Äta ute
Hej!
Hur äter man ute sockerfritt på riktigt, alltså utan grillkrydda etc? Hur gör ni - jag har hört om folk som ringer och beställer i förväg.

Hmmm, det är är en fråga som jag själv ställde mig i början men har kommit fram till att det blir svårt att äta ute om man ska vara sååå petnog med t om grillkryddan etc.
Själv låter jag bli de mest uppenbara "felen" såsom potatis, ris, pasta etc. Men accepterar att det kan finnas socker i kryddorna eller mjöl i såsen.
Jag äter inte ute så himla ofta så de gångerna jag gör det så accepterar jag mindre felaktigheter.
Hej!
Jag är sockerberoende så lite grillkrydda är tyvärr inget alternativ
Äter man på bra restauranger som utgår från råvaror så behöver inget problem finnas i ätandet.
Ju närmare halfabrikat från början och grillkryddor, desto fler frågetecken. Men det är också hyfsat meningslöst att ringa sådana ställen i förväg, de lagar ju inte maten från grunden och du betalar inte för att de skall göra ett bra jobb.

# 2
Då blir det nog svårt eftersom jag tvivlar på att det är så många restauranger som gör ALLT från grunden själva inklusive maler sina egna kryddor.

Jag håller med Mimlan.. först kollar man i Guide Michelin..finns stället med där är sanolikheten för att man skall få Kaj Ps grillkrydda på maten rätt liten!
Jag har då alldrig fått något sådant på Sjömagasinet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#2 Vad händer om du äter grillkrydda?
# 6 Vad händer om du äter socker är väl en relevantare fråga, det är ju det som är problemet, inte grillkrydda per se, förmodligen händer samma som för andra med beroenden som utsätter sig för det som de är beroende av!
Jag tycker att det har blivit lite svårare att äta ute nu när jag äter lchf. Det är ju inte alltid man har möjlighet att välja ställe själv.
Tex har jag av olika anledningar hamnat på Grill i Stockholm tre ggr under 2012 och tyckt att deras såser är alldeles för söta. Sista gången jag var där frågade jag vilka såser som hade socker i sig och fick till svar att det har man i nästan alla, för annars smakar det inget gott.
Nu är jag inte superkänslig om det råkar vara LITE socker i såserna, men båda jag och maken (som också äter lchf) blev rejält risiga i kistan efter att ha ätit där pga allt socker. Kul att avsluta kvällen på muggen…
O'Learys i Göteborg är hittills värst. Tog chicken wings till lunch och både jag och barnen höll på att trilla baklänges av sockerchocken. Såsen smakade ren sirap. Jag bad vänligt och diskret att få kycklingvingarna avsköljda eftersom varken jag eller barnen gillade såsen. Fick ett surt nej av servitrisen. Bad då att få servetter så vi kunde torka bort såsen. Utan ett ord slängde servitrisen ner en trave servetter. Sista O'Learysbesöket för vår del…
Gick nyligen på en koreansk lunchrestaurang med jobbet och frågade om det fanns någon rätt utan socker. En mycket vänlig servitris gick och frågade i köket och kom sedan tillbaka och sa det fanns rätt mycket socker i ALL deras mat, till och med i hela deras salladsbuffé. Hon verkade lite chockad själv faktiskt. Men de var väldigt snälla och gjorde min mat utan socker.
Sedan finns det några guldställen som jag älskar att äta på. Personalen känner igen mig där och vet precis vad jag vill ha. De verkar inte tycka att det är några som helst problem. Jag är noga med att tacka och berömma maten och hälsa till kocken när jag tycker att det är extra gott.
#4 Inte behöver dom mala sina egna kryddor
#6 Då blir jag jättesjuk
Okej, det verkar som att man måste gå till de lite finare restaurangerna! :)
Hej! Tänkte jag kunde svara lite mer utförligt. När jag äter socker är det som om jag får en orgasm fast 100 ggr starkare och håller i sig i flera timmar. Inget annat skulle vara lika underbart och skulle då förlora sitt värde. Jag skulle hoppa av skolan, sluta umgås med mina vänner - som ändå inte skulle vilja umgås med mig för jag skulle bli så otrevlig - och sluta äta vanlig mat, och spendera mina sparade pengar på godis. Jag skulle inte kunna somna utan att äta choklad och inte kunna vakna utan choklad, jag skulle hamna helt utanför samhället och inte klara nåt. Jag har levt så och vill inte tillbaka dit, därför vill jag inte äta grillkrydda som ofta innehåller socker om än under ett annat namn som maltodextrin.
#10 Vad för typer av kolhydrater klarar du av? Vilken mängd? (Jo, det är svårt att tro att ett gram socker i en krydda tillsammans med mat skulle ge sådana effekter.)
#8 Grill kan man tjata med på middagstiden iaf. En köttbit är lite bättre val än sådant som är färdigmarinerat. Olika BBQ-såser är alltid sockrade, det är fullt normalt på vilken restaurang som helst. Billiga som dyra. O'learys är väl i mina ögon ett hak, de har vad de har. Där kan du inte förvänta dig att de kan fixa något. men även där är det i kört om man väljer marinerat och såser till grillat.
Alla asiatiska restuaranger kör med socker i Sverige, en del för att det är så maten är, andra för att det är svennefierat och/eller billigt. På t.ex. indiska restauranger kan jag inte ta tikka masala-såser, de är så söta. Men jag väljer andra rätter som inte är sockrade (vet inte om de inte är sockrade, men de är iaf itne sockersöta). Skall iaf försöka testa Farang snart, en bättre thai som öppnade nyligen i Stockholm, och. kolla deras socker-nivåer.

Nej de behöver inte mala sina kryddor själv MEN det finns nog tyvärr inte speciellt många som köper in färdiga kryddor UTAN socker. Det var så jag menade.
Verkligheten är nog den att de flesta färdiga grillkryddor innehåller någon del socker och då är ju frågan hur mycket och hur mycket just du får på din mat och hur känslig du är?
OM du är så känslig så att du inte klarar något litet gr så är det tyvärr så att du kanske får be dem att inte krydda och så får du ta med dig grillkrydda själv.
10#
Nej, för jag gillar ju att ljuga, du kanske skulle ta mig på allvar istället
#12 Jag äter inte socker, så är det bara. Ja, att ta med mig egna kryddor kanske skulle vara nåt.
Och snälla, jag frågade hur andra gjort för att äta sockerfritt. Jag är inte intresserad av att komma in på en diskussion om sockerberonde.

Grejen är att ju billigare ställe du äter på, ju mer socker får du i maten och svårare har du att ändra på något.
Går du på ett riktigt dyrt och fint ställe så är sanolikheten rätt liten för att de använder de billiga färdigblandade kryddorna i sin matlagning.
Billig mat.. halvfabrikat med lite av varje i!
Dyr och märkvärdig mat, rena råvaror lagade från grunden.
Okej tack Zepp! :)

Jag äter en pissa någon gång om året.. till stor besvikelse, de använder inte riktig ost längre.. och smaken blir därefter.. smakar i princip ingeting!
En gång gick jag till en riktig pisseria, där kostade de från 100 kr och uppåt, de hade riktig ost på!
Ja det är sjukt vad de lägger i maten, läste det att det var förbjudet för gatukök att servera rikgit potatismos D: XD
Jag vet ingen restaurang där de har på grillkrydda. Det är väl snarare i korvkiosker, kebabhak, pizzerior och på vägkrogar man har den dåliga ovanan att hälla denna vidriga glutamatblandning på allt.
När jag går på restaurang förklarar jag vid beställningen att jag äter kolhydratsreducerat. De har aldrig hänt under det året jag ätit LCHF att man inte förstått innebörden och gjort sitt bästa för att uppfylla mina önskemål om mer smör, olivolja eller extra grönsaker istället för potatis/ris. Om man känner sig osäker så kan man ju prova en bufférestaurang. Även om asiatisk mat ofta innehåller en hel del socker så brukar många ha s.k. Mongolian Barbeqeue där man kan plocka kött, skaldjur, fisk och grönsaker efter egen smak som kocken steker upp medan man väntar. Det går mycket bra för mig.
#8 : O'learys blir det aldrig mer för mig heller, förutom dålig mat har vi råkat ut för riktigt snorkig personal när vi bad om grönsaker istället för pommes. Däremot är TGI Friday's (Stockholm) toppen! Personalen har varit mycket förstående och senast berättade killen i baren att många som jobbar på TGIF äter LCHF så man är van i köket tack vare all personalmat.
Både hamburgarna (beställ med bacon och extra ost) och köttbitarna (t.ex. marmorerad entrecote eller new york strip med fettkappan kvar) kan man få utan bröd och pommes och istället få stekta grönsaker och / eller stekta champinjoner till. Jag har också fått extra smör till köttet.
De har en stor och mättande medelhavssallad som är toppen med rostad paprika, fetaost, kalamataoliver, grillad kyckling etc. Jag brukar be om extra olivolja till den för att få upp fettet lite.
När man beställer Fajitas (med gucamole, grönsaker, sourcream, salsa och riven ost) och ber dem skippa brödet kan man få extra grönsaker istället. Jag har provat deras soppor också och de är gjorda med grädde och innehåller ost.
Kycklingvingarna är heta men garanterat sockerfria trots att de ligger i en röd sås. Den är inte ett dugg söt utan endast pepprig. Jag har frågat i köket och den tillhörande dippen / blue cheesesåsen görs på crème fraiche, majonnäs, blåmögelost och några droppar worcestersauce. Helt okej! Mellan 15-18:30 kostar 6 wings med sås och selleristavar 42 kr (After work pris) om man beställer i baren (Stureplan). Mycket prisvärt!
Det man ska undvika i köttväg är deras ribs som är penslade med väldigt söta såser. (Jack daniels glaze etc.)
Om man inte tål grillkrydda kan man väl enkelt be dem att tillaga köttet med hederligt salt och peppar? evt någon annan krydda också.. Jag menar, salt och peppar är väl rätt standard att dom har att tillgå? ;)