Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8859 ggr
Roarkish
0

Gallsten

Fick gallsten för första gången i morse, vilket inte var speciellt trevligt. Blev inte så glad eftersom jag har hört att när man har problem med gallan, så får man inte äta fett! Under anfallet sa jag till frugan att jag hade hellre tagit en mild hjärt infarkt, och jag menade det om konsekvensen är att sluta med min kost.

Jag har läst lite idag, och Dr Dahlkvist råder en inte att undvika fett om man har gallsten, vilket var skönt att läsa.

Är det någon som haft gallsten på LCHF? Vad jag förstår så är det inte ovanligt att mycket fett utlöser gallsten, även om det inte skapar stenarna.

Någon med kunskap att dela med sig?

Mervi
0

Jag hade två sk. anfall i början, sedan försvann det och har aldrig kommit igen. Har ätit LCHF i över fyra år.

starhawk
0

Jag hade en del besvär före LCHF, inför en ultraljudsundersökning fick jag en matlista att följa ett par dar, och det var minsann ingen fettsnål kost på den inte. Och mycket riktigt jagade det ut gruset för sen på undersökningen var besvären över och inget grus hittades. Hade en del besvär vid övergången men jag var ståndaktig och nu är besvären historia

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Roarkish
0

Tack för infon! Vi kör på och hoppas på det bästa.

Perska
0

MIn fru hade stora problem med gallsten efter 6 mån med LCHF. Flera akuta inläggningar med starka mediciner.

Det slutade med att hon opererade bort gallblåsan, (som man inte behöver), och nu mår hon jättebra.

Fetmaten stimulerar ju gallproduktion och för mkt galla stoppas upp i gallblåsan för senare bruk. Det är när den gallan ska ut, och stenarna stoppar, som man får kramper o inflammationer i blåsan.

Ta bort den!

Per

Aniara4
0

Gallstenar bildas när man äter fettsnål mat och gallan blir stående oanvänd. När man sen börjar äta fett kommer gallan i rörelse, och det är när stenarna ska ut man får ont. Det bästa är alltså att äta tillräckligt med fett så att gallan "hålls igång", men har man redan fått stenar kan det förstås bli jobbigt med övergången.

Conquest
0

Min fru var för många år sedan på nutrilet-pulver enbart, i 3 månader och fick därav gallsten vilket hon fixade med ett gammalt familjrecept: Te på kummin och malört. Kan ta reda på volym om önskas.

stig@stighastrup.dinstudio.se

Malin123
0

jag har också problem med gallsten. Har ätit den här kosten nu snart en månad och har haft två anfall, men det är inte mkt om jag jämför med mängden tidigare..

Har fått råd av läkare att lindra anfallen med voltaren och det funkar! men saken är ju att undvika att få anfallen och då har jag märkt att om jag slarvar och äter kolhydrater i form av bönor ex. och sen äter något som triggar ex. bär och ovanpå det vispgrädde, då åker jag på anfall. Men sköter jag mig och inte äter kolhydraterna så funkar den här kosten utmärkt. Innan jag bytte till den här kosten kunde jag inte äta ägg alls, fick direkt anfall.. nu äter jag massor med ägg! Tungan ute

Alfers
0

ska tydligen fungera bra att rensa med olja och citron, prova att googla gallsten citron olja

fick bla fram http://ehdin.com/?navid=118?=100

är ungefär samma som jag läst på andra sidor, har tänkt prova det länge men har inte blivit av…

Roarkish
0

Tack för alla tipsen. Läser allt och hoppas hitta något som löser det åt mig.

Conquest
0

En som heter Matt önskade te-recepten. Här är den.

Gör te på:
1 msk kummin, ej spiskummin,
1 msk malört, finns i affär som säljer vinsatser och snapskrydder.
Alternativt på nätet.
1 liter kokande vatten

Låt dra 15 min och drick en liter te om dagen. Det tar ganska lång tid att bota besväret, men det verkar, enligt min fru. Det smakar räligt men hon hade lite socker eller honung i, fast det är ju inte lchf.

starhawk
0

#11: Tja tror man på det så kan man ju dricka vad som helst, men gallsten har ju en bestämd tendens att komma ut så småningom, så frågan är väl om det är dekokten eller tiden som är avgörande

Conquest
0

Det är väl smärtfullt om den "kommer ut" Tillsynes upplöser teen den. Dekokt-receptet är ett jättegammalt tysk folkmedicin-knep. Finns kanske som färdigmix i tyska apotek. Där har man skolmedicin i ena halvan och alternative isär homeopatisk medicin i andra.

starhawk
1

Hur skulle det gå till att upplösa en gallsten? Att ett te skulle ändra på gallans sammansättning har jag svårt att tro. När det väl bildats en gallsten så är det rätt permanent, det är därför man måste operera ut den om den är för stor.

Ove-D
0

Jag undrar också som #14 om det verkligen går att lösa upp en gallsten…