Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1498 ggr
Eneledam
0

LCHF väldigt ny!

Hej, jag vill hoppa på tåget LCHF.

Dock så försöker jag hitta - här i cyberrymden, en tydlig vägledning. 

Tex. Det här är en bra frukost/Lunch/Middag. 

Det här är dåligt:

Lite tom fråga, men behöver jag skaffa en LCHF bok, eller kan ni ge mig enkla råd som jag ska följa här?

• Mindre än 20 g Kolhydrater /dag.

• Mest fett. Lite grönsaker, frukt är godis. Ägg är bra. Äggmjölk, bacon, grädde, keso. Kött. 

• Hur skall det fördelas?
    "En tredjedel fett/protein?"

Eneledam
0

86kg på mina 161 cm :/ Kroppen och jag behöver fräschas upp !

MimLan
0

Har du tittat i tråden 13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av? Den är bland de översta trådarna här till vänster.

opssk
0

Nej du behöver inte köpa en bok om du inte vill, allt hittar du på nätet! Ex här på kif, välkommen hit;)

Zepp
0

Här har du lite olika förslag;

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Du äter mat tre gånger om dagen. Mat är kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur tillsammans med smör och/eller kokosfett.

Till maten kan du ha tillbehör som feta mjölkprodukter (grädde, creme fraishe, yoghurt, ost osv) och grönsaker främst då ovanjordsgrönsaker.

Nötter och bär är bäst att spara till fest iaf vid viktnedgång.

Jessell
2

fast hur många gånger man äter är ju helt valfritt. Ibland äter jag bara en gång per dag.

Mitt tips är att väga dig ofta och se hur just din kropp reagerar på vissa produkter. Jag har aldrig kunnat äta hallon som många andra kan, då stannar min viktnergång så kolla vad som funkar för dig. Vissa kan vara rätt liberala och ändå gå ner, andra klarar inte mejeriprodukter utan att stanna i vikt.

Jag äter när jag är hungrig men äter då rejält, inga små mellanmål utan ordentliga mål. Kan äta köttfärssås till frukost om det är så att jag är hungrig då.

En annan bra idé är att berätta för folk att du äter lchf, oftast blir det mycket lättare att äta tillsammans med andra då och du kommer också ha svårare att fuska om dina nära stöttar dig och fattar när du fuskar. 

när jag började läste jag på om hur mycket kolhydrater det är i allt så jag inte skulle göra några misstag.

Lycka till!:)

Torin
0

Böcker är bra, man kan titta lite då och då och oftast få svar på sina frågor. Att jag började med LCHF var när jag läst "Matrevolutionen". Himla bra. Förklarar antifettraseriet och visar att man kan ta det lugnt genom att man bara äter riktig mat. I slutet av boken ger författaren en hel del bra råd. Boken finns på nätet, min kostade en hundring, men det lär finnas för ungefär 40:- på rea.

Eftersom jag äv vegetarian så blev det extra svårt, eftersom alla hänvisar till kött och fisk i olika former. Köpte en bok som heter "LCHF för vegetarianer". Minns inte vad den kostade ca 150:- tror jag. Det är egentligen en kokbok och den har många intressanta recept. Jag lagar en hel del ur den. Har snart hållit på med LCHF i 2 månader och mitt midjemått har minskat, så jag kommer nog att stanna på denna kosten, men det är inte så lätt att ändra vanor när man är 74 år. Svårast är frukost. Äter två hårda med smör och rejält med ost, inga skivor, bitar. 

Kanske skall lägga till att jag odlar mycket av min mat själv. I år skippar jag potatis och kålrötter som innehåller stärkelse. Det blir annat nyttigt i stället. DVS broccoli, blomkål, vitkål, sallad osv.

Matrevolutionen rekommenderar satt du kastar vågen. Mät midjemått osv i stället. En del fett omvandlas ju till muskler så därför är vikten oväsentlig. Den sjunker av sig själv med tiden. Jag tror att det är rätt.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"