"Folkuniversitetet" - Kolhydrater iFokus
Jag håller med Dig helt och hållet Rolf i det Du tar upp i den här tråden, men jag väljer att starta en helt ny tråd, för diskussionen!
En av GRUNDIDÈERNA när jag startade Kolhydrater för i dagarna prick ett år sedan var just att det INTE fick vara enbart en bantningssajt.
Jag såg själv hälsovinsterna på andra områden som så stora att jag såg framför mig en samlingsplats för ALLA som ville dela sina erfarenheter, oavsett det handlade om vikt eller ej. De forumrubriker som utkristalliserade sig ganska snabbt var:
- Autoimmuna sjukdomar
- Huvudvärk/migrän
- Högt blodtryck
- Koncentrationssvårigheter
- Mag- och tarmbesvär
- Diabetes
- Fibromyalgi
- Rökning
- Psykiska vinster (Depression ingår)
Dessa finns i vänsterkanten och innehåller en hel del trådar.
Problemet med ett forum av den här storleken är att det kräver en deltid att sköta det om alla trådar skall hamna under rätt grupp och därmed bli sökbara för den som kommer direkt in "utrifrån" utan nödig kännedom om hur forumet fungerar med Sökfunktion och annat.
De allra flesta som startar nya trådar lägger dem under de allra mest generella grupperna och där försvinner de snabbt i mängden.
Mycket bra information (som i den här tråden) har hamnat rätt, men jag misstänker att det finns mycket mer insprängt i andra trådar, där det inte är lika lätt att hitta.
Att reda ut och sammanställa detta är nästan en övermäktig uppgift även om den självklart vore hur intressant som helst.
Jag fick en oerhört uppmuntrande kommentar för ett tag sedan, där detta forum blev kallat "Folkuniversitet i ämnet LCHF" och det kändes riktigt bra för mig som startat det. Jag bidrar gärna till det, men som sagt, det skall gå att administrera också.
Det finns några ämnen i detta forum som skulle passa ypperligt under helt egna iFokus-forum. Fibromyalgi är redan ett eget forum och sajtvärden har hittat hit, det kan nog påverka många på den sajten.
Beroendeproblematik och Depression (psykisk hälsa) är exempel på andra. I ett eget forum kan man renodla frågorna och det blir fler sajtvärdar som delar på ansvaret tillsammans med sina Medarbetare. Har man sen LC-kost i någon form som grund, så kan forumen fungera som kommunicerande kärl och det skulle jag tycka vore bra.
Jag tar gärna kommentarer och synpunkter på detta.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ja, det är fantastiskt att detta forum har växt så snabbt och blivit innehållsrikt. Det beror väl mycket på att det kunnat hållas någorlunda inom LCHF-temat samt att Du lyckats hålla undan de värst debattlystna.
Men i stort är det inte många som får budskapet, trots allt. En bok eller häfte skulle vidga publiken en hel del.
Jag är givetvis införstådd med att ett häfte inte gör sig självt. Men tanken kan väl hållas levande. Kanske någon redaktionellt kunnig person dyker upp som har tid att redigera något publikt.
Hälsningar från en blöt sommarmiljö…
Rolf A.
Härmed efterlyses en redaktionellt kunnig person!!!
Jag tycker din idé är jättebra och jag tror det kommer att finnas ett stort behov av mer information framöver.
Vi har många här på sajten som berättar om sin väg ur Depression och/eller utbrändhet. Det är fantastisk läsning, så material finns.
Sånt jobb gillar jag men tyvärr sitter jag med en usel uppkoppling pga att enda möjligheten för oss är modem- inte ens 3G-uppkoppling funkar här. Det är himla tråkigt för det är så mycket jag vill läsa om men det är ju lönlöst när det kan ta en halvminut att ladda en sida. För att inte tala om alla häftiga sajter med omöjlig grafik.
Men är det så att ett infohäfte om kosten önskas göras och med det alla hälsovinster som det ska skrivas om? Vi har ju flera bra böcker att hänvisa till än så länge.
Än så länge är hälsovinsterna i böckerna koncentrerade till diabetes (Litsfeldt) och viktminskning (Skaldeman). Tanken var väl att få med något som handlade om depressione och psykisk ohälsa om jag fattade Rolf rätt. Där finns mycket oskrivet och antagligen en stor marknad.

Jag håller med om att det kunde vara bra att skriva en bok (eller häfte) som belyser utbrändhet, Depression, andra psykiska åkommor, ur ett LCHF-perspektiv. Det var något jag verkligen saknade i början.
Jag kom ju in i LCHF pga diabetes, inte för att jag har det, utan för att jag ville undvika att få det, då jag har en ärftlig disposition för det…
Jag hade ingen aning om att jag skulle göra så många hälsovinster på det psykiska planet… och det är ju där som LCHF har inneburit den största förändringen för mig. Och eftersom jag inte visste det från början, så kan det knappast röra sig om att jag är "inbillninsfrisk" som någon skrev på Annika D:s blogg! Inte heller kan det bero på att jag har blivit gladare av att jag har gått ner i vikt, då jag inte var överviktig från början…
Frågan är ju bara vem som vill ta sig an detta projekt. Jag tror att det vore bra om någon sakkunnig, psykiatriker eller psykolog, med klinisk erfarenhet av LCHF och Depression, ville engagera sig i frågan, precis som Annika D har gjort när det gäller diabetes… det skulle ge lite mer tyngd… men det är kanske att önska sig för mycket!
Min egen erfarenhet av att ha pratat med andra personer, som lider av Depression och/eller utbrändhet, om kostens betydelse, är att dom dels inte tror på det, dels att dom inte orkar tänka på en kostomläggning… tyvärr… men en sammanställning av personliga erfarenheter kanske skulle få några fler intresserade av att prova.
Själv känner jag att jag inte kan tänka mig att bidra till detta arbete just nu, annat än med min egen personliga berättelse, då jag har så många andra saker i mitt liv som jag måste "ta tag i" allra först, saker som har blivit eftersatta under många års utbrändhet… och hur gärna jag än skulle vilja nå ut till andra i samma situation, så befinner jag mig just nu i ett läge då jag prioriterar mig själv först och främst… jag har blivit tillräckligt frisk för att sätta min egen hälsa i första hand…!
Men jag hoppas verkligen att någon redigeringskunnig person känner sig manad!
"still lost in space and time"
Jag tror att Du har rätt att det behövs någon med "tyngd" som adopterar ärendet och att flera som blivit hjälpta sen berättar om vinsterna. Vi får ha det i åtanke helt enkelt.
Sara40- jo de hade vi tittat på före jul men tydligen har de byggt ut nu så nu verkar det finnas bra täckning även för oss. tack för tipset!

En reflektion jag fått när jag läser lite olika trådar och vad kosten hjälper till med när det kommer till depressioner är den "förlorade generationen". Tydligen är kvinnliga 80-talister som behöver antidepressiva medel överrepresenterade i statistiken läste jag i en gammal SVD tidning. Min yngre syster (sladdis) hör till denna kategori och jag har väl skyllt mycket på skolreformen under denna tid. Men tänk om alla dessa kostråd och bantningshysteri har påverkat folkhälsan på det sättet? Tror verkligen att det skulle behövas någon skrift med exempel från folk som har slutat äta mediciner efter att ha lagt om kosten. Skulle själv läsa den…är däremot inte kunnig nog att hjälpa till med det.
Jag är helt övertygad om att kostråd har mer betydeles än skolreformen.
Jobbar själv i skola utan att vara lärare och tycker att dagens skola (åtminstone vår) tar mer hänsyn till att individen mår bra än skolan på min tid gjorde. Tänk så många barn "med särskilda behov" som inte fick hjälp på min tid.
#9 Absolut. Jag är ju 73 men det är många i min generation som också lider av Depression och problem, mycket som är orsakat av socker och brist på bra fett. Tror jag iallafall. :)
Är du så gammal som 73, Zeretki? 
Det är ju så att unga välutbildade kvinnor har den största kunskapen och medvetenheten om nyckelhålsmärkningen. De hör också till den grupp som har de största problemen med att hålla vikten. Undra på att de blir deprimerade…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se