Lyckad viktnedgång utan lchf-knep?
Jag undrar om det finns någon här inne som har haft stor övervikt och som med hjälp av lchf lyckats gå ner till normalvikt genom att äta riktig mat UTAN att behöva ta till lchf-bantnings-knep som fettkaffe, kaloriräkning, periodisk fasta osv.
Dvs har någon lyckats anamma lchf som livsstil, utan krångligheter, och inte bara NÄSTAN lyckats utan verkligen nått HELA vägen utan att behöva ta till knep?
~God loves you, and I´m trying! ~

Det undrar jag med, skall bli spännade att följa denna tråd.
Skulle väl vara Skaldeman då.
Japp. Jag gick ner cirka 45 kilo under mitt första år på lchf. Är 176 cm lång och väger idag runt 68-70 kg. Jag höll mig förvisso relativt strikt med uppskattningsvis mellan 5 och 20 g kolhydrater per dag, men i övrigt åt jag tills jag var nöjd och kunde med lätthet hålla mig från avsteg. Nu har jag hållit min vikt i snart ett år och behöver hålla lite mer koll på mängderna jag får i mig. Annars är det lätt att fortsätta äta som man gjorde med stor övervikt och energibehovet har ju sjunkit rejält med min nya vikt. För mig fungerade det alltså utan minsta krångel. Men alla är olika och knepen kan vara bra att ta till när kroppen är lite motsträvig.
#3 coolt! Men du hamnade aldrig i "räknandets träsk" (registerande av mat, räknande av totalintag osv) utan det räckte med att hålla koll på kolhydraterna och sedan bara följa kroppens signaler och äta vid hunger, äta tills du blev mätt osv?
Nope, räknade inget förutom en uppskattning av mängden kolhydrater. Det är först nu som jag mest på grund av nyfikenhet börjat titta lite närmare på fördelning och mängder. Men som sagt, under viktminskningsperioden höll jag inte mycket koll alls, förutom på kolhydraterna då.
Jag har gjort precis så, bara hållit koll på hur mycket kolhydrater jag får i mig och jag har gått ned ca 7 kg på en månad… hoppas verkligen att det inte bara var vatten, så att jag kan fortsätta som tidigare och fortfarande gå ned i vikt.
Jag gick ned från ca 70 kg till 54kg utan det minsta krångel, men det tog ca 5 månader. H1ar nu legat mellan 52-56kg i flera år. Har hela tiden ätit mindre strikt och det fungerar för mig. Men jag har inte bantat tidigare och är inte sockerberoende.

Om ni har haft koll på kolhydraterna är det då via nåt matprogram som ni skrivit in i vad ni ätit eller hur då?
#8 Jag tittar på hur mycket kolhydrater det är i det jag tänker äta under dagen och så ser jag till att jag inte överskrider 20g på mina 3 måltider jag brukar äta.
Anledningen till att jag ställde min inledande fråga är att jag tycker att de flesta med stor övervikt verkar fixa de första t.ex. 20-30 kilona utan att mäta, räkna (annat än kh) och ta till knep för att komma vidare, men ju närmare de kommer normalvikt desto svårare är det att äta så avslappnat. Fler och fler måste registera maten, många räknar kalorier och många kör olika varianter av periodisk fasta eller dricker olika fettkaffe eller fettchokladvarianter som ersättning för en måltid eller två.
Så kan det nog vara, jag har dock aldrig behövt räkna. Jag bara äter vanlig mat, typ kött, sås och grönsaker.
intressant tråd. Jag är där också att det känns svårt med dom sista kilon men var inte mycket överviktig från början. Det verkar våra svårt nu. Kanske åldern? 47 år. Ja får kolla koll på kolhydrater..fett och protein tycker jag. Och jag motionerar. Men jag har inte kollat med mätningar i längre period. Inte lust på fett kaffe till frukost men har nu ätit ägg till frukost i vardagen på länge. Nu utesluter jag yoghurt från frukost ochså i helgen. Har då ost i helgen och annars bara lite ost och grädde som som sås i kvällsmaten. Äter fett. Stekar i smör. Men tycker det blir krångligt. Det skäl sägas att 14 dages semester på kolhydrater i Indien nog inte hjälpte men annars har det varit LCHF kost i lite över ett år.
Här är en som gått ner 6 klädstorlekar på lchf - tog ca 1 år. Vägde mig tyvärr inte förrän ca 5 månader efter jag började, men skulle beräkna det till ungefär 35 kg. Väger idag 58 kg (168 cm lång).
Har aldrig kollat mitt kaloriintag under denna tid eller vägt min mat, inte heller kört med mbc (dricker inte kaffe😉). Har ist varit mkt noga med att hålla kolhydraterna nere-och ha en stor andel fett i maten. Åt cf och grädde under det året. Har sedan en månad (och då normalviktig och färdig med behovet av viktminskning) provat mejerifritt men det beror på att jag har tröttnat på cf,grädde och att jag ville se om jag kunde bli av med lite envis akne (det gick👍)
Vad gäller periodisk fasta - nja, under 8 månader (av 12) åt jag 3 ggr/dag. Men efter sommaren gick jag inte längre upp kl 7 och tiden mellan 9-10 och lunch var för kort för att äta båda måltiderna som började jag skippa frukosten. Sedan hade jag också märkt att jag inte hade samma behov av 3 måltider eftersom jag hade fått ett mindre energibehov pga viktminskning.
Så den sk periodiska fastan hade inget att göra med att viktminskningen stannade upp, utan den fortsatte i samma takt oavsett 3 el 2 måltider. Sedan måste jag säga att mitt matbehov förändras beroende på vilken tid i månaden det är… Då är jag mer hungrig och äter då 3 måltider.