Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 12027 ggr
[akaron]
1

Fastnat i godisträsket.....

Jag är nu inne i slutfasen på min utbildning och den är arbetsplatsförlagd. På arbetsplatsen där jag gör min praktik står det skålar med godis på varje bord och två skålar med godis i disken i receptionen. Kunderna erbjuds även fika, men allt överblivet fikabröd ställs sedan in på personalens fikabord. Så jag går förbi dessa skålar hela tiden och kan inte låta bli dem. Första veckan stålsatte jag mig, men andra veckan smakad jag en halv bullskiva, så vart det en kola, en till och en till. Tredje veckan hade jag bestämt mig för att helt avstå sötsaker, men då var den en i personalen som fyllt jämt och som bjöd på tårta på måndagen och jag ville inte vara oartig och avstå för då kommer genast pikar om bantning. Sen har det bara fortsatt. Så totalt 4 veckor har jag ätit socker och gått upp 6 kg. Min viljestyrka har inte räckt för att låta bli. På helgerna har jag undvikit socker men så fort jag kommer till jobbet har jag varit där med handen i godisskålen igen.

Jag vet att det både är stress och trötthet som utlöser det men också att jag slarvar med maten och inte får måltidsplaneringen att fungera. Frukost blir en äggmjölk på tre ägg, 1krm stevia, 1 msk kakao och 30-35g kokosfett och den dricker jag runt 8:00 på morgonen. Lunch blir 12:00 och då äter jag t.ex. taccogratäng på 200g köttfärs stekt i smör, sedan CF och massor med ost. Eller så äter jag kyckling och bearnaisesås, LCHF-fläskpannkaka eller rester ifrån helgen och jag tar alltid med mig matlådor. Men sedan hamnar jag i godisskålen på eftermiddagen och äter bara socker resten av eftermiddagen och in på kvällen. Jag slutar jobbet 18:00 och är hemma vid 18:30. Orkar jag så steker jag två ägg med smör/vispgrädde och ost och äter vid 19:00-20:00. Men oftast äter jag ingen middag alls för jag är bara trött, har ingen matlust och behöver gå och lägga mig vid 21:00. Så det blir bara ett par nävar kokosflingor, eller en klunk grädde innan sänggåendet.
Helgerna fungerar bättre för då kan jag äta när jag är hungrig, men det kan jag inte när jag är på jobbet. Hemma behöver jag heller inte utsätta mig för frestelserna då jag rensat ut kolhydraterna ur skåpen redan för två år sedan då jag började med LCHF.
Jag har en rast på 20 min på eftermiddagen 15:10-15:30. Jag har provat att ta med mig nötbröd och det finns Bregott (mellan) på jobbet och någon fettsnål ost. Men det mättar inte och jag hamnar i alla fall i godisskålen och ibland hinner jag knappt ta rast heller.

Nu har jag ledigt fyra dagar i rad över påsken så jag ska börja med att sockeravgifta kroppen, men jag behöver en bra planering för att klara av situationen på arbetsplatsen när jag kommer dit på tisdag. Så jag behöver lite peppning för att klara av de sista tre veckorna på praktiken utan att äta socker.

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En still undran … Vad arbetar du med eftersom de tycker att det ar viktigt med sa mycket godis overallt?

AnneN
0

Ett tips är att själv ta med dig något du kan äta som snacks/mellanmål under dagarna på jobbet, tex ost med riktigt smör, stekt bacon eller något annat som är lätt att tra med sig och att ta en tugga av då suget sätter in istället för att äta det slisk som erbjuds på arbetsplatsen.

Ofta om jag känner ett sötsug så beror det egentligen på att jag antingen har ätit för lite/fel mat och kroppen är hungrig på något riktigt, eller så är jag egentligen törstig och ett par stora glas vatten botar suget.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[akaron]
1

Jag jobbar som trafiklärare så kunderna har skålar med kolor/godis och fat med frukt på borden i väntrummet och vid disken. Det bjuds på kaffe, te och saft. Teorikurserna, introduktionsutbildningen och riskettan har de rast mitt i och då bjuds det på vetelängder. Till försäljning finns läsk och ännu mer godis.

Jag provade att baka kokoskakor med kokos, ägg, smör och sukrin. Men jag åt upp alla under helgen och fick aldrig med mig dem till jobbet.

AnneN
0

#3 Kan det vara så att du även är känslig då det gäller sötningsmedel? Sötningsmedel kan för många framkalla hungerskänslor/sötsug.

Har du testat att helt skippa alla sötningsmedel?

_**/Mvh Anne

[akaron]
0

Skurin har jag bara testat några enstaka gånger och nu när jag bakade kokoskakorna märkte jag att det skapade sug. Stevia är det enda jag inte reagerar på och jag tar bara 1 krm i äggmjölken på morgonen.
Mellan frukost och lunch går det bra. Men suget kommer efter lunchen och är som värst på eftermiddagen när jag börjar bli trött. Hur jag ska göra med middagen vet jag inte för det går 7h från lunchen tills jag har möjlighet att äta middag och det är på tok för länge.

AnneN
0

#5 Mitt tips är att ta med dig något som du kan äta som mellanmål på eftermiddagen eller en rejälare lunch så du håller dig mätt tills du slutar jobbet.

Om du alltid är för trött för att laga middag då du kommer hem kanske du kan göra storkok typ 1 gång per vecka och ha portionsförpackat så det bara är att värma maten då du kommer hem?

_**/Mvh Anne

[akaron]
0

Jag lagar storkok på söndagarna så jag har matlådor för veckan. När jag kommer hem har jag ingen som helst aptit och känner inte för att äta något för mastigt precis innan jag går och lägger mig även om jag har mat färdig och bara kan värma. Men något behöver jag ju och mitt proteinintag blir lite lågt när jag bara äter frukost och lunch.
Kanske kan jag förbereda lite extra god mat till middagen, men vet inte vad. Men fantasin är lite låg. Frysen är full med ekologiskt gräsbeteskött, viltfångad lax, lite kyckling och wokgrönsaker. Så grunförutsättningarna för bra mat finns. Jag ska öka på portionsstorleken på lunchen. Men vet inte vad jag ska hitta på till mellanmål. Kyl och frys finns på jobbet, plus mikro och vatten kokare.

AnneN
0

#7 I kommentar #2 så fick du iaf ett par små enkla förslag på mellanmål.

_**/Mvh Anne

MimLan
0

#7 Ägg- och baconmuffins? (Med fläsk, feta/tomat/kryddad färs, kyckling, etc som variation.)

[akaron]
0

#9 Jag har aldrig testatt att göra Ägg- och baconmuffins. Har varken muffinsformar eller muffinsplåt hemma så jag får köpa något av det.

MimLan
0

Använd småskålar eller muggar. Går lika bra.

[akaron]
0

Ska testa med muggar, tack för tipset!

Aliki
0

Funderar….

Nu har du ju varit på samma arbetsplats några veckor och lärt känna kollegorna så det kanske är dags att "Tacka Nej!"

Användbara fraser är t.ex. Orolig svullen mage, Ibs, sockerberoende, kolhydratöverkänslighet, GI eller GI-noll….Jag tror inte någon kommer att höja på ögonbrynen…

För din del tror jag det blir lättare att stå emot och förhoppningsvis så upphör trugandet o bjudandet…. Se till att grunda med riktigt energirik frukost o lunch så kanske du inte ens behöver ha med dig "fika-alternativ" eller mellisar.

För visst vore det väl skönt att mätt o belåten, utan sug  vara nöjd  med en kaffe eller ett glas vatten när de andra trycker i sig läskiga saker, eller hur?

( jag har provat äggobacon-muffins i vanliga bullformar, gott och mättande..)

Lycka till och Glad påsk!

chrand
0

Min första tanke var att du måste jobba med det mentala. Det finns väl inte någon normalbegåvad människa som tror att det är bra att trycka i sig godis och kakor jämt och ständigt. Jag har då aldrig mött någon som inte förstår det vettiga i att avstå. Ditt problem sitter nog i ditt eget huvud tror jag.

Annars är mitt bästa tips att äta riktig mat på morgonen och ordentligt så att du blir riktigt mätt. Att dricka frukost tror jag inte på.

kaisakavat
0

Håller med om att du måste börja i andra änden. Äta ordentligt med frukost och ordentligt även sen på dagen. Helst låta bli sötningsmedel, för även om du inte tror stevia triggar, så kan det göra det ändå. Prova vara utan.

Och att det förutom sockerberoendet, sitter i tänket.

Du skriver att du klarade första veckan. Du kan alltså!! Du skriver visserligen 'stålsatte', alltså var det jobbigt, men du kan göra det igen! Samtidigt som du börjar äta rejäl frukost, så måste du ha bestämt dig mentalt för att godis faktiskt inte är människoföda. För det är det inte. Det är kemikalier och stärkelse. Numera tycker jag att godishyllorna på affären luktar likadant som tvättmedelshyllan!!!

Jag är inte nån expert på hur man tar kontrollen över sitt eget beteende, att den där handen SKA BARA INTE NER I SKÅLEN!! PUNKT!! Men jag vet av egen erfarenhet, att tjurskallighet är en bra grejj.

Bli TJURSKALLIG!! Förklara krig mot godiset och fikat. Ett jädra otyg är vad det är!

Hoppas du hittar vägar.

[akaron]
0

Hälften av personalern kämpar med övervikt och någon person har också svårare fettma än vad jag har. Kommentarer som "bantar du" kommer genast om någon tackar nej till tårta/fika eller väljer att äta extra mycket sallad till lunchen. Men de kommentarerna borde jag inte bry mig om. Det är nog mer okej att "banta" om man är fet än om man är smalast i gänget.

Tar jag bara en smal bit tårta för att vara social så sätter mitt sug efter mer igång så jag måste lära mig att inte tacka ja till den där smala lilla biten eftersom jag vet att jag då inte klarar att tacka nej när fatet går nästa varv.

Igår blev det inte superstrikt med kolhydraterna. Det började bra med en äggmjölk på morgonen och till middag blev det köttfärslimpa med ost och gräddsås.
Men på kvällen åt jag tre bitar hembakad marängtårta med visgrädde och jordgubbar hos en kompis som fyllde år. Det var bara socker i själva marängen och väldigt lite mjöl i botten så mer än halva tårtan bestod av ägg och grädde. Men jag kände ju att det skapade mer sug hos mig så därför blev det tre bitar istället för en . Jag borde inte tänka att halva tårtan är ägg och grädde (okej tårta) utan tänka på vad den andra halva är, jo vetemjöl och socker (blodsockerhöjande tårta).
Men annars lät jag bli allt i sockerväg och åt bara två nävar mandlar och en näve kokosflingor innan jag gick och lade mig för att jag behövde något att tugga på.

Idag planerar jag att bara äta LCHF-mat och ska försöka äta mig så mätt att jag förhoppningsvis inte vill småäta alls. Vikten har minskat med 0,5 kg bara sedan igår så lite vätska har jag tappat. Men suget sitter fortfarande i så jag får räkna med fortsatta abstinensbesvär ett tag framöver. Min målsättning är att kunna låta bli godiset och fikabrödet när jag kommer till jobbet på tisdag men vet att det blir otroligt tufft att klara det ensam.

Brynhilde
0

Du kanske kan skriva ut foldern om LCHF och ta med till jobbet. Du behöver ju inte demonstrativt lägga ut den i högar på kaffebordet, men ha några i beredskap att visa om/när folk börjar fråga varför du inte vill ha tårta osv. Säj att du inte mår bra av att äta godis/fika.

Jag säjer ibland att, nej, jag bantar inte, jag håller på att få diabetes (vilket iofs är sant för jag befinner mej på gränsen till prediabetes). Många har lättare att ta till sej mitt sätt att äta på då, har jag märkt.

Jag är sockerberoende och kan bli triggad av vilka kolhydrater som helst. Härom dan blev jag triggad av tre pärlsockerkorn som låg på bordet framför mej som ramlat av mammas wienerbröd. Det gick reflex mässigt att jag slickade på pekfingret i akt och mening att stoppa kornen i munnen. Det gick en stormvåg av förväntan genom kroppen, och en massiv salivutsöndring, innan fingret var halvvägs ner till sockret. Jag blev medveten om vad jag tänkte göra och lyckades hejda mej, men jag blev ganska så chockad av min starka reaktion.

Helfet dessertost har har räddat mej flera gånger ur sötsuget.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[akaron]
0

Jag får köpa lite ostar och ta med mig till jobbet…. bra att ha i reserv. Första tiden nu får jag unna mig att äta det som är LCHF-tillåtet så får jag dra ned på småätandet sedan. Men försöka undvika nötter, mörk choklad och för mycket bär för det är jag också känslig mot och överäter lätt. Försöker fundera ut en matplanering för veckan och ska laga storkok i morgon eller på måndag så jag har flera matlådor.

Visst vill jag tappa kilon, men det är inte högsta prioritet. Det jag i första hand vill är att få må bra och jag siktar på det.

Känner att jag behöver sätta upp ett mål, som att inte äta godis/fikabröd de fyra dagar jag kommer att vara på jobbet nästa vecka. Sedan försöka unna mig något som belöning. T.ex. ett besök hos frisören inför min examen. Men ekonomin är lite väl ansträngd så jag har svårt att egentligen komma på bra saker som kan motivera mig.

Brynhilde
0

Planera inte för för långa perioder. Ta det dag för dag, eller kanske timme för timme. Ät nåt fett utan kolhydrater när sötsuget sätter in, även om du inte är hungrig. Glöm inte att dricka vatten, det kan också hjälpa.

Av kolhydrater är gröna grönsaker det som triggar mig minst. Paprika och tomat kan sätta igång sötsuget hos mig. Nötter och bär har jag också lätt för att överäta.

Starta dagen med så rejäl och fet frukost som du orkar med, gärna ägg och tex kött/fiskrester från gårdagen.

[akaron]
0

# 14 Hålller med om att problemt sitter i mitt eget huvud. Tänker fel flera gånger och gör massor med tankefel. Så jag måste göra mig själv medveten om det och tvinga in en rätt tanke.

Är jag bara hemma där jag inte har något som helst frestande kolhydrater i skåpen, inte ustätter mig för några påfrestningar och inte heller några sociala kontakter där jag erbjuds kolhydrater och förväntas äta dem så klarar jag det bra. Men jag kan inte avskärma mig allt bara leva i min egen lilla bubbla.

Jag behöver lära mig att hantera de påfrestningar jag utsätts för. Önskar ibland att jag hade diabetes på riktigt men jag kan inte önska mig sjuk heller. Jag lider ju av fettma och sockerberoende vilket borde räcka. Så jag tål helt enkelt inte socker och jag skaffade en blodsockermätare bara för att få kvitto på detta. Jag har flera med diabetes i släkten (typ 1 och 2) så jag måste verkligen tänka mig för.

De flesta sortes godis kan jag låta bli för jag tycker inte om det längre och läsk kan jag inte dricka för det smakar illa. Men choklad, saltlakrits och gräddkolor halkar jag dit på. Får jag kraftiga sockersug kan jag äta även sådan som smakar illa bara för att få i mig sockret (reptilhjärnan är det som tänker då).

Jag ska fundera på det där med att äta riktig mat till frukost. Men jag dricker min äggmjölk bara 3,5-4h innan lunchen och är inte sugen på att äta något på morgonen när jag nyss vaknat. På helgerna kan jag skippa äggmjölken och istället äta lunch 2-3h efter att jag vaknat. Det är svårt att få mattiderna att passa efter kroppens behov när jag jobbar som jag gör nu.

[akaron]
0

Idag har jag druckit en äggmjölk vid lunchtid och sedan ätit en ordentlig middag bestående av kallops (250-300g kött) redd med fiberhusk och så 4 msk smör. Känner mig väldigt mätt nu och jag kunde gå förbi hyllan med mörk choklad när jag var och handlade. Lite sötsugen är jag ändå fast jag känner mig mätt. För att slippa tänka så mycket på sötsuget så ser jag till att sysselsätta mig.

athiria
0

Har inte läst igenom tråden men skriver ändå!

Jag har läst en bok om beroende och där står det att det är själva den söta SMAKEN som skapar dopamin i hjärnan, och inte att man har socker/kolhydrater i magen. Dopamin slås även på när man tittar och luktar på det man är beroende av.

Så tips; ta bort stevian i äggmjölken och försök att inte titta på godiset :S

Hoppas det hjälper!

Carin25
0

Ägg kokat i 5 min, delat som jag äter ur en lite burk med sked eller en delad avokado är heta mellanmålstips. Nötter som inte triggar eller en tsk koksfettt i kaffe/té är andra bra alternativ på jobbet.

Jag tänkte som du förr; ville inte att folk skulle tro att jag bantar, tålde inte kommentarerna och ville inte vara "oartig". Men allt eftersom jag jobbat med mitt sockerberoende, börjat äta efter en matplan, gått med i en OA-gemenskap och varit utan socker ett tag blir det lättare att stå på sig. Nu känns det självklart att ingen annan ska få bestämma vad jag ska eller inte ska äta, att jag för någon annans skull skulle starta igång en hetsätning bara för att vara artig finns inte. Men det tar tid och är inte lätt i början, jag vet. Fortfarande kan det ibland kännas jobbigt vid fredagsfikat om all uppmärksamhet hamnar på mig och att jag inte äter.

Prova med att prata med någon arbetskompis. Du behöver inte berätta allt men det hjälper att ha en allierad eller i alla fall någon som stöttar vid fikabordet :) Och känns det jobbigt, gå inte in i fikarummet - gå en promenad ute istället på rasten och ät ditt mellanmål.

Lycka till, vi hejar på dig!

Steg för steg mot tillfrisknande från sockerberoende och överätande.

[akaron]
0

Tack för alla tps!

Jag var sötsugen igårkväll så jag åt upp en ostkant, åt tre nävar mandlar och drack en skvätt grädde direkt ut förpackningen.

Idag testade jag med bara 0,5 krm stevia i äggmjölken, helt utan klarar jag inte att dricka den.
Planen för dagen är att prova detta recept på köttfärslimpor till mina matlådor.

Sarah81
0

Två andra pra tips. För att få bukt med sötsuget för stunden är att stoppa i sig en tesked coccos fett precis som det är. Som mellanmål har jag hittat ölkorv som funkar fint. De runt om kring mig tittade snett i början men nu så är det fler som iallafall funderar på att äta ölkorv på rasten istället. :)

helvete
0

Så jobbigt du har det! Det är svårt att äta HCHF, vikten rasar i höjden! Hu. Det går inte att göra nån "deal" med dina arbetskamrater- att bara ha tårta och annat skräp en dag i veckan. Jag har läst en bok : Den okände kocken" där man får veta vilka rysliga tillsatser som finns i precis alla industrilagade produkter, särskilt godis.

Jag köpte inget påskgodis. Men bakar idag småkakor till en kaffeservering i morgon.Har ätit ganska mycket småkaksdeg!

Men i morgon är en annan dag. Man får ta nya tag.

Jag tycker att du kan säga till dina arbetskamrater att du har en vikt som du far illa av och att du måste gå ner en del kilo till. Dom själva kanske blundar för fakta och vill ha "medätare" liksom alkoholister vill ha "meddrickare". Synd om du ska vara kvar på den arbetsplatsen.

[akaron]
0

Jag har ätit en stor portion köttfärslimpa och gjorde gräddsås på spadet som jag åt till. Även knaprat i mig de sista mandlarna jag hade hemma. Känner mig nästan övermätt nu och hoppas jag kan låta bli småätandet. Tre veckor har jag kvar på praktiken, vart jag ska jobba sedan vet jag inte. För en vecka sedan var jag på en intervju men jag har inte hört än.

Det är mycket som stressar mig, vilket ytterligare ökar på suget att äta och gör det svårare att gå ned i vikt. BAra jag inte går upp mer nu får jag vara nöjd och jag försöker att inte bry mig om mina stora portionsstorlekar just nu bara jag låter bli sockret och kan komma på rätt köl igen.

Men idag har jag varit helt sockerfri!

athiria
0

Grattis till din sockerfria dag! :)

[akaron]
0

Nu gäller det bara att kämpa vidare. En sockerfri dag till hinner jag med innan jag ska tillbaka till praktiken i morgon, då kommer den stora prövningen.

athiria
0

Tips är att ha med egen mat och äta dej proppmätt på morgonenX) (försöker själv vänja mig vid att alltid behöva ha med egen mat)

Och titta inte ens på eländet!

[akaron]
0

Jag lagar storkok idag med. Wok på kyckling, grönsaker och lite kokosmjölk så nu har jag matlådor till både lunch och middag. Om jag nollar kolhydraterna helt blir jag mycket tröttare så jag måste hitta en nivå som fungerar, lagom är nog 5-10g.

Idag har jag ätit på tok för lite så jag får äta ett mellanmål innan jag går och lägger mig. Summa för dagen:

1083 kcal: 91g fett, 3,5g kolhydrat och 58g protein.

Ägg
Kakao
Kokosfett
Vispgrädde
Kycklingfile
wokgrönsaker
Kokosgrädde (fetare kokosmjölk)

Aliki
0

Lycka till i dag då!!!

[akaron]
0

Aliki; Tack! Jag har laddat med kokta ägg och ordentlig matlåda. Nu måste jag bara fixa en sockerfri dag till! Känner mig peppad och ska tänka på er här på KiF som stöttar och peppar mig!

camsve09
0

Hej!

Ett tips är att fokusera på vad du SKA äta. Hjärnan kan inte sortera bort "inte", så tänker du "jag ska inte äta godis" registrerar din hjärna bara "äta godis".

Ett exempel? Tänk INTE på en apa i långklänning! Skrattande

Vad tänker du på nu? Får jag gissa? En apa, kanske? Flört

Så - tänk på allt gott du SKA äta under din dag. Vad du ska äta till fika (en bit ost, en god kopp kaffe, parmaskinka, ölkorv, whatever) osv.

Lycka till!

Och - beroende är ett helvete, jag vet.

AnneN
0

#33 Lycka till Glad

Du fick ett jätte bra tips av #34, men har ett par tips till:

Tänk inte att du måste klara en till dag, tänk istället att du vill klara denna dag. Ju mindre press = måsten man sätter på sig själv ju mindre stressad blir man att man måste klara saker och tillslut tänker man mindre på det om man tänker att man vill istället för måste. Det finns inga måsten!

Om det känns tungt att tänka en hel dag i taget så tänk istället en timme i taget eller minut om det känns tungt med en timme. Varje sekund du klarar utan onödiga kolhydrater är en seger för dig mot kolhydratmonstret.

_**/Mvh Anne

[akaron]
0

Jag har klarat förmiddagen och nu ätit en stor protion kycklinggryta. Fyra kokta ägg tog jag med mig så jag kan äta så många jag behöver på eftermiddagen och spara de överblivna tills i morgon. Prövningen brukar komma på eftermiddagen så då är det bra att jag vet att jag har ägg att äta som ett alternativ.

Det är riktigt bra att jag får tips på hur jag ska tänka för det är ofta tankefel och en blick på godisskålen som gör att jag hamnar i sockerträsket. Idag har jag valt att vända blicken och inte stirra på godisskålen när jag bestämmer mig för att ta en kola. Det är lättare för mig att säga nej till mig själv då.

Sötsuget minskade under gårdagen, men jag sov ganska dåligt i natt och det påverkar mig en del. Fem timmar till har jag kvar på den här arbetsdagen och jag får tänka frammåt en timme i taget.

[akaron]
1

Idag åt jag två ägg till eftermiddagsfikat och fick pikar om att påsken var över och att det inte var nu man skulle äta ägg. När jag sade att jag åt 3-5 ägg per dag och att det ju var billigt protein för en student fick jag frågan om hur mina fisar luktar….. Så värst roligt tyckte jag inte att det var men jag höll god min och sade att jag inte fes något alls för det gör man bara om man äter ägg tillsammans med fibrer ifrån grönsaker eller bröd och att det är kombinationen som gör att det bildas gaser.

Eleven som jag skulle köra dubbelpass med sist på dagen var sjuk så jag fick hjälpa till på kontoret istället. De som gick på teorikurs skulle ha fikapaus så jag fick värma och skära upp fyra vetelängder. Det var nära att jag smakade. Det luktade så gott och att behöva stå där och skära upp dem var rena plågan. Men nu kan jag vara stålt över mig själv att jag klarade av situationen!

Det kändes i alla fall bra att planera in ett mellanmål så jag inte är hungrig på eftermiddagen när jag passerar förbi godisskålen.

Vad man äter och vad man säger kring mat är extremt känsligt. Som att tack nej till deras onyttigheter och att äta det jag tycker är nyttigt men som de tycker är extremt onyttigt, som fett.

MimLan
0

#37 Jag tror att du gör det känsligt för dig själv, först och främst.

Kaksmulan
0

Jag kanske är okänslig och oförstående, men varför är det så svårt att tacka nej? det gäller ju dig och din hälsa, skit fullständigt i vad andra tycker. Att sedan inte godiset och det andra har kastats ut genom dörren är ju bara f´ör sorgligt med tanke på det du säger att flera av kollegorna har viktproblem.

[akaron]
0

38# och 39 # Jag har lite svårt att strunta i vad andra tycker, på samma sätt som när de kritiserar mitt val av hundras. Vad ska du med en sådan där liten råtta till? Den måste väl inte gå ut, kan den inte gå på låda istället?
När de kritiserar mitt val av mat eller ger mig blickar och kommentarer när jag avstår fika, tårtor och deras nyttiga mackor, så har jag lite svårt för det och behöver lära mig att inte ta åt mig när jag ser ur det sticker i ögonen på dem.
Jag vill inte bli uppfattad som oartig eller som en bessewisser som alltid ska veta bäst när det gäller kost. Men jag måste lära mig att vara mer egoistisk och välja det som är bra för mig själv.

Nämner ingt namn men när en person var med i halv åtta hos mig och bara åt LCHF och endast smakade på den andra maten så hörde jag massor av kommentarer från min bekantskapskrets om hur kass det var att hon var med i ett sådant program om hon ändå inte tänkte äta de andras mat. Jag försvarade henne bara med att om hon inte tålt gluten, laktos, varit vegetarian eller haft dabetes hade det varit accepterat och de andra deltagarna hade ansträngt sig betydlgit mer för att göra specialmat till henne.

Hopps att LCHF ska bli lite mer accepterat, och att folk bara ska säga jaha och inte ifrågasätta valet av kost. För mig är den sociala biten svårast och har alltid varit det då jag känslig av naturen och lätt får ångest eller en känsla av att jag gör fel. För att motverka detta har jag jobbat på min självkänsla och att sätta värde på mig själv, men jag har sista månaderna slarvat med att skriva i min "må-bra-bok" och jag märker ju hur sårbar jag blir.

Kaksmulan
1

Du behöver ju inte gå ut och missionera om LCHF eller ens nämna hur du äter eller varför, det räcker med skinn på näsan: "Nej tack jag vill inget ha". Och du behöver inte ge några långrandiga utläggningar om varför, det är din sak enbart. "Tack men nej tack, ingen tårta idag".

[akaron]
0

En bra kommentar som jag hörde en klasskompis säga var: Nej tack men jag åt så mycket igår.

IdaMar
2

Jag tycker du ska vara mindre kritisk  mot dig själv. Det är ju klart att det är svårt att bryta invanda mönster, oavsett vad det gäller, men kanske framförallt när det gäller ätandet. Det är inte lika lätt för alla att "bara säga nej". Det handlar inte bara om mat. Jag vet att det inte har något med kosten att göra, men en bok som jag tycker är väldigt bra är Mia Thörnbloms "Självkänsla NU!". Det handlar om att våga leva dit liv, göra dina val utan att tänka på och ta hänsyn till varenda människa på gatan. Att tycka om sig själv och att stå på sig för det man tror och tycker är rätt och riktigt. oavsett det handlar om din kost eller något annat.

Du kommer klara det här! Helt övertygad, se bara, du kunde ju skära vetelängder utan att smaka! Det är ju väldigt starkt!

Lycka till.

camsve09
1

Du behöver INTE förklara dig! Ett "nej" räcker!! Inga ursäkter/förklaringar/bevis/föreläsningar eller något annat behövs! Ett enkelt "Tack, men nej tack" räcker.

Stå på dig!

athiria
0

Kom ihåg att du har abstinens nu! Då har du vädigt låga må-bra-ämnen i hjärnan vilket gör att du har usel sjlävkänsla. Sitter sjläv här, har inte ätit socker idag (första dagen) och är väldigt orolig och hudlös av mig nu. Känns som om vem som helst bara kan komma och attackera mig. Till oh med min hund sitter nu och tittar nedlåtande på mig (i mitt huvud), egentligen är han hur snäll som helst men han gör det i mitt huvud:S

Jag vet hur det är lite, jag tyckte också det var jättesvårt att säga nej. Men grejen är att du har inte RÅD att tacka ja! Du har en dödig sjukdom där man antigen dör i fysiska konsekenser (fetma, hjärtinfakt) eller psykiska konsekvenser (depression eller självmord)

Det som händer om man tackar nej är ju att den andra "Jaha, är det nåt fel på mig? Är det ett sätt att ta avstånd från mig?", eller att haneller hon tänker "Men nu skulle vi ju ha en mysig stund!" (männsikor samlas ju ota oh myser runt just mat) eller att personen själv är sockerkänlsig eller beroene, och då attackerar du ju personens ömma tå genom att bara indikera att det skullle vara nåt dåligt i att äta socker…

En tjej jag vet sa "Jag kan inte äta socker, för jag blir helt hyper på det". Om nån frågar om jag vill ha godis säger jag "Nej, jag försöker att inte äta så mycket socker", "nej, jag vill inte bli beroende", om nån pratar om att gå och ta en glass säger ja "Jaa fast det är massa socker i det", och om nån skulle fråga säger jag nog rätt ut att jag är sockerberoende. I vissa saker mår man myket bättre i längden om man står upp för sin sak.

Förvänta dig inte att de ko.mmer att säga "Åh, vad bra! Då ska jag inte bjuda dig!" utan förvänta dig att de gilllar att man sitter och äter socker ihop eller mat. Men tänk på en akolhist som blir bjuden på ett glas och säger "Tyvärr jag kan inte - jag är alkoholist", den andra personen kankse tycker det är lite obehagligt men RESPEKTERAR iaf det - den respketen kan man kräva.

Om jag skulle vara med nån som ändå försökte "pocka på mig" socker, tex genom att vi var TVUNGNA att äta glass eller så, då skulle jag bryta kontkten med den personen.

Tänk på en som är allergisk eller alkoholist, de andar kan ju sitta oh äta sin mat men det kan inte du.

Aliki
0

Akaron…jag tror du skrivit dagens inlägg i "fel" tråd… men hur som helst grattis till att du klarat kollisfrestelserna även idag… Grunda med med bra frukost och planera rejäla matlådorna omtänksamt så ska du se att det inte kommer suget vara över i ett nafs…

skogsstjärnan
0

Jag har bara ätit enligt LCHF i ett par månader så jag är fortfarande i "lärstadiet", men jag vill ändå ge ett tips på supersmidig mat.

När jag är trött, stressad eller helt enkelt lat brukar jag äta tonfisk. Jag har alltid ett par konserver skåpet. Jag blandar i en klick crème fraiche och svartpeppar. Ibland har jag även i lite hackad lök eller paprika. Jättegott!

Likaså makrill i konserv ser jag som nödproviant, och det som är så bra med både tonfisk och makrill är ju att de inte behöver förvaras i kyl, så de kan följa med överallt.

Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates

[akaron]
0

Aliki:Oj du har så rätt! Jag hade visst skrivt dagens inlägg helt fel tråd. Sidan stod och malde flera minuter så när jag skrivit i den förra tråden och klickade på min egen tråd så missade jag visst att kolla att den inte laddat klart och jag var både trött och stressad. Den missen gör jag förhoppningsvis inte om utan kommer att dubbelkolla innan jag postar igen.

Idag så halkade jag dit på sockret…. åkte hem lite tidigare ifrån jobbet och tänkte handla i en klädaffär (rea) och de hade en en stor kartong med Gehia chokladbitar på disken. Jag tog först tre bitar och sedan fem bitar andra vändan förbi disken, innan jag hejdade mig och gick därifrån och godispapperna bara prasslade i fickan. Sedan gick jag in på ICA-maxi  och köpte en flaska vatten och kunde skölja bort smaken och dricka ordentligt.
Väl hemma åt jag lite bär med grädde. Kokt ägg och några bitar ost. Tänkte att det kunde jag få unna mig om jag bara slutade äta choklad.

Jag har en tio timmars arbetsdag att klara av i morgon, både trött och stressad och godis mitt framför näsan hela dagen. Men jag ska klara det för på fredag behöver jag inte gå till praktiken och jag ska fortsätta mig sockeravgiftning i helgen när jag förhoppningsvis kan ta det lungt.

[akaron]
0

Idag har det varit kämpigt…. det är hur jobbigt som helst att ha allt detta godis mitt framför näsan hela tiden. Jag lät bli godiset men jag åt en skiva vetelängd medan jag skar upp vetelängden till fikat åt kunderna…. när jag var som tröttast sista timmen innan jag gick hem. Jag hade med mig en ordentlig matlåda och åt två ägg och drack vispgrädde i mitt te på eftermiddagen. Nu är jag ledig tills på måndag och sedan har jag bara två veckor till på den här praktiken.

Brynhilde
0

Jag tycker det var strongt gjort att bara äta en skiva vetebröd, och låta bli godiset dessutom. Tummen upp!!!

Se till att få i dig god, fet, riktig mat i helgen. Om du känner sötsug, stoppa i dig nåt med mycket fett i, även om du inte är hungrig.

Kanske inhandla bra mat som känns lyxig, duka fint, tänd ljus och njut av maten.

Skäm bort dig med nånting, tex hemma-spa, fotbad, manikyr, ansiktsmask eller nåt annat som inte har med mat att göra.

[akaron]
0

Tack för peppningen Brynhilde! Jag kände mig ganska misslyckad när jag kom hem idag men jag får ta nya tag direkt och nu känns det skönt att jag faktiskt inte åt större mängder. Det blev bara EN skiva vetelängd och jag åt inget av godiset. Jag ska lägga mig i badet och varva ned varje dag nu och jag har ökat på fettet ordentligt.

Idag har jag ätit 225g fett, 118g protein och 26g kolhydrat + en bullskiva vilket borde ge 20g kolhydrat. Annars är kolhydraterna från wokgrönsaker och hela 3dl vispgrädde. Jag unnade mig en massa grädde idag och hällde det i mitt te för att bli mättare när jag åt mina kokta ägg till fikat. Vanligtvis dricker jag mitt te svart.

Brynhilde
0

Det är rätt!!! Glöm gjorda felsteg, sträck på dig och vänd blicken framåt. Det blir alltid en ny dag.

singoalla83
0

Om du gillar fläsksvålar kan du ha en påse med dig och bre bregott på dem när suget sätter in….!?

AnneN
0

Woow, jag skulle vara jätte stolt om jag hade lyckats äta bara en bullskiva och låta bli godis som står framför näsan hela dagarna! Du ska vara stolt över att du kunde sluta äta efter en skiva! Glad

_**/Mvh Anne

[akaron]
0

Tack AnneN. Jag ska försöka vara stolt över mig själv. Bara ett litet steg bakåt och ett stort kliv frammåt. Att ändra mitt sätt att tänka och mitt sätt att umgås med andra männískor när det kommer till mat och fika, är det jag behöver jobbar hårt på. Varje helg är en lättnad när jag slipper ha godis framför näsan flera timmar varje dag.

Två veckor är kvar på nu på min praktik, sedan ska jag till utbildningen två veckor. Så om fyra veckor är min examen. Men jag har inget jobb som väntar så ovissheten är lite jobbig.

Aliki
1

Det är väl högsäsong ( ..och snart semestertider) på körskolorna nu, eller? ..klart du får ett jobb!

[akaron]
1

Om jag jämför min vikt idag med förra fredagen så ligger jag -1,4 kg. Så jag har tappat en del vätska nu vilket känns bra.

Det blir högsesong nu så jag hoppas på ett jobb, men jag har inte full arbetsförmåga utan kommer bara jobba 50-75% och det är långt ifrån alla arbetsgivare som vill anställa en person som inte är fullt frisk och inte kan jobba heltid. Men det är ett bristyrke jag valt så någonstans borde jag kunna få jobb tycker jag.

Brynhilde
0

*håller tummarna*

[akaron]
0

Måndag och tisdag klarade jag mig fint, då både kolor och fikabröd var slut på jobbet, Men igår kom den nya beställnigningen med runt 20 kg kolor i olika smaker. Så igår åt jag fem kolor. Idag skulle jag sköta mig men då var det en i personalen som bakat en rabarberpaj och bjöd på så då åt jag paj och vanlijsås och sedan var suget igång så jag åt säkert 12-15 kolor under eftermiddagen. Nu mår jag lagom illa och jag köpte mörk choklad på vägen hem för jag fick värsta blodsockersvackan, men jag åt bara halva. Nu har jag ledigt i tre dagar och kan vara utan socker.
På måndag kommer jag att utsättas för större påfrestningar då min lärare ska åka med på tre av mina lektioner för att göra en bedömning om jag är uppe på sådan nivå att jag får ta examen om tre veckor som planerat.  Så då vet jag inte hur jag ska fixa att låta bli sockret när jag är nervös och kommer att trötta ut mig.

Bara en vecka till på praktikplatsen med de eländes jobbiga frestelserna. Jag måste klara det här nu för jag får bara mer ångest av att sätta igång sötsuget och abstinensen.

athiria
0

Ta det lugnt! Du har en sjukdom och du kommer så småningom lära dig!

Pröva att inte ha pengar med dig på vägen hem, då blir det svårare att köpa nåt.

Ha mat med dig! Och förbered dig på att om nån bjuder på kaka, så får du berätta att du har ett beroende och inte kan äta.

Det är jättesvårt med godsaker, jag var i Åre förnågra dagar sen och var med mina föräldrar på ett kafé, min pappa beställde äppelpaj och jag hade kollat in mig på värsta cheesecaken vid disken… *ryser*

[akaron]
0

Nu har jag en förhoppningsvis sockerfri helg. Sedan en tuff vecka till men på min praktikplats. Jag sover sämre och magkatarren är värre så kroppen är enormt stressad. Så att ha en godisskål framför näsan är inte alls lätt för mig att hantera. Nu försöker jag äta mig ordentligt mätt på lunchen men på eftermiddagarna behöver jag äta något extra för att inte halka dit på sockret.

athiria
0

Du kanske kan ha med ett kokt ägg och majonnäs i en burk? En klassisk sugdödare! ;D

[akaron]
0

Kokta ägg hade jag med mig förra veckan, och åt två till eftermiddagsfikat och tog vispgrädde i min te-kopp (visade inte gräddpaketet utan hällde det i koppen i smyg). Då slapp jag vara hungrig och då gick det lite lättare att få förbi godisskålen.

Men jag får bara negativa kommentarer och nästan påhopp av de runt fikabordet. LCHF-are sägs ju vara aggersiva och vilja övertyga andra om vilken kost som är den hälsosamma och det enda rätta. Men jag måste säga att  folk som är fettskrämda är ännu värre, som vill försöka truga på en sötsaker eller tala om för mig hur dåligt min kropp mår av all grädde jag äter och när jag varken har ris, potatis eller pasta till mitt kött. Att jag borde äta varierat. Jag talar inte om för de andra vad de ska äta eller inte äta, det får de bestämma själva. Nu har de bara kännt mig i 7 veckor än så länge och har inte sett vilken förvandling min kropp gjort över de sista två åren som jag ätit LCHF.

AnneN
2

#63 Jag har hört om någon som sa till sina kollegor att h*n var diabetiker (trots att h*n inte är det) bara för att få dem till att sluta truga vid fika bordet och respektera valet av kost och det fungerade tydligen rätt bra.

Annars kan man ju alltid ge sig in i en het diskussion om man känner för det och påpeka alla hälsofaror med allt de stoppar i sig med socker, färgämnen, konserveringsmedel, mm, det brukar kunna få tyst på de allra flesta efter ett tag.

_**/Mvh Anne

athiria
1

Fräs bara till att det har inte de med att göra. Säg att det finns en stor studie som visar att de som äter LCHF hade bättre viktminskning, blodfetter och kolestrol än de som åt fettsnålt.

[akaron]
0

Jag har haft en tuff vecka nu. I söndags fick jag söka akut för att jag fick nässleutslag i hela ansiktet, ned över bröstet, axlarna, armbågarna, hela armarna och det spred sig fort över kroppen och jag kunde riktigt se i spegeln hur det blossade upp. Även på knäna fick jag stora röda kliande fläckar. Ögonlocken svullnade och jag blev lite tätare i luftvägarna men inte så det besvärade mig särskilt. Jag hade astmamedicin hemma men ingen allergimedicin och apoteket var stängt så jag ringde sjukvårdsupplysningen som kopplade mig vidare till akutmottagningen på sjukhuset så jag fick komma dit och få medicin. Jag fick reaktionen precis efter att jag tagit mina morgonmediciner och druckit min äggmjölk. Det enda jag kan komma på att jag ändrat på är att jag bytt till en billigare äggsort av kronägg som jag köpte efter påsken och ätit i två veckorst tid nu. Men jag bytte tillbaka och har inte fått någon mer reaktion och vet inte om det var äggen eller stress det berodde på.

Igår började jag med mitt ätande av kolor på jobbet och idag har det varit riktigt hemskt. Jag nästan tömde hela skålen själv och fick skämmas över hur mycket godis jag tryckte i mig.

Jag har två dagar till på praktiken och sedan slipper jag ha en godisskål framför näsan hela dagarna. Bara 15 dagar kvar till examen nu och jag behöver göra en ordentlig slutspurt. Kroppen är helt sönderstressad och det blir inte ett dugg bättre för att jag vräker i mig socker. Men jag har inte kraften att stå emot just nu och jag klarar inte att få rätsida på det.

[akaron]
1

Nu är min praktik slut och jag fick en tuff sista vecka där jag inte kunde låta bli godiset. Vågen visar +10 kg jämfört med två månader sedan så jag mår inte alls bra. Jag har mycket press på mig nu inför examen och sötsuget är stundvis ganska jobbigt. Jag åt ute idag med ett par kompisar och var nära att köpa en pizza men min kompis stöttade mig så det blev en kebabsallad utan majs istället, och brödet de lagt på tallrikskanten tog jag bort.

Jag har lagat två köttfärslimpor och en hel kastrull med gräddsås att ta med mig nästa vecka då jag kommer att vara på annan ort och slutföra mina två sista skolveckor. Ska även ta med mig ägg, smör, grädde och ost. Lägenheten jag hyr har lite kokmöjligheter så jag kan steka en omelett. Viktuppgången måste bromsas och sockermonstret besegras! Andra strategier måste jag hitta för att hantera stress och sug efter att äta en massa skräp som jag logiskt sett vet att jag blir sjuk av att äta men ändå lätt stoppar i mig.

athiria
1

Ironiskt nog har jag märkt att det är när man slutar kämpa som man mer får kontroll och det börjar gå bra. Det är ju en sjukdom man inte har kontroll över, monstret.

Jag tänker; jag vet att det är livsfarligt, gör mig så mycket illa, men ändå stoppar jag i mig det. Och såklart är det för att jag inte har nån som helst kontroll! 

Så sluta kämpa! Och övervikten beror ju på sockerberondet, så tag tag i beroendet först så fixar vikten sig själv sen. Att både ha abstinens och banta blir ju jättejobbigt!  

Läs lite om kemin bakom beroendet! Bara vid förväntningen eller att man SER det man är beroende av, alltså godis, sätts dopamin på och det är tack vare dopaminet man är beroende. Det kan vara bra att berättta lite sånt för dem i din omgivning, alla mår bra av att veta mer.

Självhar jag bestämt att ta itu med abstinensen och allt det efter att jag gått på några kurser och fått lite råd. Tills dess kommer jag äta choklad men det är ingen katastrof! En dag i taget, jag är människa och behöver vila lite ibland också, abstinens är en enorm stress för kroppen och att höra om beroende och märka att man är det är en enorm livsstilsförändning.

Ring AO och FAA, de har telefonmöten på onsdag och torsdag tex!

Nu ska jag nog ringa eller gå och läsa en bok, bara för att få nåt helt annat att tänka på.

Lycka till!

[akaron]
0

Idag har det gått bra med maten, men jag har abstinensbsvär och kraftigt illamående så jag vill nästan gå och köpa godis bara för att lindra det även om jag inte känner mig ett dugg frestad att äta det när jag mår som jag gör. Så jag åt lite fet ost istället. Nu tänkte jag inte bry mig alls om portionsstorleken eller hur ofta jag äter, bara jag äter mig mätt och väljer rätt saker. Inte känna ångest över att jag dricker grädde direkt ut förpackningen eller äter på tok för mycket ost.

camsve09
0

För mig funkar det att tysta sockermonstret med MAT.

Lataste mattipset - Omelett funkar bra att laga en "dubbel" och äta andra halvan kall senare. Det går också att variera i oändlighet med bacon, tonfisk, fetaost, ädelost, svamp, paprika, skinka, oliver, räkor…. Mättande och gott.

Hoppas du får bukt med ditt sockermonster!

[akaron]
0

Nu slipper jag ha godisskålar framför näsan hela dagarna men sockermostret har varit starkt då jag matat det under så många veckor.

Den här sista veckan har vait enormt ansträngande så jag har tröstätit en hel del. Som värst åt jag upp 3 portioner budapestrulle. Jag har undvikit vanligt godis men har ätit två biskvier, lite mörk choklad och även blivit bjuden på bärpaj med vanlijsås som jag tackat ja till. Fyra skivor knäckebröd har det blivit då jag ätit i skolans matsal två dagar den här veckan och ville få i mig mer fett så jag hade tjockt lager bregott på. Men även knäckebröd är för mig "sött".

Idag köpte jag lite naturgodis, men vet att det bara är skräp det också om jag inte bara köper naturella nötter. Någon frukost eller lunch har jag inte ätit utan bara stora bitar med fet ost. Så jag ska rota i frysen och se vad jag hittar, annars får det bli en omelett. På måndag åker jag tillbaka till skolan och gör mina sista dagar där och på torsdag tar jag examen.

Längtar efter att bara få vara hemma och få varva ned, laga god mat och inte stressa min kropp så enomt. Nu har jag tagit till alla mina gamla beteenden, som att t.ex. impulsköpa ett nytt husdjur. Vikten ligger på +8,5 kg vilket resulterat i att jag spräckt ett par byxor som jag sydde in för ett par månader sedan.

Dagens tre positiva; Äntligen en god natts sömn. Jag gick förbi erbdjudandet om kexchoklad för 5kr/st utan köpa något. Det sista skolarbetet är klart nu, och mina två kvarvarande redovisningar redan förberedda.

[akaron]
0

Till frukost blev det äggmjölk, för det har jag inte drukit på en hel vecka. Sedan mellanmål på några frysta hallon, vispgrädde och lite yoghurt + två stora bitar ost. Nu på eftermiddagen har jag ätit en stor portion med hemlagad köttfärslimpa och gräddsås.

2253 kcal, 199g fett, 20g kolhydrat och 102g protein. Blir jag hungrig ikväll så blir det nog en bit ost till eller lite yoghurt. Vanligtvis äter jag inte så mycket mjölkprodukter men nu unnade jag mig det för att sockermonstret ska hålla tyst en stund.

Veckan som kommer blir tuff och på torsdag blir hela klassen bjuden på smörgåstårta vid examen. Så först efter min examen planerar jag att vara mer strikt då mina stresshormoner kanske lugnat sig något.

[akaron]
0

Söndagen gick det bra med maten. Men både i går och idag har jag ätit i skolmatssalen det har inte varit LCHF-vänligt alls. Idag fick jag välja på Mossacka med massor med potatis eller en risotto. Sockersuget har sedan gjort att jag inte kunnat motstå annanspajen jag blivit bjuden på och sedan köpte jag en liten mängd godis på väg hem ifrån skolan. Jag försöker att inte bry mig om det just nu även om byxorna spruckit på mer än ett ställe. Känner mig ledsen över viktuppgången men har bara mig själv att skylla. I morgon ska jag äta ute med klassen och på torsdag har vi examen. Sen är jag ledig ungefär en vecka och då planerar jag att ta tag i sockerabstinensen. Idag blev det helt tokigt med maten och då blev kolhydratssuget än värre. Till middag åt jag LCHF fläskpannkaka och drack te med kokosfett för att lindra suget efter mer sött. Önskar så att jag hade ork att bryta den onda cirkeln. Men jag har bestämt att jag i helgen (lördag eller söndag) ska sätta igång med mitt sockerfria liv.

Aliki
0

Grattis till examen!

o grattis till att du fr.o.m. söndag får bestämma din egen mat.

Kör en Fakirvecka!!

AnneN
0

#73 Men det är ju jätte bra att du klarade att köpa bara lite godis idag och inte köpte jätte mycket, och att du klarar att äta lchf vänlig mat hemma är också positivt Glad Ett tips är att försöka fokusera mer på det som är bra och fokusera minst på det som är mindre bra då blir hjärnan efter ett tag positivt inställd och det blir mindre svårt att stå emot det där som är mindre bra Flört

_**/Mvh Anne

athiria
0

Jag har varit på en kurs några dagar och blev lite sockeravgiftad då (hur går sen får se) men det vi åt då var

Frukost

Mellanmål

Lunch

Mellamål

Mellanmål

Middag

Mellanmål

Plus att alla satt och sörplade varmt vatten/te med kokosfett hela tiden! :)

Målen var mer fakirlikande och fett på fett, tex åt vi ägg och bacon med kryddsmör till… mellanmålen var ostskivor med smör, brieost och ibland nåt ägg.

Lite input hur vi gjorde iaf! :)

Måste du äta vad de andra äter? Kan du inte ta med egen matlåda?

[akaron]
0

# 76 Jag kan ta med en egen matlåda, det har jag gjort under hela min skoltid, Men nu är det sista veckan och eftersom jag inte längre bor på utbildningsorten får jag släpa med mig matlådor för hela veckan redan på måndagen och jag har ordnat med dubbelt boende med mera. Så jag äter i skolmatsalen eftersom det bara var tre dagar det handlade om de har vanligtvis bra mat att välja på där man kan välja bort potatis, ris eller pasta, men vissa dagar fungerar det inte. Nu har jag valt att äta lunch ändå, bara det är mat.

Att starta med Fakirvecka (eller kanske UFO) låter helt okej, så jag blir av med sockersuget och kan bryta dennna onda cirkel som jag inte mår bra av varken fysiskt eller psykiskt. Även planera maten noga så jag vet vad jag ska äta och när. Så tiden mellan målen inte känns som evighetslånga och att kroppen/hjärnan tror att den aldrig kommer att få mat igen och måste passa på när suget sätter in.

Nu ska jag kämpa mig igenom de här sista dagarna, sedan kan jag ägna mig mer åt mig själv och bygga upp min kropp igen.

Solange
0

Åh, vad jag tycker du är tapper som kämpar så. Och jag tycker du är så duktig som fortsätter väga dig trots att det går uppåt. Själv brukar jag köra huvudet i sanden och låta bli vågen. Vilket gör att jag låter det gå helt åt skogen.

Har inga goda råd eller nåt utan jag vill bara heja på!

KattaMo
0

Du är en kämpe!! Glad

Håller tummarna för dig!!!

[akaron]
0

Nu är jag äntligen hemma efter att ha bott borta i två veckor och jag har tagit min efterlängtade examen. Ställde mig på vågen och väger hemska +10kg (109,5kg) jämfört med i mitten på februari då jag vägde 99,5kg.

Men nu har jag bestämt mig för att leva sockerfritt och hälsosamt så det är absolut slut på sockerätandet och jag har handlat så jag har kött, fisk, kyckling, ägg, ost, grädde och smör. Även lite wokgrönsaker, bär och svamp har jag in frysen och i skafferiet kokosfett, kakao, te och kryddor, m.m.

Inga frestande kolhydrater, ingen choklad, inga nötter.

I eftermiddag träffar jag en arbetsgivare för att skriva papper om anställning så jag hoppas att det kommer att gå bra. Känner mig spänd och nervös men ska låta bli och tröstäta. Bara lägga in planerade mellanmål så jag kan dämpa den värsta abstinensen.

Aliki
0

Hejja och Lycka till !

kaisakavat
0

Grattis till examen!

Och till ditt beslut att leva sockerfritt. Full av beundran, du har haft en hel del att parera på sistone.

Lycka till med nya jobbet åxå!

athiria
0

Varning för kakao, innehåller andra bereondeframkallande ämnen som man börjar knarka på ist.

Kom ihåg att ta med matlåda och planera! Det är a och o för att tillfriskna.

[akaron]
0

Jag träffade arbetsgivaren idag tillsammans med arbetsförmedlingen, så jag ska få en utvecklingsanställning ett år frammåt och ska börja på 50% och känna mig för hur mycket jag orkar. Min målsättning är att jobba 75% på sikt. Några anställninspapper hade arbetsgivaren inte med sig så jag väntar fortfarande på "underskriften". Nu tar jag ledigt den här veckan och börjar på tisdag 7/6. Soc hjälper till med hyran i juni och jag får även arbetsresor av dem och de täcker upp det som saknas tills jag blir självförsörjande. Antigen genom försäkringskassan eller genom att jag kan komma upp i arbetstid. Men det här yrken tar enormt med energi så jag kan inte jobba om jag är allt för trött och säkerheten är viktig.

Trött och ont i huvudet, sockerabstinent hela dagern. Det slank ned EN kaka idag då jag blev bjuden på fika på en träff i djuraffären där de hade foderlära. Så nu har jag lärt mig en hel del om vad hundfodertillverkarna tycker och spannmål som är skräpmat för hundar borde var skräpmat för oss människor också. För de bjöd bara på socker, spannmål och kemikalier i form av färdigköpta bullar och kakor.

I morgon ska jag till sjukhuset så jag måste fasta då jag ska bli sövd. Men jag får komma hem samma dag om det inte tillstöter några komplikationer, vilket man aldrig vet när det gäller min kropp. Mitt stresspåslag har varit lite väl högt sista tiden så det är skönt att jag får en hel vecka ledigt nu och att första veckan blir en kort vecka.

Förrutom kakan, så har jag skött maten idag.

[akaron]
0

Var inne på sjukan idag och fick fasta länge då det var förseningar och när jag sedan vaknade ur narkosen erbjöd de mig en smörgås som jag tackade ja till då jag inte ätit på 20 timmar. Vet in om jag fick vanligt dropp eller glukosdropp, orkade inte fråga och lyckades inte läsa på påsen heller. Sedan jag kom hem har jag druckit vatten och ätit några skrivor ost med smör på. Jag ska vila nu så kanske jag orkar äta en ordentlig middag sedan. Längtade så efter kött och gräddsås när jag var tvungen att fasta. Inte det lättaste med fasta och sockerabstinens i kombination men jag härdade ut.

athiria
0

Men triggar du inet på smörgås då? :S

Brynhilde
0

#85 Vad är det för skillnad mellan vanligt dropp och glukosdropp?

Hoppas att du mår bättre nu, och att du fick i dig din köttbit med gräddsås.{#emotions_dlg.smile}

[akaron]
0

# 87 Vanligt dropp räknar jag det som bara är vatten och salter i. Glukosdropp är det som är 10% sockerlösning.

# 86 visst triggar det att äta en skiva bröd även om det är grovt bröd, men har man inte ätit på 20h så är det svårt att stå emot mat och då tog jag det som fanns.

Idag har jag ätit ägg till frukost och sedan kött och gräddsås till lunch (rester). Mellanmål med keso och vispgrädde med kanel. Någon middag vet jag inte om jag orkar äta. Min måltidsplanering är inget vidare just nu men jag har helgen på mig att fixa det innan jag börjar mitt nya jobb på tisdag. På mitt nya jobb har de inga godisskålar stående framme och min nya chef är vädligt mån om sin egen kropp och tränar mycket. Så jag kommer förhoppningsvis att slippa frestelserna under veckan.

Jag behöver gå ned i vikt för mina leder orkar inte släpa på min enorma kropp. Jag ställde mig framför en stor spegel i en klädaffär och tittade länge på hur mina kläder satt och hur stor min kropp egentligen är. Bara för att få en motivation till att sköta kosten och komma igång med lite träning. Jag är som störst över lår och rumpa. Även magen har växt en hel del sista tiden. Hemska +10kg och spräckta byxor. Fy för att vara sockerberoende.

Jag hoppas att mina extra vattenkilon snart är borta, men fett sitter som berget på mig då jag dessutom har en låg ämnesomsättning och provsvaren ligger i underkant på sköldkörtelhormonerna.

Aliki
0

Grattis till jobbet!!

Med planering av matlådor ( med mat i..) kommer det att gå jättebra ska du se. Lycka till!!

[akaron]
0

Jag ska laga mat under helgen så jag har mat för hela veckan. Jag måste klara av att sköta maten Ett tag var det viktigare att få examen gjord än att kämpa mot sockermonstret. Men nu måste jag verkligen ta tag i min vikt för jag har gått upp i snitt 1kg per vecka. Först och främst ska sockermonstret svältas. När jag fått ordning på det kanske jag klarar att gå ned i vikt igen. Just nu känner jag mig så "missnöjd" med min kropp och vill verkligen minska i vikt. Blev så ledsen när jag spräckte mina byxor och när jag provade ett annat par så kom jag inte i dem. För så här mycket har jag inte vägt på två års tid och de gamla kläderna har jag slitit ut och slängt.

Ska försöka sluta deppa och hoppas jag kan få fart på viktminskningen. Funderar på att fakira, eller äta UFO under några dagar.

athiria
0

90# Tips är att ta med egen matlåda innan eller att se till att sjukhuset vet i förväg vad man behöver. Hörde om nån som skulle vara inlagd och fick Annika Dahlqvist att srkiva ett brev att han behövde LCHF.

Tycker Gunilla Sahlin är duktig på att srkiva om planerande och så, det är hon som håller i bloggen Vitt begär.

Jag har insett att detta är en  sjukdom. Jag kommer inte att handla i vanliga affärer för att jag kalrar inte av att se socker framför mig. Jag får gå i Saluhallar, till fiskbilar, handla grönsaker på torget eller få hem i en låda… Jag kommer aldrig att ta jobb i en cafeteria. Sjukdomen får komma först för hamnar jag i sockret, då faller mitt liv itu ^^'

Planering är a och o! Yey!

[akaron]
0

Idag mår jag bättre. Väga mig väntar jag med några dagar. Åt två ägg istället för tre nu på morgonen till det 1,5msk kokosfett. Dricker the när jag blir sötsugen och försöker sysslesätta mig för att låta bli att gå till köket och småäta.

Carin25
0

Akaron, jag vill råda dig att söka upp OA (Anonyma överätare) i din stad eller gå in på telefonmöte. Det finns hjälp att få när man tappat kontrollen och makten över maten och sitt liv. Du är inte ensam och det finns verktyg som kommer hjälpa dig - jag vet vad jag pratar om.

Jag håller alla tummar för dig men vissa saker klarar man inte med enbart egenvilja - hur mycket man än vill. Det var en svår läxa för mig som alltid klarat allt galant men ändå inte lyckats vinna kampen över maten.

Steg för steg mot tillfrisknande från sockerberoende och överätande.

[akaron]
0

Idag har jag klarat mig utan socker. Frukost två ägg och kokosfett som jag skrev i förra inlägget. Till lunch/middag på vid 14:30 blev det en kebabsallad (kebabkött och grönsaker) med rhodeislanddressing (åt ute på pizzerian med en kompis). Kändes bättre än en fika för det hade jag inte klarat. På kvällen åt jag lite fet ost, en näve sötmandel, vispad grädde och några enstaka hallon.

I morgon planerar jag att äta nyttigare, hemlagad mat. Inte stoppa i mig en massa annat utan äta lagad mat.

[akaron]
0

Vägde mig i morse och vågen visar -3kg sedan fem dygn tillbaka. Så nu är mina "vattenkilon" borta. Sockerabstinensen verkar mattas av, men jag har fortfarande en tendens till att småäta på kvällarna istället för att äta middag så nu ska jag satsa mer att äta mer lagad mat och att inte ta större portioner än vad som ryms på en assiett.

athiria
0

Är du hunrig får du sug så se till att äta tills du är mätt! Är du inte mätt behöver du mera fett!

[akaron]
0

Jag ligger i snitt runt 200g fett per dag. Det varierar så ibland är det bara 150g och ibland uppåt 250g. Äter jag grädde får jag i mig mer fett än om jag bara håller mig till det naturliga fettet i fisk, ägg och kött plus smör och kokosfett.

Aliki
0

Grattis …du är på rätt väg. Börja nu det  nya jobbet i ärlighetens namn…gör klart från början att du inte tål kolhydrater så behöver du inte ta den diskutionen senare… Lycka till!

[akaron]
0

Jag kommer bara att jobb halvtid så det är fem timmar fyra dagar i veckan och jag börjar först efter lunch. Det enda kluriga kan bli fikat på eftermiddagen, men jag vet än inte hur det ser ut med det på den nya praktikplatsen. Den nya arbetsgivaren är en man som är noga med sin egen kropp och som tränar mycket för att hålla sig i form så han äter nog inte en massa "skräp". När jag sade att jag skulle börja på 50% istället för 75% som jag sagt ifrån början så sade jag att jag inte ville trötta ut mig utan vänja mig sakta och att jag på den lediga dagen varje vecka skulle gå och träna m.m. För jag är ju lite ur form, sade jag. Då höll han med mig. Så jag kommer nog inte trugas på en massa fikabröd, tårtor och kolor och inte har han ett helt kylskåp med läsk och godis heller, som på den förra arbetsplatsen.

Idag kände jag mig frestad att köpa mörk choklad när jag handlade men jag köpte bara vispgrädden som jag tänkt. Lovade också mig själv att jag skulle koka ägg när jag kom hem om jag kände mig hungrig. Bara för att få tankarna på annat.

athiria
0

Det är varning för grädde också! :) Den innehåller både laktos och mjölkprotein men tydligen är det mjölkprotein och sockerberonde oftast triggar på(hörde av bitten jonsson).

Synd att du ska triggas på jobbet  - det du skulle behöva är ju att vara borta från ALLT som triggar nu och kankse senare elelr efter några år att du inte känner nåt sug när andra äter.

Måste du vara med är de fikar?

[akaron]
0

Jag vet inte hur det blir med fikarasterna på den nya arbetsplatsen. Men när jag var där på intervju hade de inget att bjuda på förrutom kaffe och te. Så det kändes bra med ett "snålt" fika. Första dagen för mig är på tisdag så det känns spännande.

Den här helgen är det hundutställningar som gäller och jag undvek frestelsen att köpa glass i värmen utan jag köpte en chorizo med bröd. Men brödet hade jag bara som "korvhållare", och slängde i papperskorgen. Bröd är inget jag ens skulle mata mina hundar med.

[akaron]
0

Hundutställning idag igen. Blev bjuden på hembakad kladdkaka och grädde på sprayflaska. Tänkte tacka nej men klarade inte det då jag fick inbjudan flera gånger. Tog en väldigt smal liten bit på 1,5cm ungefär och en klick grädde. Vet att det triggar igång sockersuget för mig ännu värre och jag åt en stor bit fet ost när jag kom hem för att minska suget och orka laga mat.

Mat annars idag är två ägg på morgonen, 1,5 msk kokosfett. En Chorizo utan bröd till lunch och cirka 100g ost 35% fet. Till middag blir det köttfärsbiffar på kalvfärs och till det kantarellsås gjord på vispgrädde.

Jag har varit ute i solen två dagar i sträck nu och har försökt skydda mig i första hand med kläder och i andra hand med solskyddslotion. Men fick i alla fall soleksem och blev röd i ansiktet ned på halsen och den del av bröstet som blottades i halsrigningen på tröjan. För mig är det lagom att sola 15 minuter åt gången och då klarar jag det utan att smörja in mig. Jag vill sola för D-vitaminet skull. Men det blir lite tokigt när jag är i solen flera timmar och dessutom två dagar i rad.

athiria
0

Öka på fettet ännu mer!! Ät tex kött med kryddsmör och lite grönsaker, ta bort grädde och korv med socker och se om det blir nån skillnad! Mitt råd! :)

Det här är inte menat för att vara "taskig", men finns det nåt sätt du kan ta kontroll över när du blir bjuden? Tex att inte åka iväg på de här sakerna alls iaf de första månaderna? Har sagt upp kontakten med en vän tex som jag bara åt godis med, kändes snopet den första tiden men nu väldigt glad för att jag gjorde det… För annars vet jag att det blir en "ursäkt" att äta godiset, eftersom sjukdomen är så lurig…

MimLan
0

#103 Får hålla med #104 att du behöver kunna ta kontrollen. Det är fortfarande ingen anledning att äta kladdkaka för att nån envisas. Tror du att personen som trugade gjorde det för att denne ville att du skulle må dåligt och tappa kontrollen? Visst inte?

I sådana tillfällen, som jag uppfattar är enstaka och inte med folk du träffar hela tiden, säg vad fan som helst?! "Jag är diabetiker och glutenallergiker - inget socker och mjöl för mig, tack!"

I andra fall där du träffar samma folk hela tiden, som på en arbetsplats, säg till på en gång. Inte i efterhand. Säg att du inte tål det. Tjafsas det kan du alltid fråga om någon vill ta ansvaret för hur du reagerar på att äta sånt du inte tål. Betala för att du skall vara ledig och bara fokusera på att äta rätt`?

[akaron]
0

Jag äter inte korv i vanliga fall, men det var korv, hamburgare eller mackor att välja på vid serveringen. Chorizo brukar bara vara 4-5g kolhydrat/100g mot vanlig grillkorv som kan ha betydligt högre kolhydratsinnehåll. Åt korv bara för att slippa bli hungrig tills jag kom hem och ytterligare öka risken för att falla dit på sockret.

Jag ska prova att dra ned på grädden och äta mer smör istället. Grönsaker äter jag inte om jag har gräddsås till maten men ska jag bara äta smör till köttet brukar jag ha smörstekta wookgrönskaer för att inte bara behöva "tugga kött". 

Nya jobbet börjar på tisdag så jag får se hur det fungerar på arbetsplatsen och om jag måste hitta på några ursäkter för att slippa undan socker. Men jag har ett för känsligt samvete för att kunna ljuga och säga att jag har diabetes eller är glutenintollerant. Att säga nej är något jag hela tiden får träna på och som tar emot, men jag kan inte vara alla till lags. Nu tränar jag på telefonförsäljare och jag har lyckats säga nej ganska många gånger, men inte riktigt full pott än.

Den här veckan har vikten minskat 3,2 kg. Nu hoppas jag att jag kan klara min första arbetsvecka utan att falla dit på sockret och att jag ska kunna sköta maten.

crinalina
0

Jag tycker att du kämpar riktigt duktig och du ska vara stolt att du inte har gett upp. Men varför försöker du hålla dig runt 200 gr fett per dag? Det som betyder något är E% i fett, protein och kolhydrater och med de viktmängder du nämt kanske din energiprocent i fett ligger lite lågt? Den hamnar på endast ca 60 %. Om du ökar på det till att ligga på ca 75% så blir din mättnad en helt annan och förhoppningsvis försvinner sockersuget en del också.

En annan sak jag reagerade på var att du vid ett par tillfällen skrivit att du "unnade" dig en ostbit, eller något annat nyttigt. Om du har ett sug i kroppen är det troligtvis pga att kroppen behöver mer fett och en ostbit eller två är, i mina ögon, helt suveränt bra då. Jag har alltid små baby-bellostar (de röda såklart) med mig i fickan eller väskan som jag kan äta som medel mot sötsuget. En av fördelarna med den här dieten är ju att man ska äta när man är hungrig, och tills man är mätt. Om kroppen säger att den är hungrig sent på kvällen så behöver den fett och då gör man nog bäst i att lyda, annars kan kroppen bli stressad och utsöndra hormonet Kortisol, som triggar sötsug och viktuppgång.

Stort grattis till ditt hårda jobb, ditt nya jobb och din väg mot ett bättre jag. Fortsätt jobba med kosten och tänket så är du snart där du vill vara, det är jag säker på! :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

athiria
0

Triggar man inte på ost funkar det jättebra men många sockerberoende reagerar också på mjölkproteinet!

(Säger jag som själv äter ost till mellanmål X) )

crinalina
0

Ja, så kan det ju vara naturligtvis. Men isf ska man ju inte unna sig det utan byta ut det mot någonting annat fett som inte triggar igång sockersuget. :D

Personligen kan jag leva på ost vissa dagar, funkar kanonbra :D haha

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

[akaron]
0

Om jag låter bli både grädde (för laktosen) och ost (för mjölkproteinet) så tycker jag matlagningen blir tråkigare och maten blir extremt enformig och jag har svårt att äta tillräckligt mycket fett genom att bara skeda i mig smör eller välja fett kött. Frysen är full med ekologiskt kalvkött från gräsbetande djur, färsen har fetthalt på 15% men styckessakerna har inte mycket synligt fett alls. Så under min LCHF-period har jag provat att ätita väldigt strikt varannan vecka och sedan unnat mig mer grönskaer, lite ost och grädde de andra veckorna för att inte tröttna.
Förrut så åt jag färdigköpt bearnaisesås från kyldisken men jag har lessnat på det och mina försök att göra egen bearnaisesås har inte gått så bra och jag har inte fått så bra smak om såsen som jag velat och jag har heller inte kunnat spara någon sås då den stelnat i kylskåpet och sedan "separerat" och smällt som smör på den varma köttbiten.

Problemet för mig med att äta allt för strikt, d.v.s bara ägg, fisk, kött, smör och kokosfett gör att jag lätt lessnar och tycker det blir så tråkigt att äta att jag äter för lite.

crinalina
0

Är du överkänslig mot laktosen och mjölkproteinet. För om du inte är det verkar det dumt att undvika det. Det finns massor med olika goda såser man kan göra om man klarar laktosen, tacosås (dock ej tacomixen finns recept på nätet på egen tacokrydda), pepparsås och en massa andra goda. Bara din egen fantasi är gränsen. Och massor med goda ostar. Gör köttfärsbiffar och fyll dem med ädelost. Tex finns en massa olika tillbehör man kan göra som inte innehåller en massa kolhydrater, om än lite, tex en enkel coleslaw, eller en god guacamole. Om du däremot är känslig så förstår jag din "varannan-vecka-tanke", men om du inte är det och känner att du vill äta det så ska du naturligtvis göra det. Allt handlar om att du ska hitta din balans för att kunna följa kosten. Du är så strikt som just du mår bra av. Prova dig fram för att hitta just din balans, men försök att öka på fettdelen något. Om du äter ost, ta en stor klick riktigt smör på den tex. :D Jag är säker på att du kan hitta en balans.

[akaron]
0

Jag har försökt minska på mjölkprodukterna och ta bort allt utom smör, för att minska risken för överätande och också för att försöka gå ned i vikt. Men jag tycker det är allt för tråkigt och äter då på tok för litet. Min mage tål både laktos och mjölkprotein så jag har ingen överkänslighet. Men jag har läst att mjölkprotein kan vara triggande och höja blodsockret och att även laktos är ett socker så då har jag försökt att minska på det.

Ost äter jag bara vissa perioder, men vill gärna har lite ost om jag gör gratänger eller omeletter och det är något jag tycker väldigt mycket om. Yoghurt äter jag nu mera väldigt sällan och jag kan var utan yongurt flera månader, även om jag tycker det är vädligt gott. Mjölk slutade jag dricka för ganska många år sedan och sedan LCHF-starten för två år sedan använder jag det inte i matlagningen heller.

Idag ska jag steka köttfärsbiffar med fetaost. Tar ägg och en skvätt grädde i smeten för att göra biffarna fetare.

Hur mycket fett och protein är lagom för en dag? Jag är kvinna 30år, väger 106,3kg, är 168cm lång. Enligt min kroppsfettsmätande våg (vilket man inte kan lita på till 100%) så har jag nästan lika mycket muskler som jag har fett på kroppen runt 39-40kg av varje. Jag har hund och går lugna koppelpromenader 3-4ggr per dag och snittet blir 1,5-3km per dag. Så jag har ingen direkt konditionsträning. Tidigare i veckan gick jag en ordentlig runda (på några kilometer) i skogen i rask takt och igår gjorde jag ett försök att cykla men orkar inte så värst mycket.
En eller två gånger i vekcan försöker jag hinna med lätt styrketräning med hjälp av en pilatesboll och gummband, eller vikter på 1,5-2kg. Träningsprogram har jag fått av min sjukgymnast.

Prioritet är att bara få må bra. Men jag behöver gå ned i vikt för att minska belatningen på mina leder och fötter.

crinalina
0

Jag är ju bara nybörjare själv, men jag har läst på ganska rejält. Alla människor är olika och klarar av att äta olika saker. Det jag har förstått är att lchf ska vara en kost man kan leva och njuta av så länge man lever, vilket betyder att man måste hitta sin egen gyllene väg till vad man kan äta. Om du klarar av att äta laktos och mjölkprotein och må bra av det så kanske du ska prova. Om du inte går ner i vikt, eller triggar sötsug, så kanske du kan prova utesluta en sak och se om det hjälper. En del har problem med de produkterna, men inte alla. Och kosten ska vara så njutbar som möjligt. Man ska ju inte utesluta saker i onödan, så att säga. Men man gör precis som man vill, efter hur man reagerar och mår. Personligen skulle jag inte vilja utesluta någonting som jag mår bra av och klarar av att äta. Målet med hela kosthållningen ska vara att må bra. Man måste helt enkelt hitta sin egen balans för de olika produkterna och ämnena.

Vad gäller hur mycket du ska äta, så tror jag inte det finns några direkta regler för det. Allt beror på hur strikt man äter, Jag äter UFO, vilket betyder att jag äter mindre än 5 E% kolhydrater, förutom det så ligger jag på ca 20 E% i protein och ca 75 E% i fett. E% är alltså energiprocent, dvs var du från ditt energiintag från. Du kan ganska lätt kolla det på minmat-sidan i menyn uppe till vänster. Jag skrev in allt jag åt under en vecka för att få lite koll på det. Man ska äta tills man blir mätt och när man är hungrig. Man ska äta mycket fett, bla för att fett mättar på mindre mängd, vilket leder till att man äter mindre mängd. Iaf efter ett tag. Det finns vissa som behöver hålla koll på kalorintaget, men de flesta behöver det inte. Dr Annika har lite information om det på sin sida.

Protein bör du äta minst 1g per målviktskilo om dagen, men man kan äta mer än så. Det viktiga är att man inte äter för lite protein.

Jag är som sagt nybörjare, så jag kan ha missuppfattat saker. Googla, surfa och läs på så mycket du bara kan om lchf och hur kroppen reagerar och varför. Bilda din egen uppfattning, skapa din egen väg, var stolt och luta dig mot oss i forumet om du behöver stöd och hjälp.

athiria
0

Äter du grönsaker? Det är nog viktigare att ta bort grädden etc än grönsakerna för att du ska få i dig alla vitaminer…

Jag tror jag kan äta begränsat med grädde, som att ha med en klick med gräddsås, men då måste jag också ha "annat" fett med som tex smör eller fettet insprängt i köttet. Sen ska jag helst inte ha grädde/cf med i varje rätt jag gör:S

Hett tips är att gå på upptäcksfärd för att variera lite. Jag ska försöka äta fisk varje dag och även skaldjur så att det inte bara blir "kött". Köpte hem krabba härom veckan och det var kul att testa:)

[akaron]
0

Grönsker unnan jag mig efter vad som är tillgängligt beroende på årstid. Så det blir helst färska grönsaker på sensommaren och en bit in på hösten. Annars frysta grönsaker. Är jag superstrikt med kolhydraterna blir det inte mycket grönsaker, och jag äter C och D-vitamintabletter.

UFO trodde jag var Under Fem gram Om dagen.

2186 kcal har jag ätit idag.
192g fett, 14g, kolhydrat, 105g protein
78% fett, 3 % kolhydrat, 19% protein.

I morse vaknade jag tidigt i värmen och var inte sugen på varken stekta eller kokta ägg så det tog tre timmar innan jag besämde mig för att göra en äggmjölk. Men då hade jag hunnit börja skåpsäta en sked osockrat ekologiskt jordnötssmör och tog en nypa havssalt på. Tog även 0,5dl kokosflingor att tugga på.
Men sedan gjorde jag äggmjölken på tre ägg, och jag har halverat både kakao och stevia.
Till lunch/middag blev det kalvfärsbiffar med fetaost. Drack även en dl grädde efter maten för jag orkade inte göra någon sås.

Nu i kväll är jag lite småhungrig men vet inte vad jag ska äta. Det är fem timmar sedan jag åt och jag har rört på mig en del så jag sprungit i trapporna både upp till vinden  (2ggr) och ned till tvättstugan som är i källaren. Inklusive vind är huset på sex våningar, och sedan ligger källaren ytterligare en trappa ned.

Tycker det är svårt att få någon regelbundenhet med maten. Nu ska jag jobba halvtid 13:00-18:00 fyra dagar i veckan. Så jag ska försöka sova lite längre på morgonen och äta lagad mat innan jag går till jobbet. Hemma är jag först vid 18:30 så middagen blir tidigast 19:00. Så jag behöver nog ta med mig något att fika på eftermiddagen så jag inte blir för hungrig och riskerar att köpa något olämpligt på väg hem. Vet inte om jag ska ta med kokta ägg eller fet ost. Någon som har något mer förslag?

athiria
0

När jag reser brukar jag göra en wrap med ägg och lite grädde. Sen steker jag kycklingbitar och gör en tzaziki-röra mest på creme frishe men lite yoghurt för att få den sura smaken. Och gurka och vitlök då. Sen tar jag "pannkakan" och brer på såsen och lägger i kycklingen och rullar ihop och har i folie. Det svåra är att inte äta upp den direkt Skäms

Kanske du ska göra en matplan? :D Eller göra en massa rätter så att du har färdigt när du har den värsta abstinensen? (Ännu fler råd jag inte själv följer :D )

crinalina
0

Ja, du har ju alldeles rätt angående UFO, det är under 5 gram kolhydrater inte 5%. Jag ligger under 5% men inte under 5 gram. Men väl utan problem under 20 gram.

Jag har inte ditt problem med att jag behöver regelbundenheten i maten, jag äter när jag känner suget och då äter jag enligt lchf. Om det sen blir småätande en gång i timmen eller ett massivt mål en gång om dagen spelar ingen roll för mig. Känner jag suget tar jag helt enkelt en bit ost eller lite kokosfett eller en skiva stekt bacon. Då klarar jag mig tills det är dags att laga mat till sambon.

Jag bryr mig inte heller om ifall jag blir sugen sent på kvällen. Kommer suget då så behöver kroppen fett och då tar jag återigen någonting litet tills det känns ok (inte mättnadskänsla dock då jag insett att det för mig är psykiskt, ok är fysiskt). Men det är fettet jag behöver, så det är det jag ser till att få i mig. Om kroppen suger (inte skallen) och inte får något så kan den, om jag förstått det rätt, hamna i stress och börja utsöndra kortisol som är ett stresshormon som är dåligt på flera sätt. Bla för att man blir mer sötsugen och kroppen lagrar fett istället för att släppa det.

Sedan jag började ta extra magnesium känns kroppen, och framförallt magen, ännu lugnare än den gjorde innan. Finns en bra informationstråd här på KiF om magnesium. Har ingen aning om det kan vara någonting som skulle hjälpa dig, men det kan ju kanske vara värt ett försök. :D (Jag svammlar nog lite, men jag tycker att du är så himla duktig som kämpar så hårt, så jag vill ju försöka hjälpa dig så mycket! haha)

[akaron]
0

#115 Kycklingwrapreceptet lät riktigtigt gott! Ska testas.

#116På kvällarna tar jag kalk och magnesium, det hjälper min annars tröga mage och minska krampen i vaderna. Magnesuim har även dämpat mitt sug efter choklad, då choklad är en av de magnesiumrikaste livsmedlen så blir man ofta chokladsugen när nivån av magnesium är låg.

Tack alla som skriver i tråden och kommer med råd, tips och peppning.
Jag är en kämpe och ska få rätsida på maten och sockerberoendet.

Den här veckan har jag klarat mig helt utan socker bortsett från en smal bit kladdkaka. Nu börjar en ny vecka och jag ska ta en dag i taget och hålla mig sockerfri.

[akaron]
0

Första dagen på jobbet idag. Jag trodde att jag skulle få mjukstarta lite som överenskommet men det var bara att slänga sig in och ta tre lektioner redan första dagen. Jag som inte ens hittar något vidare i närområdet kring skolan utan har utbildat i den andra änden av stan.

Drack en äggmjölk till frukost och köpte en sallad till lunch där man fick välja tillbehören så jag valde protein som kött, ägg, kräftstjärtar, fetaost och till det gurka och sallad. Någon middag har jag inte orkat äta, för övertrött så jag har inga hungerkänslor men jag måste nog tvinga i mig något innan jag somnar. Längtar så efter sängen nu.

[akaron]
0

Jag har tröttat ut mig så enormt den här första arbetsveckan. Även fast jag haft färdig mat att värma har jag bara tittat på maten i kylskåpet och stängt dörren igen när jag kommit hen från jobbet. Både den extrema utmattningen men även värmen har gjort att jag helt tappat aptiten. Så nu dricker jag äggmjölken på kvällen och äter lagad mat på förmiddagen.

Mår jag bra kan jag under perioder då jag kan äta normalt, blir det mer stressigt för mig så äter jag för mycket, är inte speciellt hungig men har ett kroniskt sug. Kommer jag ner ett snäpp till så tappar jag all aptit och får tvinga mig att äta. Skulle inte ens vilja ha en chokladtårta om någon ställde den framför näsan på mig.

Min vikt har minskat ytterligare 1 kg sista fem dagarna. Så nu ligger jag på totalt -4,3 kg på 12 dygn.

Visst vill jag återställa det som förstördes av mina 10 veckors sockermissbruk då jag ökade tio kilo. Men jag vill inte svälta kroppen ned i vikt heller. Vill i första hand få må bra!

Matintaget för igår blev:
200g kalv innalår
60g bregott
3ägg
0,5 msk kakao
0,5 krm stevia
35g kokosfett

Totalt 1177 kcal, 103g fett, 2,4g kolhydrat, 64g protein

[akaron]
0

Jag fick en febertopp så det är inte konstigt om jag inte har någon aptit och heller ingen ork. Vet inte om jag bara tröttat ut mig för mycket eller om jag har en UVI på gång. Så nu har jag druckit vatten med pressad citron i för att skölja ur systemet. Tranbärsjusice dricker jag inte för den höga sockerhalten och att äta frysta tranbär tycker jag smakar otroligt beskt så det får jag inte i mig.

Jag köpt hem mer ost 35% fet som jag kan äta några tjocka skivor till mellanmål. Lagad mat får jag tvinga i mig. Till middag ska jag äta stekt lax med wookgrönsker och hollandaisesås från kyldisken (orkar inte laga egen). I morgon ska jag försöka laga mer mat så jag har att värma under nästa vecka då jag jobbar och kommer att vara helt slut.

Jag har tinat klavfärs och bacon ur frysen så jag får hitta på något….

[RockarFett]
0

Jag har för mig att jag köpte osötad tranbärsjuice när jag hade UVI men magen hade svårt att tåla det.Alltid är det nåt typ!

Läser din tråd och blir faschinerad av ditt kämpande.Oj, vilken kraft du har!

Inspirerande att läsa.

crinalina
0

Krya på dig!

[akaron]
0

# 121 och 122. Tack!

Jag försöker vila och dricka mycket så jag hoppas jag snart är piggare. Efter en sjukhusvistelse/operation för några år sedan fick jag en nervskada så jag kan inte känna om jag är kissnödig eller om det svider. Jag märker det oftast inte förrän jag får feber, ont i njurarna eller inte kan kissa alls.

Idag har energin också varit låg. Så det blev en äggmjölk till frukost, cirka 100g fet ost på eftermiddagen och nu åt jag två portionsbitar stekt lax, runt 100g wookgrönsaker och tre matskedar hollandaisesås från kyldisken.

1960 kcal, 170g fett, 14g kolhydrat, 97g protein.

Jag unnade mig lite fler kolhydrater idag och det var bra att jag fick i mig lite mera mat nu även om jag fortfarande inte har någon aptit och känner mig hängig.

[Pennylane1]
1

te på åkerfräken är otroligt effektivt mot UVI, min syrra hade så mycket bakterier i urinen en gång att läkaren knappast hade sett så mycket förr men han ville odla för att se vilket antibiotika han skulle sätta in och hon skulle återkomma dagen efter men hon drack en massa åkerfräken (rävrumpa) -te på kvällen innan (efter tips från vår naturmedicinkunniga moster)  och alla besvär försvann, hon gick till läkaren och talade om detta men han trodde henne såklart inte men efter att ha kollat urinen igen blev han överbevisad, inte ett spår av bakterier!

[akaron]
0

Det blir till att gå till hälsokost och köpa åkerfräken och göra te på. Tack för tipset Pennylane1.
Går det att smaksätta det med citron eller något annat om det smakar illa? Blanda i en skvätt grädde? Eller minskar det effekten av åkerfräken?

[Pennylane1]
0

det smakar inte illa, men jag tror säkert det går att ha i citron, grädde tror jag blir skitäckligt! Flört

[akaron]
0

Jag ska prova med naturellt åkerfräkente först innan jag exprimenterar. Hoppas bara jag hittar en söndagsöppen hälsokost i morgon.
Känner mig frusen nu så jag ska gå och lägga mig och dra på mig ett varmt täcke och hoppas jag inte får ännu en febertopp.

[Pennylane1]
0

Krya på sig och lycka till!!

[akaron]
0

Köpte Åkerfräkente idag och det smakade ganska neutralt så det gick bra att dricka. Även kört runt några varv och tittat på övningsområden så jag är lite förberedd inför nästa jobbvecka.

Maten idag består av en äggmjölk på tre ägg och 30g kokosfett. Middag blev två stekta ägg med smör och några skivor ost + ½ paket bacon.

Till kvällsfika blir det svenska jordgubbar och grädde. Köpte en hel liter men ska försöka spara lite tills i morgon. Jag var nära att köpa en bakelse för jag hann bli hungrig då jag kört bil i 2,5h och sedan tog paus på köpcentret och letade efter hälsokostbutiken. Men då gick jag förbi jordgubbarna så jag köpte dem istället. Nu är jag precis luspank så jag kan varken köpa godis, glass eller bakelser.

Kommande vecka är planerad att vara ganska strikt. Ost kommer jag att unna mig och en begränsad mängd med grädde. Annars är det kött, lax, ägg, smör och kokosfett som gäller.

Jag är fortfarande trött och hängig, men tempen har legat lägre idag. Lite öm i ryggen över njurarna men förhoppningsvis kan jag mota Olle i grind med hjälp av återfräken så det inte blir värre.

[akaron]
0

Jag som försökte inbilla mig att jag bara kunde äta lite jordgubbar och sedan spara resten. Borde kunnat räkna ut rent logiskt att det inte fungerar så och dessa röda små bär med mycket järn och C-vitamin också innehåller en hel del socker. Något jag vet men blundade för igår när jag var både hungrig och festad.
Jag åt upp alla igår efter middagen och har plussat en aningen på vågen. Nu får jag sluta lura mig själv!

Frukost/Lunch idag blir två stekta ägg med smör och ost + ½ paket bacon. Det är ovant för mig att äta bacon och det är aningen för salt men jag behöver ju saltet nu på sommaren och det är bra med lite variaton.

Åkerfräken te drack jag till frukost och kommer att fortsätta dricka tills jag känner att jag mår riktigt bra.

Nu börjar nästa spännande jobbvecka. Nervös så det skriker om det men det ska gå bra, det har jag bestämt mig för.

athiria
0

#109 Menar inte att "förbjuda" några livsmedel eftersom livet då blir extremt tråkigt, men bara säger att det KAN trigga! :)

Alla är ju olika så det är ju viktigt att du hittar nåt som funkar för dig!

[akaron]
0

Första arbetsdagen gick bra. Även om de strulade med dubbelbokningar och sjuk kontorist så jag fick hoppa in och göra både det ena och det andra och fick ingen rast. Men nu har jag i alla fall fått skriva på anställningspapperna så det känns bra.

Maten igår blev två stekta ägg, med 6-7 skivor fet ost, ½ paket bacon vid 11:30 och på kvällen vid 21:00 blev det tre köttfärbiffar som jag fyllt med en klick färskost. (Jag fick ut 15 biffar på ett kilo kalvfärs och blandade i två ägg, lite fuberhusk och 1 dl grädde)
Men sen var jag vaken lite väl sent och blev hungrig när jag inte kunde sova så jag gick upp och tig en bit ost, på runt 50g runt 00:30.

Jag orkar inte räkna på fett och proteinintag och vet att det blir helt knasigt med mattiderna när jag jobbar som jag gör. Helst hade jag velat äta middag vid 17:00 för då börjar jag känna mig hungrig, men jag kommer inte hem förrän vid 18:30 tidigast och igår handlade jag på väg hem ifrån jobbet och behövde både rasta hundar och laga mat innan jag kunde äta så därför blev det väldigt sent.
När jag kommer hem ifrån jobbet känner jag mig inte hungrig längre för koppen har tröttnat på att skicka ut signaler.

Jag dricker forfarande mitt åkerfräken te och idag när jag vaknade hade jag inte ont njurarna längre. 

Jag vet inte om jag ska äta kött på morgonen och ägg på kvällen eller tvärt om. Jag har som bäst aptit mitt på dagen/eftermiddagen men då jobbar jag ju och har inte tid att sätta mig ner och äta. Vissa dagar kommer jag inte ens ha tid att ta rast.

[akaron]
0

Fyra köttfärbiffar blev det i morse, av de jag lagade igår. Sen när jag kom hem ifrån jobbet åt jag en bit ost, en näve kokosflingor och drack en äggmjölk på tre ägg. Hade ingen vidare aptit så jag åt det jag var sugen på för tillfället.

Hektiskt på jobbet så jag fick ingen rast och kunde inte gå och kissa så mina onda njurar är inte så glada på mig. Sen glömmer jag lätt bort att kissa när jag har mycket omkring mig, för att jag har en nervskada så jag inte kan känna om blåsan är full. Så det är en bidragande orsak till att jag lättare får UVI.

Det tar så enormt på krafterna med ett nytt jobb så jag är tacksam över att jag bara jobbar halvtid nu till att börja med. Nu börjar jag lära känna de andra på jobbet lite och vissa av dem tycker jag riktigt bra om.

Åkerfräkente har jag druckit 3 koppar/muggar per dag, men jag kanske borde dricka fler.

[Pennylane1]
1

stora mängder åkerfräkente, så mycket man kan få i sig, var rådet min syster fick av min moster! Tror hon drack ett par liter eller så, och det räckte med det!

[akaron]
0

Jag drack en kopp åkerfräken te och tog en bit ost som sen nattmat då jag inte kunde somna och var lite småhungrig. Men vaknade en timme senare och kräktes magsyra. Fattade först inte vad som väckt mig för det kändes som jag hostat upp ett nystan taggtråd. Så jag gick upp och sköljde ur munnen, drack 1dl vispgrädde, tog fyra novalykol och två gaviscon. Sista månaderna har jag tagit 20mg omperazol på morgonen men i morse så tog jag en extra tabelett och väntade med frukost och mina ordinarie mediciner till nu på förmiddagen och har låtit magen vila.

Det är på tok för stressigt runt mig. Kroppen orkar inte riktigt med och jag sov dåligt även natten innan. Helst ökar jag inte på Omeprazol men mina slemhinnor blir papperssköra när jag har för höga nivåer stresshormon och magen reagera ganska kraftigt när den väl gör det. Jag är även lös i magen och vet inte hur jag ska fixa det när jag ska sitta i bilen flera timmar utan tillgång till toalett. Men jag hoppas den extra dosen Ompeprazol har effekt. Dricka litervis örtte kan jag nog inte göra förrän till helgen om jag inte ska bosätta mig på toaletten.

[Pennylane1]
0

Skrattande

[akaron]
0

Pust! Nu har jag klarat ytterligare en dag på jobbet och det känns bra men jag är trött och har ont i huvudet. Drack nästan en liter vatten under arbetstid (vattenflaska med mig ut i bilen). Fick en rast på eftermiddagen då jag kom ihåg att kissa så njurarna förhoppningsvis blir lite gladare.
Aptiten är nere på noll, varken hungrig eller har lusta att äta något. Så det enda jag kom på kunde vara gott att äta var kokosplättar med vispgrädde och några frysta hallon. Hade färdiga hemlagade köttfärbiffar i kylen, bacon, ägg med mera, men jag ville inte ha någon mat. Åt sent, 20:45. Så jag behöver försöka hålla mig vaken ett tag till för att smälta maten.

Maten för idag blir totalt:
4ägg (2 på morgonen och 2 på kvällen)
3dl vispgrädde
1dl kokos
½ dl hallon frysta
½ msk kakao
50g ost

1986 kcal, 192g fett, 16g kolhydrat, 54g protein.

Jag överlever i alla fall även om det kunde blivit mer "riktig" mat och inte bara äggmjölk och kokosplättar + en bit ost

[akaron]
0

Min mage klarade inte att dricka mer Åkerfräken Te eftersom jag kräktes, så gick till vårdcentralen idag då njurarna gör ännu mer ont. Urinprovet visade på både röda och vita blodkroppar, Jag fick antibiotika och hoppas det hjälper. Nu har har ju ändå gått med min UVI i 8 dygn så kroppen verkar inte riktigt kunna ta hand om den. Att ha ont i njurarna är ganska jobbigt då jag sitter i en bil flera timmar per dag och jag helst inte vill luta ryggen mot sätet, vilket jag ju måste. Jag ska gå och köpa yoghurt/dofilus och struntar i de extra kolhydraterna just nu, bara jag slipper få ont i magen. Känner mig så totalt utmattad och jag måste orka jobba på måndag.

Jag har hållit mig undan socker den här veckan, bortsett från några bitar galiamelon och några frysta hallon. När jag ätit på stan har jag valt protein och sallad + dressing. Lite mer grönsaker har jag unnat mig för aptiten har lyst med sin frånvaro och att bara tugga kött och smör tilltalar mig inte. Faktiskt skulle du kunna ställa en chokladtårta eller något annat smarigt mitt framför näsan på mig utan att jag skulle röra det. Så låg är min aptit just nu, lika med noll med andra ord. Till och med gick jag förbi jordgubbsförsäljaren två gånger idag utan att handla.

Läkaren undrade om jag ätit dåligt för han hade sett något på proverna. "ketonkroppar" gissar jag. Men han sade inte vad det hette, han kallade det bara ett "ämne" som påverkas om man äter dåligt. Så han var lite bekymrad över det. Jag sade att det bara varit sista veckan som jag inte haft någon aptit alls och att det berodde på UVI.

Jag får ta en dag i taget och försöka häda ut. Känner att jag inte riktit är överens med min kropp just nu. Maten känns jobbig och ofta lämnar jag hälften på tallriken för att jag inte får i mig det.

[Pennylane1]
0

usch vad jobbigt det låter!Rynkar på näsan Krya på dig!!!

[akaron]
0

Jag tog en promenad till Netto som ligger 200 meter ifrån min lägenhet. Köpte Maze yohurt 10% fet och så grädde. Det tog enormt på krafterna med den korta promenaden och jag var helt svettig när jag väl var hemma igen. Får se till att vila ordentligt och fortsätta att tvinga i mig mat. Jag dricker vispgrädden för att få i mig tilläckligt med fett och för att det lindrar min magkatarr. Så idag har jag inte orkat göra något mer bortsätt från läkarbesöket och min promenad till Netto.

crinalina
0

Du gör alldeles rätt i att vila om du inte orkar annat. Du måste lyssna på din kropp, vilket ju är vad LCHF handlar om, eller hur?! Kroppen lägger all energi på att ta hand om det sjuka, och ju mer aktiv du är desto mindre energi finns över till att hela kroppen. Ät vad du känner att kroppen mår bra av, mår du bra av att dricka grädde så ska du göra det. Kroppen är det viktigaste du har och om den inte mår bra mår ju inte du bra. Krya på dig och ta det lugnt! :D

[akaron]
0

Sedan igårkväll har jag ätit en hel liter Meze yoghurt och det slinker ner även om jag inte har så mycket aptit. I kväll får det bli vanlig mild yoghurt blandad med lite grädde för jag har inte orkat handla en gång till.

Frukost: 2dl  Mese Yoghurt 10% fett.
Lunch: Omelett på 2 ägg, 2msk smör, 50g riven ost, ½ paket bacon.
Mellanmål: 2dl  Mese Yoghurt 10% fett

Till middag planerar jag att laga till kycklinglårfilé, för det har jag tagit upp ur frysen. Men jag vet inte hur jag ska tillaga dem eller vad jag ska ha till. Känner mig inte sugen på att äta överhuvudtaget så då  blir matlagningen mycket svårare.
Matlusten är verkligen nere på noll så jag har försökt låta maten stå och lukta gott på spisen eller i ugnen en bra stund bara för att få upp aptiten. Känner att jag inte kan leva på yoghurt utan behöver få i mig protein också.

Aliki
0

Dela i två delar och fritera kycklinglårfileérna med endast kryddor (utan panering) och doppa de sedan krispiga och möra i smaksatt majo… Kan ätas som snacks en o en, lite i taget…. smaskens!!

Lycka till o trevlig helg!!

athiria
0

Vet inte om nån sagt det förrut men har du kollat in Faa eller OA? AA och NA (speciellt NA) är också bra att gå på, eftersom sjukomen är densamma.

[akaron]
0

Så trött igår att jag bara åt yoghurt till middag. Idag lagade jag till mina kycklinglår och unnade mig jordgubbar till efterrätt. Det var det helgfirandet. Nu börjar nästa vecka men då ska jag inte vara så strikt utan jag fortsätter äta massor med yoghurt och även dofilus tills penicillinkuren är slut på onsdag. Låter bli att väga mig för det blir ganska många extra kolhydrater nu med alla mjölkprodukter. Idag slank det tyvärr ned en tårtbit när jag var i köpcentret för att klippa mig men fick lite lång väntetid. Jag var trött och mådde inte så bra och behövde något att fylla magen med när jag skulle ta min pencillintablett och då blev det en tårtbit med massor med grädde, men tyvärr också en hel de socker för jag drack säkert 1,5 liter totalt efter att jag kom he,m men törsten gick knappt att släcka.

Planen för nästa vecka är att äta sockerfritt. Unna mig yoghurt och mjölkprodukter och sedan inga onödiga kolhydrater förrän till helgen då jag kan tänka mig att köpa jordgubbar för att fira midsommar. Tyvärr ska jag sitta ensam hela midsommar. Men det är så det ofta blir när man lever ensam. Ska försöka låta bli att tröstäta och försöka sysselsätta mig lite om jag mår bättre då. Den här helgen har jag inte orkat gör mer än att tvätta kläder och klippa mig.

athiria
0

Gör nåt du gillar på midsommar! Kommer själv troligen att vara ensam då men haha, en dag i taget X)

[akaron]
0

I onsdags morse åt jag sista pencillintabletten och trodde att min aptit skulle återvända. Så i torsdags gjorde jag ett tappert försök och stekte två karrékotletter med smör till. Men jag åt bara en halv.

Jag vill inte ha mat överhuvudtaget så jag vet inte vad jag ska göra åt det men än att försöka tvinga i mig. Igår blev det en äggmjölk sent på eftermiddagen, något jag inte druckit på över en vecka. På förmiddagen hade jag bara ätit ett par nävar rostad kokos (kokoschips) och ett par klunkar grädde. På kvällen tog jag en tallrik yoghurt innan jag gick och lade mig. Men det bara för att jag inte tycker om att slänga mat och vill äta upp den, men knappt ens det fick jag i mig.

Nu får jag skärpa mig och se till att laga mat även fast jag inte känner att jag orkar eller ens vill ha mat. Försöka komma på något riktigt gott eller testa något nytt jag aldrig ätit.

Så nu börjar jag med frukosten och har tinat en LCHF-fälskpannkaka ur frysen. Lunch och/eller middag vet jag inte vad jag ska hitta på.

Aliki
1

Att tvinga sig äta något man inte direkt känner för tror jag är lite "farligt" … lätt att frossa på något "intebra" senare för tillfredställelse…..

Du måste inte laga mat, du måste ingenting som du inte känner för men hittar du något som låter riktigt gott så….(mosade ägg är ju också en slags mat )

Här kommer ett förslag på snabbt och enkelt som jag gjort till ungarna idag….

Lycka till !!

athiria
0

Tips är ocskå att skaffa en matplan! Trodde aldrig jag skulle vlija ha det men efter att ha varit på 2 kurser om sockerberoende och märkte hur skönt det var att få maten serverad ska jag försöka ringa nån för att skaffa en.

Lycka till!

[akaron]
0

Jag har tidigare försökt att alltid ha en matplan, för att jag inte ska stå med näsan i kylskåpsdörren och vara hungrig men inte ha något att laga för att allt ligger i frysen och är stenhårt och för att slippa åka och handla akut när jag är som mest hungrig.

Min tinade LCHF-fläskpannkaka tittade jag länge på men åt den nu och det smakade helt okej. Vet ju att jag fått i mig alldeles för lite protein sista två veckorna.

Det är ganska svårt att komma på en matplanering när jag inte kan komma på något jag har lust att äta. När jag letar i huvudet bland rätter jag brukar laga till så kan jag inte komma på något jag spontant känner för att äta. Men jag ska i alla fall försöka att äta lite ägg idag.

I torsdags ringde jag till en sköterska för rådgivning men hon var lite snorkig och ville inte ge mig en återbesökstid utan jag fick ringa på måndag igen om det inte blivit bättre. Känns inte som en femdagars penicillinkur räckte.

athiria
0

Det kanske skulle vara en idé med någon professionell? Blivit tipsad om att Marielle på Valet ska vara bra. (minns inte hennes efternamn just nu)

Är det bara maten du äter nu som du tappat aptit på eller är det all mat? Jag har hört att vissa klarar inte att äta för mycket rött kött (vill ha mer fisk och fågel). Maten man äter ska ju vara just individuell.

yvonnel
0

Jag tycker att det svåra är att äta på egen hand utan inspiration att laga mat till någon man har kär.

Tråkigt både att köpa hem, hitta på, laga till och äta alldeles ensam med sig själv.

[akaron]
0

Jag har left ensam i så många år nu, och brukar laga extra god mat till mig själv bara för att det ska bli roligare att äta. Men nu har jag tappat aptiten på precis all mat. Har hela frysen full med gräsbeteskött då jag köpte en köttlåda för ett par månader sedan.
Men just nu klarar jag knappt att äta kött alls, får tvinga i mig varje tugga.

Till middag tinade jag kycklinglårfile som jag stekte, krydda ordentligt. Hade färska grönsaker: Parika, blomkål, ingefära, chili och sedan konserverade minimajs. Tog det jag hade hemma. Hällde på en burk kokosmjölk, 3dl grädde, 50g smör. Lät det stå och gotta till sig på spisen och jag hade även bacon i. Men det är godare att steka baconet vid sidan om så det blir knapersetekt och sedan severa det till. Men det får jag göra i morgon när jag äter resterna.

Kände att jag behövde mat som smakar mycket. Äter en sked i taget nu och ska försöka få i mig lite näring för min kropp behöver verkligen det om den ska kunna kämpa emot infektionen. Det var en vecka sedan jag åt grönsaker så det kan behövas. På måndag ska jag försöka boka en ny läkartid, om de nu har tid att ta emot mig.

[akaron]
0

Jag mår inte bra alls så jag fick en akuttid på vårdcentralen. Fortfarfande blod i urinen så jag fick en ny penicilinkur fast en annan sort en och starkare dos.

Frukost blev en äggmjölk på 3ägg och 30g kokosfett. Plus kakao och stevia. Hann inte laga till något annat för det var iväg diret till sjukan och sedan var jag tvungen att åka till jobbet och hann inte hem emellan. Så min lunch blev en glass på eftermiddagen när jag hade rast på trafikverket då en elev hade körprov. Så det fanns inget annat i restaurangen än glass för matserverigen hade hunnit stänga.

På väg hem handlade jag och tyvärr köpte jag en glass till. Nu sitter jag och tvingar i mig en tallrik kycklinggryta med knaperstekt bacon till.

Ikväll ska jag äta lite turkisk yoghurt och lite dofilus så min min magslemhinna kan må lite bättre.

[akaron]
0

Min första körkortselev klarade körprovet idag så det känns underbart skönt. Jag var nog mer nervös än han var under själva provet. Men nu är han hemma och firar sitt körkort.

Hade inte riktigt hjärnan med mig idag så jag missade mina morgonmediciner och även en dos antibiotika.

När jag missar mina mediciner så ökar ångestnivån och jag blir mycket känsligare och får mer ont. Så det blev bara frukost i morse, och nu en liten tallrik yoghurt bara för att få i mig något. Känner inte att jag klarar äta och jag kan inte sitta och tvinga i mig med det ökade stresspåslaget. Räcker nog med att jag blödde nästblod i bilen på vägen hem.

Hopps jag mår bättre i morgon. Har inte ens orkat titta på vad jag har för lektioner ibokade så det blir en överraskning.

bossebusan
0

Har dom tagit några blodprover på dig på Vårdcentralen?? Trötthet, aptitlöshet, näsblod… Jag tycker att det kan kollas några prover om du inte redan gjort det.

Kämpa på - har också precis bytt arbete och jag vet hur slut man är på kvällarna. Äggsmör är ju enkelt, gott och näringsrikt: kokta ägg mosade tillsammans med smör.

Kul att din första elev fick körkort - han har ju haft en bra lärareSkrattande.

PS: Marielle Hjälmedala arbetar på Valet i Göteborg. Har hört gott om henne

[akaron]
0

Blodprovet var snabbsänka och den var normal, sedan kollade de något ämne som ger utslag om man äter dåligt. Och det gör jag ju, idag har ja bara fått i mig tre ägg, lite grädde och yoghurt. Första urinpovet visade både röda och vita blodkroppar. Andra urinprovet efter antibiotikabehandling visade bara röda blodkroppar men då hade jag inte hållit mig så länge innan. Några nya blodprover togs inte.

Näsblod kan jag lättare få p.g.a mina känsiga slemhinnor då jag har Ehlers Danols Syndrom. Men jag brukar vanligtvis inte få det. Bara sista tre veckorna som jag fått det fyra gånger.

Så jag äter en antibiotikakur till så hör jag av mig till vårdcentralen nästa vecka igen om det inte blivit bättre.

bossebusan
0

Ok, kan ingenting om EDS. Men om inte urinvägsinfektionen släpper på denna kuren, så tycker jag att du ska be vårdcentralen skicka en urinodling till lab. Då får dom reda på exakt vilken bakterie det är ock kan behandla rätt.

Näsblod kan kopplas till stress och du har ju varit under stress en längre tid om jag läst tråden rätt.

Krya på dig och hoppas att urinvägsinfektionen ger med sig av antibiotikan.

[akaron]
0

De skickade en odling på provet jag lämnade i måndags och sade att de skulle höra av sig om det visade något oroväckande. Så fick jag höra av mig igen om jag inte kände att det blivit bättre efter att jag ätit den här kuren.

Nu har jag haft UVI i tre veckor och orken är helt slut. Aptiten nere på noll och det bara pulserar och gör ont i ryggen över njurarna. Huvudet känns tungt och jag har svårt att äta tillräckligt mycket även om jag har färdiglagad mat att bara värma.

I morse hällde jag i mig en äggmjölk på 3 ägg och bytte ut kokosfettet mot en dl vispgrädde. Jaghar bara vilat sedan jag kom hem ifrån jobbet vid 19:00. Men jag vet ju att jag måste äta för att må bättre så nu steker jag fem skivor bacon och har värmt den sista tallriken med kycklinggryta som jag gjorde i fredags. Ska försöka tvunga i mig maten

Anna-Karin

bossebusan
0

Va bra att du får i dig lite mat iaf. Det är ju inte konstigt att du är helt slut efter urinvägsinfektion i tre veckor. Vårdcentralen skulle säkert höra av sig om det visar sig att det är en annan bakterie än den du behandlas för.
Ta det försiktigt och vila mycket. Och drick mycket vatten så att du renar njurarna.

Lena

[akaron]
0

Jag har äntligen börjat bli lite piggare och må lite bättre. Har ätit min andra penicillinkur och då jag tappade bort en hel karta fick jag en ny förpackning. Så jag åt tills alla tabletterna tog slut och nu mår jag lite bättre. Under helgen har jag också druckit 2-2,5 liter åkerfräkente per dag men min mage tål det inte riktigt så jag äter dubbla dosen omeprazol. Huvudsaken är att jag bli av med min UVI och att mina njurar blir lite gladare.

Jag har slarvat mycket med maten när jag inte mått bra och under helgen har jag ätit ute tillsammans med vänner bara för att få i mig mat. Igår jobbade jag med åt alldeles för lite och halkade dit genom att köpa en glass och äta den till middag. När jag kommer hem ifrån jobbet är jag oftast för trött för att orka laga mat men jag ska se till att åtminstonne steka mig en omelett. Aptiten börjar återvända så snart kanske jag klarar att äta lite kött också.

kaisakavat
0

Blir lite tagen när jag läser tråden. Du har haft endel att tampas med du! Och - en REJÄL UVI må jag säga, usch!

Det är roligt att läsa din sista kommentar här ovan - om att du mår bättre! Fortsätt så! Glad

athiria
0

Du kanske skulle försöka lägga till kolhydrater och ta bort mjölkprodukterna? Om du känner dig trött allmänt

[akaron]
0

Svultit idag och nu har hungerskänslorna kommit tillbaka. Åt tre ägg till frukost och 1,5 msk kokosfett. Sen åt jag inget på hela dagen och började bli hungrig vid ¨17:30 men jag slutar inte jobbet förrän 18:00 och sedan tar det mig 40 minuter att åka hem. Så frestelsen blev för stor när jag närmade mig pizzerian som ligger ett par hundra meter ifrån in lägenhet. Så jag köpte en Hawaiipizza och har nu klämt mig hela. Borde inte ha ätit brödbotten men suget efter mat var så stort och jag hade inte ork att ställa mig och steka en omelätt. Så nu har jag fallit dit på kolhydraterna igen. Kebabsallad åt jag i fredags då jag åt på samma ställe för att jag inte orkade laga mat. I lördags åt jag också sallad, men då mer nyttigt och där man får välja tillbehören så jag tar bara protein som ägg, bacon, kyckling, ost eller liknande.

Kan inte fatta att jag gav mig själv tillåtelse att äta en pizza, för det är något jag vanligtvis kan låta bli. Men hungern och aptiten har återvänt nu efter flera veckors halvsvält. Så jag måste komma på något jag snabbt kan äta som mellanmål så jag klarar mig ända tills jag kan komma hem och får möjlighet att äta middag. På jobbet finns det inte så mycket plats att förvara något då fikarummet/kontoret bara har sittplats för 3 personer och det är 8-9 personer som jobbar där. Dessutom är några av dem träningsnarkomaner och sitter och äter kyckling utan något till på lunchen. Så protein har de fattat är nyttigt men jag tror inte jag kan sitta och hälla i mig massa grädde i mitt te utan att de kommer med kommentarer och just nu orkar jag inte försvara mig för eventuella påhåpp av fettskrämda personer. Jag bara kämpar för att hålla mig själv på fötter.

athiria
0

Äh, säg åt dem att du skiter i vad de äter så de borde inte bry sig om vad du äter

Och pizzan är inget misslyckande, kom ihåg att det är en sjukdom!

bossebusan
0

Så skönt att du verkar vara bättre från UVIn och att aptiten kommit tillbaka, Anna-Karin! Jättekul!

Jag håller med athiria; det är en sjukdom - inte ett misslyckande!
Men för att vara förberedd på hunger; kan du inte ha ett kokt ägg eller två i väskan? Perfekt förpackad nödproviant. Jag har hittat kokoschips i en hälsokostaffär, som jag också har som reserv. Mättar underbart och samtidigt får jag tugga lite.
Om du tycker att det är jobbigt och trångt i lunchrummet; kan du inte ta lunch ute? Eller stanna till med bilen nånstans mellan eleverna?

Jag tycker att Birgitta Höglund har en del bra tips på kalla enkla rätter. Jag vet att hon också har skrivit om LCHF på resande fot, men kan inte hitta det inlägget nu… http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/category/1-1-kalla-ratter/

Kram och pepp

AnneN
0

#164 Att falla är en del av tillfrisknandet i ett beroende, du föll idag och åt pizza (fyllningen är väl rätt bra ändå, bara botten som är massa kollisar). Kanske är det bättre att du äter lunch på jobbet? Även om du inte är hungrig just då så kanske det gör att du står dig fram tills du kommer hem och kan äta middag.

Håller med #165 de ska skita fullkomligt i vad du äter på jobbet!!! Ifrågasätter de ditt val att äta fett så kan du kanske kontra med att fråga varför de inte äter fett. Eller bara säga att hjärnan behöver fett för att fungera och det är pga ditt val att äta fett som du är smartare än dem Flört

_**/Mvh Anne

[akaron]
0

Oftast börjar jag 13:00 och jobbar till 18:00 så då äter jag hemma innan jag åker vid 12:00. Känner mig inte så hungrig på förmiddagen så jag känner oftast inte för att "riktig" lagad mat utan det blir någon äggrätt. Vissa dagar börjar jag tidigare och då har jag med mig lunch.

Kokoschips har jag hittat på Citygross så jag köpte hem det för ett par veckor sedan.  Vräkte jag i mig kokoschips när jag kom hem igår. Orkade tyvärr inte laga till någon middag då jag kom hem så sent och var så trött att jag bara ville gå och lägga mig eftersom jag stannade på vägen och köpte en present till en kompis. Tyvärr slank det ner en liten kaka när jag tog en kopp te på köpcentret, men jag kände att jag var för trött för att orka köra hem om jag inte fick i mig en kopp te och vilade lite.

Idag har jag möjlighet att äta lunch på jobbet så det ska jag göra. Aptiten har ju börjat komma tillbaka även om den fortfarande är låg. Men jag behöver inte sitta och tvinga i mig maten på samma sätt och hungerskänslorna känner jag i alla fall eftermiddag/kväll. Oftast blir jag hungrig krin 17-tiden, men har då en timme till att jobba och cirka 40 minuter hem.

Fredagar är jag ledig så då har jag hela helgen på mig att laga mat och förbereda inför nästa vecka, för den här veckan har jag inte orkat laga mat alls, bara stekt något ägg eller bacon.

[akaron]
0

Har inte lika ont i njurarna lägre, känner ytterst lite. Aptiten har kommit mer och mer men tröttheten fortfarande jobbig även om jag inte känner total utmattning som förra veckan. Tyvärr halkat dit på sockret ordentligt. På jobbet igår hade jag en lucka och då hade någon ställt fram godis på personalbordet och jag tog några bitar eftersom jag inte klarade motstå det hur länge som helst. På väg hem hade suget satt igång så jag köpte lösviktsgodis till mig själv för 9kr. Idag åt jag lunch ute med en vänninna och hoppade över potatisen och satt och funderade i en halvtimme på om jag skulle köpa kulglass eller inte. Fastnade i min tankefälla och köpte en voffla med tre kulor, första kulglassen för i sommar. Förhoppningsvis också den sista. Någon timme senare hade jag blodsockerfall så då kunde jag inte motstå godishyllan igen när jag bara skulle in snabbt och kompletteringshandla så jag kan göra storkok i helgen.

Mådde pyton hela eftermiddagen och var så trött att jag inte fick någon gjort. Tog fram kött och kyckling ur frysen så jag ska verkligen laga mat i helgen så jag inte halkar dit på sötsaker bara för att jag är hungrig. Nu när jag varit sjuk har jag inte ens orkat koka ägg, men nu får det bli ändring på det. För jag vill inte gå upp mer i vikt nu. Vågen får jag låta bli ett tag nu så jag inte får helt panik över min viktuppgång. Känner att det är ångesten som styr lite och även tröttheten. Den här veckan körde jag 4 st 40 minuters lektioner extra och nästa vecka ska jag köra 6 lektioner extra. Min anställning är på 50% men det är högt tryck på skolan så jag har möjlighet att jobba in lite tid för att ta ledit senare i höst. Andra veckan i augusti ska jag göra en operation så då har jag tagit ledigt en dag och det känns bättre att ha jobbat in det i förväg. Hoppas få ihop till en hel vecka så jag får lite semester och kan träffa mina mest kära vänner.

athiria
0

Vet inte om nån sagt det förrut men ta hand om sockerberondet först så kommer vikten senare!

Att man plötsligt står där med en kaka i handen händer när man är beroende, som sagt det är inget misslyckande!

Jag tycker ärligt talat inte du ska äta om du inte är hunrig, det är kroppens sätt att visa att den inte vill ha mat :) Men det är bara ett råd.

Ett hett tips är att ta omega3-tillskott eller äta mycket fet fisk. För då får hjärnan lättare att reparera sig själv.

Då ska man fråga efter en olja som bara innehåller fiskoljan(eller villken olja det nu är) och E-vitamin.

[akaron]
0

Jag kan inte ta för stora doser Omega 3 för jag har tre gånger längre blödningstid än normalt och får lätt blåmärken. I perioder kan jag ta 1 eller ev. 2 kapslar om dagen då jag inte äter fisk men får jag för mycket blödningar så måste jag avbryta och vara utan en period. Nu ska jag göra en operation om fyra veckor så jag törs inte äta fiskoljekapslar men kan tänka mig att äta lite viltfångad lax. Jag kommer att få läkemedel mot blödning men risken för blödning är ändå stor.

[akaron]
0

Igår gick det ganska bra med maten. Ägg och ost till frukost, te och kokosfett på förmiddagen. Kyckling med grädde, tomatpure och lite nötter (LC-variant på flygande jacob) som en sen lunch vid 16-tiden, sedan grillat gräsebeteskött med sallad och lite bearnaisesås på kvällen. Sockersuget är ganska jobbigt nu men jag halkade ju dit ordentligt på sockret både i torsdags och i fredags.

Min energi är ganska låg men det är inte så konstigt när det är så varmt.

[akaron]
0

Dagen började bra med en stekt köttbit och sås gjord på smör, lite grädde och en äggula. Sedan åt jag inget på hela dagen. Skulle ha stekt mera kött på kvällen men var inte sugen på det eller orkade inte ta fram stekpanna, vet lite vilket. Istället åt jag två stora bitar fet ost, drack lite grädde ur förpakningen, Åt kokoschips och sedan kolhydrater iform av en honugsmelon. Plus 5-6 hallon jag plockade på min busken jag har i en hink på balkongen. Känner att jag har lagom ont i magen nu och får verkligen ta och skärpa mig och äta ett mål lagad mat på kvällen också, annars småäter jag bara en massa.

Jag får inte fortsätta slarva på det här sättet. Känner redan panik över att gå upp mer i vikt då min kropp inte orkar släpa runt på mina 40 extrakilon. Svårt är det att få kläderna att passa och ofta spricker mina leggings redan första dagen jag använder dem och jag får brännsår på insida lår. Att gå i jeans mitt i sommaren känns inte så lockande, utan jag har hellre kjol och leggings på jobbet.

[akaron]
0

En lång arbetsdag. Började med stekt kött till frukost, till det sås på hälften grädde hälften smör och så en äggula.

Sen kunde jag klara av att låta bli bullarna på jobbet, som blev över ifrån teorikursen på förmiddagen. Det var nära ögat att jag tog en men jag lät bli. På väg hem var jag tvungen att handla men då slog hungern in gick och smådreglade både över budapestbakelser och över frysdisken med glass. Men jag stålsatte mig och på väg ut köpte jag en liter jordgubbar som jag åt i bilen medan jag körde hem. Kändes lite bättre att äta bär om jag nu var akut sötsugen och det var nog sista jordggubbarna för den här säsongen.

Åt en bit fet ost när jag kom hem och håller på och kokar blomkålsmos nu med mycket smör. Behöver matlåda till jobbet i morgon och då känns det bättre att ha blomkålsmos och några gurkbitar än att bara äta kött och smör/sås. Tycker inte om att äta offentligt om folk ska kommentera min mat.

Lyssnasde till kostdokorns intevju med personen som halverat sin kroppsvikt och kände mig motiverad. Själv lyckdes jag ju dubbla min kroppsvikt på mindre än ett år, så nu hoppas jag att jag också kan få halvera min kroppsvikt så småningom även om jag kan nöja mig med mindre. Ska äta mer kött nu när aptiten återvänt.

[leo006]
0

Motivation är alltid bra. Nästa gång du blir sötsugen på ex bullar tänk på att det kommer dubblera och inte halvera din vikt. Skulle inte se jordgubbar som speciellt dåligt till skillnad från glass och fikabröd.  Är själv smal men definitivt sockerberoende. Vad som hjälper mig att motstå sötsug är att sysselsätta mig med annat, äta fett och mer fett tills kroppen är nöjd (brukar gå rätt fort).

Lycka till!

[akaron]
0

Idag var det stressigt på morgonen så jag hällde i mig en äggmjölk på stående fot och i all hast gömde jag matlådan som jag lagade till sent igårkväll. Hade inte tid att köpa någon lunch då det strulade så jag inte fick tid till lunchrast. Så den snälla och treliga kontoristen gick och köpte en Cesarsallad till mig. Bad om grönsallad, protein och dressing. Sade inget, bröd, ris, pasta, potatis.

Men jag fick ändå brödkrutonger i, men de pillade jag bort och åt det andra. vilket var otroligt gott när jag var hungrig och sedan fick jag bli några minuter sen och skjuta på eftermiddagsrasten istället.

På väg hem skulle jag köpa ägg, bacon och ost på Netto men allt utom äggen var slut. Tyvärr hamnade den en chokladkaka 70% kakao i korgen så den åt jag på väg hem. Men nu har jag både handlat och tanka bilen så i morgon ska jag åka raka vägen hem ifrån jobbet och äta en ordentlig middag.

I helgen ska jag få besök men sedan funderar jag allvarligt på att fakira en vecka så långt det är möjligt.

[akaron]
0

Måndag till fredag fungerade det bra med maten men i helgen har jag besökt mina föräldrar och de har mycket frestande kolhydrater hemma och äter dessutom aldrig middag utan bara smörgås på kvällen. Så det har varit svårt att få i mig riktig mat och jag har så klart halkat dit och gått och skåpsätit digestivekex med mera.

Känner att jag behöver motivera mig starkare för jag har nästan gett upp när det gäller att tänka på min hälsa långsiktigt, utan jag tänker extremt kortsiktigt. Nu ska jag försöka planera nog så jag inte behöver utsätta mig för oplanerade inköp eller att jag är hungrig och inte vet vad jag ska äta.
Vet bara inte hur jag ska hitta en tillräckligt stark motivation. Det är så intensivt nu och om två veckor ska jag operera min vänstra arm, vilket gör att jag oroar mig lite för komplikationer och hur jag ska orka med jobbet. Men jag har tagit ledigt även dagen efter operationen för säkerhets skull och behöver inte sjukskriva mig då jag har komptid att ta ut.

athiria
0

Akaron, har du kollat om du har candida? Tänker mest med tanke på all antibiotikabehandling…

Finns ett privat test hos scanlab för 1295:- http://www.scandlab.com/order.asp?kat=6 , vet inte om vanliga vården tar prov för det.

[akaron]
0

Athiria: jag har inte testat mig för candida. Dessutom har ont om pengar nu så jag kan inte beställa något test. Men tack för tipset!

[akaron]
0

Jag opererade min vänsteram i måndags så jag har inte kunnat använda mig av den och har haft ganska ont. Tog ledigt både måndag och tisdag men hade inte planerat någon ledighet alls för onsdag och torsdag, så gick jag och jobbade även fast min läkare ville att jag skulle vara sjukskriven i en vecka. Själv räknade jag inte med att få så besvärligt efter operationen som jag fick med smärta och svullnad och även biverikningar på de mediciner jag är tvungen att äta för att inte blöda för mycket då jag har en rubbning på trombocyterna så dessa inte är lika effektiva som de borde, plus att jag har min EDS som påverkar bindväven och allstå all vävnad inklusive alla blodkärl som på mig är extra sköra.

Tyvärr halkade jag dit på kolhydraterna i form pizza, hamburgare, kebabrulle och även redda såser och lite paneringar, pajskal, köttbullar och annan restaurangmat. Det har även blivit lite mycket naturgodis med chokladdoppade nötter och kokos med mera. Men den chokladen som är på naturgodiset är inte ens god och full med billiga skräpingredienser, men ändå äter jag den, sockermissbrukare som jag är. Bara jag undviker det vanliga plockgodiset så har jag tillåtit mig själv att kortvarit dämpa suget med naturgodis fast jag vet att det nästan är lika mycket socker i det som i vanligt godis.

Nu hoppas jag att det blir bättre veckan som kommer och att jag ska orka laga mat igen. Min pappa har varit på besök ända tills ikväll och det är tillsammans med honom som jag ätit ute. Redan känns armen bättre och jag klarar att knäcka ett ägg nu. Men det dröjer ett tag till innan jag kan skära i en köttbit. Det jag har i frysen är dessutom i hela stycken.

Jag hoppas jag kan orka ta tag i min situation snart och finna den motivation jag behöver. Just nu är orken nere på noll och helgerna har varit fulla med aktiviteter så jag får inte den återhämtning jag behöver. Först om två veckor har jag en ledig helg och det ska bli så underbart skönt.

[akaron]
0

Känner mig lite nere och vikten har fortsatt uppåt. Äter för lite de dagar jag jobbar och för mycket på helgerna. Får inte riktigt balans på tillvaron och orken finns inte för att planera min mat på det sätt jag behöver och även sömnen har blivit lidande. Jag trivs med mitt yrke men det är allt runtomkring på arbetsplatsen som stressar mig och det sker en del förändringar och är hög omsättning på personal. Vill inte gå in på några detaljer men det är ett och annat som inte står rätt till.

Min vänsterarm som opererades har haft en lite svårare läkningsperiod då en av musklerna fastnade i operationssåret och jag har fått töja och massera för att kunna sträcka ut fingrarna ordentligt och för att ärret inte ska dras innåt lika kraftigt. Ont gör det fortfarande men det har blivit lite bättre. Det är först nu som jag klarar av att använda bestick som vanligt, men att bära matkassar klarar jag ännu bara med höger hand.

Jag har nyligen fyllt år så mina vänner kom hem till mig och lagade en tre rätters middag. De är inga LCHFare men försökte ändå att anpassa maten lite även om det smög in en del socker i alla fall. Lite honung i köttgrytan och lite socker i efterätten.

Jag vet inte hur jag ska få upp motivationen till att kämpa mig igenom de frestande stunderna och att sätta igång och laga ordentliga måltider. Just nu är det ingen ordning alls på mina mattider och hungrig blir jag vid 17-tiden men slutar inte jobbet förrän 18:00. Ofta får jag jobba över 15-30 minuter helt gratis och kommer inet hem förrän vid 19-tiden. Som tidigast kan jag äta 19:30 då jag ska rasta hundarna och laga mat, men då är jag inte hungrig längre. Så oftast småäter jag bara lite på kvällen för jag blir hungrig precis innan jag ska gå och lägga mig vid 22-tiden.

Mitt BMI ligger runt 37 och min kropp är tung att gå och släpa på även om jag väger bra mycket mindre nu än innan jag började med LCHF, men jag vill inte fortsätta gå upp för jag väger 8kg mer nu än jag gjorde för ett halvår sedan.

[akaron]
0

Helgerna fungerar det bättre att vara utan socker än på veckan när jag jobbar och jag har ätit på tok för mycket kanlebullar på jobbet då jag inte klarat ha dem mitt framför näsan och så klart står allt överblivet fika ifrån kurserna på personalens bord sedan. På väg hem ifrån jobbet har jag tyvärr köpt naturgodis och stoppat i mig medan jag kört hem.

Ofta har jag inte klarat att vara utan socker mer än 2 till högst 4 dagar innan jag halkat dit igen. Sista tiden har jag jobbat på tok för mycket och sovit för litet men jag hoppas det blir bättre så snart chefen hittat ny personal att anställa. Två heltidsanställda slutade i somras och nu slutar ytterligare en heltidsanställd om bara två månader.

Känner ett ganska stort behov av att äta mellanmål på jobbet så jag inte halkar dit på kanelbullar och naturgodis, då det tar för många timmar innan jag kommer hem och kan äta middag. Personalutrymmet på jobbet är bara ett litet bord med tre stolar inne i ett rum som fungerar som både kontor, förvaringsutrymme, omklädning och även kunderna kommer dit då och då för att göra syntest eller boka körlektioner. Att äta i bilen får jag heller inte göra och det är inte alla dagar jag får någon rast heller.

Nu är det bara en arbetsvecka kvar och sedan har jag 10 dagars semesterledighet så jag hoppas kunna sockeravgifta mig då.

[RockarFett]
0

Hoppas det rättar till sig med ditt arbete.Det är ju faktiskt reglerat i lag att man har rätt till rast - är ju en säkerhetsfråga om inte annat.Har du fast tjänst där eller? Jag har enbart läst lite till och från i din tråd.

Du kan nog må bra av lite ledighet efter allt du har fått gå igenom.

Har du erfarenhet av 12-stegsrörelsen? Själv tyckte jag det var svårt att förena med min tro.

hardy
0

Följande kanske är grymt, extremt och brutalt:

Ta en bild på dig själv i underkläder, i profil.
*Titta noga på den,
*Ingående,
*Studera den så den "etsar sig" på näthinnan,

Tänk på den bilden varje gång du ska göra ett val.

Extremt Tillägg:
Varje gång du ska göra ett val,
säg till dig själv;
"Socker är ett gift som jag dör av."
"Vill jag dö i förtid?"

JO - jag sa ju att det var extremt och brutalt!

Men val gör man utifrån de konsekvenser som agerandet ger.

Får man inga konsekvenser - så fortsätter beteendet.

Aniara4
1

För mig har det aldrig funkat att påminna mig själv om hur fet och äcklig jag är, det har bara gjort mig ännu mer deppad och benägen att tröstäta, för allt är ju bara skit ändå, typ.

Tvärtom har det funkat som bäst när jag kan intala mig att jag är en slank(-are), stark och sund människa som äter nyttigt och mår bra och är lycklig. Som någon skrev tidigare i tråden, fokusera på vad som är bra, vad du VILL äta och vad du vill uppnå istället för att hela tiden påminna dig själv om det dåliga.

[Pennylane1]
1

ja och det ligger väl mer i linje med modern psykologisk forskning, att man ska tänka positivt, vad heter det där? Visualisering. Att titta på bilder av sig själv som fet är väl helt tvärt emot detta.

hardy
0

….och för mig fungerar bildterapin som ett varningens exempel, en  snabb och konkret påminnelse om varför jag inte ska peta i mig vissa saker.

Det var bara ett tips i all välmening - och jag respekterar andras åsikter om de är ordentligt formulerade med sedvanlig vettig fakta.

'Nice'! 

Vi har sådeles konstaterat att vi tänker lika och har lika uppfattning om att hjärnan påverkar 'jaget'.

Det går alldeles ypperligt att "lura hjärnan" att skapa en stark inre bild av vad vi vill uppnå eller ge tillräcklig motivation att orka fortsätta på den bana som ska leda till det satta målet.

Jajamen - visualisering och mentalträning är väldigt bra saker att använda sig av. Det kräver tid och förberedelser - att steg för steg (kanske med stöd från annan) under några veckor bygga upp den självbild som ska användas i det 'mentala rummet' och i målprogrammeringen. När man under DJUP AVSLAPPNING föreställer sig det önskade målet och kan påverka sin fokusering och sina resultat.

Om man har den tid som krävs vid tillfället.
Vilket inte verkar vara en tillgång på en arbetsplats som beskrivs ovan.

Nå - okey!
En bild kanske inte är lämplig för vissa - men kanske en lapp med ett tydligt budskap/ord som en ärlig coach vid en svår situation kan vara en annan (snällare?) lösning.

Vilka ord kan vara användbara?
vad sägs om: NEJ!  eller   VARFÖR?   kanske  FOKUS!

?

"Du kan aldrig förändra människor"
"…bara ge dem verktyg att förändra sig själva!"

Henkez
0

Förut åt jag massa lösgodis men nu äter jag ingen godis alls och det är inget jag saknar heller speciellt inte när man tittar vad lösgodis innehåller, punchknappar som jag åt mycket av så står socker först bland ingridienser sen glukos-fruktossirap och sen härdat vegetabiliskt fett.

[RockarFett]
0

#187 jag vet inte mycket om visualisering men så mycket som att målet måste vara positivt i alla fall.Inga avskräckande exempel!

hardy
0

…jag kan "en hel del".

Och ett gungande Ja! - det är ju det jag skriver, vid mental träning använder man sig av positiv förstärkning - föreställer sig ett bra/framgångsrikt resultat i perfekt utförd (vaddetnuänmåvara) harmoni.

Ett konkret exempel,
skytte - man går igenom skottet om o om igen, hur man utför alla moment, rörelser och träff i X10.
Du ska ju hjärntvätta dig själv med att "du redan har gjort det bästa skottet - så nu är det bara och göra om det".
Det går eftersom hjärnan har svårt att skilja på verklighet och upprepade mönster i medetativt tillstånd.

Det är med mental träning (Negativ och positiv) vissa militära förband bryter ned sina meniga för att därefter bygga upp dem igen i den form/mentala/ fysiska kapacitet de vill ha dem i. Det sker under lång period, är intensivt och brutalt. Vissa avbryter utbildningen och väljer någonting annat som passar dem bättre. Oavsett vad man tycker om detta - det fungerar.

Min bild ska jag kunna visa andra och säga, "förr!"

[akaron]
0

Tack alla för era råd och peppningen.

Jag har nästan övergett min äggmjölk till frukost och äter istället äggröra gjort på 2ägg och 30-50g smör. Till det tre prinskorvar eller en chorizo med högt köttinnehåll.
Sen har jag bränt alla mina pengar så jag kan inte köpa något naturgodis hur gärna jag än vill. Hemma har jag bara mat som måste tillagas och skulle kunna klara mig i tre månader på det som är i frysen och bara fylla på med smör och ägg. Så är jag hemma måste jag laga maten innan jag stoppar den i munnen och jag hoppas på att få ett slut på småätandet. På jobbet är det fortfarande frestande med det som ställs fram på personalens bord. Jag har varken ätit bröd eller bullar den här veckan men istället halkade jag dit på torkade aprikoser då chefen köpt dem och bjöd på. Fick riktigt ont i magen så det var rätt åt mig.

Middagen varierar jag men äter i huvudsak kött eller kyckling och sås eller smör till. Krisar det så steker jag en hamburgare med 85% köttinnehåll och har dressing till den. Vet att det är potatisstärkelse i och annat skräp i dressingen sedan. Men det får duga som nödlösning då jag missat att planera min mat.

Idag har jag i alla fall tinat upp högrev ifrån min köttlåda med ekologiskt gräsebeteskött, så jag har mat över helgen. Just nu äter jag i princip bara två mål mat om dagen. Känns som jag kanske behöver tre mål mat men jag har inte tid att klämma in det då jag jobbar. Jag har provat att äta kött till frukost också men det känns jobbigt och jag är egentligen ingen frukostätare utan vill vakna till innan första målet mat på dagen.

[akaron]
0

Jag var utan socker i tre veckor och gick ner 4,5kg. Men sedan halkade jag dit igen då jag förra helgen var hemma hos en vän som bjöd in mig på skräckfilmsmaraton. Jag tog med mig nötter att äta men efter många timmars kämpande kunde jag inte hålla handen borta infrån godisskålen och efter att jag smakat så var det kört, så jag åt till slut ganska många bitar.
Jag tog nya tag men i tisdags hade de ett helt fat med wienerbröd stående på personalens bord och då var sockermostret framme och jag klarade inte hantera den situationen utan åt flera stycken under stressiga arbetsdag. Jag hade då en elev som skulle köra upp och jag var osäker på hur det skulle gå så min nervositet gjorde det ännu svårare att stå emot sockret.

Igår halkade jag dit igen när jag var hemma hos en vän och hjälpt till med 5-årsklasaet hon hade för sin dotter. Så det blev både två skedar glass och sedan några överblivna godisbitar som jag stoppade i mig.

Jag är så ledsen på mig själv, men får ta nya tag nu. Nästa vecka fick jag en tid hos ätstörningsenheten för bedömning men jag fick avboka den då jag inte kan ta ledig ifrån jobbet med så kort varsel. Då skulle jag träffa en sjuksköterska men med på samtalet skulle det också vara en dietist. Det jag vill ha hjälp med är den psykoloiska biten. Átt prackas på tallriksmodellen av en dietist vill jag inte.

För att kunna göra av med lite frustration så har jag köpt mig en dyr motionscykel och hoppas få lite fart på må-bra-hormonerna genom träning istället för sockerätande. Men sätter som gräns för mig att max cykla 5 minuter och helst inte oftare än 4-5 dagar i veckan för att få en mjukstart, då jag inte tränat på 14 månader eftersom jag gjort två operationer som tyvärr gav vissa komplikationer och sedan gick även min höft gått ur led. För mig är det svåraste att begränsa mig och ta det lungt med träningen men min kraftigt överviktiga och sjuka kropp orkar inte med för stora belatningar.

Jag vill bara få bukt med sockermostret. Att låta bli att köpa hem socker klarar jag men på jobbet och när jag är hemma hos någon annan så klarar jag inte att stå emot frestelsern.

[akaron]
0

Min vikt har minskat med fem kilo på fem veckor då jag verkligen försökt och ansträngt mig. Jag äter inte socker varje dag längre men det är lätt att falla dit på ett wienerbröd på jobbet om de finns överblivet. Nu vid jul har de köpt in pepparkakor och clementiner till personalen.

De dagar jag halkat dit på kolhydrater under arbetstid straffar jag mig själv och äter ingen middag utan när jag kommer hem. Jag äter bara en sked smör eller dricker lite grädde innan jag går och lägger mig. Det är bara om jag känt mig riktigt hungrig som jag ätit ett kokt ägg.

Arbetsbelastningen på mitt jobb är på tok för hög då det slutat personal och ytterligare en heltidsanställd slutar om 14 dagar, men ingen av platserna är fyllda. Jag hoppas en förändring sker snart men tvivlar lite på att det kommer att bli tillräckligt snart. Min läkare har erbjudit mig sjukskrivning men jag har sagt att jag vill kämpa på ett tag till. Det minskade pressen när jag visste att det fanns en utväg så då har jag orkat lite mer än jag skulle gjort annars.

Jag vill absolut ner i vikt för jag orkar inte väga över 100kg längre. Äter mycket kött, ägg och smör+grädde och hoppas vågen kan fortsätta röra sig nedåt.

[akaron]
0

Äntligen hade jag gått ned 5kg, men så halkade jag dit på sockret igen. Blir så besviken på mig när jag halkar dit. Idag hade någon ställt en godispåse och ett fat med bullar på personalens bord så då kunde jag inte låta bli det.

Jag har fått en tid till ätstörningsteamet på fredag för ett samtal med en sjuksköterska och en dietist. De får sedan ta ställning till om de kommer att erbjuda mig hjälp eller inte. Lite skräck har jag inför att träffa dietisten, men jag hoppas de är trevliga människor och kan tänka lite längre än bara till tallriksmodellen.

[akaron]
0

Jag har träffat en sjuksköterska och en dietist på ätstörningsenheten för bedömningsamtal och jag ska nu fortsätta gå dit och träffa deras dietist.

Eftersom jag inte äter smörgås, frukt eller liknande föreslog hon att jag skulle ta med yoghurt eller keso att äta som mellanmål på jobbet. Hon verkar lyssna på att jag inte äter bröd, potatis, ris och pasta för att jag då blir sötsugen och äter på tok för mycket. Socker vill jag också undvika så jag kan inte äta små portionsförpackade yoghurt eftersom de är sötade. Än har jag inte provat deta med att äta keso som mellanmål och att sitta och äta på jobbet är svårt då personalutrymmet är för trångt och är kombnerat med kontor och reception.

Det som oroar mig mest nu är arbetssituationen, då alla utom en heltidsanställd sagt upp sig. Min provanställning tar slut på onsdag och min chef vill bara ge mig en tillfällig anställning på 2-3 månader i taget. Bara för att kunna sparka ut mig när han får tag på heltidspersonal. Men jag har bara sagt att han bryter mot lagen om anställningsskydd och att om jag ska skriva på något anställningsavtal vill jag göra det tillsammans med arbetsförmedlingen. Men något möte har min chef in bokat och om jag går och jobbar på torsdag så räknas jag i lagens mening som tillsvidareanställd. Jag är schemalagd till mitten på januari.

Stressen över arbetssituationen har varit exrem och jag har blött näsblod igen. Magen är helt kass och jag har ätit tabletter med magbakterier men det hjälper bara lite. Tror att jag fårr svamp i mag/tarmsystemet efter all antibiotika jag fått sista året då jag fick operera bort en nästan brusten blindtarm och även fått en svår urinvägsinfektion. Att gå till vårdcentralen är något jag drar mig för, min tilldelade husläkare kan knappt svenska så det är svårt att göra sig förstådd.

Sista tiden har jag inte orkat laga mat heller så det har blivit helt tokigt och jag har istället ätit en massa ägg, ost, nötter, söltmandel, ätit bregott med sked och druckit vispgrädde. Tyvärr halkat dit på chokladdoppade nötter bland naturgodiset men bara köpt små mängder varje gång. Tyvärr allt för ofta.

Idag har jag varit ledig ifrån jobbet så jag har lagat mat både igår och idag och vill få rätsida på det. Känner att jag behöver göra en veckoplanering över maten men jag behöver variera mig lite för nu har det blivit extremt mycket ägg den sista tiden. Har bara dålig fantasi över mat som helst går att förbereda i förväg och sedan snabbt bara värma när jag kommer hem.

[akaron]
0

Jag har fastanat helt i sockret och äter massor med pepparkakor på jobbet då det hela tiden står öppna burkar framme. Igår åt jag även tre lussekatter.

Önskar att jag slapp frestelserna på jobbet. Men värsta frestelserna kommer bli när jag åker hem till mina föräldrar över julen för där utsätts jag för sockerfrestelser dygnet runt. På jobbet är det i alla fall ett begränsat antal timmar.

Vägde mig i morse och jag har ökat 3kg på bara två veckor, så det är illa.

Vet inte hur jag ska hantera sockermostret. I fredags hetsåt jag enorma mängde kolhydrater iform av godis och glass. Det efter att ha varit på julbord med jobbet och ätit söt efterått.

Jag skulle behöva en peppkompis då jag inte orkar hantera detta ensam.

[akaron]
1

Hej!

Nu var det länge sedan jag skrev så det är dags för en uppdatering. Jag blev akut sjuk i januari då jag drabbades av ett luftrörsvirus som påverkade min astma så astmanfallet inte gick att häva och jag hamnade på IVA med andningshjälp. De hällde i mig minst två påsar glukosdropp fast jag på en lapp skrivit att jag inte ville ha det. Att prata med personalen kunde jag ju inte och jag fick peka och viffta. Papper och penna hade jag bara när jag skulle förmedla mig till läkaren. Jag fick så höga doser kortison, adrenalin och en rad andra mediciner. Mitt blodsocker låg konstant på 13-16 så jag fick insulinsprutor. Väl hemma fick jag fortsätta med kortisontabletter i en månad och jag gick upp hemska 10kg.

När jag väl började jobba så tog det bra 3,5v så blev jag sjuk i influensa men klarade detta bra med lätt feber i fyra dagar, då avlivade jag min 12 år gamla hund och fick riktigt hög feber av stressreaktionen och blev borta ifrån jobbet i två veckor. Nu har jag fått ännu en sjukskrivning för en planerat operation som gått bra. Det ger mig ett litet andningshål och jag har fått komma ner i varv.

När jag började med LCHF tog det mig 3år att gå ned 20kg men 18kg av dessa har kommit tillbaka genom att jag halkat dit i sockerberoende och har hamnat på sjukhus och fått glukosdropp två gånger samt ätit en massa kortison.

Nu mår jag bättre och har inte ätit socker mer än en gång på 2,5 veckor och då var jag bjuden på ett födelsedagsfika men tårtan var mestadels av Chokladmousse. Jag har testar nu tips ifrån både kostdoktorn och Annika Dahlqvist och satsar på att äta så nära 80/20/80 som jag kan och att äta flera små mål per dag istället får två stora.

Jag har delat upp maten så jag äter 4ggr per dag och då en väldigt liten portion bestående av t.ex.

2 kycklingklubbor med lite skinn + 100-120g wookgrönsaker stekta i 1-2tsk smör

70g biff gjord på kalvfärs 15%fett, ägg och kryddor +100-120g wookgrönsaker stekta i 1-2tsk smör
100g lax +100-120g wookgrönsaker stekta i 1-2tsk smör

Äggmjölk på 2ägg, 1msk kakao, 1 tsk kokosfett och 0,5-1krm stevia

2 kokta ägg med 1 msk kaviar

Jag dricker inte till maten utan dricker vatten/te två timmar efter maten fram tills en halvtimme innan nästa mål mat. Detta för att inte töja ut magsäcken och för att inte bli lika hungrig. Resultat på 17 dagar (inkl ett fusk) är -6kg. Det är ju minst 3kg vatten som jag förlorat men jag verkar ha fått lite fart på fettbrasan och tänkte på hålla på så här i 12 veckor, då ska jag lägga till lite feta såser ett par veckor och sedan fortsätta med denna kosthållning. Så vida inget stör mig som gör att jag halkar dit på ytterligare fusk. Känner mig lite mer taggad nu.

kaisakavat
1

Jag blir alldeles tagen när jag läser. Många motgångar.. Och den där chefen får man ju lust att vrida om öronen på. Tungan ute

Bra att dietisten respekterar dina val. Vettig.

Och sen blir jag grymt imponerad av att och hur du tar tag i problemet igen. Det är verkligen starkt jobbat!! Massor av cyberpeppstöd från mej till dej - och fortsatt lycka till!!

[akaron]
0

Jag måste söka nytt jobb nu för chefen gillade inte att jag var sjukskriven så när jag kom tillbaka efter mina 2 veckors influensa tyckte han att det var lika bra att jag slutade där om jag nu inte mådde bra. Jag är med i facket men jag tror inte det går att reparera den skada som redan är skedd utan jag får söka mig vidare. Under tiden är jag fortsatt sjukskriven för akut stressreakton. Det har gått 6 veckor sedan dess men det är först nu jag börjar hämta mig. plus att jag gjorde min planerade operation av min vänsterarm i påskveckan.

Elfdance
0

Du kanske borde testa typ gapsdieten.

Aniara4
3

Men himmel! Du har då verkligen haft mer än nog på sistone! Det låter ju helt galet att man kan få sparken för att man varit sjuk - jag vet att det kan bli så om man är sjuk väldigt länge i sträck, men i ditt fall är det ju distinkta sjukdomsepisoder som kommer att gå över. Nå, man kanske ändå inte vill jobba för en sån chef…?

Om man ska se det postivt så slipper du allt fika och godis på jobbet och kan fokusera på att äta bra och må bra.

Men en sak bekymrade mig lite. Du skrev att du siktar på 80-80-20. Det var en hel del trådar om det här tidigare, och något som är viktigt att veta är att det såvitt jag förstår var ett individuellt råd till en liten, inaktiv, äldre kvinna som bara hade ett fåtal sista kilon som var svåra att bli av med. Det är VÄLDIGT lite mat!

Personligen skulle jag tycka att ett vettigare upplägg för dig skulle vara att först och främst komma in ordentligt i "vanlig" LCHF och hålla sockret helt borta. Du behöver återhämta dig från alla sjukdomar och elände, och då behöver du ge din kropp näring. Det kommer att bli mycket svårare att återhämta dig på ett sånt stort kaloriunderskott! Förmodligen blir det dessutom svårare att motstå sockret om du äter för lite, i alla fall funkar jag och många andra sockermissbrukare så.

Var rädd om dig! Tänk på att det är meningen att du ska äta dig till hälsa och att vikten följer efter när den är redo. Det är viktigare att du mår bra än att du snabbt tvingar dig ner i vikt.

kaisakavat
1

Instämmer helt i Aniara4s resonemang kring 80-80-20 (missade det innan).

[akaron]
0

Jag har återhämta mig bra nu ifrån mina infektioner och den värsta stressen. Jag åt normal LCHF några veckor innan jag började med att dra ned på maten. Jag äter lite men ofta, låter det inte gå mer än 3-4h mellan måltiderna. Får jag lite sug i magen dricker jag en kopp varmt te och jag är lagom hungrig när det är dags att äta igen. Inte om när jag jobbade och åt en kombindrad frukist/lunch vid 11:00 och sedan fastade tills 19:30. Då halkade jag dit på att äta allt sött på jobbet eller köpa något på väg hem och hetsäta. Nu äter jag frukost, lunch, middag och kvällsmat.

Viktigast för mig är att äta innan jag blir för hungrig och att ha planerat i förväg vad det är jag ska äta. Nu har jag låtit bli småäta och jag försöker också få mina tider regelbundna. Svårast är att få frukosten på rätt tid men jag försöker sätta klockan och gå upp så jag inte tar sovmorgnar allt för länge. Min Dietst gav mig läxa att äta regelbundet och helst äta innan jag blev hungrig, för att minska risken för hetsätning.

Nu har jag inget sötsug kvar så det är väldigt skönt! Vikten måste jag få ned då mitt BMI låg på 40.

80/80/20 tänkte jag bara köra ett par månader till, sedan unna kroppen mera mat. Jag tränar inget utan tar bara 4x15 minuters hundprmenader per dag. Är det fint väder kan jag gå 30-40 minuter i lugn takt 2ggr i veckan.

Valdy
0

pepp,pepp till dig!

[Pennylane1]
2

som sagt 80 80 20 är inget för "normala" människor, fettet bör överstiga proteinet plus kolhydraterna och det blir dessutom svältkost!

[akaron]
0

I över ett år har jag skrivit i den här tråden. På fredag blir jag arbetslös på "riktigt". Sysslolös blir jag däremot inte för min hund fick tre fina valpar idag på morsdag. Däremot är det mycket annat som är jobbigt. Jag försöka låta bli sockret klarade bara tre veckor innan jag föll dit på det igen. Tre veckor är ganska bra om man jämför med tidigare, då hade jag knappt tre sockerfria dagar per år. Så tre sockerfria veckor är i alla fall bra. Så fort det är något som är jobbigt halkar jag lättare dit på sockret, idag köpte jag en påse godis efter valpningen för jag var så totalt slut och så har det hänt en del andra jobbiga grejer. Det var sött även om det inte var så speciellt gott och jag har en sträv känsla i hela munnen och kommer att få ont i magen och bli tröstig. Jag vet ju så väl vilken mat jag mår bra av och vilken jag inte mår bra av. Förra veckan köpte jag boken som hter Helhetsmetoden och även uppföljaren LCHF och KBT. Jag har börjat läsa om STOP-metoden och ska prova den.

Jag känner mig helt slut nu, både fysiskt och psykiskt. Tre hekto godis var inte så bra att trycka i sig heller, ändå hade jag ätit massor med ägg och även soppa på fänkål och grädde som jag lagade häromdagen att ha i kylen om det skulle bli nattvak, men valpningen skedde dagtid som väl var även tiken väckte mig 05;40 i morse och behövde gå ut flera gånger och sedan satte verkarna igång vid 08:00 och första valpen var inte född förrän vid 14-tiden. Sedan var det klart vid 16-tiden. Långa timmar blev det med mycket spänning.

Nu hoppas jag att det ska gå lite bättre framöver. drack 3dl vispgrädde till kvällsmat, hade tänkt bjuda den nyblivna mamman på en slurk men det blev inget kvar till henne.

Jennix
0

Jag förstår att du är trött och knäckt. Det skulle jag också vara. Jag vet inte heller vilka råd jag ska ge dig, det är tufft att kämpa mot sockret när man är trött i övrigt.

Det värsta är väl att man blir tröttare av godisorgierna också…?

Kämpa på, kom igång igen. Vi hejar på dig och du får gnälla så mycket du vill. *skickar lite styrka*

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[akaron]
0

# 207 #Jennix" Jag skriver mest i den här tråden för min egen skull och dem som vill skicka lite pepp är välkomna. Råd om hur jag ska äta och hantera situationen väljer jag ju själv om jag tycker det är kloka råd och det är stor skillnad på en sanning och en åsikt.

En av valparna visade sig ha en gomspalt längst bak i svalget så han fick avlivas igår efter middag, men de två tikvalparna lever och mår bara. Jag lyckades låta bli sockret igår men det var en vännina som följde med mig och som tyckte vi skulle köpa nötter istället för bakelser så de hade vi till fikat efter att vi kom hem ifrån veterinären ochv valpen var död.
Mat och dryck har jag knappt orkat tänka på men kroppen vill ju ändå ha energi. Idag åt jag inte förrän vid 14-tiden och då hade jag inte ens druckit vatten heller på mer än 18-20h även fast jag varit vaken en del i natt och tittat till tik och valpar.

Det är även tufft för mina föräldar som nu ska separera, Min mamma kommer hit till helgen för lite trötst och för att få miljöombyte. Vi får se hur det går. Även om jag är vuxen och flyttat hemfirån för många år sedan så påverkas jag ju ändå.

Idag har jag värmt lite fänkålssoppa som jag gjort med riligt med grädde och rett med fiberhusk. Okej när den är färdiglagad precis men att eftervärma blir det lätt geleklumpar i och det gäller att vispa massor och så får man äta en soppa som mer liknar kräm. Men smaken är okej och lite hackat hårdkokt ägg i åt jag också. Jag har förberett lite mat så jag bara kan värma, kyckling bland annat. Men jag har knappt ens orkat ta tag i det där med maten när kroppen är så trött. Svält vet jag ökar risken för hetsätning men nu känns sömnen mer akut.

Jag får ta en dag i taget. Ibland bara en timme i taget, eller en minut.

[akaron]
8

Det var ett år sedan jag sist uppdaterade min tråd. Det har varit en jobbig tid. Jag hamnade på sjukhus 3 veckor i lunginflammation och fick äta massor med kortison, antibiotika och sjukhusmaten som serverades bestod mest av kolhydrater. Jag fick välja på att äta kolhydrater eller att svälta. Strax efter lunginflammationen åkte jag på ett luftrörsvirus så jag fick börja med kortison igen för att klara av min svåra astma. Det slutade med att jag på tre månaders tid gått upp från 115kg till 128,7kg.
Så fort jag slutade med kortisonet den 5 januari så rasade jag i vikt och åt strikt hela januari och gick ned 12 kg eftersom jag hade så fruktansvärt med vätska i kroppen. Sedan stod det still i februari och mars för jag halkade dit på lite sockerätande en gång i veckan. Men i april kände jag att nu får det vara nog och slutade göra mina avsteg så n har vikten rört på sig igen jag har gått ned totalt 17kg bara i år. Snittar på exakt 1kg/veckan så det är bra. Så bra har det inte gått tidigare. Jag har minskat ned på proteinet och ökat på fettet.

OlgaMaria
0

Heja heja!!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[WickedAlly]
1

Jag är så otroligt imponerad av din kämparglöd! Heja!

penny
0

Jag är också imponerad och hejar på dig!

[akaron]
3

Tack till alla er som hejar på mig! Jag hittar mina små pusselbitar då och då. Som motivation har jag och min pappa kommit överens om att böta 50kr varje gång vi köper godis & choklad, fika (bakselser, kakor, bullar), glass, naturgodis eller läsk och 25kr om man blir bjuden på något av dessa. Bötespengarna sparas i en pott och när vi kommer upp i 5 000 kr köper vi en sistaminutenresa för pengarna och den som fått betala mest böter få automatisk betala den största delen av resan. Jag har också läst en bok om hur det skiljer sig i hur smala och överviktiga tänker kring mat och där fastnade jag på en mening som löd: Känslomässig hunger går inte att dämpa med mat, den får man mätta med annat. Sist men inte minst var kostdoktorns mätningar av ketoner och att det tog en hel vecka efter ett avsteg innan ketonerna i blodet kom upp i optimala nivåer igen.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.