Järnbrist?
Tycker att det vore näst intill omöjligt att ha järnbrist på denna kost, eller har jag fel? Nu är det i alla fall det jag har enligt läkaren
. Jag har på kort tid tappat så pass mycket hår att jag kände att jag ville söka upp läkare för provtagning, (så pass mycket att jag nu känner mig tvungen att klippa håret ganska kort - tom sambon och sonen ser skillnad och då måste jag ha tappat en hel del).
Alla andra värden var helt ok enligt läkaren förutom just järnbrist och lite låga blodvärden (låga blodvärden har jag alltid fått höra när jag gjort rutinmässiga hälsotester genom åren via företagshälsovård). För mig är det tyvärr grekiska, så jag vet inte allt hon testade på mig, men hon pratade bland annat om sköldkörteln och reumatism - och inget av det har jag problem med som tur är!
Enligt läkaren skall jag (inte bör) ta ett järntillskott. Hur skulle ni göra? Själv har jag mycket svårt att koppla detta med min omläggning till LCHF - jag tror snarare att det är en slump att det sammanfallit… Att utesluta spannmål mm kan ju inte ge järnbrist? Dessutom så har jag aldrig i mitt liv ätit så pass mycket lever eller ägg som jag gör nu. Råa/tillagade äggulor nästan dagligen i goda smör-ägg röror och någon sked av Margaretas goda recept på levermouse flera gånger i veckan (kanske inte dagligen). Mejeriprodukter har jag också mångt och mycket undvikit tidigare. Fet fisk har jag aldrig ätit mer än någon enstaka gång tidigare (kunde inte laga till det) och idag äter jag det i alla fall någon gång i veckan. Började med LCHF på riktigt i början av Mars i år.
Hur ar det med ditt intag av gronsaker eller frukt? Det kravs ju C-vtamin for att jarnet skall kunna tas upp av kroppen ordentligt.

Sa läkaren att det berodde på järnbristen att du tappade hår? Jag har också tappat ovanligt mycket hår de senaste tre månaderna. Dessutom har jag blödande tankött och naglarna skivar sig och bryts av. Jag har återkommande järnbrist och måste äta receptbelagd järnmedicin periodvis. Kanske dags att gå och kolla igen på vårdcentralen. Men jag visste inte att håret påverkas av det. Är det inte B-vitamin man ska äta för håret? Själv äter jag något från hälsokost för hår och naglar men har inte märkt någon skillnad.

Jarnbrist vid LCHF vet jag inte så mycket om, men jag har tappat ganska mycket hår (har ätit LCHF i ca 1 år)
Mitt axellånga hår blev märkbart tunnare, och hemma brukar jag sätta upp det i svans eller knut… det fanns liksom inget kvar att fästa snodden i!
Men samtidigt märkte jag att jag fick klippa luggen mycket oftare, dvs håret växte fortare än tidigare, så jag oroade mig inte särskilt mycket… men visst var det trist varje gång jag tvättade håret…
Det finns en del gamla trådar om håravfall… någon skrev at det förmodligen var så att gammalt hår av "dålig" kvalitét ramlade bort, för att ge plats åt nytt friskt hår…
Det är ju i och för sig en process som sker vad man än äter för kost, men den kanske under en tid snabbas upp vid en kostomläggning…?
Så det kan ju kanske vara så att håravfallet i sig har med kostomläggningen att göra, medan järnbristen kanske var på gång ändå, av andra orsaker… och kanske bidrog till att håravfallet gick ännu snabbare…?
Nu efter ett år har jag en "utväxt" på upp till 5-10 cm, i övrig har jag axellångt hår som är mycket tunnt i topparna… med andra ord är håret helt omöjligt just nu, men jag vill inte klippa mig kort av olika skäl…
Precis som du har jag inte hört talas om att man kan få järnbrist av LCHF… någon annan som vet?
"still lost in space and time"
Berättade du för doktorn hur du äter? Jag funderar på om det kanske är något annat, bakomliggande. Som du själv sa lär det ju inte vara brist på järn i kosten som är orsaken. Så ännu mera järn i form av tabletter lär ju inte påverka grundorsaken. Eller tänker jag galet nu?
Jag håller helt med hemul här (oftast annars också
)! Jag tycker att du ska skriva upp ganska precis hur du äter och skicka listan till din läkare och fråga om denne tycker att det verkar rimligt att du ska ha fått järnbrist bara så där!
Järnbrist kan man ju t ex få om man har en liten blödning i mag, tarmkanalen (inte helt ovanligt)… det behöver inte vara farligt, men om det blöder lite hela tiden så går det ju åt en del… togs det avföringsprover?
Man kan också ha nåt problem med tarmen som gör att den inte tar upp järn, och då är det större bekymmer. Men det skulle förmodligen ha märkts på crpn isåfall.
Kollade dom dina B12 värden, de kan också påverkas om tarmen inte mår bra?
Hur som helst så verkar det orimligt att en läkare kan konstatera järnbrist utan att komma med en vettig orsak till varför!!!
Om du inte får några vettiga svar av din doktor så kan du ju alltid kolla vad Dr Eenfeldt säger.

Kanske man inte ska ta för givet att det stämmer att du har järnbrist. Även om det stämmer; Kanske ALLA vi LCHF:are har något lite lägre järnvärde i kroppen, och att ett lägre värde (än vad "normalkostare får") just är vad man "ska" ha? Någon som vet?
Även om det stämmer att du har järnbrist och att det verkligen också är järnbrist som får ditt och andras hår vid en kostomläggning att tunnas ut (i alla fall i ett inledningsskede); Skulle du kunna få i dig för mycket av någon mineral, som lakar ut järnet. Har järnet någon "antagonist" i detta sammanhang? Någon som vet?
Jag tror att järnbrist kan ha med helt andra saker än kost att göra. Jag har haft järnbrist i flera år, det är så att mina blodplättar går sönder i blodet och läkarna vet inte varför men att det KAN ha med järnbristen att göra.
ITP kallas det för, det som jag har. Kanske ska fråga läkare om dom kan göra test för ITP?
Jag har alltså haft det i flera år, på den tiden jag åt både massor av frukt o grönsaker o kött. Så jag tvivlar det är pga kosten…
Fernis, hur har du det med C-vitaminet? Det där låter nästan som skörbjugg … Prova att trycka i dig C-vitamintabletter några dagar, bara för att kolla.

Ev. brist på järn, fast knappast brist på engagemang va!?
Calle Carlsson sa till mig att jag har GODA järndepåer och att jag inte behöver äta extra järn (jag frågade inte, han sa det ändå) trots att jag bara hade 10 i serumjärn.
Han sa att det var stor skillnad mellan dessa båda och att det är ferritin (förrådet) som är det viktiga.
Mitt ferritinvärde: 77 (8-440)
Jag har innan alltid haft låga värden och har större delen av mitt vuxna liv ätit järn och inte fått bli blodgivare. Jag har även tagit emot blod. Jag har blivit klart bättre på 2½ år LCHF. Äter inte min egen mousse så väldigt ofta… tyvärr… borde göra det.
Numer pensionär i Nynäshamn

Gronstedt, jaså, kan skörbjugg yttra sig på det viset? Ja, jag äter ju inte frukt och grönsaker så ofta. Måste prova med C-vitamin. Tack för rådet!
Sara40: har du mycket ont i kroppen, alt ont hela tiden?
Jag vet att långvarig och/eller intensiv värk tömmer järndepåerna väldans fort. Min svägerskas mamma råkade ut för det. Helt plötsligt sjönk både järnet och Hb radikalt! Hon äter ganska ok, och borde inte ha järnbrist om det inte vore för att värken tömt hennes depoer.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Fernis, blödande tandkött är väl typiskt skörbjugg, och eftersom tydligen C-vitamin är inblandat i järnupptaget också, så kan det väl vara värt att prova. Berätta hur det går!
Tack så mycket för alla tips och råd! Man kan alltid lita på KiF - ni är ena riktiga klippor!
Det läkaren sa var att håravfall så klart är en symptom på något och det enda som visades i proverna som togs var som sagt rejält lågt järnvärde (och lite låga blodvärden). Hon uppmanade mig att äta järntillskott (ej på recept till att börja med) och om inte håravfallet avtog inom några månader skulle jag uppsöka henne igen, likaså skulle jag uppsöka henne igen om andra symptom/komplikationer uppstod. Hon sa också att det ofta ligger upp till tre månader bak i tiden det som orsakar håravfall och det är vanligt att man inte gör koppling mellan det och håravfallet, så som tex hög feber, influensa o dylikt kan orsaka håravfall flera månader senare. Själv har jag inte haft någon sjukdom men efter era kommentarer börjar jag fundera på om min kropp fått för lite frukt/grönt en period (mycket strikt med rejält låg kolhydratmängd per dag en ganska lång period), eller om jag helt enkelt en period åt allt för lite för att min kropp skulle må bra, (en annan period blev jag mätt på nästan ingenting och funderade inte ens i banan att det kanske inte är ok för kroppen)…
En annan sak som läkaren påpekade är att preventivmedel (hormonpreparat tror jag hon sa?) kan orsaka håravfall, men dock ganska ovanligt. Kanske något för någon av er andra som tappat hår att tänka på? (Själv slutade jag med sådana preparat för nästan 10 år sedan.)
MEN jag har aldrig i mitt liv ätit så mycket kosttilskott som jag gjort sedan jag lade om min kost till LCHF… Från att ha ätit ca 100 tabletter MittVal vitamin och mineral och ungeför lika många Omega3 under hela vinterhalvåret och ungefär lika mycket Kalcium 500mg men under hela året (kanske 200 tabletter per år) tills nu då jag äter 2st MittVal vitamin och mineral, 2st Omega3 och 2st Magnesium tillskott varje dag (nästan)! (2st MittVal innehåller bland annat 120mg C-vitamin och 15mg Järn.)
Jag berättade för läkaren vilka tillskott jag äter (jag skall öka på med ytterligare 15mg Järn enligt henne per dag) men inte vilken mat jag äter, hon frågade inte och jag orkade inte förklara…
… trodde hon skulle säga "Men börja ät bröd/potatis/ris mm…" Läkaren kändes mycket lyhörd, seriös och kunnig, dessutom har jag aldrig träffat henne förut så mina tankar var endast mina förutfattade meningar… (Är aldrig sjuk så jag behöver aldrig uppsöka läkare…)
När jag kommer hem igen nästa vecka tänkte jag ringa till VC för att få reda på vilka prover som faktiskt togs på mig och i siffror vad järnvärdet innebar… Totalt okunnig på sådant som har med sjukvård att göra
…
Fernis - låter läskigt med håravfall, blödande tandkött och naglar som skivar sig… för mig räckte det med håravfallet innan jag sprang till doktorn med svansen mellan benen… Lycka till!
Hemul - tyvärr jag var för feg för att tala om hur jag äter…
NancyAlke - endast blodprov i en hel del rör togs, förutom lite lyssna på hjärtat, klämma på hals och mandlar, sådan där tryckande mojäng på armen, titta i hårbotten för att konstatera att det nog är lite glest men inte kala fläckar…
Bengt-Olov - mycket intressant det där om för mycket av någon mineral… Jag äter ju magnesiumtillskott för att mina leder knakade och brakade så förbenat och fick även kramp från och till, vilket började med att jag kände av mina leder (inte ont men normalt känner man ju inte av varje led i hela kroppen)… Något slags obalans har jag ju, (detta nämnde jag för övrigt till läkaren).
Zeretki - skall kolla upp det där med ITP, (som det är just nu vet jag ju faktiskt inte ens vad som testades…)
Margareta - skall kolla med VC när jag kommer hem vad för järnvärde som var lågt och hur lågt. (Visste inte ens om att det fanns flera sorters järn…)
Anterabae - nej jag har inte ont i kroppen, men känner av mina leder, glömmer jag magnesium någon dag så kommer ofta knaket och braket tillbaka och likaså viss kramp.