Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1085 ggr
sockerfri
0

Jag blir sällan sjuk...

Jag blir nästan aldrig sjuk, innan kostomställningen drabbades jag av ordentliga förkylningar då och då (men sällan feber) och senaste gången jag hade magsjuka (eller vinterkräksjuka light) var vintern 2004-05. Men nu har jag inte ens varit lite snuvig sen februari, då jag lade om kosten till LCHF.

Min man och våra barn har drabbats av både maginfluensa, vanliga influensor, öron- och halsinfektioner och haft ruskigt hög feber, men jag har inte känt av någonting alls. Somliga säger att man blir immun mot sjukdomar om man har dagisbarn, men då borde väl min man också vara immun? Jag väljer att tro på att det beror på maten  då det bara är jag som äter så här.

zeretki
0

Så har det verkligen varit för mig. Sen jag började med LowCarb så har alla mina små förkylningar försvunnit, jag hade massor av problem med infektioner tidigare. Misstänker att socker kan ge lägre immunförsvar…men har inga vetenskapliga argument för det. ;)

filea
0

Min man drabbades av halsfluss för ett och ett halft årsedan som sen har kommit o gått när man minst vill det. Då gick han till en homeopat (säkert felstavat) som gav honom en hel del kostråd.

Han skulle absolut inte äta fett eller mjölkprodukter. Han blev frisk den gången men sjukdomen kommer tillbaka titt som tätt och slår honom med feber o han ligger i en eller två dagar. Det märkliga är att det stämmer ju inte med era teorier om kost o sjukjdom.

Att tillägga: Han äter inte LCHF. Det gör bara jag o jag blir inte sjuk jag heller. Man ska inte lita på en homeopat alltid. Men han är svår att övertyga om att detta är bra mat.

sockerfri
0

Jag kom just att tänka på en sak; när jag gjorde ett litet avbrott från kosten och tryckte i mig en massa socker så fick jag en svampinfektion, men den försvann när jag plockade bort sockret. Ett tydligt tecken på att jag ska låta bli sockret

Mervi
0

Jag har ätit LCHF sedan sommaren 2005 och inte haft en enda liten förkylsning under denna tid. Hoppas det håller i fortsättningen med.

Gunnilla
0

Minns inte ens när jag var förkyld senast.

Anterrabae
0

läste nån stans att socker (motsvarande 2x33cl läsk) förlamar immunförsvaret upp till 90% i minst 4 timmar.. kommer det då bakterier eller virusar så går det inte alltid så bra..

Jag tror att det kommer från Bitten Jonssons - Sockerbomben..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

För mig är det samma som med Mervi, fast ett halvår längre. Sen början av 2005 har jag inte haft minsta förkylningen eller ens antydan. Jag har gått ut med det på jobbet, så där finns några som verkligen vaktar mig för att "bevisa" att det inte är sant. Varje gång jag möter dem i förkylningstider säger jag bara att jag fortfarande är frisk… det är jättekul. Det är samma med min man, fast ändå inte riktigt. Han äter inte lika strikt som jag eftersom han försöker få till LCHF med personallunchen och det innebar i våras att han fick en kortare, ej allvarlig, infektion. Någon influensa har vi inte sett röken av på 2½ år.

Min son som äter LCHF när han är med oss och något eget hopkok på internatskolan påstår att han får hosta av knäckebröd. Han är hemma just nu och är ganska förkyld (vi retar honom för att han äter kolhydrater) och vi får väl se om det biter på oss eller ej… jag tror ju inte det.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

*Jag flyttade inlägget till gruppen Hälsa där jag tycker det passar bättre.*

Mervi
0

Min man håller sig frisk även han. Han gör många avsteg men håller sig till LCHF till vardags.

asagasa
0

Jag har heller inte varit sjuk något sen jag började med LCHF, men jag märker direkt om jag gör något allvarligare avsteg. Som i helgen, vi var bortresta hela helgen och åt det som bjöds, när jag vaknade på söndag morgon hade jag ont i halsen och kände att en förkylning var på gång. Men hemma igen gick jag tillbaka till LCHF och nu känner jag inte av halsen längre…

Margareta
0

asagasa, det är så sonen säger att det blir av knäckebröd… han får hosta på natten.

asagasa
0

Jag åt knäckebröd!! Ett sån där "nyttigt" GI-knäcke… Glad

Lillianna
0

Det är verkligen helt underbart att ni inte verkar bli sjuka!! Jag hör ryvärr inte alls till den skaran…men så är jag hemma med småbarn oxå.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Margareta
0

Lillianna…. jag träffar småbarn hela tiden eftersom jag jobbar i skola/förskola och ibland är halva klasser hemma för sjukdom och det far som en löpeld genom personalen och jag klarar mig alltid.

Jag fick allt som barnen släpade hem fram tills att jag började äta extra vitaminer/mineraler (främst Q10 och B50, men andra också) som jag defintivt kan koppla till att jag hållit mig frisk. Jag åkte på en luftrörskatarr/halsfluss när jag pluggade på universitet 1990-1992 och blev desperat och började söka info om vad som kunde hjälpa. Då åt jag min senaste penicillinkur och innan jag jag började med LCHF höll jag alla förkylningar stången med "pillertillskott", nu tycks jag klara mig på kosten. Jag tar magnesium/svavel (MSM) + 1 st "Mitt val sport" just nu.