Billig mat
En krönika i Aftonbladet av Annika Creutzer:
"1914 använde en vanlig familj halva inkomsten till mat. Av en intjänad hundralapp gick 50 kronor till mat.
…
I dag använder en motsvarande familj bara 12 kronor på varje hundralapp till mat. Alltså riktig mat som vi behöver"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
tja, vet inte hur hon räknar.. men jag är singel och tjänar efter skatt ca 20 000 kr - och mina matinköp landar på mellan 1000 - 1200 kr/månad.
så det blir nog inte så många procent. Jag kommer ihåg att pappa berättade för många år sen att mat var riktigt dyrt när han var liten, nästan halva lönen gick till mat om man inte hade gård.
Då köper jag ekoslaktat kött, gårdsägg och krav/ekologiska grönsaker..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Hur många procent av lönen som går åt till mat beror förstås på vad man äter, men också hur mycket man tjänar. Siffrorna i första posten är ju genomsnitt.
Personligen är jag frilansare med väldigt hög inkomst ibland, men vissa månader kan bli magra. Sällan eller aldrig överstiger matkostnaderna 10 % av inkomsterna och då äter jag svenskt gräsbeteskött i princip varje dag, biodynamiska ägg, ekologisk anklever och löjrom någon gång och ekologiska grönsaker. Rena rama lyxen, men när det inte tillkommer kostnader för chips, choklad, smågodis, kakor osv. blir det inte omöjligt dyrt.
Hur som helst, krönikans innehåll kan man inte gärna argumentera emot. Många verkar inte riktigt förstå poängen med att betala mer för högre kvalitet.
Jag som pensionär använder ca 15 % av min nettoinkomst till maten och väljer då bra råvaror, jag har räknat med halvan av gräsbetesnöt samt de hemägg jag köper av grannen. När jag var nygift med två barn så räknade jag att hälften av våra inkomster gick till maten och då köpte vi inget i överflöd. Men som ung hade man inte så höga löner heller!
12 kr per hundring stämmer rätt bra på mig, ligger nog ibland något över.

Undrar om dom har räknat innan skatt.
Med tanke på hur mycket skatt man betalar och för att inte tala om boende o.s.v. så är det inte så konstigt. Personligen lägger jag väldigt mycket på mat. Vi är 4 stycken och jag räknar med 5000 minst i månaden, och det är i stort sett det som blir över efter alla räkningarna är betalda. Dom måste ha haft väldigt låga andra kostnader 1914 för att kunna lägga 50% på mat.

#5: Idag har vi relativt sett högre löner och större köpkraft. Många av oss konsumerar en hel del och reser runt världen. Att matkostnaden har minskat som en andel av inkomsterna beror förstås inte bara på att vi tjänar mer, utan också på att maten har blivit billigare.
Stordriftsfördelar med enorma anläggningar för kor, grisar, kycklingar, värphöns. Växtgödning, kraftfoder till kossorna… En förädlingsindustri som pumpar de dåliga råvarorna fulla med konsistensgivare, smakförstärkare och aromämnen. Det ger sämre och billigare mat. De flesta köper den billigaste maten utan att reflektera över vad de äter.
Bra råvaror kostar mer, men kostnadsandelen av lönen blir inte lika hög idag som för drygt 100 år sedan eftersom vi tjänar förhållandevis mer idag och den allmänna standarden är högre.
Vi lägger ca 20% av nettoinkomsten på mat. Då köper jag en hel del ekologiskt/frigående/gräsbetes etc.