Gallsten och lchf?
Törs man börja äta lchf om man haft upprepade gallstensanfall? (senast i natt hade jag ett kraftigt anfall då jag kräkten)
Är det isåfall något speciellt man bör tänka på?
Hur är det med ägg? Läser man om gallsten så står ju ofta att ägg bör undvikas.
Så som jag ätit hittills har jag inte ätit fettsnålt men inte kolhydratsnålt heller. Och en hel del ägg.
Jag har inte sökt läkare för mina problem, bara ringt sjukvårdsrådgivningen och dom säger att jag måste äta fettsnålt och sluta med ägg.

Tja.. om du har gallstenar så lär du få problem om du äter fett.
Gallstenar kan sätta sig i gallgångarna.. men det vanliga är att det är sk grus.. som gör jävligt ont när det trycks igenom gångarna.. men sen är de borta.
Anledningen till att man undviker ägg vid gallsten är att det innehåller cirka 66E% fett.. det är altså fett som triggar utsöndring av gallvätska.
Grejen är att gallblåsan är en förvaringspåse som har som huvudsakliga uppgift att koncentrera gallvätska.. men äter man inget eller lite fett så kristaliseras den och formar stenar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
ja ajdå. Jag älskar nämligen både gräddsåser och smör och har aldrig varit fettskrämd. Då skulle det förmodligen inte bli bättre av att jag slutar med pasta ris och bröd. Känns trist att börja köpa lightprodukter men men

Tja eller så ökar du fettintaget och sköljer ut gruset!
Det vore inte en bra idé att gå till läkaren så du kan komma på ultraljud och se om det behöver åtgärdas?
Gå till läkaren. Trots allt har du problem, och det kommer förmodligen inte att försvinna förrän du är av med stenarna/gruset.
Att äta fettsnålt kommer troligen att ge mer stenar.

Sen så verkar det som om vissa får något som påminner om kramp i gallblåsan när de ökar fettintaget!
Antagligen samma som när de helt plötsligt börjar träna, dvs muskeln i fråga var inte riktigt förberedd på ansträngningen och reagerade med kramp?
Jag tycker jag äter rätt bra med fett; fullfeta mejeriprodukter osv men därtill äter jag väl en del frukt bröd pasta osv också. Tar jag bort dessa stora kolhydratkällor kanske jag måste öka fettet ytterligare för att bli mätt. Tror ni alltså att mina besvär skulle kunna minska/försvinna av det?
#7 Dina besvär kan minska i framtiden. Men de besvär du har idag, har du. De försvinner först när gruset/stenarna är borta, och det kan mer fett i kosten iofs hjälpa till att skölja ur.

För det första.. om du har rejäla gallstensanfall bör du söka läkare för att få saken utredd!
Gallsten som sätter sig i gallgångarna är inte att leka med.
Sen så.. frågan är ju om det är gallsten först o främst och inget annat!
Har man rejäla gallstensanfall så kan man knappt stå upp.
Så frågan är om det verkligen är gallsten och inte reflux?
#9 Ja jag borde nog undersöka det. Men reflux det ger väl halsbränna och det upplever jag inte. Mina symtom är "bara" en skärande smärta under höger revben. Riktigt ont så man knappt kan stå still. Ibland så ont att jag kräks Det kommer plötsligt och kan hålla i sig alltfrån 5 minuter till ett par timmar, och när som helst på dygnet oavsett vad jag ätit.

Då kan det även handla om nedre reflux!
Jag har gallstenar, trots att gallblåsan är bortopererad. Det går bra med hur mycket fett som helst, ELLER med hur mycket kolhydrater som helst. MEN blandar jag (mer än 20gr kolhydrater) de två så får jag gallanfall. Har medicin.
Gå till läkare, gallstenar kan ge inflammation. Jämför att ha en sten i skon.. Kollas med ultraljud.
Det går att göra en leverrening själv som ska få ut gallstenarna.
Har visst väldigt positiva resultat. Så slipper man ev operation.
Kolla Sanna Edhins hemsida.

Det är fullt möjligt att skölja ut mindre grus med LChf men har du stora stenar funkar bara kniven
Leverrensning är bluff! 😡
Det har vi avhandlat många gånger här