Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4166 ggr
Linnah
0

Dåligt vaniljpulver

Jag har använt vaniljpulver i flera år nu och ibland tar det lång tid att ta slut på det och det har aldrig gjort någon skillnad.

Men i förrgår använde jag en burk som jag köpte för en vecka sen (Bourbon) och när jag stängde burken noterade jag att det luktade lite konstigt. Jag tänkte att det nog bara var att det är så koncentrerat eller nåt, även om jag aldrig känt lukten tidigare. Kakan blev riktigt pytonäcklig, jag åt en bit och sen kastade jag den. Jag tänkte att det bara var en dålig kombination (försökte mig på lchf-tiramisu) och tänkte inte på det mer.

Så idag skulle jag använda det igen och luktade innan jag tog något - och det luktade helt vidrigt! Efter några sniffningar kom jag fram till att det måste vara något fel på det eftersom det har aldrig luktat så förut, och jag slängde det.

Är det någon som varit med om det här förut? Någon som vet vad det beror på?

Rasken90
0

Är det denna du har? http://www.bodystore.com/bilder/produkter/200x200/a9999-314_1.jpg

För den smakar iallafall som den skall och luktar vanilj, man behöver inte ta mycket alls för att det skall bli smak på fil,yoghurt,Magic Bullet Chocolate eller bakelser av något slag :-)

Linnah
0

#1 Ja det stämmer. Jag vet att man inte behöver mycket, jag har som sagt använt vaniljpulver (detta och ett annat märke) i 2-2,5 år. Den här gången luktade och smakade det definitivt inte som det ska.

Rasken90
0

Okej, det låter ju lite skumt :-/

Sindri
4

Men varför slängde du den? Leverantörer brukar bli tacksamma över att kunder gör sig besvär att klaga och lämna tillbaka produkter. Och så får du ju en ny burk.

Jag skulle mailat leverantören och berättat. Oftast får amn en returapp, eller så får man ersättning för porto om de vill ha tillbaka produkten. Om ingen säger till kan ju deras leverantörer fortsätta att leverera undermåliga produkter. De vill ju gärna hinna undersöka och rätta till fel innan ev. någon blir sjuk och de får myndigheter på sig.

Lusthan
1

Jag brukar köpa från hemgjord.se i nopoo-syfte. Använder i både mat och till egengjord hudlotion. Vet inte om det är samma kriterier som gäller för no poo och lchf men jag tror det. Den är bra i alla fall och jag kommer fortsätta att köpa därifrån. :-)

Lusthan
0

Öhm tror att det blev något fel här. Jag skrev om kokosolja..,

[Petronella Pip]
0

oj hahaaaa ja jag är tydligen en no pooare,  hade inte hört begreppet innan och trodde det hade nåt med att bajsa mindre att göra, men  ack vad fel jag hade!

Oj vad jag funderade över vad vaniljpulver kunde ha i hudlotion att göra, lite peeling tänkte jag, men va dyrt!

Lusthan
0

Ja jag är både no pooare och lchf-are. :-) De matchar varann rätt bra när man börjar läsa på. Tvättar håret i enbart balsam eller vatten. Gör inpackningar ibland. Gör egen hudkräm och tänker bort SLS o h lite annat. Jättebra grejer det där. :-)

Amandla
1

#8 Samma här! Visst går begreppen hand i hand, så rena råvaror och produkter som möjligt, miljövänligt, vänligt mot hela kroppen osv osv. 🙂Att det sen ofta är vänligt mot plånboken är ett stort plus!

Linnah
0

#4 Du har så klart helt rätt i det! Tänkte inte alls på det, men som tur var låg den längst upp i papperskorgen så jag ska höra av mig till tillverkaren. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det!