Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3324 ggr
parsley
0

Varför Becel?

Varför äter var och varannan människa Becel? Beror det på marknadsföring och annonser i tidningar, så man väljer Becel för säkerhetskull,  eller har de ordinerats Becel av läkare för att sänka kolestrolhalten?

Anterrabae
0

Det är nog mest "för säkerhets skull".. Det marknadsförs som  nyttigt och det kommer från "alla möjliga håll"

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

Marknadsföringen är hård och det bygger på skrämselpropaganda

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Dom tror det är nyttigt. Propaganda absolut!

Glennart
0

Klokt och gott från växtriket! Det vet väl alla?!

odezza
0

Jag gick själv på becel-reklamen förra våren… anledningen var att jag för första gången i mitt liv fick svårt att hålla vikten, något jag inte behövt tänka på tidigare… alltså, jag hann aldrig bli överviktig, tänkte bara att det är bättre att göra något åt det på en gång, med små förändringar, innan det hade gått för långt…

Så jag bytte ut mitt bregott mot becel, tänkte att det kunde väl inte skada med ett magert alternativ som även sänkte kolesterolhalten.  Jag började även med lightprodukter, såsom lättmajonäs och light leverpastej… för övrigt fortsatte jag med min pasta och mina fullkornssmörgåsar, och trodde att jag var nyttig och medveten…

Och vad hände? Gick inte ner ett enda kilo… och började må jättedåligt… visserligen var jag sjuk redan innan på grund av utbrändhet och Depression, men det blev ännu värre… jag förlorade muskelmassa, blev ännu tröttare. fick ryggskott mitt i sommaren, astman blev sämre, och jag blev givetvis ännu mer deprimerad…

Till slut mådde jag så dåligt att jag bad till "makterna" om hjälp att hitta den kost jag skulle äta för att må bra… och fick se Annika D på TV. Hennes budskap gick rakt in i hjärtat, speciellt som det finns diabetes på fäcernet… så jag tillbringade natten med att leta på internet, hittade hennes blogg och la om till LCHF nästa dag, och då vände det hela och friskhetsprocessen satte igång, och den fortskrider alltjämt…

Klart att det beror på effektiv marknadsföring, i kombination med den desinformation som går ut på att fett, speciellt mättat fett, är farligt, och att lightprodukter är nyttiga, och att högt kolesterol måste sänkas till varje pris…

"still lost in space and time"

Skogiz
0

Becel är bra. Man kan smörja gångjärn med det t.e.x.  Eller kanske blanda salva. Endast för utvärtes bruk givetvis.

MarieO
0

Jag min  fick rådet från min dietist att äta den efter min hjärtinfarkt Ledsen Men tror jag bara åt det i en månad tyckte att hennes råd inte stämde överens med hur jag tänkte för att gå ner i vikt, hon tyckte att jag kunde äta mer smörgåsar och då även till maten som jag aldrig har gjort. Var redan då inne på att äta så nturligt som möjligt.

parsley
0

#6 Kan man inte använda kokosfett till att smörja gångjärn? Eller är det onödigt slöseri med bra fett?

maxiq
0

Rätt fett på rätt plats, Parsley!

Smörja ska man smörja med och kokosfett ska man stoppa i huvet!

Skrattande

Bookjones
0

"kokosfett ska man stoppa i huvet!"

Jodu visst är det bra men faktum är att kokosfettet är helt underbart på utsidan också. Har slutat med alla andra hudkrämer och tjafs och använder bara kokosfett numera och huden är så glad så glad. Nej man blir inte finnig av att smeta kokosfett på ansiktet utan det absorberas jättefint.

Maybelline
0

Har själv ätit Becel länge - och valt det för att det är "nyttigt". Var en chock för mig att läsa på någon avsides plats att det inte var så bra.

Det är lite svårt att som konsument vara mitt i detta "paradigmskifte" mellan kolhydrater och fetters nytt - så det är inte konstigt att folk köper och äter Becel i dagsläget….

jaghetersophia
0

För att det är massa omega 3?

JohanW
0

Jo.. tyvärr så är det (i Becel 35%) 4-5 ggr så mycket omega-6 som omega-3, vilket inte intuitivt känns så bra eftersom (om jag förstått det rätt) omega-6 främjar inflammationer medan omega-3 förhindrar dem, och inflammationer verkar vara en av de huvudsakliga orsakerna till hjärt- och kärlsjukdomar.

Självklart behövs båda, men idag äter många 8-20ggr så mycket omega-6 som omega-3, när ett bättre förhållande vore mellan 1:1 och 4:1 beroende på vem man pratar med.

Ytterligare ett problem är att Becel innehåller vegetabiliskt omega-3, och vi kan bara omvandla max 10-20% av denna till de nyttiga substanser vi behöver (en del anser 1-5%) medan däremot vegetabilisk omega-6 tas upp utan hinder.

Det ger att även om vi förutsätter det bästa fallet (20%) så får vi i oss 20-25 ggr så mycket omega-6 som omega-3 om vi äter Becel.

Sara40
0

Jag tror ingen här väljer Becel (vet så klart inte), men här finns lite att läsa om man funderar kring att försöka få släkt och vänner att sluta använda Becel.

Karin20
0

Ibland skäms jag för mitt arbete, jag är ju marknadsförare, och Becel måste vara ett av de värsta "kom och köp konserverad gröt" som gjorts. Och dessutom farligt.

Kokosfett måste väl finnas i Hawaiian Tropic, den kända sololjan som doftar kokos. Apropå utsidan!

//Karin

ClaudiaZ
0

Smör, kokosfett och olivolja är dom bästa fetterna tror jag. :)

JohanW
0

Jo.. det är min uppfattning också :)

Rapsolja kan möjligtvis få tillfälligt uppehållstillstånd, men tror inte det är så bra i längden, åtminstone inte i större mängder. Egentligen.. kanske olivolja också innehåller lite för mkt omega-6, men det beror ju även där på mängden!

Jacky
0

Av diabetessköreskan har jag fått veta att Becel är det bästa,klart man trodde på henne tills man fick veta bättre

Margareta
0

Suck… jag har suttit en lång stund och lyssnat på en diabetessköterska om varför jag skall äta Becel mot mitt ngt förhöjda kolesterolvärde…

magma
0

*urrk* Roligare kan man ju ha…

Skogiz
0

Jag skulle nog ha talat om för henne att smör hjälper mot okunnighet. Fundersam

odezza
0

Tack för dagens första skratt, Skogiz… den kommentaren ska jag lägga på minnet! Skrattande

"still lost in space and time"

Margareta
0

Jag satt och bet mig i tungan - men sa ändå att jag inte tänkte äta statiner oavsett - hon föreslog att jag skulle gå till läkare och bli utredd så att jag kunde få ett recept…