Äta frukt
Hej! Äter nu LCHF, men har lite funderingar kring det här med frukt.
Mitt syfte är att gå ner i vikt. Samtidigt som jag börjat med LCHF har jag också börjat träna. Har pressat 2 apelsiner efter varje träning och druckit det då. Såg nu att frukt inte rekommenderas.
Är det så illa att pressa apelsiner efter träning?
Tack för svar

Näe, då är väl minst sämsta tillfälle att äta/dricka något med kolhydrater.
Alstå.. varningen för frukt hör mer ihop med deras överdrivna nyttighet, dvs det är mest vatten och socker när man väl kikar på näringsvärdena!
Dvs om man inte äter minst 5 frukter om dagen så riskerar man att dö.. eller något!
Det är bara reklam förklädda som kostråd!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Okej, tack för svar! Ammar även en liten tös så ville inte skippa all frukt ifall hon missade några nyttigheter.
#2 Om det är vitaminer och mineraler du är ute efter så är det mycket bättre att äta grönsaker än frukt.
På denna sida www.fineli.fi så kan man söka efter de livsmedel som innehåller mest (eller minst) av en mineral och så vidare. Jättebra sajt!!
Skippa pressandet, ät frukten som den är istället, då får du i dig lite fibrer också.
Jag tycker absolut att en frukt/dag kan ingå i en "vanlig" lchf-kost, alla måste inte äta superstrikt och man kan gå ner i vikt ändå.
Själv äter jag ofta en halv grapefrukt de dagar jag äter frukost på morgonen. Inte för att det ger så mycket i vitaminväg men däremot är det gott och det känns fräscht tillsammans med övriga frukostdelarna som oftast består av ägg och fet yoghurt.
Jag avstår frukt så länge jag tänker gå ner i vikt. Upptäckt att frukt effektivt stoppar viktnedgång för mig, men vet också att det inte är så för alla. För att få i mig c-vitamin så äter jag paprika istället. En kvarts paprika lär innehålla hela dagsbehovet av c-vitamin.
Jag säger som någon sa här ovanför, ska du äta apelsiner, så ät även fruktköttet så får du i dig fibrerna med. De som äter enligt GI gör så för att fibrerna ger en långsammare blodsockerstegring.
~God loves you, and I´m trying! ~
Jag avstår frukt för jag tycker det är helt onödigt
Fruktkonsumtionen skulle minska rätt duktigt om folk visste var vitaminerna egentligen fanns.
Tabellen som jämför vitaminer och mineraler mellan frukt och animalier:
http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d.jpg