Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 10449 ggr
Bengt-Olov
0

Varför samlar "normalkost" vatten?

Tjena! För att förstå hur kroppen reagerar i stressituationer, är det en annan sak jag först måste skapa klarhet i, nämligen vad det är som gör att "normalkost" binder mer vatten än den artriktiga. Är det verkligen kolhydraterna i sig, som det antyds ibland!? Detta tycker inte jag känns riktigt. Är det inte möjligen så att orsaken är att "normalkosten" innehåller för mycket natrium och för lite kalium och att det är en obalans dessa mineraler emellan, som gör att den kosten samlar på sig ett överskott av vatten? Eller vad?

Anterrabae
0

Jag har inte läst så mycket själv om det, men jag tror att det är kolhydraterna som behöver vatten i "processerna" i kroppen typ därför binder dessa till sig vatten och tar dubbla platsen jämfört med mat som inte binder vatten, typ fett.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

hemul
0

Kolhydratätare har mycket större glykogendepåer. Vi har nästan inga alls, vi.

shintaida
0

Jag samlar MYCKET MINDRE vatten i kroppen nu, när jag äter KALORISNÅLT än när jag åt ren LCHF.

Inga stickningar i benen och inga domningar. 

Undviker fortfarande potatis, ris och pasta.

// Shintaida

magma
0

När jag fuskat i en dag med t.ex någon frukt, så går jag till dagen därpå upp minst ett kilo. Och eftersom det försvinner i samband med täta kisspauser dygnet därpå, så tolkar jag det som att det är vatten.

Det är skillnad på att samla vätska i kroppen (alltså t.ex i ben, leder etc) och att gå upp i vikt pga att glykogendepåerna fylls på. Jag samlar inte mer eller mindre vätska allmänt i kroppen på mer eller mindre kolhydrater, men mina glykogendepåer pendlar om kolhydratrintaget pendlar och det gör 1-3 kg i vikt.

mimmipigg
0

ên frukt=1 kilogram…..jösses

magma
0

Jaa… Suck. Men det är psykologiskt viktigt att komma ihåg att det är vätska och inte fettvikt, och jag vet ju vad som ska till för att gå ned den igen.

Men jag äter sällan en hel frukt, det kan handla om två tuggor vattenmelon som nu i förmiddags eller sex, sju jordgubbar (jordgubbarna har jag slutat helt med nu). Målsättningen är att ha nolltolerans med både frukt och bär! Problemet är att dessa två tuggor melon skapar sug efter mer och annat, så jag kanske har en skvätt grädde i kaffet och på kvällen kanske jag äter en näve nötter och allt sammantaget binder vatten.

mimmipigg
0

hur är det med vitaminer i denna kost som vi äter?

shintaida
0

Jamen, i andra trådar kan man läsa att jordgubbar, hallon m fl är vätskedrivande

Vad ska jag NU rätta mig efter?

// Shintaida

Margareta
0

Det är samma med mig som med magma. Lite frukt eller något annat avsteg ger 1kg på vågen dagen efter, men det försvinner lätt…

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Shintaida: Hur det ligger till med jordgubbar har jag ingen aning om, alltså om det är vätskedrivande eller inte. Hallon tror jag däremot är vätskedrivande, har för mig det t.o.m finns naturpreparat baserade på hallon att köpa på hälsokostaffärer som man kan ta om man samlar på sig vätska??? Det jag menar är att det är skillnad på att samla vätska i kroppen och att fylla på sina glykogendepåer.

Med reservation för att jag har fattat det hela fel: Om man äter kolhydrater höjs blodsockret. Detta tas upp inne i levern och muskler och omvandlas till glykogen, att förbrännas där vid aktivitet. Detta kallas glykogendepåer. 
När man inte äter kolhydrater (som vid LCHF) så är glykogenlagren tömda- alltså innebär en övergång till mer kolhydrater att man återigen lagrar "vätska" (glykogen) i muskler och lever och detta medför förstås att vågen pekar uppåt även om det inte är fett som orsakar en ökad kroppsvikt.

Hallonen: jag har försökt hitta om hallon ÄR vätskedrivande eller ej, men inte lyckats. Kanske det inte är så alls!? Däremot står på flera ställen att hallon är sammandragande, och det borde kunna betyda att den även är vätskedrivande? OM den är vätskedrivande så handlar det ju inte om glykogenlagren utan om vätska som kroppen samlar rent allmänt och i onödan som när man får svullna vrister/fingrar.

shintaida
0

Tack Magma, för ett utmärkt svar!

Jag, personligen, tror att hallon är vätskedrivande, för när jag har ätit ca 200 gr under dagens lopp, har jag varit tvungen att kissa mycket.

Så det har varit besvärligt och äta hallon först och sen sätta sig på MC:n och puttra i väg!!! MÅNGA pinkrevir har jag nu!! *fniss*

// Shintaida

magma
0

Det skakar ju en del på MC:n också, inte skönt med kissnödighet där inte…Flört

shintaida
0

Varje gupp är ett hot!

När jag är nödig är jag tvungen att köra ikapp min sambo och peka neråt, då fattar han att vi MÅSTE stanna någonstans….puuuh…

Skulle vara bra med intercom mellan cyklarna, men det är så dyrt…mindre dyrt att köra i fatt och peka…såååå länge INTE polisen finns i närheten..hrrrmm…

Har inte råd med en fortkörning till, om man så säger…hehehe

// Shintaida

magma
0

Oskyldig

Jag har haft mc, vi sålde den för några år sedan pga brist på tid (i samband med att vi köpte hus och fick barn…) Men har ju körkortet kvar, det var så dyrt att ta så jag hoppas kunna utnyttja det någon gång längre fram! Du får skippa hallonen när du ska ut på hojen.Glad

Bengt-Olov
0

Magma, även om man kan göra åtskillnad på vätskeregleringen orsakad av LCHF/HFLF föda, och vätskereglering på annat sätt, så "sätter sig" väl ändå inte vattnet vid "påfyllning" på olika ställen i kroppen!? Eller?

Om det hur som helst ändå förhåller sig som ni väl alla är inne på (och som ni övertygat mig om på ett sätt förstås måste vara helt riktigt), att glykogenet reglerar vattnen, så måste det väl vara så att glykogenet reglerar tillförsel och avförsel av vattnet i kroppen GENOM att det på något vänster ser till att SALTHALTEN i kroppen regleras. Eller?

Anterrabae
0

vätskebalansen för övrigt styrs av kalium-natriumbalansen samt elektrolytbalansen dvs förhållandet mellan protoner och neutroner. När det blir fel på dessa (en i taget eller båda) så får man ödem.. Har inte nödvändigtvis något med kolhydrater eller sk "vanlig" mat att göra..

//Ida

magma
1

"så "sätter sig" väl ändå inte vattnet vid "påfyllning" på olika ställen i kroppen!?"

Nej, absolut inte. Om du med det undrar om man samlar vatten genom att dricka vätska? Så nej, snarare tvärtom, att om man dricker för lite så rubbas vätskebalansen som Anterrabae skrev om och då kan man svullna av vatten i kroppen.

Bengt-Olov
0

Osäker på hur jag ska tolka ditt svar, Anterrabae. Menar du att glykogenets vattenreglering sker GENOM natrium-kaliumbalanseringen, precis på samma sätt som vattnet i kroppen åker in och ut p.g.a. alla andra skäl som den har att reglera, eller inte?

För mig skulle det verka logiskt om en övergång från en high carb-föda till en low dito tömmer kroppens förråd av glykogen och därigenom även extra buffertering av vatten, om det senare sker på följande sätt:

… GENOM att tillse att kisset och svetten under några dagar innehåller en större andel natrium och ev. mindre andel kalium än vanligt, i kombination med en minskad törst och minskat sug av natriumrik och kaliumfattig dryck/föda, och ev. ökad törst och ökat sug av natriumfattig och kaliumrik dryck/föda.

Eller funkar det på annat sätt?  

(Hoppas min oförståelse inte orsakar allt för höga Blodtryck!!!)

Anterrabae
0

Bengt-Olov: Nej så menade jag inte nödvändigtvis.. Jag menar att oavsätt hur glyckogeninlagringen fungerar så kan man riskera att samla vatten typ ödem om man rubbar vätskebalansen. Mao har du taskig vätskebalans av någon orsak (tex värme, för lite vatten som man dricker, hormoner etc) så får man vätskeansamlingar i alla fall.. även om man är fettstyrd..

Vad gäller glykogendepoerna och vattnet i samband med dem så är jag inte lika säker.. Det du skriver låter ju logiskt.. Det vattnet som man lagrar i samband med glykogen tror jag lagras i cellerna.. Dvs inte samma typ av lagring som när man får ödem… Därför finns det en begränsad del vatten som kan lagras iom kolhydrater..

Hoppas att jag får fram mina tankar så  de kan förstås.. hjärnan funkar inte på topp idag.

//Ida

Shawy
0

Jag misstänker att jag har mycket vatten i min kropp just nu. Jag vaknar på morgonen och har sträck efter lakanet överallt på huden.

Är det någon som vet om det beror på att jag samlat på mej vatten?

Har aldrig tidigare varit med om det, så det här är helt okänt för mej.

Shawy
0

Tänkte om någon kanske hade ett svar på min tidigare fråga. Jag ville inte göra en egen tråd för en sån liten fråga….

Bengt-Olov
0

Nä, herregud, inte kan man väl starta en egen tråd, det vore ju att ta för mycket plats i intenetetern…Flört

Lite mycket salt på sistone, eller allt för lite kalium? Det skulle inte kunna vara så lätt? Nä, föresten, det skulle du väl ha räknat ut själv, i så fall. 

Inte mycket till inlägg detta, och plats tog det också… Jaja, nu har jag i alla fall startat den våldsamma jakten på en förklaring åt dig…

Shawy
0

..Skrattande

Jag äter ju nästan inget salt alls längre pga min saltkänslighet. Men det där med kalium kanske då…men då brukar ju det märkas som kramp i benen och det har jag klarat mej från.

Vad ska man äta för att få i sig kalium? Jag har ju kunnat föra in i cal counter,,,men jag orkar inte hålla på med det nu.

Men jag vet ju inte om jag har samlat på mej vatten heller,,,,vet ju inte hur det ska synas…kanske som jag tror…som streck på huden efter lakan?!

Anterrabae
0

Svamp, nässlor och banan är kaliumrikt, även skaldjur.

//Ida

Gronstedt
0

… och maskrosrötter och svartkämpeblad, har jag för mig. När man kissar mycket avgår mycket kalium ur kroppen.

Anterrabae
0

#25 så om man tex går på lymfareningskuren skulle man kunna räkna med att få lite tillfällig kaliumbrist pga att man kissar ut för mkt?

//Ida

Gronstedt
0

#26: Beror ju på vad man äter och hur man fungerar i övrigt, men risken ökar nog.