Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 7701 ggr
Essaka
0

Choklad choklad

Om man ska unna sig något gott så finns det ju vanlig choklad och då väljer jag gärna Lindts 90% ´, men det finns ju Carbzones choklad som har 24g kolh per 100g nettokolhydrater 4g. Sedan har vi Cavalier stevia sötad choklad, nu hittar jag inte deras kolhydrat innehåll men om jag inte har fel för mig så på den lilla vita chokladen (lilla förpack) 24 kolhydrater??

Jag blir förvirrad hur jag ska räkna kolhydraterna/netto osv. Så ex äter jag hela den lilla Cavalier förpack får jag då i mig 24 g kolhyd???

Förklara för mig

Zepp
0

Beroende på kvaliteten är energiinnehållet mellan 2,1 och 3,1 kcal per gram maltitol. Genomsnittet på maltitol framställd i Europa är 2,4 kcal/gram.

Maltitol agerar ungefär som vanligt socker förutom att det ej blir brunt vid upphettning. Maltitol ger samma volymkonsistens med mera.

Substansen omsätts långsamt i kroppen och är därför även känd för likt andra sockeralkoholer kunna ha laxerande verkan och ger ofta magproblem vid överdriven konsumtion. Risken för denna effekt anses högre än för andra sockeralkoholer.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maltitol

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cowboy
0

Provade lite Carbzone-choklad och den var inte god och inverkan på magen var snabb och inte trevlig så den kakan åt jag inte upp. Chokladkakor som inte smakar bra tänker jag inte köpa.

[Petronella Pip]
0

Fast Zepp nu var det väl inte kalorierna som efterfrågades utan kolhydraterna… det finns olika skolor där, somliga säger att kolhydraterna i sockeralkoholer inte behöver räknas, andra säger att man ska räkna med hälften, åter andra anser att de ska räknas fullt ut. Maltitol anses ha effekt på blodsockret så för oss är det nte ultimat.

Zepp
0

Mnjae.. vad tas maltitolet/kalorierna upp som i blodet?

Knappast fett eller aminosyror vad jag kan begripa?

[Petronella Pip]
0

smör t.ex.  har massor med kalorier men inga kolhydrater, hur är det relevant med kalorierna menar du?

Zepp
0

Mnjo.. kolhydrater.. kalorier av dessa omvandlas som regel till glukos när det tas upp i blodet!

Väldigt sällan vad jag vet att det tas upp som eller bildar varesig fett eller aminosyror.

Essaka
0

Kan verkligen hålla med dig om att Carbzones choklad ska man inte äta för mycket utav för då säger magen ifrån. Tycker annars den är god. 

Cavalier vita choklad med hallon va himla god men som sagt svårt och veta hur mycket kolhydrater jag ska räkna att jag "syndat"….

Hungerflickan
0

Jag tycker att chokladkakor är överskattat. Onödiga kolhydrater och inte så gott när det blir för hög kakaohalt..

Bättre och godare att baka egen choklad med stevia strö, tex Chokladmousse eller chokladmuffins.. :)

[Blodpudding]
0

Det finns 100% choklad som är väldigt god.

[Petronella Pip]
0

Tala gärna om märket!

[Blodpudding]
0

Chocolat Stella, Experience.

crikarlshamn
0

http://www.swisschocolate.ch/index.cfm/Zone/Pub/Page/product?cateId=162&sCateId=173

Intressant, aldrig hört talas om Stella men de är i den Tyska delen och jag i den Franska.

Experience - cocoamass, cocoabutter och burbon vanilj.

Jag köper min choklad hos Chocolaterie du Rhône:
http://www.du-rhone.ch/

De har handgjorda choklad tabletter i varierande procent, 99% är deras max och det var inte i min smak.  

Max 80% kakao för mig 👋

[Blodpudding]
0

#12 Precis, de där ja. De är väldigt goda som sagt.

[Petronella Pip]
0

Finns det i Sverige? Hittar inget på svenska om den chokladen.

lila82
0

AMMA 100% är mkt god och mild i smaken trots att den innehåller 100 procent choklad. Har provat Le Bonnat och Vannucci 100% och de gick inte att äta, förutom en liten liten bit… Alldeles för bittert

Så prova Amma, smakar som 85%-ig tycker jag! Köpte min i en affär men går också att beställa på internet. www.choklad.se 

Här kan du läsa mer om AMMAs choklad www.amma.se

[Blodpudding]
0

#14 Den finns i Sverige.