fullt så tomt på lönekontot.

Att jag blev så där extremt hungrig berodde dels på att jag ätit för lite under dagen, dels på att när jag väl var hungrig så fanns ingen möjlighet att äta och då blev det till sist kris.
En annan gång får jag se till att ha en påse nötter liggandes i skrivbordslådan.

Siggebus
0

ha ha nja kattmat och kattmat…. jag gillar både tonfisk och makrill på burk så för mig är det inga problem Glad

Pizzafyllning skulle jag också kunna äta utan problem.

MimLan
2

Just pizza har jag inte riktigt förstått. Det är inga finpizzor som brukar nämnas när det skall ätas pizzatopping utan botten. Det är margarin-/pizza-/analog ost (ostprodukt med olja och stärkelse) och pizzaskinka som inte ens får kallas skinka. Rätt dåliga halvfabrikat med andra ord.

Siggebus
1

nej det är sant det där med pizzafyllningen - säkerligen mycket skit i den! Obestämd

Jag tänkte väl egentligen att det i så fall skulle vara i absoluta nödfall och tyvärr är det väl så med ganska mycket ute i restaurangerna - jag menar HUR många steker kött i riktigt smör?

Likaså vad innehåller såserna, dressingarna etc?

Kebabsalladen som en del här nämnde - kryddningen där innehåller säkerligen både socker, glutamat och annat mög Rynkar på näsan

Men i nödfall funkar det för mig men givetvis får det inte bli för ofta.

Lilltilda
0

Fått lära mig den hårda vägen att kebabkött ibland innehåller mycket skumt med = magknip och diarré för mig. Misstänker starkt att det varit majsstärkelse i även om jag inte vet säkert

MimLan
0

Javisst. Det är en blanding av kött och tillsatser och utfyllnad. Det varierar en hel del vad dt kan innehålla.

Jojomaja
4

Jag avstår pizzafyllningen såvida det inte är hemgjord pizza. De flesta köpepizzor har pressad pizzaskinka med socker i och färdigriven ost med låg fetthalt som mjölats med potatisstärkelse för att inte klibba ihop. Tomatsåsen är nästan alltid sötad.

Jag brukar som flera andra här vispa ihop en snabb omelett med vispgrädde och steka i smör. Jag river över massor av fet ost som får smälta. Ibland slänger jag ned några baconskivor i stekpannan också eller annat smått och gott jag har i kylen.

Ibland gör jag snabb räkröra på avrunna skalade räkor, ev. lite hackad rödlök majonnäs och créme fraiche, salt, peppar och lite fryst eller torkad dill. Denna röra äter jag med kokt ägg eller till avocadohalvor.

Fiana
0

#34 Jajjemensan - ofta även mannagryn. Knappast något bra val regelbundet nej. Troligen bättre än pizzafyllning dock skulle jag gissa…

anrose
1

Dansk äggakaka brukar jag ta till, när hungern sätter in och man inte haft tid eller funnit något lämpligt att äta.

2ägg+ 2msk majonnäs röres ihop.Steks i smör. Klarar sig själv på stekjärnet på medelvärme. När ytan stelnat, på med lite oliver och lite riven ost och pizzakrydda. När osten smält. klart. Tar ca 5 min.

ajm
0

Tänk frukosttänket kanske, där borde du väl ha några av dom snabbaste enklaste rätterna? (om du inte är morgonpigg och går upp och lagar superseriös frukost förstås)

konichiwa
0

låter jättegott, måste provas!

Ary
0

Falsk broccoligratäng

Rörde ner 30g philadelphia ost, 30g cf, 25g ädelost + salt o peppar i lite broccoli som jag micrat i en skål och avslutade sedan med att täcka med ost för att micra ngn minut till.

2 tinade pannbiffar (och 2 morötter) sedan var maten klar. Mycket lite disk och i min mening relativt nyttigt för att vara så snabbt och riktigt riktigt gott.

Lchfman
1

Det sägs ofta att omställningen till lchf kan vara lite jobbig i början, men sen försvinner suget efter snabba kolisar.. Ändå läser jag i tråden: "jag har ätit lchf i sju år, men sitter jag med en pizza kan jag inte hålla mig" En sanning med modifikation alltså, att sug och begär försvinner.. Känns som man kan jämföra det med snus, jag sluta snusa för årtionden sen, men känner fortfarande sug var och varannan dag. Fortfarande…

Jojomaja
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det handlar mycket om hur strikt man är och hur stor acceptans man har för genvägar i kosten. Många som är ortodoxa och renläriga i sin LCHF vad gäller ekologiskt, tillsatsfritt och utan sötningsmedel skulle aldrig komma på tanken att äta vad jag gör ibland när det är bråttom. Men för att få en mer varierad kost trots att jag ofta inte har tid att laga mat från grunden så tillåter jag mig att göra avsteg från "the straight and narrow". Jag kan känna att min inställning till vad som är okej att äta har ändrats senaste halvåret. 

Om man vill ha varm mat kan jag köpa en stor Västerbottenostpaj eller ost/skinkpaj etc. och micra. Jag skrapar ur fyllningen och kastar pajskorpan. Den varma fyllningen äter jag tillsammans med hyvlat smör som får smälta över anrättningen, samt någon typ av grönsak i säsong. Går blixtsnabbt men är kanske inte det mest ekonomiska. 

Jag kan också sprätta isär en avocado och hälla på en hel burk (200 g) med Kosterfiskarns Västkustsallad (2,4 g kh/100 g). 

Att ha kokta ägg i kylen är alltid en bra pryl. Om inte, så säljer 7-eleven och Pressbyrån tvåpack kokta ägg för 14 kr. Funkar utmärkt som picniclunch. Till det klämmer jag ut Kavlis mjukost direkt från tuben. Baconost har 1 g kh / 100g, ädelost 0,1 g.  Biggans pastejer (böckling, makrill eller tonfiskpastej) är nollad på kolhydrater och funkar också jättebra som tillbehör. 

Över ett år in i min LCHF vågar jag också gå på hamburgerhak (inte Max, på grund av potatisflingor och stärkelse i burgarna) och äta "skräp". Burger kings Double bacon cheeseburger med extra bacon och extra ost, utan senap och ketchup slinker glatt ned. Lämnar man brödet kvar så blir det 4,3 gram kolhydrater. Med side salad blir det 6,5 gram. Om jag tar takeaway så dräller jag på olivolja för att få upp fetthalten. 

Burger kings sexpack King Wings ger 4,5 gram kh och en dipsås cheese 0,8. Det fungerar utmärkt som snabbmat. Även där kan man ju komplettera med en side salad. (Klicka på bilden för näringsinnehåll i mina Burger Kingval)

Lchfman
0

Kanske kan man se i tabeller eller motsv. hos vissa snabbmatskedjor? Men svårt att veta det där med potatisflingor i burgarna tex. Frågan är hur man kan kolla det mesta "on the run" för det ju gäller att ha dessa kunskaper när andan faller på.

Jojomaja
3

#45 Lchfman: 

På Burger King kan man skapa egen meny som jag gjort i bilden i mitt förra inlägg. Man ser näringen i minsta beståndsdel ned till ketchuplicken. Det är bara att klicka på vald rätt så kommer man in på sidan där man kan välja och spara så man vet innan hur man vill beställa i kassan. (Hamburgare: 100% nötkött)

Mc Donalds har gjort det otroligt svårt att hitta näringsinnehåll och jämföra. Konstiga flashappar och trögladdade märkliga menyer med obegripliga ikoner som man måste backa ut och lära sig för att förstå. (Hamburgare: 100% nötkött) 

Vad gäller Max … Jag minns hur jag blev jublande lycklig när de  introducerade sin Delifresh Low Carb-burgare. En hamburgare med ost serverad i krispig sallad istället för bröd. Så snillrikt! Men något var fel med den här maten. Hur kan en liten burgare utan bröd med två salladsblad, två små tomatskivor och en skiva ost innehålla så mycket som 10,2 gram kolhydrater? Jag kände snabbt på smaken att den sliskiga Max originaldressingen måste bort så jag skrapade bort den och beställde fortsättningsvis utan dressing och köpte istället en bearnaisesås till. Den innehåller 0,18 gram kolhydrater per portion mot Max originaldressing som innehåller 2,5 gram per portion. Alltid något. Men nyfiken som jag är gick jag in på deras hemsida och tittade på vad de har i sina hamburgare och det var då jag fick svaret på varför det är så mycket kolhydrater i Max hamburgare. Här är exempel från deras hemsida:

•Hamburgare: Svenskt Nötkött, vatten, potatis, ägg, potatismjöl, koksalt, torrmjölk, potatisfibrer, köttfond (vatten, nötben, koksalt), potatis-stärkelse, kryddextrakt (rosmarin). •Hamburgare: Svenskt nötkött, vatten, blodprotein från nöt, potatisfibrer, potatismjöl, koksalt, lökpulver, Svartpeppar, Köttbuljong (jästextrakt, E621, maltodextrin (potatis), seleri, rosmarin), vegetabilisk olja (raps). •Grand de Luxehamburgare: Nötkött (är det inte ens svenskt??), potatis, vatten, ägg, koksalt, natrium, potatisfibrer, potatismjöl, potatisstärkelse, buljong (köttbuljong, salt), kryddextrakt (rosmarin).

Jag behöver inte fortsätta, ni fattar grejen, eller hur? 
Jag hade någonstans fått för mig att de stora kedjorna serverar burgare med 100% nötkött, men så är det uppenbarligen inte! Och E621 (Natriumglutamat) som är värsta skiten!

Ary
1

# 43 Mitt sug försvann inte på lchf men det minskade jättemycket i genomsnitt och hela dagar kunde gå utan att jag var sugen på någonting utanför kostplanen. En enorm förändring från det konstanta suget efter någonting efter jag slutade röka som resulterade i en viktuppgång på nästan ett kilo i veckan. Fusk pajade tyvärr det där och suget kom tillbaka. Är man stenhård då och kan hålla en strikt kost går suget ner till ett minimum. Faller man dock fortsatt dit 1-2 ggr i veckan som jag gjorde ja då hade jag suget kvar - inte konstant men relativt ofta.

Lösningen för mig var lagom mycket kolhydrater, då suget blev bättre.

Det viktigaste är väl att äta en bra och nyttig kost i stora drag. Just nu när jag fortfarande behöver gå ner i vikt äter jag inte pizza men sedan kommer jag äta lågkolhydratskost men räknar med att jag kommer ta den där pizzan - någon gång. På det viset kan man ju få det bästa av båda världar. Kan bara aldrig gå tillbaka till skräpet jag åt varje dag.

Lchfman
0

@46 Ja ok, där ser man, det var ju bra det med listan på BK. Synd på burgarn på max dock :) skrämmande att dom tryckt dessa så fulla med annat än kött! Det trodde jag faktiskt inte. Idag köpte jag en liten låda med kebabkött från ett pizzahak när jag var på språng förövrigt. Kanske inte det bästa köttet, men det var fläskkarreversionen från ett spett, så det är nog hyfsat ok. (Hittade en länk nedan och det verkar inte vara några kolisar alls?) Riktigt gott med en liten skvätt stark sås. http://www.skaraborgschark.se/c/sortiment.php?c=1&sc=5 Näringsvärde/100 g Energi 773/185 Protein 18 Kolhydrat - Fett 4 Nej jag kollade fel, denna skall det vara: http://www.skaraborgschark.se/c/sortiment.php?c=1&sc=9#footnote1_ingredienser Då blev det 3 kolisar, men ok ändå. :) Näringsvärde/100 g Energi 566/135 Protein 17 Kolhydrat 3 Fett 6

MimLan
0

Wow. Färdigkryddat kött som inte innehåller skräp och socker och som inte är lyxmat. Trodde inte det fanns.

Torparmor
0

Social-äter ibland på pizzeria, tar oxfile- alt fläskfilepizza med bearnässås, äter inte botten - blir proppmätt. 

Vändstekta ägg + majonnäs + ost är vanlig snabbmat hos oss. Kokta ägg är ok, men jag har svårt att bli mätt på kall mat, så kalla kokta ägg får mosas med smör och värmas.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Caroline92]
0

Nu har jag inte läst igenom tråden så det här kanske redan har kommit upp, men en av mina latfavoriter är:

En burk tonfisk
Majonnäs
Tärnade kokta ägg
Lite purjolök
Salt och peppar

Bara att blanda ihop och äta, supergott! :D

Jojomaja
0

Jag kom precis på att jag åt snabb och lättlagad lunch både idag och igår. Köpte schysst svenskt färskt nötkött i bit (rostbiff denna gång) häromdagen på extrapris. Igår karvade jag loss, kryddade och stekte två lagom stora biffar i het panna i smör någon minut på var sida. När de var nästan klara: i med en liten burk champinjoner som fick fräsa upp och så åkte rubbet rätt ned på tallriken, steksky och allt. Avslutningsvis: på med en rejäl klick, typ en deciliter … av Eriks Bea. 

Idag körde jag favorit i repris men istället för champinjonerna fräste jag raskt upp broccoli (som jag snabbtinat 1 minut i micron) i smörskyn av köttet. 

Snabblagad LCHF-lunch på fem minuter. Låter lyxigt att sitta och tugga biff till lunch men det blev faktiskt inte så dyrt. Varje biff går på typ 8-10 kr har jag räknat fram. Gudars gott mört kött som bara smälte i munnen och så den härliga stekskyn och feta såsen. Mums! 

Och resten av köttet kommer att hamna på grillen ikväll …